بازدید 805036
بازنشر

سرطان معده؛ خاموش و خطرناک

سرطان معده ناشی از رشد خارج از کنترل‌ سلول‌های‌ بدخیم‌ در معده‌ است که طی سالیان و به آرامی ‌رشد می‌کند، ولی متاسفانه در مراحل ابتدایی علائم چندانی ندارد و شاید به همین دلیل بسختی تشخیص داده می‌شود. بد نیست بدانید علل حتمی ‌و واقعی این سرطان بدرستی کشف نشده است.
کد خبر: ۴۴۹۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳ 22 November 2017
سرطان معده ناشی از رشد خارج از کنترل‌ سلول‌های‌ بدخیم‌ در معده‌ است که طی سالیان و به آرامی ‌رشد می‌کند، ولی متاسفانه در مراحل ابتدایی علائم چندانی ندارد و شاید به همین دلیل بسختی تشخیص داده می‌شود. بد نیست بدانید علل حتمی ‌و واقعی این سرطان بدرستی کشف نشده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سرطان معده ناشی از رشد خارج از کنترل‌ سلول‌های‌ بدخیم‌ در معده‌ است که طی سالیان و به آرامی ‌رشد می‌کند، ولی متاسفانه در مراحل ابتدایی علائم چندانی ندارد و شاید به همین دلیل بسختی تشخیص داده می‌شود. بد نیست بدانید علل حتمی ‌و واقعی این سرطان بدرستی کشف نشده است.

دکتر سیدمحمود اسحاق حسینی، فوق تخصص گوارش و آندوسکوپی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: در بروز سرطان معده چند عامل نقش مهم دارد و عامل اول، تغذیه است. افرادی که سوءتغذیه دارند و بدنشان با کمبود کالری مواجه است بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این سرطان قرار دارند. کمبود پروتئین‌ها و ویتامین‌ها بویژه ویتامین‌های A و C، مصرف مداوم مواد غذایی چرب و شور و غذاهای آماده و فست‌فودها نیز از عوامل زمینه‌ساز سرطان معده محسوب می‌شود. همچنین بیماری‌های معده می‌توانند زمینه ابتلای افراد به سرطان معده را فراهم کنند.

حواستان به هلیکوباکتر باشد

به گفته دکتر حسینی یکی از مهم‌ترین بیماری‌های معده، عفونت هلیکوباکتری است که باعث بروز زخم معده و ورم معده می‌شود و ممکن است ازجمله عوامل مهم ابتلا به سرطان معده باشد. البته این‌طور نیست که هر فرد مبتلا به عفونت هلیکوباکتر دچار سرطان معده شود؛ در این صورت باید بیش از 55 درصد مردم جهان در اثر سرطان معده جان خود را از دست می‌دادند، چون بیش از نیمی از جمعیت جهان به این عفونت مبتلا هستند در حالی که فقط 3 درصد از این افراد ممکن است به سرطان معده مبتلا شوند. بنابراین بیمارانی که عفونت هلیکوباکترپیلوری دارند حتما باید درمان شوند و تحت‌نظر متخصص قرار بگیرند تا در آینده مشکلی برای آنها از نظر ابتلا به سرطان معده ایجاد نشود.

عوامل خطر را شناسایی کنید

به طور کلی افراد بالای 40 سال، بیماران مبتلا به پولیپ معده، مصرف سیگار و الکل و افرادی که سابقه فامیلی ابتلا به سرطان یا سابقه جراحی معده دارند بیشتر از افراد دیگر در معرض سرطان معده هستند. البته پولیپ‌ها اغلب خطرناک نیست، اما یک درصد آنها ممکن است به سرطان تبدیل شود. حتی شیوع این سرطان در آقایان و افرادی که گروه خونی A دارند، هم بیشتر گزارش شده است. به گفته دکتر اسحاق حسینی هر چند معمولا این بیماری زمانی تشخیص داده می‌شود که شرایط بیمار وخیم است، اما گروه‌های در معرض خطر حتما باید از سوی پزشک مورد معاینه منظم و دوره‌ای قرار بگیرند، چون در صورتی که سرطان در مراحل ابتدایی شناسایی شود، امکان درمان وجود دارد.

علائم سرطان معده

کاهش اشتها و کاهش وزن، درد معده، علائم سوءهاضمه مانند آروغ زدن و تهوع، احساس پری معده حتی پس از خوردن مقادیر کم غذا، تهوع و استفراغ، سوزش سردل و علائم شبیه به زخم معده، ورم معده، مدفوع سیاه، کم‌خونی و توده قابل لمس در بالای شکم ازجمله علائم بروز سرطان معده است، اما ممکن است همه این علائم در بیمار مبتلا قابل مشاهده نباشد. همچنین این احتمال وجود دارد که بیمار با علائم گفته شده به متخصص مراجعه کند و تشخیص پزشک بیماری‌ها و مشکلات خوش‌خیم مانند گاستریت یا ورم معده ساده یا حداکثر زخم گوارشی باشد. با وجود این توصیه می‌شود در صورت بروز این علائم بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنید.

آیا سرطان معده قابل پیشگیری است؟

به گفته دکتر اسحاق حسینی، پیروی از یک رژیم غذایی سالم، تامین ویتامین‌های ضروری بدن، مصرف روزانه میوه و سبزی، پرهیز از خوردن غذاهای آماده و کم کردن نمک مصرفی، مصرف نکردن دخانیات و الکل، داشتن تحرک و انجام چکاپ‌های دوره‌ای تا حد زیادی مانع از بروز سرطان معده می‌شود، اما ایمنی 100 درصدی وجود ندارد.

از تشخیص تا درمان

بهترین روش تشخیص سرطان معده، آندوسکوپی است، اما عکسبرداری از معده به شیوه دبل کنتراست» نیز می‌تواند به تشخیص این بیماری کمک کند. اگر سرطان معده به موقع تشخیص داده شود، درمان‌پذیر است، اما با پیشرفت بیماری احتمال بهبودی کاهش می‌یابد.

به گفته دکتر اسحاق حسینی، برداشتن بخشی از معده که دارای سلول‌های سرطانی است، مهم‌ترین روش درمانی به حساب می‌آید. علاوه بر این ممکن است از شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی نیز استفاده شود. از طرفی گاهی فرد بیمار به یک یا چند روش درمانی نیاز پیدا می‌کند که درمان‌های انجام شده علاوه بر سلول‌های سرطانی بر بافت‌های سالم فرد نیز تاثیر می‌گذارند. بنابراین عوارض جانبی مهمی را ایجاد می‌کنند که مهم‌ترین آنها تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی و دردهای شکمی ‌است.

البته تغذیه بیمار در حین درمان سرطان معده و پس از آن اهمیت ویژه‌ای دارد و بیمار باید حجم کافی از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی دریافت کند. در عین حال به دنبال عمل جراحی سرطان معده که ممکن است به صورت برداشتن کامل معده یا حجم زیادی از آن باشد، کاهش وزن به‌ طور شایع رخ می‌دهد و بیماران در پی مصرف غذا با حجم زیاد یا غذاهای شیرین، دچار کرامپ و دردهای شکمی، تهوع و نفخ و اسهال و سرگیجه می‌‌شوند، اما با محدود کردن مصرف مایعات و غذاهای شیرین و زیاد کردن دفعات مصرف مواد غذایی می‌توان این عوارض را تا حدی کنترل کرد
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۹۸
انتشار یافته: ۶۵
الهم اشف کل مریض
ابتلا به این سرطان چه سنی امکان داره سن ۲۰ساله هم دچار بیماری سرطان می شود
ابتلا به این سرطان چه سنی امکان داره سن ۲۰ساله هم دچار بیماری سرطان می شود
این بیماری در ژاپن از شیوع بالایی برخوردار است ولی با توجه به اینکه غربالگری تشخیصی برای مردم انجام میشود درصد مرگ ومیر آن بسیار پایین است در ایران هم با توجه به شیوع بالا غربالگری این بیماری از اوجب واجبات است
آلودگی مواد غذایی به آفلا توکسین هم ازجمله علل این بیماری است.
پدر من هميشه مراعات ميكرد ولي مبتلا شد و فوت كرد. اميدوارم اين خواننده سلامتش رو به دست بياره
ازتون ممنونم
تموم شد..مرد
اثرات ناشی ازامواج پارازیت ماهواره درداخل کشور منجر به از دست دادن عریران شده،واقعا چه کسی در این میان مقصر است؟؟؟؟؟؟؟
خطر مصرف کودهای شیمیایی را در کشاورزی جدی بگیریم
اگر توی این کشور مثل کشورهای توسعه یافته مثلا ژاپن چکاب کردن هر 5 سال یک بار برای افراد اجباری بود مثل سربازی به جرات می گم 80% کسایی که در اثر سرطان از بین ما رفتن مثل ناصر حجازی همین خواننده و خیلی های دیگه بین ما بودن

ما نیاز به یک بسیج مردمی توسط رسانه ها داریم تا این رو به یک خواست مدنی تبدیل کنن
سپاس از تابناک
واااااااای
واااااااای
سلام داکتر از خدمات تان در راستای فعالیت تان متشکرم
با سلام مدت 3ماه است در وسط قفسه سينم احساس سوزش دارم و اخيرا دچار تورم در بالاى شکم شده ام و درد خفيف و تير کشنده در پهلوى خود دارم لطفا علتش رو برام توضيح بديد ممنون
سلام من ساناي-منتظر جواب هستم/چرا به سوالم ج نميدين؟خواهش ميكنم منو از اين نگراني دربيارين
همممممم... دوست پسر منم سرطان داره، فک کنم سرطان معده باشه، خودش بهم نمیگه، امروزم فقط یه بله داد، خیلی دوستش دارم، قرار بود بعد یکسال و نیم ازدواج کنیم ولی اون امید به زندگیشو از دست داده ولی من نه هنوز امید دارم، برامون دعا کنید لطفا.
خیلی بد بود
چند درصد می شه احتمال داد که بیمار بعد از درمان به زندگی عادی خودش برم گرده ؟
سلام .من به مدت1سال هست که مبتلا به معده درد هر روز هستم.بهانه درد معده ام از خوردن یک انتی بیوتیک شروع شد.متاسفانه هر وقت هم دکتر میروم با دارو به مدت موقت خوب میشوم. خاستم برم اندوسکوپی میگن عوارض داره. نمیدونم چکار کنم.درد معدم طرف صبح خیلی زیاده.ترش هم میکنه.صب که از خاب بیدار میشم گلوم چرک داره.
ممنون میشم راهنماییم کنید
سلام یک پسر 13 ساله دائم معده دردخفیف و کم اشتها شده و بعضی اوقات اسهال ،ازمایش ک6 داده بود گفتن چیزی نیست ولی هنوز هم مشکلش برطرف نشده است.
خواهش میکنم راهنمایی کنید من واقعا نگرانم...
با سلام من چند سال ناراحتی معده دارم و 5 سال پیش آندوسکوپی کردم رفلکس معده داشتم الان چند مدت شبها پی در پی بختک میزنم و صبحها سوزش معده و احساس میکنم چیزی در گلویم گیر کرده آیا لازم است که دوباره آندوسکوپی شم یا نه؟
با سلام من الان 1 ماه برسوز تا پشت گلوم دارم ولی بی اهمیتش میگیرم میترسم برم دکتر بنظر شما من سرطان ندارممممممممممممممممممممممممممممممممممممممم؟
میکروبه اچ پیلوری دارم چیکارکنم ممنون
میکروبه اچ پیلوری دارم چیکارکنم ممنون
سلام.من حدود چهار ساله دردمعده دارم همه ی این علائم که زکر کردید دارم ازمایش دادم گفتن عفونت معده اس قرص خوردم فایده نداشت الان باز همونجودم ۲۶سالمه.احتمالش هست سرطان باشه
با سلام
دو هفته است که شکمم درد میکند وحدودا انتهای معده ام کمی درد خفیف دارد
و هر موقع غذا می خورم شکمم شروع به درد میکند وعلایم های سرطان را ندارم لطفا راهنماییم کنید با تشکر.
باسلام پدرم چند ماه پیش لاغرشدند وبه دکتر مراجعه کردندکه دکتر داروی کپسول امپرازول وشربت معده ومقداری امپول تقویتی دادندکه بعداز استفاده از داروهاوتمام شدن انهاهنگام غذاخوردن سوزش شدیدی در ناحیه سینه تاسر شکم داشتندوگاهی همراه با سوزش در ناحیه قفسه سینه به مدت طولانی شدندبا مراجعه دوباره به دکتر کپسول امپرازول استفاده می کنند اما همچنان کاهش وزن دارندبااینکه تغییری در اشتهای پدرم به وجود نیامد احساس خستگی وضعف دارند وبی حال هستندوگاهی مدفوع به رنگ سیاه است وبعداز غذا درد شکمی دارندلطفا مرا راهنمایی کنید تا بدانیم چکاری انجام بدهیم
باسلام پدرم چند ماه پیش لاغرشدند وبه دکتر مراجعه کردندکه دکتر داروی کپسول امپرازول وشربت معده ومقداری امپول تقویتی دادندکه بعداز استفاده از داروهاوتمام شدن انهاهنگام غذاخوردن سوزش شدیدی در ناحیه سینه تاسر شکم داشتندوگاهی همراه با سوزش در ناحیه قفسه سینه به مدت طولانی شدندبا مراجعه دوباره به دکتر کپسول امپرازول استفاده می کنند اما همچنان کاهش وزن دارندبااینکه تغییری در اشتهای پدرم به وجود نیامد احساس خستگی وضعف دارند وبی حال هستندوگاهی مدفوع به رنگ سیاه است وبعداز غذا درد شکمی دارندلطفا مرا راهنمایی کنید تا بدانیم چکاری انجام بدهیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
من پزشک نیستم، ولی همانطور که در متن خبر آمده،‌برای اطمینان ایشان باید اندوسکوپی انجام بدن
میخام بمیرم
ایا در سرطان معده رفلاکس معده هم دیده میشود
سر درد و‌حالت تهوع میتونه از استرس هم باشه مخصوصا وقتی این مطالب استرس زا رو میخونی .ان شالله خداوند همه مریض ها رو شفا بده
سلام یکی از دوستانم دیروز فهمیدیم که سرطان معده داره بعد از چند تا ازمایش فهمیدیم سرطان خوش خیم هست الان طی دوری شیمی درمانی قرار گرفته ایا سرطان معده خوش خیم کشنده هست؟؟؟لطفا یه جوابی بدین خیلی مضطرب هستم
اگه این علایم رو دارید قضیه رو با یکی از اعضای خانواده یا دوست درمیون بذارید و با هم به پزشک مراجعه کنید گفتن به یکی باور کنید بار سنگینی رو از دوشتون بمیداره چون این علایم در بیماری های دیگه هم هست حتی ترس و اضطراب از داشتنش باعث ایجاد چنین عواملی مثل سردرد و تهوع و بی اشتهایی میشه هیچم خجالت نداره سلامتی از همچی مهمتره
هر بلائی کز تو آید، رحمتی است‌
هر که را رنجی دهی، خود راحتی است‌

زان به تاریکی گذاری بنده را
تا ببیند آن رخ تابنده را

تیشه زان بر هر رگ و بندم زنند
تا که با عشق تو پیوندم زنند.
شعر از پروین اعتصامی
توصیه می کنم شعر کاملش سرچ کنید بخونید خیلی زیباست.
راه درمان کنترل اعصابه و هر چی میکشیم از استرس و اضطراب باور کنید این دو تا باعث بروز تمام این علایم مثل سر درد و بی اشتهایی و ... میشه اعصابتون کنترل کنید برید یه کتاب مقابله با استرس یا کتاب اخلاق دانلود کنید بخونید مثل معراج سعاده قشنگ می تونید بر ترس و استرس مبارزه کنید
باسلام جناب اقای دکتر .اقای دکتر من ی دو ماهی هست دچار درگیری معده شدم اندوسکپی هم رفتم جوابش گاستریت معده ورم بود بعد نمونه برداری کردن اقای دکتر بردم ازمایشگاه عفونت هیلیکو باکتری بود قرصای انتی بیوتیک و با امپرازول بهم دادن یه ماه خوردم تموم شدفایده ای نکرد بعد دوباره تکرارش کردن الان چهار تنج روزه اسید تو دهنمه همیشه احساس تلخی دارم تو دهنم اصلا ول بشو نیست بعد نفخ و کاهش وزناشتها کم. کمی درد قسمت پهلوها وزیر دنده چپم دارم چشمامم زیرش با گوشه ش زرد شده مدفوعمم زرده دو سه هفته ای است.. خیلی کمم دستشویی دارم اونم چرب ماننده خیلی نگرانم ایا میتونه خدایي نکرده مشکل بدی باشه ؟تشخیصتون چیه اقای دکتر
با سلام من گاها در مدفوع خودم خون مبینم خیلی به ندرت ولی درد معده نداشتم جدیدا درد معده در اوایل صبح دارم که به پشتم میزنه لطفا راهنمایی کنید استرس شدید دارم
سلام شماها که اینقدزحمت کشیده اید و تحقبقات به این مهمی انجام داده اید پس چرا این نتایج تحقیقاتتان را که برای بیماران گوارشی بسیار حیاتی و مهم میباشد در تلوییزیون پخش نمکنید
زن من سرطان معده داره با این حساب.چند وقته دیگه زنده میمونه؟؟
من بیچاره به این بیماری مبتلا شدم حالا چیکار کنم
سلام
مصرف شیره و تریاک هم می تواند درد ناشی از بیماریهای معده را کم کند البته تریاکش باید ناب باشه و خالص باشه
اگر با دستگاه بافور استفاده شده بهتر است
در روز یک بست کشیده شود و آنوقت خواص شفابخش خشخاش را مشاهده و احساس می کنید
لطفا نظر منو تایید کنید مردم استفاده کنن
عزیزان منم چند سال با درد معده سر میکنم خیلی بده برام دعا کنین خوب شم
به نام خدا، سلام، به نظرم اگر این علایم دارید با یکی از دوستان واقعا دوست یا با خانواده درمیون بذارید تا تمام بار روی دوش شما نباشه و بهتر بتونید تصمیم بگیرید چون این علایم خیلی شبیه علایم بیماریهای دیگه است ،حتی استرس هم باعث بروز این علایم میشه بهتره دفترچه بیمتون رو بردارید و خودتون رو به دکتر نشون بدید تا ان شاا... رفع شه مشکل
سلام.من دیروز اندسکوپی دادم و نمونه رو دادم به ازمایشگاه.همه این علایم رو هم دارم دوماهه این دردا رو دارم پشت سر هم.البته از بچگی معده درد داشتم ولی این ماههای اخیر دیگه دردام خیلی زیاد شدن .بنظرتون سرطان دارم؟
عمل كردن و شيمي درماني فاييده نداره حداكثر 2 سال تاخير مي اندازه اونم با درد و رنج و عذاب كه مرگ رو ارزو كني بابام سرطان داشت روحش شاد خوب مي دونم چه جوريه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
اینطوری هم نیست. همسر من هم مبتلا شد. با تشخیص به موقع. نثف معده رو برداشستن شیمی درمانی هم شد و خدا روشکر روبه راه شد
دلايل شيوع گسترده سرطان‌هاي مختلف در ايران پارازيت‌ها، استرس، افسرگي و مقادير بالاي باقيمانده سموم در محصولات كشاورزي است
بالاخره روزی برای درمان به ربط سرطان و مرجانها و دایناسورها و... پی خواهیم برد
رفتار توده های سرطان با پودر شدهء درّ نجف(بعنوان اصل عصب) و حدید چینی یا هماتیت(بعنوان اصل خون) پرده از چرایی هوشمندی مارج من نار برمیدارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
الهم اشف کل مریض
پدرمن حدودشش ماه پیش ورم شدیدمعده داشت ومعده ش میکروبی شده بود.اندوسکوپی هم کردمشکلی هم نداشت باقرص سینارکول وچندتاکپسول خوب شدولی سینارکول روهنوزمیخوره.اسم دکترش هم آقای دکتر رحمت پاک نهاد هست.
هميشه سرطان برابر مرك نيست .من خودم 3 سال قبل سرطان داشتم الان الحمدلله خوبم.وخيلي از ادمها رو ميشناسم كه كه ده ها سال بعد سرطان زنده موندن .تا خدا نخواد كسي نميميره.ايمان به اون خيلي خيلي مهمه
مشغله های ذهنی زیاد استرس استرس و استرس + رفتارهای غلط در تضاد با سلامت منجر به سرطان میشه.
درمان دارد بسيار راحت به شكلي كه باور نميكنيد مافياي دارويي پزشكي نميخواهد اعلام كند وگرنه با چند نوع جوشانده بيماري كاملا رفع ميشود بيماري كه سرطان استخوان داشت بيست و هفت ساله و خانمي چهل ساله سرطان معده با همين روش درمان شدند شكلي بود كه پزشكان انها را جواب كرده بودند
دوستان زیاد نگران نباشید هر کسی هم مشکلی داره بهترین راه اینه که به پزشک گوارش مراجعه کنه این علایم تو اکثر بیماریهای سیستم گوارش وجود دا ره وفقط پزشک اونم با ازمایش و اندوسکوپی میتونه مشکلو تشخیص بده
سرطان یعنی مونس بد که آدم را هرروز مرگ بده
ارامش رمز ه نگرفتن سرطان است و صد البته آب غذاى سالم و هواى سالم با اقتصاد نسبى خوب. انگيزه و اميد هم جمع بزنيد.
خواب بعد ازظهر ها خصوصا بعد از خوردن غذا و نداشتن بهداشت دهان و دندان مناسب بستر بیماریهای معده را فراهم میکند.
وای من همه ی این علایم رو دارم
من 26ساله ام همه علائم سرطان معده رو دارم ولی اینقدر از سرطان میترسم ترس دارم برو دنبال آزمایش
منم سرطان معده دارم دکترا میگن خوب میشی ولی میترسم بمیرم شیمی درمانی خیلی بده
اصل مشکل کنونی ملت اینه که ؛ پمفلت یا برنامه جامع برای سلامتی اعلام نمیشود مثلا بعد از ۴۰ سال میکروب هلی کو باکتر پیلوری را باید از معده حذف نمود! این چقدر مشکل دارد که یک تبلیغ تلویزیونی به این اختصاص نمی یابد!
سلام من ۱۵ سال ورم معده دارم رفتم دکتر دارو دادند خوب شدم الان دارو هامو قعط کردم باز هم شروع به معده درد دارم چی کار کنم راهنمایم کنید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر