بازدید 2746

عوامل خطرساز سرطان سینه

کد خبر: ۴۸۱۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷ 08 March 2015
رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران گفت: ژنتیک، سبک زندگی، افزایش وزن، مصرف غذاهای آماده و تهدیدکننده، اولین باروری بعد از 30 سالگی، عدم تحرک و داشتن استرس از عوامل خطرساز در ابتلا به سرطان سینه محسوب می‌شود.

به گزارش فارس، اعظم‌السادات موسوی درباره لزوم خودمراقبتی در زمینه سرطان سینه، اظهار داشت: سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان است همه زنان به دلیل داشتن استروژن که نوعی هورمون زنانه است در معرض ابتلا به این سرطان قرار دارند.

وی ادامه داد: استروژن یکی از هورمون‌هایی است که موجب تکثیر سلولی می‌شود و به دلیل وجود گیرنده‌های این هورمون در سینه زنان ابتلا به سرطان سینه محتمل است، از طرفی باید گفت که سرطان سینه در همه زنان با وجود ترشح هورمون استروژن دیده نمی‌شود.

وی افزود: استروژن علاوه بر اینکه موجب رشد صفات ثانوی جنسی می‌شود یکی از عوامل اصلی سرطان سینه نیز به محسوب می‌شود.

* ژنتیک، غذاهای آماده، چاقی و استرس از عوامل ابتلا


عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اهمیت سبک زندگی در کاهش ابتلا به سرطان سینه گفت: ژنتیک، سبک زندگی، افزایش وزن، مصرف غذاهای آماده و تهدیدکننده، اولین باروری بعد از 30 سالگی، عدم تحرک و داشتن استرس از عوامل خطرساز در ابتلا به سرطان سینه محسوب می‌شود.

* استرس را مدیریت کنید

جراح و متخصص زنان با تأکید بر کنترل مدیریت استرس در کاهش ابتلا به سرطان سینه تصریح کرد: فشار روانی نقش مؤثری در ابتلا به سرطان‌ها به ویژه سرطان سینه دارد بنابراین توصیه می‌شود افراد استرس‌های خود را مدیریت کنند و با یادگیری این مدیریت‌ها خطر ابتلا به سرطان‌ سینه را در خود کاهش دهند.

وی ادامه داد: یکی از بهترین رفتارها در زمینه خودمراقبتی جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه این است که زنان بعد از 25 سالگی پس از هر سیکل قاعدگی خود را بررسی کنند.

* سرطان سینه در افرادی که سابقه خانوادگی دارند بیشتر است


رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران گفت: خودآگاهی نسبت به عوامل خطرساز می‌تواند در کاهش ابتلا به سرطان سینه مؤثر باشد بر این اساس چنانچه افراد در خانواده خود سابقه ابتلا به سرطان سینه، تخمدان، پروستات و روده بزرگ به ویژه در افراد درجه یک را دارند برای بررسی به مراکز درمانی مراجعه کنند همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد هر چه تعداد افراد خانواده مبتلا بیشتر باشد خطر ابتلا به سرطان سینه نیز بیشتر است.

وی افزود: افرادی که به هر دلیل اشعه‌درمانی شده‌اند و این اشعه به قفسه سینه آنها تابانده شده است در معرض ابتلا به این سرطان قرار دارند.

* تأثیر مصرف هورمون استروژن بعد از یائسگی

جراح و متخصص زنان اظهار داشت: مصرف هورمون استروژن بعد از یائسگی از عوامل خطرساز در ابتلا به سرطان سینه محسوب می‌شود.

وی افزود: چنانچه زنان احساس توده در سینه کنند باید جهت بررسی به مراکز درمانی مراجعه کنند این توده‌ها معمولاً بدون درد بوده و باید آنها را از دردهای سیکل قاعدگی که با فشار همراه و ناشی از ترشح هورمون است مجزا کرد.

موسوی خاطرنشان کرد: ترشحات آبکی و خونی از سینه، تغییر رنگ پوست و فرورفتگی می‌تواند نشان‌دهنده خطر ابتلا به سرطان سینه باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان