بازدید 7794

فرش قرمز ۱۰۰ هزار میلیاردی وزارت شهرسازی

وزارت راه‌وشهرسازي با طراحي بسته «سرمايه‌گذاري مختص شهرهاي ‌جديد» بيش از 110 پروژه اقتصادي و عمران‌شهري در 17 شهر جديد تعريف كرده و براي واگذاري مسووليت ساخت و اجراي آنها به بخش‌خصوصي، مجموعه‌اي از مشوق‌ها و تسهيلات همچون تهاتر يا فروش قسطي زمين ‌دولتي و تخفيف 5 تا 50 درصدي در هزينه اجرا را در نظر گرفته است.
کد خبر: ۴۲۲۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۷ 04 August 2014
وزارت راه‌وشهرسازي بسته دومنظوره سرمايه‌گذاري مختص «شهرهاي‌جديد» براي بخش‌خصوصي تدارك ديده و حداقل 111 پروژه اقتصادي در 7 حوزه‌ كه از خدمات شهري تا كاربري‌هاي تفريحي، تجاري و توريستي را شامل مي‌شود، براي جذب سرمايه‌گذاران در نظر گرفته است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، اين بسته كمبودهاي سكونتي 17 شهرجديد كشور را هدف قرار داده و بنا دارد اين مناطق مملو از آپارتمان‌هاي مسكن‌مهر را به ساير كاربري‌هاي مورد نياز يك شهر مجهز كند. خاصيت دوم بسته سرمايه‌گذاري شهرهاي‌جديد، بازار كار متنوعي است كه پيمانكاران و شركت‌هاي ساختماني رها شده از مسكن‌مهر مي‌توانند با ورود به آن، تبعات توقف سري جديد ساخت‌وسازهاي 99ساله را براي خود جبران كرده و رونق را به فعاليت‌هاي عمراني بازگردانند. ارزش كل پروژه‌هايي كه شركت عمران شهرهاي جديد براي ارائه به سرمايه‌گذاران تعريف كرده، 100 هزار ميليارد تومان است. البته ماه گذشته معاون شرکت عمران و مسوول تدوین برنامه‌های توسعه‌ای شهرهای جدید، برآورد اولیه‌ ارزش این پروژه‌ها را 60 هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود. در اين بسته، 17 شهر جديد موجود در اطراف كلان‌شهرهاي كشور، با معيار ميزان سوددهي به سرمايه‌گذاران در سه گروه رتبه‌بندي شده‌اند كه سه شهر جديد اطراف تهران در جايگاه اول بيشترين بازدهي قرار گرفته‌اند.

براي هر شهر جديد، تعداد پروژه‌ها و ميزان سرمايه‌گذاري در آنها مشخص شده است.
شركت عمران شهرهاي جديد –وابسته به وزارت راه‌وشهرسازي- مطابق اختيارات قانوني خود، مشوق‌هايي را براي سرمايه‌گذاران در قالب محتواي بسته 100 هزار ميلياردي در نظر گرفته است از جمله اينكه، زمين‌هاي دولت در شهرهاي‌جديد با لحاظ تخفيف، تقسيط يا تهاتر در اختيار سرمايه‌گذاران قرار خواهد گرفت و بين 5 تا 50درصد در هزينه‌هاي اجراي پروژه‌ها، تخفيف داده مي‌شود؛ به اين صورت كه بيشترين امتياز تشويقي به شهرهاي‌جديدي كه كمترين بازدهي سرمايه‌گذاري در آنها پيش‌بيني شده است، تعلق مي‌گيرد.

در این بسته قرار است دولت با هدف تامین خدمات زیربنایی و روبنایی و سایر ملزومات توسعه‌ای در شهرهای جدید، از طریق تعریف پروژه‌های مشخص، با همکاری بخش خصوصی، نیازهای زیرساختی، آموزشی، بهداشتی و درمانی، فرهنگی، ورزشی، تفریحی و... ساکنان شهرهای جدید را تامین کند. در برنامه تازه دولت سه نکته مهم وجود دارد، اول اینکه بسته جدید سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید شامل تمام شهرهای جدید موجود می‌شود، ضمن اینکه دولت برای همکاری با بخش خصوصی به منظور ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید نیز اعلام آمادگی کرده است. نکته دوم اینکه دولت در قالب این بسته قرار است با سرمایه مشخص، پروژه‌های تعیین شده را برنامه‌ریزی و اجرا کند. علاوه بر تعریف ریز و دقیق پروژه‌هایی که قرار است در قالب این بسته 100 هزار میلیاردی در شهرهای جدید اجرا شود، این بار مشوق‌های دولت برای سرمایه‌گذاران نیز به روشنی مشخص شده است تا بخش خصوصی با چشم باز در شهرهای جدید با دولت مشارکت کند. همچنین، درجه‌بندی شهرهای جدید در سه رده کیفی، به لحاظ سودآوری برای سرمایه‌گذاران، نکته سومی است که در برنامه جدید دولت برای شهرهای جدید بر آن تاکید شده است.

به این ترتیب، دولت با رده‌بندی شهرهای جدید موجود در سه گروه، اعلام کرده در شهرهای جدید که در رده‌های کیفی دو و سه قرار دارند و طبیعتا میزان سودآوری اجرای پروژه و سرمایه‌گذاری در آنها برای بخش خصوصی کمتر از شهرهای جدید درجه یک است، دولت با بالا بردن درجه تخفیف‌ها و افزایش مشوق‌ها، توجیه اقتصادی اجرای پروژه در این شهرها را افزایش می‌دهد. مشوق‌ها و تخفیف‌هایی که دولت برای سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید در بسته با برآورد اولیه 100 هزار میلیارد تومان تعریف کرده است شامل 5 تا 50 درصد تخفیف در قیمت زمین و عوارض ساختمانی است. این در حالی است که دولت، همچنین مشوق‌هایی را در قالب مشوق‌های تسهیل‌گری در این بسته تعریف کرده است که شامل کمک‌های فنی، اداری، تسهیل روند صدور پروانه ساختمانی و سایر حمایت‌های مورد نیاز قانونی است.

 17 شهر جدید در سه گروه کیفی


معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید دیروز در نشست با خبرنگاران مشوق‌های سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید کشور را تشریح کرد. محسن نریمان در این‌باره گفت: دولت در رویکرد فعلی خود در برابر شهرهای جدید نه می‌تواند به صورت انحصاری مدیریت و توسعه این شهرها را در دست داشته باشد و نه به مدیریت و فعالیت‌های اجرایی انحصاری در شهرهای جدید اعتقادی دارد.

وی ادامه داد: در رویکرد فعلی، به دنبال این هستیم که بتوانیم با اعتبارات، امکانات و حتی مدیریت بخش خصوصی، نیازهای موجود در شهرهای جدید فعلی را برطرف کنیم و حتی آمادگی داریم در ایجاد نسل نو شهرهای جدید، کلیه امور این شهرها و شهرک‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم و تنها نقش نظارت عالیه را بر این مناطق ایفا کنیم.

نریمان با اشاره به برنامه جدید دولت برای جذب سرمایه‌گذار در شهرهای جدید اعلام کرد: هم‌اکنون در شهرهای جدید 50 هزار هکتار محدوده مصوب داریم که البته حریم این شهرها بیش از 3 تا 4 برابر این میزان است. وی افزود: در حال حاضر می‌توان بستر فعالیت‌ها در شهرهای جدید را در این 50 هزار هکتار محدوده مصوب شهری، برنامه‌ریزی و اجرا کنیم که برای این منظور یک بسته 60 هزار میلیارد تومانی تدارک دیده شده است. رئیس هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید، با بیان اینکه در بسته جدید دولت برای سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید، 17 شهر جدید فعلی در سه گروه کیفی دسته‌بندی شده‌اند، خاطرنشان کرد: این طبقه‌بندی براساس سه معیار رونق و جمعیت‌پذیری، شکل‌گیری و سابقه پیدایش و سکونت در شهرهای جدید صورت گرفته است که براساس منطق، سرمایه‌گذاری در شهرهای گروه الف، برای سرمایه‌گذاران سودآور تر خواهد بود. وی تاکید کرد: با این حال در شهرهای جدیدی که در طبقه‌بندی ب و ج قرار گرفته‌اند و به طور قطع سود سرمایه‌گذاری در آنها کمتر از شهرهای گروه الف است، دولت در نظر دارد کسری سود را از طریق اعمال تخفیف‌های بیشتر برای سرمایه‌گذاران، جبران کند.

 5 تا 50 درصد تخفیف «زمین» و «پروانه»


نریمان در تشریح مشوق‌های سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید گفت: مشوق‌ها شامل تخفیف‌های 5 تا 50 درصدی در قیمت زمین و عوارض ساختمانی است که علاوه بر این مشوق‌های مالی، دولت در فرآیند مشارکت با بخش خصوصی، مشوق‌های تسهیل‌گری نیز در بسته تعریف شده در نظر گرفته است. وی ادامه داد: بهترین شیوه و اولویت دولت برای همکاری با بخش خصوصی از طریق تهاتر زمین صورت می‌گیرد که بر این اساس تامین سرمایه بر عهده بخش خصوصی و واگذاری زمین از سوی دولت انجام می‌شود.معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران در شهرهای جدید در قالب برنامه تازه دولت برای این شهرها، در هزینه‌های مختلف از جمله زمین و پروانه ساختمانی مشمول تخفیف‌های مختلف می‌شوند، گفت: این تخفیف‌ها از 5 تا 50 درصد است.

 8 شهر جدید در راه است


معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از برنامه دولت برای ایجاد 8 شهر جدید دیگر خبر داد و گفت: شهرهای جدید تیس، خوارزمی در شریف‌آباد تهران، حورا در همدان، کلاردشت در مازندران، پرنیان در قم، سیراف در بوشهر، ایوانکی در گرمسار و چهارمین شهر جدید اصفهان با نام شیخ بهایی، در دست برنامه‌ریزی و بررسی برای احداث هستند که تخفیف‌ها و مشوق‌های گفته شده شامل این شهرها هم می‌شود. وی در خصوص نحوه قیمت‌گذاری زمین برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در شهرهای جدید توضیح داد: قیمت‌گذاری بر مبنای قیمت‌های کارشناسی منطقه و سپس مذاکره با سرمایه‌گذاران صورت می‌گیرد که پس از آن، قیمت توافق شده مشمول تخفیف‌های ذکر شده می‌شود.
نریمان ادامه داد: علاوه بر 2 روش تهاتر بخش خصوصی با دولت برای زمین و فروش نقدی زمین، در برنامه جدید، امکان خرید اقساطی زمین نیز برای بخش خصوصی فراهم شده است.

 100 هزار مسکن مهر آماده معطل آب و برق


همچنین، معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های خدمات‌رسان در تامین آب و برق مسکن مهر گفت: در حال حاضر 100 هزار مسکن مهر آماده داریم که معطل آب و برق هستند. وی ادامه داد: در شرایطی که وزارت راه و شهرسازی نسبت به سایر دستگاه‌های مسوول وظیفه خود را که همان پیشرفت فیزیکی و ساخت و ساز واحدهای مسکن مهر است بهتر انجام داده است، اما همیشه باید پاسخگوی کم کاری سایر دستگاه‌ها نیز باشد.

 111 فرصت سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید


به گزارش «دنیای اقتصاد»، دولت در حالی برای توسعه زیرساخت‌های خدماتی در شهرهای جدید، بسته جدید سرمایه‌گذاری را تهیه کرده که هم اکنون 111 پروژه برای سرمایه‌گذاران تعریف کرده است. این پروژه‌ها در 7 حوزه سرمایه‌گذاری شامل تجاری، مسکونی، تفریحی– توریستی، ورزشی، صنعتی و سایر پروژه‌ها طبقه‌بندی شده است.

متن شیوه‌نامه مشوق‌های سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید کشور به شرح زیر است:
شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید کشور به استناد مفاد ماده 9 و 15 قانون تاسیس این شرکت و بندهای 12 و 16 ماده 12 اساسنامه خود و در راستای توسعه هدفمند از یکسو و تامین زیرساخت‌های خدماتی ساکنان شهرهای جدید و نیز به منظور ایجاد پویایی و تحریک توسعه و همچنین ارتقای کیفیت زندگی در این شهرها و نهایتا رقابت‌پذیری بیشتر با شهرهای موجود، مشوق‌های ذیل را، به سرمایه‌گذاران و مشارکت‌کنندگانی که در طول دوره برگزاری نمایشگاه با شرکت‌های عمران شهر جدید کشور تفاهم‌نامه امضا نمایند، اعطا می‌نماید. در این مجموعه منظور از شهرهای گروه الف شهرهای جدید پردیس، پرند، هشتگرد، اندیشه، فولادشهر، بهارستان، گلبهار، صدرا و سهند و گروه ب شهرهای جدید مجلسی، بینالود، مهاجران و عالیشهر و شهرهای گروه ج شهرهای جدید علوی، رامین، شیرین‌شهر و رامشار می‌باشد.

 1- مشوق‌های مالی
1-1- در پروژه‌های مشارکت مدنی

* پروژه‌هایی که برآورد هزینه آن تا سقف 30‌میلیارد ریال باشد با پیشنهاد هیات مدیره شرکت عمران شهر مربوطه و تصویب مجمع عمومی در شهرهای گروه ج تا 20 درصد تخفیف، در شهرهای گروه ب تا 15 درصد تخفیف و در شهرهای گروه الف تا 10 درصد تخفیف به نسبت آورده سرمایه‌گذار.

* پروژه‌هایی که برآورد هزینه آن تا سقف یکصد میلیارد ریال باشد با پیشنهاد هیات مدیره شرکت عمران شهر مربوطه و تصویب مجمع عمومی در شهرهای گروه ج تا 15 درصد تخفیف، در شهرهای گروه ب تا 10 درصد تخفیف و در شهرهای گروه الف تا 5 درصد تخفیف به نسبت آورده سرمایه‌گذار.

* پروژه‌هایی که برآورد هزینه آن بالاتر  از یکصد میلیارد ریال باشد با پیشنهاد هیات مدیره شرکت عمران شهر مربوطه و تصویب مجمع عمومی در شهرهای گروه ج تا 8 درصد تخفیف، در شهرهای گروه ب تا 6 درصد تخفیف و در شهرهای گروه الف تا 4 درصد تخفیف به نسبت آورده سرمایه‌گذار.

1-2- در پروژه‌های BOT (ساخت، بهره‌برداری و واگذاری) و مشابه. تخفیف‌های بند 1-1- (در خصوص کاهش سهم اجاره زمین توسط شرکت عمران) به همراه افزایش طول دوره بهره‌برداری در شهرهای گروه ج تا یک و نیم سال مازاد بر زمان بهره‌برداری محاسبه شده در فراخوان، در شهرهای گروه ب تا یک سال مازاد بر زمان بهره‌برداری محاسبه شده در فراخوان و در شهرهای گروه الف تا 9 ماه مازاد بر محاسبات توجیه اقتصادی از زمان بهره‌برداری محاسبه شده در فراخوان به اختیار هیات‌مدیره شرکت عمران شهر مربوطه و اولویت‌بندی ایشان و تصویب مجمع عمومی.

 1-3- تخفیف در صدور پروانه ساختمانی در شهرهای فاقد شهرداری تا 50 درصد به اختیار و اولویت‌بندی هیات‌مدیره شرکت عمران شهر مربوطه.

 1-4- به متقاضیان خرید اراضی خدماتی در شهرهای گروه ج، ب و الف به ترتیب تا 15 درصد، 10 درصد و 5 درصد تخفیف داده می‌شود؛ مشروط بر اینکه طبق زمان‌بندی‌های مصوب شرکت عمران شهرهای جدید بتوانند نسبت به بهره‌برداری از پروژه خود اقدام نمایند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل