بازدید 106171

داعش در دروازه‌های بغداد منتظر چیست؟

چندین ماه است که ناظران مسائل عراق، منتظر آغاز تحرکی از جانب داعش علیه بغداد هستند. این به سر نیامدن انتظارات، ناشی از نبود چنین فرصتی برای داعش نیست. در ماه ژوئن، داعشی‌ها با ۷۵ خودرو، رژه‌ای پر سر و صدا در ابوغریب انجام دادند که ۱۵ مایل با سفارت آمریکا در بغداد فاصله دارد. حتی گاهی ضروری به نظر می‌رسید که باید کاری کرد تا داعش نتواند فرودگاه بغداد را ببندد. پس داعش منتظر چیست؟
کد خبر: ۴۴۲۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲ 16 October 2014
داعش در دروازه‌های بغداد منتظر چیست؟در روزهای اخیر، بسیاری از رسانه‌ها هشدار می‌دهند که داعش به دروازه‌های بغداد رسیده است. داعش در استان الانبار در غرب بغداد به پیروزی‌های مهمی دست یافته و شاید گمان رود پس از این، نوبت بغداد برسد!
در این باره برگزاری نشستی بین مقامات نظامی ۲۱ کشور در پایگاه هوایی سنت اندروز آمریکا هم نمی‌تواند به این موضوع بی‌ارتباط باشد.

به گزارش «تابناک»، مایکل نایتز، تحلیلگر آمریکایی با آوردن این مقدمه در تحلیلی برای مؤسسه واشنگتن نوشته است: ولی اوضاع به این بدی هم نیست. واقعیت این است که داعش و پیشینیان آن، همیشه در بغداد بوده‌اند. بغداد و حومه‌های آن که به کمربند بغداد نامیده می شود، از سال ۲۰۰۳ به این سوی، محل درگیری بوده‌اند.

بنا بر این گزارش، از آغاز سال ۲۰۱۴ به این سو، داعش با اشغال شهر سیصد هزاری فلوجه، تهدیدی مستقیم علیه بغداد ایجاد کرده است. این شهر ۲۵ مایل با فرودگاه بین‌المللی بغداد فاصله دارد، ولی بغداد پس از سقوط موصل در ژوئن ۲۰۱۴ مانند دیگر شهر‌ها دچار ترس و وحشت نشد.

دلیل این مسأله این است که موصل شهری با اکثریت سنی بودند، نیروهای امنیتی غالبا شیعه در این شهر غیب شدند و این شهر با جمعیت‌های بزرگ شیعه فاصله زیادی دارد. بغداد شهری با اکثریت شیعه است، هفت میلیون جمعیت دارد و کانون خیزش‌های مردمی در مقابله با خطر داعش است. مائو گفته است، نیروهای چریکی باید مانند ماهی که در میان آب دریا شنا می‌کند، در میان مردم شناور باشند. مسأله این است که داعش نمی‌تواند این ماجرا را در بغداد تکرار کند.

در واقع، خطری که در پاییز امسال بغداد را تهدید می‌کند، پیروزی‌های داعش در دیگر نقاط نیست، بلکه شکست‌های آن در دیگر نقاط است؛ از شمال تا مرکز عراق، داعش به وسیله ترکیبی از قبایل سنی، شبه نظامیان شیعه، سربازان عراقی، مشاوران ایرانی و نیروی هوایی آمریکا به چالش کشیده شده است. داعش در تلاش است تا کنترل خود را بر این مناطق حفظ کند. با وجود پیشروی‌های محدود در کوبانی، مشکلات داعش در مناطق گوناگون ممکن است، به این گروه انگیزه باز کردن یک جبهه جدید علیه بغداد را بدهد.

در اوایل ماه جاری میلادی، پیشمرگه‌های کرد به همراه افراد قبیله الشمر با یکدیگر در نبردی برق‌آسا علیه داعش در شهر مرزی ربیعه همکاری کردند. در ضلوعیه در ۴۵ مایلی شمال بغداد، افراد قبیله جبوری به همراه نیروهای ارتش عراق و شیعیان عضو گروه حزب‌الله علیه داعش پیشروی کردند.

در نزدیکی کرکوک، افراد قبیله سنی العبیدی، همکاری با شیعیان ترکمن و نیروهای کرد علیه داعش را شروع کرده‌اند. برای اولین بار از ماه ژوئن، دولت مرکزی عراق توانسته تانک‌ها و ستون تدارکات خود را بین بغداد و کرکوک به راه اندازد و این به نیروهای امنیتی امکان داده که جبهه جدیدی علیه جناح شرقی داعش باز کنند.

البته این در شرایطی است که داعش در بغداد پیشروی‌هایی کرده است، ولی مسأله اصلی این است که واکنش داعش به خیزش قبایل سنی به طور کلی بسیار خشن و آمیخته‌ای از ترور و بمب‌گذاری‌های انتحاری بوده است.

صرف نظر از آنچه در استان الانبار می‌گذرد، داعش به وارد کردن ضربه‌ای جدی در جایی دیگر نیاز دارد. چندین ماه است که ناظران مسائل عراق منتظر شروع تحرکی از جانب داعش علیه بغداد هستند. این به سر نیامدن انتظارات، ناشی از نبود چنین فرصتی برای داعش نیست. در ماه ژوئن، داعشی‌ها با ۷۵ خودرو رژه‌ای پر سر و صدا در ابوغریب انجام دادند که ۱۵ مایل با سفارت آمریکا در بغداد فاصله دارد. حتی گاهی ضروری به نظر می‌رسید که باید کاری کرد تا داعش نتواند فرودگاه بغداد را ببندد؛ پس داعش منتظر چیست؟

مسأله این است که داعش نمی‌تواند کلانشهر بغداد را به کنترل خود درآورد و تلاش خود را صرف تحکیم تسلط بر مناطق شمالی و غربی عراق کرده است.

یکی از فرصت‌های پیش روی داعش می‌تواند شورش در مناطق سنی‌نشین بغداد باشد. این مناطق به سرزمین‌های تحت کنترل داعش نیز نزدیک هستند. داعش نمی‌تواند از چنین شورشی انتظارات زیادی داشته باشد، بلکه هدف اصلی می‌تواند ایجاد جنگ طایفه‌ای در عراق باشد.

داعش همچنین می‌تواند به عملیات‌ تروریستی عظیم متوسل شود؛ مانند حمله بزرگ به زندان ابوغریب در جولای سال گذشته که به فرار ۸۰۰ زندانی منجر شد. فرودگاه بین‌المللی بغداد هم می‌تواند مورد حمله قرار گیرد. به تازگی روشن شده که عملیات بی‌سابقه بالگردهای آپاچی آمریکایی در آغاز ماه جاری میلادی ناشی از این بوده که داعش به وضعیتی رسیده بوده که می‌توانسته تهدیدی مستقیم علیه فرودگاه باشد.

ولی از همه گزینه‌ها، محتمل‌تر اینکه داعش در تدارک حملات بزرگ در موعد عاشورا و اربعین است. در این دوره، جمعیت بسیاری از شیعیان پیاده به سوی کربلا راه می‌افتند و مسیر حرکت آن‌ها می‌تواند به شدت به وسیله داعش با ابزارهایی مانند، حملات خمپاره‌ای، بمب‌گذاری و عوامل انتحاری تهدید شود. در سال های گذشته، همین مناسبت‌ها موعد اصلی نشان دادن قابلیت‌های نیروهای امنیتی عراق بوده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۲
انتشار یافته: ۲۹
سلام . تحلیلتان منطقی و واقع بینانه است . تشکر از شما که آن را با تعصب نیامیخته اید
یا حسین
ما هم ان شا الله مانند سال های قبل در اربعین و عاشورا می آییم تا نشان دهیم داعش و هیچ کس دیگر هیچ غلطی نمی توانند بکنند
به نظرم باید حسینیه های در خطوط مقدم دایر شود و ار این واقعه عظیم برای جذب نیرو و قدرت مند شدن مقاومت استفاده شه
ورود به بغداد یعنی خودکشی برای گروهی که "آواز دهل است از دور"
عاقبت نداشتن علم و فناوری و وحدت و فکر می شود سوریه و عراق و...... همیشه وابسته بودن کشورهای که مسلمانان در آن زندگی می کنند جای تعجب داره واقعیت این هست جایگاه علم و وحدت در اسلام رو غربی ها به مراتب بهتر در کردند
منتظر دستور اربابشه
من تو این مدت تحرکات نظامی داعش را توسط نقشه نظامی پیگیری میکنم که از علایق من هست. به نظرم بغداد زمانی آسیب پذیر است که مقدادیه در ابتدا و سپس رمادی به تصرف نیروهای تروریستی داعش در بیاد. در این شرایط سپس حمله به بعقوبه به فاصله زمانی چند هفته و نه زودتر و یا دیرتر در سمت شمال شرق بغداد می تونه به تمرکز دفاعی پایتخت آسیب بزنه چراکه جمعیت سنی در این شهرها زیاد است. در چنین شرایطی باید منتظر نیرد خیابانی در بغداد بود و انتظار میرود دولت عراق در شرایط بحرانی قرار گیرد. بنابراین هدف اصلی دولت عراق باید حفظ رمادی باشد و پیشروی گاز انبری به فلوجه.
چرا مردم را اماده باش قرار نمی دهند این جانیان که جز با خون سیراب نمی شوند را باید با روش خودشان که مسلح کردن هر کسی که به گروه ملحق شود است شکست داد هر کسی که خواهان اسلحه در عراق است باید تجهیز شود از این بدتر نخواهد شد
سلام چرا فکر میکنیدمنتظر می باشد شاید حمله را شروع کرده ولی اطلاع ندارید عزیزان من ایا دوراز انتظار است که این گروه ازعملیات زیر زمینی استفاده نماییدچرا باید تفکر ساده وتاکتیکهای جنگی روساده بکیریم با اینکه ازاین حربه درحمله وگریز استفاده خوبی نموده است شما یا عزیزان عراقی بلید این مهم را در نظر بگیرن که احتمال اینکه داش ناگهان از وسط واز مرکز بغداد سر بیرون اورد دور از انتظار نیست هر چه دشمن راضعیف فرض نمایید باید چند صد برابران تاوان بدهید
منتظر اجازه آقاش آمريكاست
مرگ بر داعش
امسال عاشورا و تاسوعای خونین در پیش داریم انشالله که اتفاقی نیوفته
لعنت خدا بر انسانهای وحشی و بی فرهنگ و غیر اسلامی و دست نشانده غرب ،داعشیان بی عقل و شعور
داعش نیرو برای حمله به بغداد دارد ولی چون دوام ندارد نمی تواند برای مدت زیادی دوام بیاورد شاید لازم باشد فرماندهان آنها را دایم گوش مالی بدهند تا تضعیف شوند آنها منتظر نیروهای پشتیبانی هستند و دارند آماده می شوند کانالها هم می تواند یکی از دلایل باشد حتما برای ایجاد چند محور دارند تونل می زنند .مدافعین بغداد شما را خواب نگیرد از آنها در اطراف بغداد اسیر بگیرید تا اطلاعاتتان بروز باشد.
همه را تند تند خواندم اخرش هم نفهمیدیم که داعش منتظر چیست؟ نمی شد یک کلمه بنویسید و اینقدر وقت ما را نگیرید؟
این ها با این مقاله ها، دارن به صورت خیلی مرموزانه به داعش خط میدن که چکار کنه ،عجب آدمای مکاری هستند
من تو سایت خبرده دیدم ک تحلیل کرده بود آمریک داره با داعش در واقع قدرت مقاومت و استراتژی ایران رو ارزیابی می کنه و محک می زنه و اینکه داعش پشت بغداد هستد در حقیقت آمریکا منتظره نتیجه مذاکرات چی میشه و پیامی به ایران هستش که اگه از مواضعش کوتاه نیاد مجوز اشغال بغداد رو برای داعش صادر میکنه ولی در عین حال بمباران داعش به ایران میگه اگه کوتاه بیاد میتونه داعش رو از دست اندازی به ایران باز دارد.
باید کار داعش را یکسره کرد.
بعید به نظر می رسد که تروریستهای داعش بتوانند بغداد را تصرف کند یعنی آمریکا به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد که میلیاردها دلار که انجا هزینه نموده در مدت زمانی اندک همانند آب به جوی بازگردد ایران هم از طرف دیگر دارای منافع مشترک با همه طرفهای درگیر است پس داعش رفته رفته دچار ریزش خواهد شد و در مناطق همچون موصل مردم از ظلم و تعدی داعش طغیان خواهند کرد تاریخ نشان داده که ظلم پایدار نیست هر گروه یا دولتی که بخواهد حقوق ملت خود را پیمال کند و با آنان همچون رعیت رفتار نماید محکوم به فنا و نابودی است داعش نیز در آینده ای نزدیک با این چالش جدی روبه رو است درست زمانی که در افغانستان کنترل طالبان بود مورد هجوم بیگانگان پس از 11سپتامبر قرار گرفت مردم نه تنها از طالبان دفاع ننمودند بلکه علیه آنها قیام نمودند همانند صدام حسین پس داعش نیز مورد خشم و غضب دولتهای خارجی و مردم عراق و جامعه جهانی قرار خواهد در مدت زمانی کوتاه قرار خواهد گرفت و به فنا خواهد رفت
سلام پیشنهاد میکنم جهت امنیت بیشتر شیعیان از برادران سپاه وبسیج کمک گرفته شود.جانم فدای امام حسین واقا ابوالفضل
تحلیل جالبی بود سپاس
داعش در روز عاشورا و اربعين هيچ غلطي نميتونه بكنه امسال زيارت كربلا از اهميت زيادي براي شيعيان برخورداره
شایدداعش داردتونل به بغدادمی زندویابرنامه ریزی برای عاشوراوگشتن شیعیان داردبایدنفوزی فرستادتاازبرنامهای انهاباخبرشویم
ماه محرم فرصت خوبی برای حمله شیعه به یزیدیان داعش و حماسه سازی آنان .
باید پیش دستی کرد و گرنه آل سعود ( بنی قریضه ) فعال خواهند شد و خسارتهای زیادی ببار خواهند آورد .
ندای هل من ناصر حسینی سر دهیم و با یک یا علی شر بنی امیه را از سر اسلام و مسلمین کوتاه کنیم .
یاااااعلی .......
آمریکا خود نیز بازیچه صهیونیستهاست , داعش نتیجه طرح ونقشه صهیونیستها , پشتبانی مالی سعودیها , وآموزش نظامی لائیکهای ترکیه است
این همه نوشتید و فقط پاراگراف آخر درست بود. این دشمن قسم خورده شیعه و ایران میخواهد به شیعیان علی ضربه بزند و انشاا... ناکام واهد ماند. این دشمن غدر حتی در بغداد نیز جنگ شیعه و سنی براه خواهد انداخت. حکومت عراق اشتباه بزرگی که کرده حدف دگراندیشان بوده و از این بابت کینه سنی ها از حکومت شیعی پایانی ندارد. الاایحال شیعیان و در راس آن ما ایرانیها با تدابیر دستی بیاندیشیم. یا علی
به لطف خداوند هیچ غلطی نمی توتنند بکنند.
اگراجازه صادربشه برای نیروهای داوطلب باایمان وراسخ ماتارومارکردن این گروه مثل اب خوردنه تازه اگه نیروه های نظامی ماهم باشن کل عراق قابل تصرفه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر