بازدید 7523

کاهش 80 درصدی تیراژ مطبوعات

کد خبر: ۴۰۲۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۸ 23 May 2014
مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شمارگان روزنامه‌ها و مجلات منتشره در کشور در سال‌های اخیر بشدت افت کرده و از چهار تا پنج میلیون نسخه به حدود یک میلیون نسخه رسیده است.

به گزارش ایسنا، محمد سلطانی‌فر مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع اصحاب مطبوعات و روابط عمومی‌های استان اردبیل با اشاره به اینکه شمارگان روزنامه‌ها و مجلات منتشره در کشور در سال‌های اخیر بشدت افت کرده و از چهار تا پنج میلیون نسخه به حدود یک میلیون نسخه رسیده است، بیان کرد: سایت‌های خبری و غیرخبری اینترنتی روزبه روز در حال گسترش می‌باشند و هم اکنون تنها در بخش خبری تعداد سایت‌های خبری فارسی زبان از رقم شش هزار و ۲۰۰ عدد گذشته است.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد سایت خبری تنها ۱۳۹ مورد دارای مجوز بوده و بقیه بدون اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعال می‌باشند، اضافه کرد: رسانه و روابط عمومی‌های ما اگر به خود نجنبند و از شناخت تکنولوژی و مخاطب غافل شوند دچار سردرگمی شده و فضا را به دیگران واگذار خواهند کرد.

وی هشدار داد که اگر فضای جدید و مخاطب و ذائقه آن به خوبی شناخته و تغذیه نشوند، مرگ زودرس روابط عمومی و رسانه‌های ما را گرفتار خواهد کرد.

این استاد ارتباطات با بیان اینکه مهم‌ترین آفت روابط عمومی‌ها در ایران روند فعالیت سنتی آن‌ها می‌باشد، افزود: روابط عمومی‌های ما هنوز در حوزه اجرایی گرفتار شده و چیزی به نام تولید محتوا ندارند.

سلطانی فر گفت: در روابط عمومی سنتی نقش و جایگاه مخاطب صفر بود و دستگاه همه کاره بود اما اکنون در نقطه پیشرفته فعالیت روابط عمومی‌ها یعنی ˈدیپلماسی عمومیˈ مخاطبان همه کاره شده و چایگاه خود را تا بیش از ۹۰ درصد افزایش داده‌اند.

وی تاکید کرد که اگر رسانه و روابط عمومی فضای جدید را نشناسد، مخاطب و تکنولوژی را نشناسد، بتدریج فضا را واگذار و مرگ زودهنگام خود را رقم خواهد زد.

وی گفت: بر اساس تئوری ˈصندلی خالی ˈ اگر روابط عمومی‌های ما با شناخت علمی فضا را در اختیار نگیرند و خوراک مناسب به مخاطب نداده و تولید محتوا نکنند، دیگران آن را پر خواهند کرد.

سلطانی‌فر گفت: پیشرفت‌ها در فضای مجازی خارق العاده و لحظه‌ای است و گریزی از آن نیست و اگر رسانه و روابط عمومی‌ها خود را با شرایط جدید وفق نداده و به تکنولوژی نوین مجهز نشوند همه چیز را از دست خواهند داد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر