بازدید 13230

جام جهاني ماهواره را نقل محافل كرد

هر درصدي را براي استفاده از ماهواره در ايران بپذيريم، نمي‌توانيم منكر حضور آن در جامعه باشيم و اين در حالي است كه سابقه مقابله با ماهواره به شكل جمع‌آوري ديش‌ها از پشت بام‌ها به سال‌ها پيش و شايد به همان بدو ورود ماهواره به ايران برگردد
کد خبر: ۴۱۰۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۹ 23 June 2014
يك عضو كميسيون قضايي و حقوقي مجلس، بابيان اينكه در بحث ماهواره بايد علمي‌تر، ريشه‌اي‌تر و با برنامه‌اي بهتر ورود پيدا كنيم، گفته است: اينكه به صورت مقطعي اكيپي از ماموران نيروي انتظامي در محلي مستقر شده و اقدام به جمع آوري ماهواره‌ها كنند نتيجه و خروجي به دنبال ندارد.

به گزارش آرمان، سيدحميدرضا طباطبايي‌ناييني در حالي اين اظهار نظر را انجام داده است كه پس از روي كار آمدن دولت تدبير و اميد مسئولان دولتي از جمله وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور خواستار اقدامات كارشناسي‌تر در حوزه ماهواره‌ها شده‌اند. هر چند بحث ماهواره همواره از موضوعات مهم حوزه رسانه در ايران محسوب مي‌شده است اما، در مقاطعي اين موضوع از اهميت دو چنداني برخوردار بوده است.

برگزاري مسابقات جام جهاني كه بسياري از شبكه‌هاي داخلي و خارجي پوشش زنده آن را در دستور كار دارند موضوعي است كه به نظر مي‌رسد بار ديگر استفاده از ماهواره را در كانون توجه قرار داده است. 23 خرداد يك روز بعد از اينكه مراسم افتتاحيه جام جهاني برزيل برگزار شد، به دنبال اعتراضاتي كه به پخش اين مراسم در تلويزيون ايران شد، مجيد زين العابدين مدير شبكه سه سيما گفت: ما در جامعه‌اي اسلامي زندگي مي‌كنيم و ملاكمان براي پخش برنامه‌هاي تلويزيوني، ملاكي است كه در عرف اجتماع و ضوابط قانوني‌مان در عرف خانواده‌هايمان وجود دارد. او ادامه داد: ما حتما از آنچه ممكن است خانواده‌ها را نگران كند، عدول نمي‌كنيم و هر چيزي كه با ساحت مقدس خانواده و مسائل اجتماعي‌مان مغاير باشد، حتما سعي مي‌كنيم ضوابط را در آن رعايت كنيم. پخش افتتاحيه مراسم جام‌جهاني هم مطابق با همين ضوابط در تلويزيون انجام شد. با اين وجود، آمارها حاكي از آن است كه بيش از دو سوم ايراني‌ها ماهواره تماشا مي‌كنند.

چند درصد ايراني‌ها ماهواره مي‌بينند؟

آمار استفاده از ماهواره در ايران همواره ضد و نقيض بوده است. در حالي كه علي جنتي عنوان كرده است ضريب استفاده از ماهواره ۷۱درصد مردم تهران را شامل مي‌شود، عزت‌ا... ضرغامي رئيس سازمان صداوسيما در اظهار نظر جداگانه‌اي گفته است: حدود 35 تا 40 درصد مردم كشورمان از ماهواره استفاده مي‌كنند كه از اين تعداد 15 درصد آنها از ماهواره براي تماشاي شبكه‌هاي استاني و شبكه‌هاي ملي استفاده مي‌كنند. با اين وجود، حسام الدين آشنا، مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور  معتقد است: بالاي 70درصد مصرف‌‌كننده‌هاي رسانه در تهران از ماهواره استفاده مي‌كنند و نيز درصد مصرف ‌كننده‌هاي فيلترينگ نيز واضح و روشن است. هر درصدي را براي استفاده از ماهواره در ايران بپذيريم، نمي‌توانيم منكر حضور آن در جامعه باشيم و اين در حالي است كه سابقه مقابله با ماهواره به شكل جمع‌آوري ديش‌ها از پشت بام‌ها به سال‌ها پيش و شايد به همان بدو ورود ماهواره به ايران برگردد. مي‌شود گفت اين براي اولين بار است كه مسئولان دولتي با اعتقاد به اينكه شيوه مقابله با زيان‌هاي ماهواره برخورد‌هاي سلبي نيست، از انجام اقداماتي كارشناسي‌تر سخن به ميان آورده‌اند. در يك فقره حتي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد گفته است: در گذشته برخي اقدامات در كشور انجام مي‌شد كه امروز خنده‌دار به نظر مي‌رسد. كاري نكنيم كه پنج سال ديگر به كارهاي خود بخنديم.

مقابله علمي‌تر و منطقي‌تر

مسئولان دولتي در ماه‌هاي گذشته همواره تاكيد كرده‌اند كه اگر براي استفاده از ماهواره زيان و ضرري متصور باشيم، بايد جلوی اين زيان و ضرر را با اقدامات علمي‌تر و منطقي‌تر بگيريم. اين رويكرد اكنون در برخي نمايندگان مجلس نيز نفوذ كرده است تا جايي كه، در تازه‌ترين واكنش يك عضو كميسيون قضايي و حقوقي مجلس، بابيان اينكه در بحث ماهواره بايد علمي‌تر، ريشه‌اي‌تر و با برنامه‌اي بهتر ورود پيدا كنيم، گفته است: اينكه به صورت مقطعي اكيپي از ماموران نيروي انتظامي در محلي مستقر شده و اقدام به جمع‌آوري ماهواره‌ها كنند نتيجه و خروجي به دنبال ندارد. سيدحميدرضا طباطبايي‌ناييني با بيان اينكه طبق قانون داشتن تجهيزات ماهواره جرم بوده و  مجازات نقدي نيز براي آن تعيين شده، گفته است: اما بايد به اين نكته توجه داشت كه چه زماني نيروي انتظامي مي‌تواند در حوزه برخورد با ماهواره كشف جرم انجام دهد.

 او درباره اقدام نيروي انتظامي در جمع‌آوري تجهيزات ماهواره، ادامه داده است: زماني نيروي انتظامي مي‌تواند در اين حوزه ورود پيدا كند كه جرم مشهود باشد به اين معنا كه تجهيزات ماهواره در مرعا و منظر ماموران باشد. اين نماينده مجلس تاكيد كرده است: اما اگر استفاده از ماهواره در مرعا و منظر مردم و نيروي انتظامي نباشد و نيروي انتظامي اقدام به جمع‌آوري آن كند بي حرمتي به مردم تلقي مي‌شود. اين نماينده مجلس با تاكيد بر اينكه بايد در برخورد با استفاده‌كنندگان از ماهواره سنجيده‌تر از قبل رفتار كرد، افزوده است: جمع‌آوري تجهيزات ماهواره بدون در نظر گرفتن اينكه آيا در منظر مردم قرار دارد يا خير اقدام سنجيده‌اي نيست. او ادامه داده است: تا زماني كه در قانون اساسي داشتن ماهواره جرم است نمي‌توان انتقادي به نيروي انتظامي در خصوص برخورد و مقابله با جرم مشهود كرد.

طباطبايي‌ناييني با بيان اينكه چگونگي برخورد با ماهواره در مجلس با حضور كارشناسان بررسي خواهد شد، افزوده است: بايد ديد كه چرا مردم در اين حد از ماهواره استفاده مي‌كنند و پس از آن با انجام اقدامات كارشناسي‌تر راه‌حلي براي آن پيدا كنيم. اين نماينده مردم در مجلس نهم، درباره نحوه جمع آوري تجهيزات ماهواره در شرايطي كه در مرعا و منظر عمومي باشد، گفته است: براي مقابله با استفاده از ماهواره و تجهيزاتي كه در منازل مردم نصب شده بايد در ابتدا دق‌الباب شود يعني ماموران بايد با ارائه حكم قضايي از مراجع ذي‌ربط از مبادي رسمي وارد منزل شده و اقدام به جمع آوري تجهيزات كنند. او ادامه داده است: طبق قانون آيين دادرسي كيفري براي جمع‌آوري ديش ماهواره بايد ابتدا حكم قضايي گرفته و بعد مطابق موازين شرعي
دق‌الباب شده و با تفهيم صاحب‌منزل و اخذ اجازه وي صورت بگيرد. عضو كميسيون قضايي و حقوقي مجلس، يادآور شده است: شايد يكي از راه‌حل‌هاي مقابله با استفاده از ماهواره در كشور استفاده هدايت و برنامه‌ريزي شده از برنامه‌هاي ماهواره‌اي است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان