بازدید 11414

«شمشیر لشکر» لقب کدام فرمانده بود؟

یادواره شهدای عملیات «والفجر1» با محوریت بزرگداشت شهید حاج رضا چراغی فرمانده لشکر 27 محمد رسول الله (ص) پنجشنبه 28 فروردین ماه در بهشت زهرا(س) برگزار می‌شود.
کد خبر: ۳۹۳۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶ 16 April 2014
پس از بهبودی نسبی دوباره در عملیات «مسلم بن عقیل» به عنوان فرماندة تیپ 27 محمد رسول الله(ص) وارد عمل شد و در عملیات «والفجر مقدماتی» تیپ 27 به لشکر تبدیل شد که فرماندهی آن را بر عهده گرفت. در این عملیات بود که «شمشیر لشکر» لقب گرفت.

یادواره شهدای عملیات «والفجر1» با محوریت بزرگداشت شهید حاج رضا چراغی فرمانده لشکر 27 محمد رسول الله (ص) پنجشنبه 28 فروردین ماه در بهشت زهرا(س) برگزار می‌شود.

محمدرضا کشوری از اعضای برگزار کننده این یادواره در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این خبر توضیح داد: این یادواره از ساعت 16 تا 18 در بهشت زهرا (س) تهران، مجاور قطعه 40 و در جوار یادمان لشکر 27 محمد رسول الله (ص) برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: جمعی از رزمندگان گردان «انصارالرسول» لشکر 27 محمدرسول الله (ص ) ا ز ساعت 9 صبح فردا پنجشنبه 28 فروردین به نیابت از شهدای عملیات «والفجر1» از جمله شهید حاج رضا چراغی، شهید حجت‌الله بیکچه فراهانی فرمانده گردان انصارالرسول (ص)، شهید رضا و غلام حسین گودینی فرمانده و جانشین گردان حنین، شهید بهرام تندسته فرمانده گردان عمار، شهید سیدرحمت‌الله میرتقی، فرمانده گردان یاسر و شهید محسن حیات‌پور فرمانده گردان تخریب میزبان خانواده‌ها و علاقه مندان به فرهنگ ایثار و شهادت هستند.

***

بخشی از زندگینامه سردار شهید حاج رضا چراغی که «شمشیر» لشکر 27 محمد رسوالله(ص) لقب گرفته است:

رضا چراغی سال 1336 متولد شد و پس از گذراندن دوره تحصیلی، با شروع انقلاب اسلامی ضمن حضور در تظاهرات و توزیع اعلامیه های امام خمینی (ره) به صورت فعال به مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی پرداخت.

او پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز فعالیت‌های ضدانقلاب به کردستان رفت.در مدت حضورش در این شهر، تجربیات ارزشمندی در حوزه مسائل نظامی و فرماندهی بدست آورد. وی در عملیات «محمد رسول‌الله (ص)» به خوبی توانست شهامت،توان رزمی و شایستگی خود را در فرماندهی نیروهایش به نمایش بگذارد.

در پی همین، چراغی در مدت حضورش در کردستان، مدتی مسئولیت جانشین سپاه دزلی و زمانی نیز به عنوان مسئول محور مریوان انجام وظیفه کرد و خدمات درخشانی را در آنجا از خود به یاد گار گذاشت.

مدتی پس از شروع جنگ تحمیلی،در کنار دیگر فرماندهان،در غرب به مبارزه و فعالیت خود ادامه داد و پس از اعزام تیپ 27 محمد رسول الله (ص) به جنوب، همراه فرماندهان تیپ همچون سردار بی‌نشان، حاج احمد متوسلیان راهی آنجا شد.

از اواسط سال 1360 تا اواخر تیر ماه 1361 ، فرماندهی «گردان حمزه» را به عهده گرفت و با این مسئولیت، در عملیات «فتح‌المبین» و «الی بیت‌المقدس» بر هدایت و مدیریت رزمندگانش پرداخت.

در عملیات فتح‌المبین در جبهة دشت‌عباس در مقابل نیروهای زرهی دشمن حماسه می‌آفریند. در عملیات «الی بیت‌المقدس» شهید رضا چراغی تا فتح خرمشهر به هدایت نیروها پرداخت تا اینکه در این عملیات از ناحیة پا مجروح شد. پس از بهبودی نسبی دوباره در عملیات «مسلم بن عقیل» به عنوان فرماندة تیپ 27 محمد رسول الله(ص) وارد عمل شد و در عملیات «والفجر مقدماتی» تیپ 27 به لشکر تبدیل شد که فرماندهی آن را بر عهده گرفت. در این عملیات بود که «شمشیر لشکر» لقب گرفت.

وی پس از ماه‌ها مجاهدت و مبارزه با دشمنان اسلام و انقلاب،سرانجام در عمیلات «والفجر 1» که در منطقة عمومی «فکه» طراحی و اجرا شد، به شهادت رسید.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل