بازدید 10637
دلار از سطح مقاومتي 3150 تومان عبور نكرد

گرگ و میش در بازار ارز تهران

مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر آینده قیمت که در حال حاضر نتایج مذاکرات دیپلماتیک است، پیام‌های کاملا شفافی را ارسال نمی‌کند، اما بازار همچنان تحت‌تاثیر خوش‌بینی به احتمال شکل‌گیری توافق، در مقابل افزایش قیمت به سطوح بالاتر مقاومت می‌کند.
کد خبر: ۴۱۴۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۹ 09 July 2014
روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

دلار در ابتدای روز گذشته با نرخ 3140 تومان در بازار آزاد شروع به‌کار کرد. در ادامه روز قیمت تا 3150 تومان هم افزایش پیدا کرد، ولی در اواخر ساعات کاری بازار به حدود 3145 رسید و بعضا قیمت‌های پایین‌تری نیز از بازار گزارش شد. برخی فعالان بازار، حال و هوای کنونی را به وضعیت «گرگ و میش» تشبیه می‌کنند: به این معنا که مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر آینده قیمت که در حال حاضر نتایج مذاکرات دیپلماتیک است، پیام‌های کاملا شفافی را ارسال نمی‌کند، اما بازار همچنان تحت‌تاثیر خوش‌بینی به احتمال شکل‌گیری توافق، در مقابل افزایش قیمت به سطوح بالاتر مقاومت می‌کند.

در روزهای گذشته، قیمت دلار عمدتا در بازه 3100 تا 3150 تومانی در نوسان بوده و رفتار رفت و برگشتی در این محدوده از خود نشان داده است. در تازه‌ترین تحولات قیمتی، دیروز نیز دلار با افزایش جزئی و رسیدن به سطح مقاومتی فعلی 3150 تومان، مجددا به عقب بازگشت و وارد سطوح‌ میانی این محدوده قیمتی شد. با توجه به افزایش جزئی صورت گرفته در نرخ دلار در روز گذشته، قیمت‌ها از روز دوشنبه روندی صعودی داشته و روند کاهشی ابتدای هفته که منجر به ثبت نرخ 3095 تومانی در بازار یکشنبه شد، نتوانست تبدیل به یک مسیر ادامه‌دار شود. مشابه این اتفاق در هفته گذشته نیز رخ داد، با این تفاوت که در آن هفته، بازار از سه‌شنبه شاهد تغییر جهت بود و مسیر کاهشی، جای خود را به روند افزایشی داد. ولی بازار در این هفته از یکشنبه شروع به افزایش کرد.

به نظر می‌رسد این روند رفت و برگشتی و پینگ پنگی قیمت ارز، تا رسیدن به انتهای مذاکرات هسته‌ای همچنان ادامه داشته باشد و دیگر عوامل تاثیرگذار بر بازار ارز تا آن زمان، در سایه «عامل مذاکرات» قرار داشته باشد. عده‌ای از فعالان بازار، تفسیر این نوسانات را حالت طبیعی بازار می‌دانند. ولی گروهی دیگر تاکید می‎کنند که تغییرات کنونی قیمت‌ها، «انتظارات موجود از فضای سیاسی و مذاکرات وین» بوده است. مشاهدات میدانی هم تایید می‌کند که بازار آنچنان هم در یک وضعیت ناشی از عرضه و تقاضا تن به این نوسانات نمی‌دهد و بیشتر عامل روانی در نوسانات اخیر تاثیرگذار بوده است، بنابراین به نظر می‌رسد همچنان فضای حاکم بر مذاکرات وین و انتظارات فعالان بازار از آن مهم‌ترین تاثیر را بر نرخ بازار ارز خواهد داشت. از طرفی دیگر نرخ حواله ارز به دبی نیز به ازای هر درهم به 855 تومان افزایش پیدا کرد و نرخ حواله دلار نیز به 3150 تومان رسید. گفته می‌شود که یکی از عوامل افزایش جزئی قیمت‌ها در بازار ارز دیروز، بالا رفتن نرخ حواله‌ها به خارج از کشور بوده که اثر افزایشی بر بازار داشته است.

   روند پرنوسان پوند
گرچه در بازار ارز شاخص نوسان بر اساس نرخ دلار سنجیده می‌شود اما روز گذشته پوند انگلستان یک روز پر نوسان را سپری کرد. قیمت این ارز 5 هزار و 400 تومان از سوی برخی سایت‌ها و صرافی‌ها در ساعتی از روز اعلام شد. اما در همان روز صرافان دیگر بودند که 5 هزار و 325 تومان نیز برای فروش این ارز اعلام کردند. برخی صرافان نیز رقم 5 هزار و 360 تومان را برای این ارز اعلام کردند. بررسی‌ها نشان می‌دهد پوند روز گذشته را با یک نوسان معنادار سپری کرده است. گرچه میانگینی که می‌توان برای قیمت روز گذشته آن اعلام کرد در سطح 5 هزار و 350 تومان بوده است. پوند به‌دلیل حجم تقاضایی که دارد ارز پر متقاضی به حساب نمی‌آید، اما به گفته فعالان این نوسان تحت تاثیر دلار و موجود بودن آن بوده است. به تعبیر دیگر در صرافی‌هایی که پوند موجود نبوده قیمت ارائه شده در سطح 5 هزار و 325 تا 5 هزار و 340 تومان بوده است. اما در صرافی‌هایی که این ارز موجود بوده سطح قیمت 5 هزار و 350 تومان بوده است.

   رفتار رسمی برای ارز
درحالی‌که در بازار آزاد نرخ ارزهای شاخص افزایش داشت بانک مرکزی نرخ این ارزها را به‌گونه‌ای اعلام کرد که در مقایسه با روز دوشنبه کاهش نشان می‌داد. برای نمونه درحالی‌که پوند در بازار‌های جهانی تقویت شده و در بازار آزاد داخل نیز حدود 25 تومان بالا رفت قیمت رسمی آن سه تومان کاهش یافت. این در حالی است که بانک مرکزی نرخ ارزها را بر اساس برابری‌های جهانی تغییر می‌داد. البته روز دوشنبه بانک مرکزی نرخ پوند و دلار را افزایش داده بود.در خصوص دلار روز سه‌شنبه به سنت همیشگی خود عمل کرد. در واقع درحالی‌که نرخ دلار در روز دوشنبه سه تومان بالا رفت در روز سه‌شنبه یک ریال کاهش داد.اما در خصوص پوند این اتفاق تکرار نشد. افزایش 25 ریالی پوند با کاهش 31 ریالی در روز سه‌شنبه همراه شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان