بازدید 6288

اعتراض به بودجه دستگاه قضا در سال ۹۴

بعد از پایان دولت دهم و آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی کمی اوضاع برای دستگاه قضا بر اساس تعاملات بهتر شد اما به دلیل تحریم ها و کاهش قیمت نفت باز هم انگار ساز بودجه قوه قضائیه ناکوک می زند. برای همین رئیس دستگاه قضا دوباره مذاکراتی را با بهارستانی ها انجام داد.
کد خبر: ۴۶۱۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۴ 29 December 2014
پس از 6 سال انتقاد از وضعیت بودجه دستگاه قضا توسط مسئولان قضایی و صدماتی که می تواند این کاهش بودجه به کشور وارد کند باز هم بودجه قوه قضائیه تنها افزایش حدود 10 تا 20 درصدی را دارد.

به گزارش مهر، مردادماه 1388 بود که با حکم مقام معظم رهبری؛ آیت الله صادق آملی لاریجانی ، ریاست قوه قضائیه را بر عهده گرفت. بعد از چند ماه بررسی در سال 89 در لابلای سخنرانی ها مشکلات مالی این دستگاه بیان شد. آملی لاریجانی در دیدار با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم نیز اعلام کرد که یکی از مصوبات قانونی برنامه توسعه کشور این است که دولت باید ساختمان زندانها را به خارج شهرها منتقل کند اما متاسفانه این مصوبه در دولتهای قبل و دولت فعلی (دولت دهم) اجرایی نشده وهزینه ای هم برای این کار تامین نشده است! و قطعا با کمبود بودجه در دستگاه قضایی و کم شدن توان رسیدگی به تخلفات و جرایم، نمی‌توان انتظار داشت امنیت مطلوب اسلامی و خواسته‌های برحق مردم،‌ لباس عمل بپوشد.

رئیس قوه قضائیه: برای پرداخت حقوق آبدارچی نیاز به تأیید دولت داریم

انتقادات آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه حتی در سفرهای استانی هم ادامه داشت و در جمع مسئولان قضائی کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد: بر اساس اصل 157 قانون اساسی ایجاد تشکیلات قضایی بر عهده قوه قضائیه است ولی قوه قضائیه برای ایجاد دفاتر، مراکز، استخدام و حتی پرداخت حقوق آبدارچی هم نیاز به تأیید دولت دارد و این برخلاف قانون است چون در قانون اساسی آمده است ایجاد این تشکیلات برعهده قوه قضائیه است. در حالی که بسیاری از قضات و کارکنان توقع دارند که حقوق، تسهیلات و مزایای بیشتری بگیرند ولی کیفیت پرداخت حقوق کارکنان و قضات در اختیار ما نیست.

بودجه کارهای ابداعی در دانشگاهها دو برابر بودجه دستگاه قضا است

هرچند انتقادات مسئولان قضایی در مورد مشکلات مالی دستگاه قضا در تریبون های مختلف در تیتر رسانه ها قرار می گرفت اما باز هم ثمری نداشت. حتی یک بار آملی لاریجانی بر اساس اظهارات معاونت راهبردی رئیس جمهور (دولت دهم) که گفته بود مبلغ سه هزار میلیارد تومان برای کارهای ابداعی و اکتشافی به دانشگاه‌ها اعتبار داده شده است گفت: این بودجه دو برابر بودجه قوه قضائیه است.

انتقاد مسئولان قضایی در مورد بودجه اندک دستگاه قضا

نام مسئولسمتاظهار نظر
حجت الاسلام رازینیمعاون سابق حقوقی و برنامه ریزی قوه قضائیهبرای امحای بیش از 160 میلیون پرونده قضائی به بودجه نیازمندیم.یعنی حتی برای امحای پرونده ها همپول نداریم!
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسیدادستان کل کشورتا زمانی که بودجه لازم در اختیار قوه قضائیه قرار نگیرد رایانه قضات خاموش است.
احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد کشوراز مجموع 415 واحد ثبتی در کشور بیش از 120 ساختمان ادارات ثبت در سراسر کشور اجاره ای بوده که نیمی از این ساختمانها بالای 30 سال قدمت ساخت داشته و قدیمی هستند. نیازمند بودجه کافی هستیم.
احمد شجاعیرئیس سازمان پزشکی قانونیبه علت کمبود بودجه فاقد خودروهای ویژه صحنه جرم هستیم.بودجه لازم می تواند در تسریع ایجاد بانک اطلاعات ژنتیک موثر بوده که ایجاد این بانک به جرات می توان گفت کلید کشف بیش از 70 درصد جرائم است.
حجت الاسلام علیرضا امینیمعاون منابع انسانی قوه قضائیهتردیدی نیست که نیرو در قوه قضائیه متناسب با نیاز و مأموریت های این رکن از کشور نیست.

2 درخواست رئیس قوه قضائیه از کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

بعد از پایان دولت دهم و آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی کمی اوضاع برای دستگاه قضا بر اساس تعاملات بهتر شد اما به دلیل تحریم ها و کاهش قیمت نفت باز هم انگار ساز بودجه قوه قضائیه ناکوک می زند. برای همین رئیس دستگاه قضا دوباره مذاکراتی را با بهارستانی ها انجام داد. 30 مهرماه 1393 آیت الله صادق آملی لاریجانی در دیدار با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم کمی از دغدغه های مالی زیر مجموعه های خود گفت و از مجلس دو درخواست داشت. یکی اینکه  اعتبار برای جذب نیروی انسانی تامین شود و دوم اعتباراتی را برای بازسازی ساختار و توسعه فضاهای فیزیکی قوه قضائیه در نظر بگیرند.

حتی کهزادی معاون مالی قوه قضائیه در گفتگو با خبرنگار مهر هم بر بودجه سال 94 اعتراض دارد و می گوید: با این بودجه ها نمی شود کارهای عقب افتاده را جبران کرد و واقعا به یک بودجه جهشی نیاز داریم.

جدول بودچه پیشنهادی دولت برای قوه قضائیه

نام دستگاهبودجه 93 (میلیارد ریال)بودجه 94درصد افزایش
حوزه ستادی وزارت دادگستری10716554 درصد
سازمان تعزیرات حکومتی52363722 درصد
دانشگاه علوم قضایی14015410 درصد
سازمان قضایی نیروهای مسلح42452925 درصد
دادستانی ویژه روحانیت13517227 درصد
دیوان عدالت اداری21929334 درصد
شورای حل اختلاف4304566 درصد
سازمان زندانها483852729 درصد
سازمان بازرسی کل کشور54084556 درصد
سازمان پزشکی قانونی741693 6 - درصد
سازمان ثبت اسناد و املاک108311647 درصد
دادگستری (قوه قضائیه)208512592024 درصد

هرچند این جدول تنها یک جدول پیشنهادی است و هنوز به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است اما خود مجلسی ها هم نسبت به وضعیت بودجه قوه قضائیه انتقاد دارند. با این حال قوه قضائیه به دلایل ذیل بارها و بارها درخواست یک بودجه ویژه و جهشی برای اهداف و برنامه های خود داشته است.

طرح های قوه قضائیه که نیازمند بودجه لازم و کافی است

  1. توسعه خدمات الکترونیکی قضایی
  2. خروج بازداشتگاه ها و زندانها به خارج از شهرها
  3. ایجاد اردوگاه های ویژه مجرمان معتاد
  4. اجرای کامل طرح کاداستر
  5. اجرای کامل طرح دادپزشک
  6. ایجاد و بهسازی فضای فیزیکی دادگاه ها و دادسراها و شوراهای حل اختلاف
  7. خرید رایانه برای تمام قضات دادگستری
  8. تجهیز ساختمانها و آزمایشگاه های پزشکی قانونی در کشور
  9. خرید پابندهای الکترونیکی برای زندانیان
  10. خرید خودرو برای تعزیرات حکومتی (ویژه گشت ها)

حالا باید منتظر ماند تا این هفته و هفته آینده کمیسیون قضایی نتیجه بررسی های خود را در مورد اعداد و ارقام پیشنهادی دستگاه های قوه قضائیه اعلام کند تا نقطه امیدی برای افزایش این اعتبارات باشد.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار