بازدید 8575

تا مشخص شدن وضعیت آخرین نفر از بورسیه‌ها پرونده را دنبال می‌کنیم

من اعتقاد دارم که وزیر علوم نیز باید همسو با سیاست‌های دولت حرکت کند. سیاست دولت روحانی ‌برخورد با رانت است که در زمان‌های گذشته بوده و در برخی ‌جوامع، رانت مالی جریمه‌های سنگینی داشته باشد، ولی من بر این باورم که ‌رانت علمی بسیار آسیب‌زا‌تر از رانت‌های دیگر است.
کد خبر: ۴۷۱۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷ 31 January 2015
تا مشخص شدن وضعیت آخرین نفر از بورسیه‌ها پرونده را دنبال خواهیم کردماجرای دانشجویان بورسیه دولت احمدی‌نژاد، اگر نه مسأله اصلی حوزه آموزش عالی اما چالش‌برانگیز‌ترین پرونده وزارت علوم بوده است. در ماه‌های گذشته، فرهادی ترجیح داده که درباره پرونده بورسیه‌ها اظهارنظری نکند و هر بار در پاسخ به ‌رسانه‌ها گفته است، بررسی ‌این موضوع در زمان مدیریت آقای نجفی تمام شده و من اطلاع دقیقی درباره آن ندارم.

به گزارش «تابناک»، هم‌اکنون ‌اما از وزارت علوم خبرهای تازه‌ای می‌رسد. سعدالله نصیری‌قیداری، در حاشیه مراسم تودیع و معارفه سرپرستان جدید و قبلی دانشگاه پیام نور در جمع خبرنگاران از برگزاری اولین جلسه کمیته تعیین مصادیق بورسیه‌ها برای بررسی اعتراضات دانشجویان بورسیه ‌در دولت گذشته خبر داد.

او گفت: وزیر علوم احکام اعضای جدید کمیته تعیین مصادیق بورسیه‌ها را صادر کرده و قرار است، اولین جلسه این کمیته تجدیدنظر نیز برگزار شود. کمیته تعیین مصادیق بورسیه‌ها در زمان سرپرستی محمدعلی نجفی بر وزارت علوم و برای بررسی بورسیه‌های صادره در دولت‌های نهم و دهم تشکیل شد.

بنا بر این گزارش، چند وقت پیش وزیر علوم از اضافه شدن سه نفر (دو استاد دانشگاه و یک نفر از نمایندگان مجلس) در این کمیته به منظور بررسی اعتراض دانشجویان بورسیه شده خبر داده بود؛ اما امروز پس از گذشت چندین روز از این ماجرا، هنوز این موضوع تعیین تکلیف نشده است.

این تعلل وزیر علوم باعث واکنش برخی ‌نمایندگان مجلس شورای اسلامی شده است. به عقیده این نمایندگان، وزیر آن گونه که باید با سیاست‌های دولت همراه نشده است، این نمایندگان حتی در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند، در ‌صورت ادامه این روند، وزیر علوم را استیضاح و یا از روند این پرونده تحقیق و تفحص خواهند کرد.

عبدالکریم حسینیان در گفت‌و‌گو با تابناک در خصوص این موضوع گفت: من اعتقاد دارم که وزیر علوم نیز باید همسو با سیاست‌های دولت حرکت کند. سیاست دولت روحانی ‌برخورد با رانت است که در زمان‌های گذشته بوده و در برخی ‌جوامع، رانت مالی جریمه‌های سنگینی داشته باشد، ولی من بر این باورم که ‌رانت علمی بسیار آسیب‌زا‌تر از رانت‌های دیگر است.

وی همچنین افزود: چون در این رانت، شما آینده و پیشرفت کشور را در دست افرادی می‌سپارید که شائبه‌هایی در آن است و امکان دارد افرادی که از ظرفیت بالا‌تری برخوردار بودند، با استفاده از برخی دیگر از این رانت‌ها از دور خارج شوند، ‌ممکن است، برخی از موضوعات حالت درون خانوادگی پیدا کند. در این موضوع نیز وزیر و دولت باید سنگ‌های خود را وابکنند و مشخص شود، ‌وزیر چکار خواهد کرد. آیا در این موضوع بخصوص رویکرد وزیر مد نظر خواهد بود یا شیوه دولت ادامه خواهد داشت؟

من تصور می‌کنم این گونه برخورد با رانت بورسی‌ها نمی‌تواند پاسخگوی قشر جوانان ـ که با رتبه‌های عالی تحصیل کرده‌اند و اکنون باید در جایگاه‌های ویژه در دانشگاه قرار گیرند ـ ‌باشد.

حسینیان درباره استعفای برخی‌ مدیران اداره بورس در وزارت علوم نیز گفت: وقتی به موضوعات نگاه می‌کنیم، شائبه‌های بسیاری شکل می‌گیرد و خیلی‌ها گمان می‌کنند، وی به دلیل اینکه پیگیر این موضوع بوده و در مسیری حرکت کرده که با رانت برخورد کرده، مجبور به استعفا شده، یا موارد دیگری بوده است، این موضوع نیز باید شفاف شود که این تغییر یک سلیقه مدیریتی بوده یا به دلیل پیگیری در موضوع بورس برکنار شده یا استعفا داده است.

بعد از فرجی دانا این موضوع ‌از مسیر خود خارج و وارد حاشیه شد، اگر وزارت خانه احساس می‌کند ‌شایبه‌ای وجود ‌ندارد، باید شفاف کند. ما این بحث را ‌کامل بررسی خواهیم کرد، این پرونده باید به نتیجه برسد. با همکاران نیز در این باره به توافق رسیدیم و تا به دست آمدن نتیجه پیگیری خواهیم کرد.

وی در پایان افزود: جایگاه مجلس ایجاب می‌کند، موضوع کاملا شفاف شود. همیشه تحقیق و تفحص‌ها انجام می‌شود؛ اما در نکته پایانی و جایی که باید به نتیجه برسد‌‌ رها می‌شود، ولی در اینجا باید کاملا بررسی شود. موضوع کاملا روشن و معلوم است چه کسانی چگونه بورس گرفته‌اند و از چه طریقی اقدام کرده‌اند. تخلفات کامل مشخص هستند، ما نیز تا زمانی که پرونده به نتیجه برسد و وضعیت آخرین نفر از این گروه مشخص شود، پرونده را دنبال خواهیم کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار