بازدید 8803

ارائه مدل شهربازی دینی و اسلامی در کشور

شهربازی معارفی بوشهر افزون‌‌بر ارائه آموزه‌ها و معارف اسلامی در قالب بازی و سرگرمی در تلاش برای أثرگذاری بیشتر به مخاطبان خود به ویژه کودکان و خردسالان اقدامات زیادی انجام داده است.
کد خبر: ۴۹۲۸۸۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲ 19 April 2015
از مهم‌ترین رویکرد‌های شهربازی معارفی ارائه مدل شهر بازی دینی و اسلامی در سطح کشور است؛ در این شهرک تلاش شده در مقیاس کوچک با کمک کارشناسان مذهبی، روحانیان و با استفاده از ابزارهای متداول در دسترس مردم یک شهر بازی دینی ارائه شود.

به گزارش رسا، مقوله بازی و نقشی که در تربیت کودکان دارد، همواره جزء یکی از شاخصه‌های مهم و اثرگذار حوزه تربیتی بوده است. امروزه کودکان در جوامع مختلف گرفتار سیطره بازی‌های کامپیوتری و فضاهای مجازی شده‌اند که نقش تخریبی جبران ناپذیری در امر تربیت و پرورش ذهنی و روانی و حتی جسمی آنها ایفا می کند.

اما یکی از اتفاقات مهم و خوشایند در این حوزه، راه اندازی شهربازی‌های معارفی است که تاکنون دو نمونه از آن در کشور ما پدید آمده و امید است مسئولان امر در گسترش این فضاها تلاش و همت بیشتری به خرج دهند و موقعیت را برای رشد و نمو طبیعی و نیز ارتقای سطح فکر و فرهنگ نسل کودک و نوجوان، مبتنی بر ارزشهای دینی، ملی و بومی فراهم آورند.

شهربازی معارفی برای دومین بار پس از شهر مقدس قم در بندر بوشهر به همت جمعی از فعالان فرهنگی استان بوشهر و با همکاری مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان قم، شهرداری و شورای شهر بندر بوشهر و معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر آغاز به کار کرده و آماده ارائه خدمات فرهنگی به مردم بوشهر و مسافران بود.

این شهر بازی از چهار بخش خردسال، کودک، نوجوان و جوان تشکیل و هر بخش براساس سن افراد به ارائه خدمات فرهنگی و معارفی در قالب بازی و سرگرمی می‌پردازد.

کشتی حضرت نوح(ع)، استخر توپ، گوشبال، گردونه، دلقک‌های صهیونیستی، راه رسیدن، محرم نامحرم، بازی‌های رایانه‌ای، صخره نوردی، زنبور عسل، رمی جمرات، مرتبط‌ها، بازیافت، صراط و راپل از جمله غرفه‌های تشکیل دهنده این شهر بازی است.
 
روز به روز حضور مخاطبان و شرکت‌کنندگان این شهر بازی در گروه‌های سنی مختلف همانند کودک، خردسال، نوجوان و جوان در حال افزایش بود که این خود نشان عشق و علاقه مردم به این‌گونه شهرک‌های مذهبی است.
 
 شهربازی معارفی بوشهر افزون‌‌بر ارائه آموزه‌ها و معارف اسلامی در قالب بازی و سرگرمی در تلاش برای أثرگذاری بیشتر به مخاطبان خود به ویژه کودکان و خردسالان اقدامات زیادی انجام داده است.
 
خردسالان، کودکان، نوجوانان و دیگر گروه‌‌های سنی در شهربازی معارفی ضمن داشتن اوقات فراغت شاد و مهیج، جوایز و هدایای را نیز دریافت می کردند که دریافت این جوایز سبب نقش بستن خاطره خوبی در ذهن افراد شده و آن‌ها را نسبت به آموختن معارف اسلامی تشویق می‌کند.
 
ارائه مدل شهر بازی دینی و اسلامی در سطح کشور

 
 از مهم‌ترین رویکرد‌های شهربازی معارفی ارائه مدل شهر بازی دینی و اسلامی در سطح کشور است؛ در این شهرک تلاش شده در مقیاس کوچک با کمک کارشناسان مذهبی، روحانیان و با استفاده از ابزارهای متداول در دسترس مردم یک شهر بازی دینی ارائه شود.
 
 باید این نکته را نیز متذکر شد که شایسته است در ایران اسلامی،‌ شهربازی اسلامی و دینی تکثیر پیدا کرده و در شهرهای دیگر نیز به مرحله اجرا برسد.
 
 متأسفانه شهربازی‌هایی که برگرفته از فرهنگ غرب است، تنها سبب تخلیه انرژی بازدیدکنندگان خود می‌شود، ولی در شهربازی اسلامی افراد ضمن تخلیه انرژی خود، در یک فضای با نشاط در قالب بازی و سرگرمی با آموزه‌های دین اسلام آشنا شده و معرفت‌شان نسبت به قرآن و عترت افزایش می‌یابد.
 
 به تعبیر دیگر، در شهربازی اسلامی که نمونه کوچک آن شهربازی معارفی بوشهر است؛ نتیجه ورود و خروج افراد به این مکان‌ها افزایش معرفت‌شان نسبت به تعالیم و آموزه‌های قرآن و عترت است.
 
آیت الله صفایی بوشهری: یکی از شاخصه های دفاع مقدس فرهنگی، ایجاد شهربازی معارفی است
 
 آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در حاشیه آیین افتتاحیه این شهر بازی ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران این کار فرهنگی گفت: شهرک معارفی کار بسیار خوب و نگاه جدیدی است که اگر با تکنولوژی روز توسعه و به وسیله رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما ارائه شود، قطعا جاذبه‌های بسیار خوبی خواهد داشت.
 
امام جمعه بوشهر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که باید به سمت یک دفاع مقدس فرهنگی در برابر تهاجم فرهنگی دشمن برویم، تأکید کرد: یکی از شاخصه‌ها و راهکارهای دفاع مقدس فرهنگی ایجاد شهر بازی معارفی است.
 
امام جمعه دلوار: شهربازی معارفی، الگویی مناسب برای انتقال معارف اسلام در قالب بازی و سرگرمی

 
 حجت‌الاسلام علی زاهددوست، امام جمعه دلوار در حاشیه مراسم افتتاحیه این شهر بازی در جمع خبرنگاران گفت: ارائه الگوی مناسب برای پر کردن اوقات فراغت فرزندان به صورت سالم و نو‌آوری در بیان معارف اسلامی از جمله اهداف این شهر بازی است.
 
 حجت الاسلام زادهدوست با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب برای نوآوری در شیوه بیان معارف دین از شهر بازی معارفی به عنوان یک کار بی بدیل و فاخر یاد کرد و اظهار داشت: این شهر بازی معارف اسلام را در قالب بازی و سرگرمی به افراد منتقل می‌کند.
 
 امام جمعه دلوار ابراز امیدواری کرد با همکاری مسؤولان استان بوشهر بتوان یک شهر بازی معارفی دائمی در بندر بوشهر ایجاد کرد.
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: تبلیغ معارف اسلامی با بهره گیری از هنر تاثیر دوچندانی دارد
 
حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین در بازدید از این شهربازی، تبلیغ معارف اسلامی با بهره‌گیری از هنر را بسیار مؤثر دانست و اظهار داشت: تبلیغ معارف اسلامی و اسلام عزیز با بهره‌گیری از هنر تأثیر شگرفی در روح و جان مردم به ویژه نسل جوان خواهد گذاشت.
 
 وی ادامه داد: شادمانی ما وقتی افزون‌ خواهد شد که از نزدیک مشاهده می‌کنیم این‌گونه کارها توسط طلاب جوان و خوش ذوق انجام گردیده است.
 
 نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین تأکید کرد: قطعا آنان که از نزدیک شاهد کارهای زیبا و ارزشمند خلق شده هستند، از تأثیر آن بهره‌های زیادی خواهند برد.
 
رییس ستاد اقامه نماز جمعه قم: شهربازی معارفی در تقویت بنیه اعتقادی، مذهبی و فرهنگی کودکان بسیار مؤثر خواهد بود
 
حجت‌الاسلام محسن حیدری، رییس ستاد اقامه نماز جمعه قم در بازدید از این شهربازی با بیان اینکه جای چنین شهربازی‌ در کشور خالی است، گفت: برنامه‌های مختلف این شهربازی می‌تواند در شکل‌دهی شخصیت خردسالان، کودکان و نوجوانان بسیار مؤثر باشد.
 
حجت‌الاسلام حیدری با تأکید بر این‌که کودکان فطرتا به بازی و سرگرمی علاقه دارند، اظهار داشت: امروزه صنعت بازی سازی یکی از صنایع مهم جهان شده که افراد ضمن کسب درآمد به وسیله ساخت اسباب بازی‌ و بازی‌ فرهنگ خود را به دیگران القا کرده و در بعد فرهنگی شخصیت کودکان را تسخیر می‌کنند.
 
 وی تأکید کرد: برای نمونه شخصیت‌های همانند مرد عنکبوتی و بن تن امروز به یک برند تبدیل شده که عروسک‌ها، بازی‌ها و فیلم‌های آن ساخته و تصاویرشان بر روی لباس‌ها و کفش‌ها وجود دارد.
 
 رییس ستاد اقامه نماز جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که شهربازی معارفی می‌تواند جرقه یک کار فرهنگی در کشور باشد، خواستار گسترش این طرح در سطح کشور شد.
 
 حجت‌الاسلام حیدری بیان کرد: شهربازی معارفی در تقویت بنیه اعتقادی، مذهبی و فرهنگی کودکان بسیار مؤثر خواهد بود و سبب اصلاح رفتارهای اجتماعی آن‌ها می‌شود.
 
مدیر حوزه‌‌ علمیه استان بوشهر:شهربازی معارفی الگویی برای طراحی پارک ها و شهربازی ها مذهبی
 
حجت‌الاسلام رضا خدری، مدیر حوزه‌‌ علمیه استان بوشهر ضمن بازدید از این شهربازی معارفی و مثبت ارزیابی کردن عملکرد آن، یکی از امتیازات این شهربازی معارفی را انتقال مفاهیم و آموزه‌های دینی و مذهبی در قالب بازی و سرگرمی دانست.
 
مدیر حوزه‌ علمیه استان بوشهر همچنین اجرای برنامه‌ها و مسابقات مختلف مذهبی از سوی روحانیان و کارشناسان دین را از دیگر امتیازات شهربازی معارفی بوشهر عنوان کرد و یادآور شد: در این شهربازی معارف مذهبی و پیام‌های دین به شکلی جذاب و به صورت غیر مستقیم به مخاطبان، مردم بوشهر و مسافران عرضه می‌شود.
 
حجت‌الاسلام خدری با تأکید بر الگوبرداری از شهربازی معارفی بوشهر برای احداث شهربازی‌ها مختلف در سطح استان و کشور بیان داشت: این شهربازی الگوی بسیار شایسته و مناسبی برای طراحی پارک‌ها و شهربازی‌های مذهبی مردمی است.
 
 مسؤول مؤسسه افق اندیشه: محتوا و قالب این شهرک معارفی کاملا دینی است
 
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن صالحی، مسؤول مؤسسه افق اندیشه در بازدید از این شهرک معارفی ضمن تشکر از تلاش دست‌اندرکاران گفت: شهربازی باید به گونه‌ای باشد که کودکان دین را در قالب بازی و سرگرمی فراگیرند.
 
وی افزود: گروهی که این شهربازی معارفی رابه راه ‌انداخته‌ پشتیبانی تجربی دارد و براساس منابع دینی این کار را انجام می‌دهد؛ از این‌رو محتوای بسیار خوب است، ولی از جهت قالب و فرم باید مقداری بیشتر کار شود.
 
وی یادآور شد: به عقیده بنده کار شهربازی معارفی قابل قبول است، ولی با شرایط مطلوب که بتواند جای بازیهای خارجی و شبکه‌های اجتماعی را بگیرد فاصله دارد و مجریانی که در این شهربازی حضور دارند تاحدودی نیاز مخاطبان را برآورده می‌کنند، ولی کار هنوز به شرایط مطلوب نرسیده است.
 
مسؤول مؤسسه افق اندیشه درباره راهکارهای رسیدن به شرایط مطلوب اظهار داشت: به عقیده بنده در اجرا مقداری کاستی وجود دارد، افرادی که برنامه اجرا می‌کنند باید آموزش‌های کافی در زمینه مربیگری را ببینند تا بتوانند مباحث را به خوبی منتقل کنند.
 
حجت‌الاسلام صالحی آشنایی با روانشناسی کودک را از جمله ویژگی‌های یک مربی خوب عنوان کرد و تصریح کرد: والدین هیچ‌گاه برای کودکان سخنرانی نمی‌کنند، بلکه کودکان در کنار خانواده تربیت شده و از آنها تقلید می‌کنند.
 
وی ادامه داد: مربی مجرب باید در نوع حرف زدن و ارتباط برقرار کردن با مخاطبان مباحث را منتقل کند، تأکید بنده این است که مربیان اجرایی باید دوره‌های روانشناسی کودک را آموزش ببینند.
 
 
مسؤول مؤسسه افق اندیشه، شهربازی معارفی بوشهر را الگوی مناسبی برای طراحی شهربازی اسلامی برشمرد و عنوان کرد: مسؤولان شهربازی نیز به دنبال الگو قرار دادن این کار هستند، ولی هنوز با شهربازی اسلامی فاصله داریم، برای رسیدن به شهربازی اسلامی باید مفهوم بازی‌ها را در نظر گرفت.
 
وی افزود: رسیدن به شهربازی اسلامی زمان‌بر است، ولی به عقیده بنده بازی‌های که در این شهرک معارفی ارائه شده درصد راه را برای رسیدن به شهربازی اسلامی هموار کرده که می‌تواند مبنای برای شهربازی اسلامی باشد.
 
حجت‌الاسلام صالحی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از مشکلات جهان را نادیده گرفتن شخصیت و حقوق کودکان از سوی والدین دانست و اظهار داشت: متأسفانه نگاه مسؤولان به کودکان یک نگاه سرگرم کننده است و می‌گویند کودک در قالب بازی و سرگرمی بزرگ می‌شود.
 
حجت‌الاسلام صالحی در پاسخ به پرسشی مبنی‌ بر این‌که آیا شهربازی معارفی ورزش و تهذیب را در کنار یک‌دیگر دارد، با یادآوری سخنان رهبر معظم انقلاب تأکید کرد: تهذیب و ورزش دو بالی است که فرد را به حرکت درآورده و به کمال می‌رساند.
 
وی افزود: در شهربازی معارفی ورزش به وسیله جذابیت‌ها و تهذیب نیز در قالب بازی به افراد ارائه می‌شود؛ محتوا و قالب این شهرک معارفی کاملا دینی است؛ به عقیده بنده سخنان معصومین(ع) و رهبر معظم انقلاب در این شهرک در حال تحقق است.
 
خوشبختانه علاقه مردم ولایتمدار بوشهر و مسافران به شهرک معارفی بیش از پیش و حتی بالاتر از پیش بینی‌ها بوده است و این موضوع را می‌توان به عینه در حضور و استقبال با شکوه آنها مشاهده کرد.
 
استقبال بیش از 120 هزار نفر از شهربازی معارفی در بوشهر

 
براساس آماری که مسؤولان شهربازی معارفی بوشهر ارائه داده‌اند شهرک معارفی پذیرای بیش از  120 هزار نفر از علاقه‌مندان بوده که به صورت میانگین هر روز بیش از 10 هزار نفر در این شهرک حضور پیدا می‌کردند.
 
حجت‌الاسلام حسن مصلح امام جمعه برازجان، حجت‌الاسلام سیدعلی پناه محمودی‌نیا معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی بوشهر، حمیده ماحوزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر، سید علی هاشمی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی بوشهر، احمد لطفی سرپرست اداره کل کمیته امداد امام خمینی(ره) بوشهر، اعضای شورای شهر بوشهر، مدیر کل آموزش و پرورش و برخی دیگر از مسؤولان استانی ضمن بازدید از این شهربازی معرفی از متولیان این کار فرهنگی تقدیر و تشکر کردند.
 
تعدادی از مسؤولان شهرهای مختلف کشور از جمله شهرهای نجف آباد(اصفهان)، اهواز، تهران و مسؤولان مسجد مقدس جمکران(قم) پس از مشاهده عملکرد موفقیت آمیز این شهربازی در شهرهای قم و بوشهر درخواست برپایی چنین شهرک معارفی را در استان‌ها و شهرهای خود داشته‌اند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر