بازدید 42103
۴
لحظه به لحظه با یازدهمین روز «وین ۶»؛

ملاقات برنز با ظریف پیش از ورود جان‌کری به وین

مذاکره کننده ارشد ایران تصریح نمود: مذاکرات ادامه دارد و البته از منافع ایران کوتاه نخواهیم آمد. ضروری است که طرف غربی تصمیمات دشوار بگیرد. اگر ببینیم که نیاز است چند روزی مذاکرات ادامه یابد، برای چند روز تمدید می‌کنیم؛ اما اگر ببینیم طرف غربی بر زیاده خواهی اصرار دارد، مذاکرات را به پایان می‌رسانیم و به ایران باز‌می‌گردیم.
کد خبر: ۴۱۵۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱ 12 July 2014
آغاز پنجمین روز مذاکرات و ادامه نگارش توافق نامهششمین دور مذاکرات ایران و شش کشور جهان به میزبانی وین بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان، وارد یازدهمین روز خود شد که نمایش پلیس خوب، پلیس بد به ترتیب با نقش آفرینی دولت و کنگره آمریکا به اوج رسیده و این گمانه را تقویت کرده که آمریکایی‌ها با این حربه در پی پیش بردن «بازی شاهین-قُمری» یا امتیازگیری در دقایق نهایی است که ظریف درباره اجرایی شدنش، هشدار داده بود.

به گزارش «تابناک»، دوره تازه‌ای مذاکرات گسترده با هدف دستیابی به راهکاری جامع برای رفع چالش‌های پیش آمده بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در حالی از اسفندماه سال گذشته در وین از سر گرفته شد که اکنون پس گذشت پنج دور از این گفت‌وگو‌ها، طرفین در دور ششم، مذاکرات تخصصی و بسیار پیچیده را در طولانی‌ترین دور این مذاکرات پشت سر می‌گذارند و با دستور کار نگارش توافق‌نامه و بحث و گفت‌و‌گو برای رسیدن به راه‌حلی همه‌جانبه‌نگر برای نقاط مورد اختلاف، مذاکرات استمرار یافته است.

در این دور از مذاکرات که از روز چهارشنبه یازدهم تیر ماه آغاز شد، افزون بر وندی شرمن، قرار است معاون وزیر خارجه آمریکا، ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه این کشور نیز ‌باشد. «سایمون گس»، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلستان و سفیر پیشین انگلیس در ایران، عهده‌دار ریاست نمایندگی این کشور در گروه ۱+ ۵ است. «نیکلا دو ریویر» مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه فرانسه، به تازگی در پی رفتن «ژاک اودیبر» به کاخ الیزه، عهده‌دار ریاست تیم فرانسه در گروه ۱+ ۵ شده است.

هانس دیتر لوکاس، نماینده آلمان در گروه ۱+ ۵ نیز از سال ۲۰۱۰ تاکنون نماینده آلمان در کمیته سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا و نیز نماینده دائمی آلمان در بروکسل بوده است. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، نمایندگی کشورش را در گروه ۱+ ۵ و وانگ چون، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه چین نیز نمایندگی این کشور در گروه ۱+ ۵ را عهده‌دار است.

علاوه بر محمدجواد ظریف، وزیر امور خاجه کشورمان، سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، داو‌د محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیر کل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی، اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران را تشکیل می‌دهند و یک تیم از مشاوران حقوقی از جمله امیرحسین زمانی‌نیا و جمشید ممتاز نیز تیم مذاکره کننده ایرانی را همراهی می‌کنند.

در سومین روز مذاکرات و پس از نشست‌های متعدد دو و چندجانبه، عباس عراقچی و هلگا اشمیت، معاونین ظریف و اشتون، وارد نگارش متن توافق نهایی یا‌‌‌‌ همان «برنامه جامع اقدام مشترک / Joint comprehensive plan of action» شدند؛ روندی که در روز سوم‌، هفت ساعت و نیم ‌تا واپسین ساعات روز جمعه ادامه داشت و تقریباً بخش عمده روز چهارم نیز متمرکز بر آن بود و هم اکنون در روز پنجم نیز در حال پیگیری است.

ناظران برقراری نشست‌های نگارش و استمرار این را دلیلی بر پیشبرد مذاکرات می‌دانند؛ اما در مقابل موارد قرار گرفته در پرانتز ـ که ظاهراً چشمگیر است ـ گواه اختلافات متعددی است که کار را برای رسیدن به توافق نهایی دشوار می‌کند و در این شرایط طرف غربی باید تصمیم‌ دشواری بگیرد و در قبال انعطاف عمل طرف ایرانی، از برخی خواسته‌های غیرمنطقی‌اش بگذرد.

در روز پنجم مذاکرات، طرفین مذاکره در حال مشورت داخلی بودند و عصر روز پنجم، هلگا اشمیت و عباس عراقچی با هم گفت‌و‌گویی دو ساعت و نیمه ‌داشتند. در روز ششم مذاکرات، نشست‌های کار‌شناسی در سایه دیدار محمدجواد ظریف و کا‌ترین اشتون برگزار ‌و روز هفتم نیز عراقچی و اشمیت برای نگارش ادامه توافق نامه رایزنی کردند و ظریف و اشتون نیز دیدارهایی داشتند.

در این میان، بیانات مقام معظم رهبری درباره نیاز برنامه هسته‌ای ایران و تأثیر اعلام این سیاست‌ها در روند مذاکرات با ۵+۱ از مسائلی است که گویا از امروز و در روند مذاکرات ارزیابی کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مسأله بسیار مهم ظرفیت غنی‌سازی را یکی از موارد اختلافی با طرف مقابل خواندند و افزودند: هدف آن‌ها این است که در موضوع ظرفیت غنی سازی، جمهوری اسلامی ایران را به ۱۰ هزار سو راضی کنند؛ البته نخست از ۵۰۰ سو و ۱۰۰۰ سو شروع کردند، که «۱۰ هزار سو محصول حدود ۱۰ هزار سانتریفیوژ از نوع قدیمی است که داشتیم و داریم»، در حالی که به گفته مسئولان مربوط، نیاز قطعی کشور، ۱۹۰ هزار سو است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی دیگر از سخنانشان تأکید کردند: البته ما به تیم مذاکره کننده کشورمان اعتماد داریم و مطمئن هستیم که آن‌ها به دست‌اندازی به حقوق کشور و ملت و کرامت ملت ایران، راضی نخواهند شد و اجازه چنین کاری را نیز نخواهند داد.

ایشان مسأله تحقیق و توسعه در موضوع هسته‌ای را یکی دیگر از مواردی دانستند که باید قطعاً در مذاکرات رعایت شود و افزودند: یکی دیگر از موارد مهم که طرف مقابل، تکیه و حساسیت زیادی دارد، حفظ تشکیلاتی است که تخریب آن‌ها برای دشمن امکان پذیر نیست. آن‌ها درباره تأسیسات فردو می‌گویند، چون این تأسیسات قابل دسترسی و ضربه زدن نیست، بنابراین باید تعطیل شود که این سخن، خنده آور است!

در پایان روز هفتم مذاکرات، محمدجوادظریف از توافق طرفین بر سر ۵۰ درصد متن توافق جامع سخن به میان آورد و حتی برخی منابع غربی امروز صبح از توافق بر سر ۱۰۰ درصد کلیات متن توافق نامه نهایی و مذاکرات درباره جزئیات مورد اختلاف خبر دادند.

در روز هشتم سفر وزرای امور خارجه شش کشور طرف مذاکره با ایران به وین قطعی شده و در روز هشتم مشخص شد که جان کری به همراه وزرای خارجه پنج کشور دیگر برای مذاکره راهی وین می‌شود و البته در ‌‌نهایت مشخص شد وزیر امور خارجه روسیه و احتمالاً وزیر امور خارجه چین به این مذاکرات نخواهند آمد و لاوروف نیز علت عدم سفرش به وین را همراهی با پوتین عنوان کرده، هرچند برخی ناظران، علت واقعی را با اختلافات داخلی ۱+۵ بی‌ارتباط نمی‌دانند.

در روز نهم مذاکرات همزمان با نگارش برخی جزئیات پیش نویس توافق‌نامه نهایی و برگزاری نشست‌های دو و چند جانبه میان ایران، آمریکا، اتحادیه اروپا و آلمان، مشخص شد در این حضور وزرا، متن توافق نامه قطعیت نخواهد یافت و به واسطه پیشرفت نسبی مذاکرات علی رغم برخی اختلافات، قرار است مذاکرات در سطح بالاتری پی گرفته شود و در ‌‌نهایت اگر نیاز به تصمیم حتی در سطح بالاتری بود، وزرای خارجه به پایتخت‌هایشان بازگردند و در صورت دستیابی به نقطه نظرات نزدیک به هم، دوباره در واپسین روزهای ‌مانده تا بیستم جولای، راهی وین شوند.

در این میان در روز دهم مذاکرات مصادف با یازدهم جولای و بیستم تیرماه و در فاصله ۹ روز تا به پایان ضرب الاجل شش ماهه و در شرایطی که ظاهراً نگارش متن نهایی توافق‌نامه در حال پیشرفت است، خبر‌ها درباره احتمال تمدید مذاکرات شدت گرفته و مشخصاً کنگره آمریکا در حال بردن مذاکره کنندگان آمریکایی به سمت این گزینه است؛ گزینه‌ای که هم مذاکره کنندگان ایران و هم طرف‌های غربی از جمله خود آمریکایی‌ها به عنوان گزینه مطلوبی از آن یاد نکرده‌اند.

در این میان، برخی ناظران تصور می‌کنند احتمال دارد اصرار بر تمدید مذاکرات توسط برخی نمایندگان کنگره یک تقسیم کار میان دولت و کنگره آمریکا بوده باشد و مذاکره کنندگان آمریکا با همین حربه در واپسین روزهای مذاکرات در پی امتیازگیری بیش از عقلانیت باشند و‌‌ همان بازی شاهین ـ قُمری را که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هشدار داده بود، در پیش گیرند.

۰۰:‌۳۷
بامداد یکشنبه- نشست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون کا‌ترین اشتون برای ادامه نگارش پیش‌نویس توافق‌نامه جامع هسته‌ای لحظاتی پیش پایان یافت.

۲۳:‌۵۰
- یک عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در پاسخ به اینکه آیا در صورت عدم توافق وزیران خارجه مذاکرات متوقف خواهد شد، گفت: وزیران خارجه کشورهای ۱+ ۵ برای کمک کردن به وین می‌آیند ونه برای توقف مذاکرات.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا حضور وزیران برای تصمیم گیری در خصوص موارد خاصی از پرانتز‌ها (اختلافات) است، اظهار داشت: بعید است که وزیران مستقیم وارد بحث پرانتز‌ها شوند، ولی در صورت توافق وزیران روی موضوعات مفهومی توسط وزرا به نظر می‌رسد تعداد پرانتز‌ها کاهش پیدا کند. به هر حال حضور وزیران نه منجر به توقف مذاکرات خواهد شد و نه باعث حل و فصل قطعی کار خواهد بود.

۲۲:‌۳۹- یک مقام آمریکایی در راستای فضاسازی علیه مواضع منطقی مذاکره کنندگان ایران، ادعا کرد، ایران از مواضع «نامناسب و غیرکاربردی» خود در مذکرات با گروه ۱+ ۵ کوتاه نیامده است. در نظر گرفتن تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران فرا‌تر از بیستم جولای (۲۹ تیرماه) بدون شاهد بودن پیشرفت چشمگیر در موضوعات کلیدی‌ دشوار است.

۲۲:‌۲۷- دیدار یک ساعته ویلیام برنز، معاون ارشد وزیر امور خارجه آمریکا با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با هدف رایزنی درباره نزدیک کردن دیدگاه‌های دوطرف در مسیر دستیابی به توافق جامع هسته‌ای، لحظاتی پیش پایان یافت.

۲۳:‌۲۴- در ادامه رایزنی‌ها در راستای نگارش پیش نویس توافق‌نامه جامع هسته‌ای، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون کا‌ترین اشتون از ساعت ۲۰ به وقت محلی در هتل پله کوبورگ شهر وین از سر گرفته شد. مایکلمان گفت هلگا اشمیت معاون کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه و سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران هم اکنون در حال مذاکره هستند.

۲۲:‌۱۰- ایتارتاس گزارش داد، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه امروز شنبه تصریح کرد: هدف ما تسریع روند مذاکرات است، ولی ما نگفته‌ایم که طرف‌های مذاکره با تمدید مهلت مذاکرات موافقت کرده‌اند. تا امروز هیچ برنامه‌ای برای تمدید مذاکرات حتی برای یک روز نیز وجود نداشته است.

۱۹:‌۴۵- ویلیام برنز معاون ارشد وزارت امور خارجه آمریکا بعداز‌ظهر شنبه با حضور در محل اقامت محمد جواد ظریف با وی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. در این دیدار که از ساعت ۱۷به وقت محلی در محل اقامت وزیر امور خارجه ایران در هتل کوبورگ وین، آغاز شده، دو طرف درخصوص رفع اختلاف‌ها و نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها در مسیر دستیابی به توافق هسته‌ای گفت‌و‌گو می‌کنند. دیدار برنز با ظریف در حالی بعد از ظهر امروز انجام شد‌ ‌که بنا بر اخبار و گزارش‌های رسانه‌ها، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است امشب وارد وین شود.

۱۷:‌۰۷
- جاش ارنست، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید اظهار کرد: جان کری قرار است این هفته به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در وین بپیوندد. وی قرار است تمایل ایران برای پیشبرد مذاکرات را ارزیابی کند. با وجود تعلل در مذاکرات میان مقامات شش قدرت جهانی در مورد آینده تحریم‌های ایران، کاخ سفید امیدوار است سفر جان کری به وین بتواند به روند مذاکرات هسته‌ای ایران سرعت بخشد.

سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری گفت:‌ اگر اظهارات ایران در مورد صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌‌شان درست باشد، ثابت کردن آن کار سختی نیست. با توجه به وجود شانس به نتیجه رسیدن مذاکرات در مدت زمان مقرر انتظار می‌رود که مذاکره‌کنندگان تا پایان ضرب‌الاجل بیستم ژوییه به تلاش‌های خود ادامه دهند.

ارنست هم‌چنین در این کنفرانس خبری اطمینان داد که باراک اوباما از تلاش‌های کنگره برای مشارکت در لغو تحریم‌ها علیه ایران استقبال می‌کند و کاخ سفید این مذاکرات را تا زمانی که لازم باشد ادامه خواهد داد.

نزدیک به ۸۰ درصد اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما، رییس جمهور این کشور رایزنی‌های بیشتر دولت درباره مذاکرات هسته‌ای ایران را خواستار شدند و گفتند که هرگونه لغو تحریم‌ها علیه ایران باید به تصویب کنگره برسد.

۱۴:‌۱۱- روزنامه «وینر سایتونگ» اتریش، در گزارشی نوشته است: آخر هفته جاری باید سنگ بنای موفقیت در مناقشات اتمی با ایران قرار داده شود. «جان کری»، وزیر امور خارجه آمریکا، «ویلیام هیگ»، وزیر امور خارجه انگلیس و «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر امور خارجه آلمان یکشنبه به وین می‌آیند.

به نوشته «وینر سایتونگ» از تیم مذاکره کننده ایران خبر می‌رسد که وزیر امور خارجه ایران می‌خواهد در گفت‌وگو با دیگر همتایان خود همچنین موفق شود نقاط زخم شده در مذاکرات که شامل مسأله سانتریفیوژ‌ها و بحث‌ها برای کنترل تأسیسات اتمی ایران است را نسبتا برطرف کند.

‌«داریل کیمبال»، مدیر اجرایی انجمن کنترل تسلیحات واشنگتن در این راستا به روزنامه «وینر سایتونگ» گفته که پیشرفت‌های مذاکرات در گفت‌وگوهای اتمی در وین بهتر از آنچه گمان می‌شد است.

‌«کلسی داونپورت» یکی از همکاران «کیمبال» در انجمن کنترل تسلیحات واشنگتن (ACA) در این راستا این گونه اظهار نظر کرده ‌که بر پایه اطلاعات این انجمن در پشت پرده پیشرفت‌های آشکاری در نقاط مهمی به دست آمده است، البته اختلافات بر سر مسأله اورانیوم شکاف پذیر همچنان باقی است. درخواست‌ها برای یک افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم که از طرف بخش‌هایی از رهبری در ایران آمده، بازتاب‌دهنده واقعیات در میز مذاکرات نیست، اما ایران باید ‌بتواند توافق انجام گرفته را در خانه به فروش برساند.

این کار‌شناس آمریکایی همچنین تصریح کرد ‌برای اینکه این زنجیره دایره‌ای شکل گیرد یک توافقی ضرورت دارد که در آن جامعه جهانی نتواند یک کاهش چشمگیر ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران را درخواست کند؛ اما برای اینکه این مسأله را حل کنیم، راه حل‌های خلاقانه‌ای وجود دارد.

۱۴:‌۰۳- میشل سینگ، معاون مؤسسه واشنگتن اعلام کرده که مهم‌ترین اختلاف ایران و ۱+ ۵ تعداد سانتریفیوژهاست و افزوده است: ایران می‌خواهد برخی از زیربناهای اساسی‌اش را دربارهٔ برنامهٔ هسته‌‌ای نگه دارد. باید آشکارا به ایرانیان اعلام کنیم که اگر مذاکرات شکست بخورد تحریم‌های جدید علیه ایرانیان اعمال می‌شود.

مقامات آمریکایی در مذاکرات هسته‌‌ای ماه گذشته اعلام کردند که خواهان بررسی مسأله عراق با ایران هستیم؛ اما مسالهٔ هسته‌‌ای عراق را به عنوان دو موضوع جداگانه می‌خواهیم گفت‌وگو کنیم. میشل سینگ دراین باره می‌گوید: به نظر می‌رسد ‌آمریکا نمی‌خواهد ‌مسأله عراق یا هیچ مسالهٔ منطقه‌ای دیگر به ‌یک کارت بازی برای ایران در مذاکرات هسته‌ای تبدیل شود.

۱۳:‌۳۵- سید عباس عراقچی با اشاره به اینکه پس از ساعت‌ها‌ ‌مذاکره، بیش از، ۶۰، ۶۵ درصد متن توافق نامه به نگارش درآمده، به شبکه خبر گفت: این به این معنا نیست که در مسائل محتوایی پیشرفت کرده‌ایم. در نگارش متن پیشرفت داشتیم اما آن مسائلی که ‌مانده، وزنشان زیاد است و نمی‌توانیم بگوییم در محتوای مذاکرات پیشرفت قچشمگیری رخ داده است ولی در نگارش متن که خودش بخش مهمی از مذاکرات است، ما پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتیم.

مذاکره کننده ارشد ایران تصریح نمود: امیدواریم در روزهای آینده با حضور وزرای خارجه کشور‌ها بتوانیم در مذاکرات پیشرفت داشته باشیم. ما هنوز درباره مسائل اصلی به تفاهم نرسیدیم. برخی تصمیمات را وزرا باید بگیرند و در سطح معاونین و کارشناسانشان نیست. بحث‌هایی شده اما هنوز نتوانسته‌ایم به برداشت‌های واحد برسیم. مذاکرات ادامه دارد و ما مصمم به مذاکرات ادامه خواهیم داد. البته از منافع ایران کوتاه نخواهیم آمد و قصد عدول از آن‌ها نداریم. بنابراین ضروری است که طرف غربی تصمیم مهم و دشوار بگیرد و امیدواریم با آمدن وزرایشان این اتفاق بیفتد.

عباس عراقچی درباره حضور وزرای امور خارجه گفت: این پیشنهاد خانم اشتون بود که با استقبال ما نیز مواجه شد که شاید با آمدن وزرای امور خارجه بتواند مذاکرات پیشرفتی داشته باشد و در سطوح وزارت تفاهمی حاصل شود و بعد بتوانیم زمینه را برقرار کنیم که توافق حاصل شود و دوباره وزرا برای مراسم نهایی بازگردند. البته مذاکرات ایران با وزرای ۵+۱ برگزار نخواهد شد و احتمالاً مذاکرات دو و سه جانبه میان وزرای خارجی برگزار می‌شود. اگر ببینیم مذاکرات تا بیستم جولای به نتیجه می‌رسد ادامه می‌دهیم، اگر نیاز به چند روز تمدید داشته باشد ادامه می‌دهیم و اگر ببینیم در این دوره امکان توافق نیست و زیاده خواهی ادامه دارد، به ایران بازمی‌گردیم.

عراقچی: 65 درصد توافق نگارش شد اما وزن مسائل باقی‌ مانده بالاست

وی تأکید کرد: نشانه‌ای از اینکه طرف مقابل جدیت ندارد، ندیدیم. درست که گاهی مذاکرات فراز و نشیب دارد و صدا‌ها بالا و پایین می‌رود، ولی فضای سازنده‌ای است. طرفین در تلاشند تا راه‌هایی ‌برای رسیدن به توافق امتحان کنند و انگیزه برای توافق وجود دارد. تا زمانی که این انگیزه در طرف مقابل نیز هست، به مذاکره ادامه خواهیم داد. واقعاً نمی‌توان گفت که تا چند روز دیگر مذاکرات به نتیجه می‌رسد یا نخواهد رسید.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران درباره بیانات مقام معظم رهبری گفت: طرف‌های غربی با جدیت با سخنان ایشان برخورد کرده‌اند و مترجمان را آورده‌اند و بر ‌این جزئیات تمرکز کرده‌اند، چرا که می‌دانند مواضع ایشان پیش چشم‌ همه ماست. این صحبت‌های دقیق به ما کمک کرده که با دقت بیشتری به کار خود ادامه دهیم. بحث غنی سازی، یکی از جدی‌ترین موارد مذاکرات است و تصمیم گیری در این بخش، جزو سخت‌ترین بخش مذاکرات است. امیدواریم در این زمینه یک اطمینان به دست بیاید و ایران به غنی سازی‌اش ادامه بدهد و تحریم‌ها برطرف شود. دستورالعمل ما فرمایش‌های ایشان است و دلمان به مردم ایران گرم است و امیدوارم ما در انجام وظیفه خودمان موفق باشیم.

عراقچی درباره اختلافات کنگره و دولت آمریکا گفت: ما با دولت آمریکا و کلیت این کشور مذاکره می‌کنیم. اگر تعهداتی را در مذاکرات قبول می‌کند، باید بتواند اجرا کند. اینکه با چه مشکلاتی در داخل روبه‌روست، به ما مربوط نیست و به خودشان مربوط است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با مثبت خواندن فضای مذاکرات گفت: این فضا دلیلی برای رسیدن به توافق نیست. پر کردن این فاصله‌ها معلوم نیست محقق شود اما این گونه نیست که بگوییم توافقی ‌نمی‌شود. گزینه‌هایی برای تغییر فضا وجود دارد و آمدن وزرا ممکن است راهگشایی کند.

دانلود

13:23- به گفته دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات، روسیه و آمریکا در تمایل به رسیدن به توافق با ایران شریک هستند ولی خواسته‌های روسیه از ایران بسیار کمتر است؛ در حالی که ایالات متحده به دنبال کاهش شدید اندازه برنامه هسته‌ای ایران است، روسیه بیشتر به دنبال افزایش شفافیت و نظارت سخت‌تر بر برنامه هسته‌ای ایران است.

۱۳:‌۱۰- «ریا نووستی» گزارش داد، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت نمایندگی روسیه در مذاکرات گروه ۱+ ۵ و ایران روز شنبه برای شرکت در این مذاکرات که از روز دوم ژوئیه تا به حال ادامه دارد، وارد وین می‌شود. پکن سفر وزیر خود به وین را تأیید نکرده و «ولادیمیر ورونکوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی نماینده مسکو در نشست گروه ۱+۵ خواهد بود. ورونکوف به خبرگزاری «ریا نووستی» اعلام کرد: «سرگی ریابکوف رئیس هیأت نمایندگی روسیه در مذاکرات ۱+ ۵ و ایران خواهد بود اما نمایندگی روسیه در نشست وزیران به من محول شده است.»

۱۳:‌۰۰- دیپلمات‌های غربی نزدیک به مذاکرات هسته‌ای به آسوشیتدپرس گفتند: مطالبات روسیه بسیار کمتر از مطالبات آمریکا از ایران است.

به باور این دیپلمات‌ها مسکو همانند واشنگتن خواستار دستیابی به یک توافق است اما به میزان قابل توجهی درخواست‌های کمتری دارد. در حالی که آمریکا خواستار کاهش گسترده برنامه ایران است، روسیه خواستار نظارت کامل است.

این خبرگزاری در ادامه به عدم حضور وزرای خارجه روسیه و چین را در مذاکرات روز یکشنبه در وین که به دلیل حضور در نشست کشورهای بریکس صورت گرفته اشاره کرده و بر وجود اختلافات در مواضع روسیه و سایر اعضای گروه ۱+ ۵ در مذاکره با ایران تاکید می‌کند. ابتدا لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه درباره این اختلاف دیدگاه سخن گفت که علی رغم تکذیب سخنگوی کا‌ترین اشتون، فرانسه روز جمعه از ارائه پیشنهادهای متفاوت به کشور روسیه برای حل اختلاف با این کشور خبر داد.

ولادیمیر اوسایوف، کار‌شناس روسی مسائل بین‌الملل می‌گوید: اصرار واشنگتن برای تعطیلی تأسیسات غنی سازی ایران و نیز بحث درباره برنامه موشکی توافقاتی که حوزه گفتگو‌ها را تعیین کرده نقض می‌کند. به گفته وی آمریکا خواستار مذاکراتی «طولانی و درد‌‌آور» به نحوی است که برای دستور کار سیاسی خود تحریم‌ها را حفظ کند.

۱۲:‌۴۵- خبرگزاری فرانسه گزارش داد، چین گانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این باره گفت که هنوز اطلاع دقیقی در مورد این‌که کدام یک از مقامات چینی به وین خواهد رفت ندارم، اما به طور قطع یک مقام را به این مذاکرات خواهیم فرستاد اما سطح این مقام چینی هنوز مشخص نیست.

۱۲:‌۴۲- محمدحسن آصفری دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گویی تأکید کرد: وارد کردن حواشی به متن مذاکرات و مسائلی همچون حقوق‌بشر و بحث موشک‌ها مذاکرات را با چالش و بن‌بست مواجه خواهد ساخت.

۱۲:‌۳۵- خبرگزاری فرانسه گزارش داد، ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک ایمیل ضمن تأیید سفر جان کری وزیر امور خارجه این کشور به وین گفت که وی با محمدجواد ظریف دیدار خواهد کرد.

هارف همچنین گفت: ‌‌جان کری قرار است تمایل ایران برای برداشتن گام‌های قابل راستی‌آزمایی و معتبر که بتواند گفته‌هایش را در خصوص ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ایش تأیید کند، ارزیابی نماید. کری همچنین می‌خواهد ببیند آیا می‌تواند پیشرفتی در‌ مسائل مورد اختلاف حاصل شود؟

۱۲:‌۲۰- علی اکبر صالحی در حاشیه مراسم ختم آیت‌الله گیلانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما نیاز عملی خودمان در ارتباط با غنی‌سازی را بنا بر برنامه اقدام مشترک ژنو انجام می‌دهیم.‌‌ همان گونه که مقام معظم رهبری اعلام کردند، ۱۹۰هزار سو برای سوخت سالانه نیروگاه‌های تهران، اراک و بوشهر نیاز داریم. این طور که این تعداد سانتریفیوژ برای ۱۹۰هزار سو لازم است ‌بستگی به قدرت سانتریفیوژ‌ها دارد. اگر از سانتریفیوژهای ۱۰ سو استفاده کنیم ۱۹هزار سانتریفیوژ و اگر از سانتریفیوژهای ۲۴ سو استفاده کنیم، ۸ هزار سانتریفیوژ نیاز خواهیم داشت.

۱۲:‌۱۱- «هیل» گزارش داد، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در اظهاراتی مدعی شد، ایران در مذاکرات هسته‌ای به دنبال خرید زمان است و کاخ سفید نباید با تحریم‌های بیشتر علیه این کشور مخالفت می‌کرد.

‌«اد رویس» مدعی شد، مشکل اصلی این است که ایرانی‌ها در حال بازی برای (کسب) زمان هستند. وی افزود اگر دولت اوباما اجازه تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را می‌داد، قدرت چانه زنی در مذاکرات را تقویت می‌کرد و ایرانی‌ها را به کسب سریع‌تر توافق به دلیل فشار تحریم‌ها وادار می‌کرد. جلسات استماعی برای بررسی این موضوع که آیا رفع تحریم‌های مورد توافق در دوره تمدید مذاکرات ادامه یابد یا خیر برگزار خواهد شد.

‌«اد رویس» همچنین مدعی شد، ایران، حماس را در جنگ علیه رژیم صهیونیستی توانمند می‌سازد. وی تصریح کرد: «چه کسی حماس را توانمند می‌سازد؟ حماس موشک‌هایش را از کجا می‌آورد؟ پاسخ ایران است».
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴
به نظر من در صورت عدم توافق در این دور مذاکرات ایران اعلام کند دیگر در هیچ نشستی شرکت نخواهد کرد و با تمام قدرت همه ی پلمب ها را باز کرده و به تولید 60 درصدی اقدام نماید
دقیقا چند در صد ؟
خسته نباشید گرم به اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان
مراقب نگارش متن انگلیسی توافق باشید. گاهی یک کاما میتواند همه چیز را زیر سوال ببرد. علاوه بر زبان دانان برجسته، حتما از فرد یا افرادی که زبان انها native باشد هم کمک گرفته شود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار