بازدید 33847
خبرسازی معنادار درباره فساد و اشرافی‌گری؛

کت‌های طلایی با قیمت ۱۰۰ میلیون در فشن‌شوهایی که وجود ندارد!

حقیقتاً نمی‌توان نیت خوانی کرد که هدف از این دست گزارش‌ها، بهره برداری سیاسی برای بزرگنمایی ابعاد فساد و اشرافی‌گری در زمان دولت مستقر به عنوان متولی اصلی مد است یا صرفاً با هدف کلیک گرفتن تولید می‌شوند؛ اما حقیقت امر آن است که این نوع خبرسازی که کشور را به دروغ بیش از واقعیت فاسد نشان می‌دهد، بد‌ترین نوع خبرسازی است و نباید در قبالش سکوت کرد.
کد خبر: ۴۵۳۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۴ 27 November 2014
در روزهای اخیر، شاهد انتشار و بازنشر وسیع یک گزارش بی‌سابقه و بسیار تکان‌دهنده درباره افزایش فساد و شکل گیری فشن‌شوها در ایران بودیم؛ اما بررسی‌‌ها حکایت از آن دارد که این گزارش ساختگی بوده و حتی تصاویر استفاده شده در آن فاقد اصالت و متعلق به دیگر کشورهاست، ولی چرا باید چنین خبرسازی برای بزرگ‌نمایی فساد در کشورمان تولید شود؟

به گزارش «تابناک»، هیچ شکی وجود ندارد که در کشورمان فساد اخلاقی نیز همچون دیگر ابعاد فساد به چشم می‌آید و همواره در این باره نقدهایی نیز مطرح می‌شود؛ اما در این میان یکی از آفت‌هایی که کشورمان را در برگرفته و گاهی مورد بهره برداری برای موج سازی قرار می‌گیرد، شکل گیری ذهنیت اوج گیری مصائب در کشورمان از جمله مفاسد و پیشی گرفتن از دیگر ملل و قرار گرفتن در صدر است؛ رویکردی که ظاهراً برخی در پی دامن زدن به آن هستند و نشانه‌هایش را به آشکاری می‌توان دید.

یکی از این نشانه‌ها، خبرسازی به قصد برجسته سازی کاذب و غیرواقعی فساد و اشرافی‌گری در جامعه است و در این میان، گاهی در برخی از این خبرسازی‌ها، ردپاهایی می‌ماند که شناسایی شان را نیازمند اندکی دقت عمل می‌نماید؛ روشی که خبرنگار «تابناک» در پیش گرفت و یکی از این اخبار را که  زنجیره وار بازنشر داده شده بود و متأسفانه با همسویی بخش قابل توجهی افکارعمومی مواجه شده بود، شناسایی کرد.

در روزهای اخیر خبری با تیتر «فشن شوهای غیرمجاز ناقلان ویروس حیازدایی به سبک غربی / حمایت سفارتخانه‌های خارجی از شوهای زیرزمینی در ایران» منتشر شده بود که بخش وسیعی از اطلاعات آن ساختگی است؛ اما به واسطه رشد طبقه نوسرمایه دار در جریان حوادث اقتصادی رخ داده در دولت پیشین، بعید به نظر نمی‌رسید چنین عدد و رقم‌هایی نیز بابت لباس در ایران پرداخت شود، ولی در عین حال چندان طبیعی نیز نبود، به ویژه آنکه از قیمت ۱۰۰ میلیون تومانی برای یک دست لباس سخن به میان آمده بود.

کت‌های طلایی با قیمت 100 میلیون در فشن‌شوهایی که وجود ندارد!

در همین راستا، بررسی فنی عکس‌ها، واقعی نبودن این گزارش را هویدا نمود. از مجموعه عکس‌های این فشن شو‌ها، یک عکس برگرفته از فیلم فشن شویی در تورنتو در پاییز ۲۰۱۳ بود، عکس دیگر متعلق به گزارشی بود که آبان ماه ۱۳۹۰ با تیتر «حمله به طرابلس بامانکنهای برهنه» در رسانه‌‎های داخلی منتشر شده و تصویر دیگر نیز متعلق به گزارشی است که مهر ۱۳۹۳ با تیتر «مدل جدید از شو لباس زنانه در لاهور پاکستان» در رسانه‌ها منتشر شد.

البته تصاویر محو شده‌اند که امکان شناسایی با سرچ تصویری را کاهش دهد؛ اما در عین حال اندکی تغییرات فنی بر تصاویر و سپس سرچ تصویری نشان می‌دهد، این گزارش تا چه میزان ساختگی بود و تصاویری که مبنای استناد این گزارش بوده‌اند، از چه وب‌سایت‌هایی گردآوری شده‌اند و بنابراین طبیعی است که بتوان در سایر جزئیات گزارش نیز به شکل جدی تشکیک کرد و حتی رد کرد، زیرا وقتی تصاویر مستند گزارش اینچنین ساختگی است، چگونه می‌تواند روایت ماجرا واقعی باشد؟

گزارش مورد اشاره با ادعاهای فراوانی همراه شده بود که از آن جمله می‌توان به این بخش اشاره کرد: «در گپ و گفتی که با مالک یکی از این مزون‌ها (واقع در خیابان شریعتی تهران) داشتیم، در پاسخ به این سوال که کسی با شما که فشن شوهای زیرزمینی برگزار می‌کنید برخورد نمی‌کند، مدعی شد: همه را می‌شود با اسکناس و تراول خرید. «ه- ص» اظهار کرد که در حال حاضر نزدیک به ۴۵ دختر مانکن را استخدام کرده است و از طریق سایت‌ها و شبکه‌های ارتباطی، اقدام به ثبت نام علاقمندان به شرکت در این فشن شو‌ها می‌کند».

حقیقتاً نمی‌توان نیت خوانی کرد که هدف از این دست گزارش‌ها، بهره برداری سیاسی برای بزرگنمایی ابعاد فساد و اشرافی‌گری در زمان دولت مستقر به عنوان متولی اصلی مد است یا صرفاً با هدف کلیک گرفتن تولید می‌شوند؛ اما حقیقت امر آن است که این نوع خبرسازی که کشور را به دروغ بیش از واقعیت فاسد نشان می‌دهد، بد‌ترین نوع خبرسازی است و نباید در قبالش سکوت کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵۲
انتشار یافته: ۲۳
تلاش و ذکاوت تهیه کننده این متن در روشن نمودن واقعیت قابل ستایش است. مرسی.
بهترین راهکار برای مبارزه با اشرافی گری، حکم اعدام برای واردکنندگان و فروشندگان اقلام گرانقیمت و تجملاتی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
قرار نیست هر اتفاقی میفته اعدام چه خبره
ناشناس
| Germany |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
بیمار ... سوسیال ...
علیرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
دقیقا تفکرات داعش رو دارین!
این خبر های ساختگی از طرف آن کسانی منتشر می شود که ...
میخواهند دولت منتخب ملت را به هر قیمتی زمین بزنند تا منافعشان به خطر نیوفتد !!!
دروغ و تهمت و افترا و فتوشاپ!! که گاز و آب و برق نیست که اجبارا نیاز به کنتور داشته باشه

اگر هم نیاز داشته باشه فقط یه کنتور مشترک!

مهلت پرداخت قبض اینجور مشترکین هم روز رستاخیز
رشد طبقه نوسرمایه دار در جریان حوادث اقتصادی در دولت پیشین رخ نداد عموجان، از دولت سازندگی شروع شد و با خصوصی سازیهای صوری رشد پیدا کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
اساس اقتصاد مملکت سرمایه داری است بعد از انقلاب اسلامی سرمایه داران قدیمی و طاغوتی فراری شدند و اموالشان مصادره شد بنابراین بقیه ای که در این سالها فعالیت اقتصادی موفق داشتند نوسرمایه دار میشوند وربطی به دولت خاصی ندارد هر وقت سرعت بازسازی کشور سریعتر بود سرمایه داران نیز رشد بیشتری کردند
در خصوصی سازی هم در اکثر موارد بنگاهها از بخش دولتی به شبه دولتی انتقال داده شد
سیاستهای دولتها در کنترل نرخها موجب سوق دادن سرمایه به سمت غیرمولد و دلالی شد و هنوز هم می شود برای سوق داد این سرمایه ها به باید بازده بخش مولد را زیاد و از ریسکهای آن در مقایسه با بخش غیر مولد بکاهیم
دمت گرم تابناک ممنون از پیگیریت
خیلی از خبراشون همینطور بی پایه و اساسه
90میلیون خیرشوببینی
لیبی ابان 90 که جنگ بود همه دنبال سرهنگ بودن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
قسمت های شمالیش فقط درگیر جنگ بودن
اینا کار همون آدمای به اصطلاح... که می خوان دولت رو زیر سوال ببرند
واقعا ممنونم از این آگاه‌‌سازی بسیار ارزنده و البته نه چندان به موقع ولی پرارزش... خداییش پر ارزش بود.
چون برای این سبک گزارشات، تیم تحقیقاتی منحصر به خودش را می‌طلبه که تابناک عزیز، از عهده‌اش طبق ادعاشون، بر آمده. ...
gol bood beh sabzeh ham arast.
بله عکس دیگر هم مربوط به ایتالیا است. لینک را هم در ادامه قرار داده‌ام اگر بازنشر لینک باعث دردسرتون میشه حذفش کنید. ولی فکر کنم خود عکس و اطلاعاتی درباره‌ی اون رو بتونید توی سایت قرار بدید...
برای هر چیزی که نمیشه حکم اعدام صادر کرد شما لطف کنید ساده و بی آلایش زندگی کنید درست میشه
آفرین تابناک. ۹۹درصد اخبار بی نام و نشان در فضای مجازی جعلی است. مثل پیام های انبوه وایبر که سرتاسر کذب و دروغه. ...
این عمل زشت قطعاً توسط کسانی انجام شده که در راه ضربه زدن به دولت روحانی پایداری میکنند
گزارش شما به هیچ دردی نمی حورد چون سایت هایی که این اخبار را منتشرکرده اند اعلام نمی کنید باید جرئت و جسارت رسانه ای داشته باشید از چه می ترسید افشا کنید ... را
حالا این نباشه این همه پورشه و بنز و خانه های میلیاردی را که می بینیم اونها مال کیه پس اشرافیگری چیه !!!! فقط لباس که نیست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار