بازدید 3329
جلیلی مطرح کرد:

مذاکرات وسیله‌ احقاق حقوق ملت ایران است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید پرچم مذاکره در دستان ما باشد، گفت: گفتگو و مذاکره هسته‌ای یک وسیله است و ما باید بدانیم چگونه از این وسیله در راستای احقاق حقوق خود بهره بگیریم.
کد خبر: ۴۹۴۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰ 25 April 2015
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید پرچم مذاکره در دستان ما باشد، گفت: گفتگو و مذاکره هسته‌ای یک وسیله است و ما باید بدانیم چگونه از این وسیله در راستای احقاق حقوق خود بهره بگیریم.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید جلیلی عصر شنبه در همایش راهی که آمده‌ایم در تالار شیخ مفید دانشگاه قم با اشاره به سالگرد واقعه طبس اظهار کرد: واقعه طبس از تجارب گرانقدر ملت ماست و در واقع گنج یک ملت تجارب آن ملت است.

وی ادامه داد: هیچ چیزی زیبا‌تر از این نیست که یک ملت باور‌ها و ایمان و عقاید خود را تجربه کند، پیامبران الهی که قله ایمان بودند از خداوند می‌خواستند که برای اطمینان قلب خویش برخی از باور‌ها را تجربه کنند.

دبیر سابق شورای امنیت ملی گفت: مردم ایران بسیاری از باور‌های خود را در این ۳۶ سال تجربه کردند، این باور‌ها موجب می‌شود یک حیات جدید در عرصه سیاسی پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر دشمن توان خود را به کار بگیرد تا وقتی خدا همراه ماست نمی‌تواند آسیبی به ما برساند، ابراز کرد: پیروزی در صحنه‌های مختلف تجارب ارزشمند ملت ایران است.

جلیلی تصریح کرد: یکی از نمودهای بارز تجارب ملت ایران واقعه طبس بود، دشمن اولین گزینه‌ای که به کار گرفت گزینه نظامی بود و در واقع در هشت سال جنگ تحمیلی، عراق همچون عروسکی در دست مستکبران جهانی بود.

وی با بیان اینکه در عرصه سیاست خارجی در صحنه بین الملل کشورهای زیادی وجود دارند، گفت: سیاست خارجی هر ملتی و اهداف و ارزش‌های این سیاست تعریف شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه سیاست خارجی هر کشوری به مثابه پارادایم آن کشور است؛ ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی با بسیاری از کشور‌ها نقاط افتراق دارد.

وی با طرح این سئوال که چه ویژگی در سیاست خارجی آمریکا وجود دارد که رویکرد غیر تعاملی میان ایران و آمریکا را نسبت به هم تشکیل داده است، ادامه داد: در ایالات متحده آمریکا اخیرا یک سند رسمی تحت عنوان سند استراتژی امنیت ملی آمریکا منتشر شده است.

جلیلی گفت: اصولی در این سند آمده که اگر کشوری با آن اصول تعارض داشت آن کشور را کنار می‌گذارد، به عنوان مثال یکی از اصول سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا مشروعیت دادن به اسرائیل است، اما ایران مشروعیت اشغالگر قدس را اصلا قبول ندارد.

آمریکا، انحصار طلبی و زیر پا گذاشتن حقوق سایر کشور‌ها

وی با بیان اینکه آمریکا ادعاهایی را برای خود مطرح می‌کند و در این راستا الزاماتی را نیز بیانی می‌کند، اضافه کرد: اوباما در این سند می‌گوید که ما در داخل آمریکا ممکن است اختلاف داشته باشیم؛ مبنی بر اینکه رهبری جهانی آمریکا اجتناب ناپذیر و یک اجماع ملی است و رهبری ما همیشگی است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آمریکا به دنبال این است که از همه امتیازات راهبردی خویش استفاده کند، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی ۵۱ روز مردم را بمباران می‌کند اما کسی نباید چیزی بگوید زیرا در جهت منافع آمریکا است.

وی با اشاره به انحصاراتی که آمریکا ایجاد می‌کند مانند اینکه فقط چند کشور حق استفاده از سلاح هسته‌ای دارند، بیان کرد: آمریکا با استکبار ستیزی به دنبال این است که حق سلاح هسته‌ای و بسیاری از موارد دیگر را برای خود داشته باشند.

جلیلی با بیان اینکه امروزه علاوه بر استکبار، تزویر هم به کار می‌برند، تصریح کرد: آمریکا کشوری است که بیشترین جنایات را انجام می‌دهد، اما خودش را نگران حقوق بشر نشان می‌دهد؛ در فتنه ۸۶ خود را نگران حقوق بشر نشان می‌داد اما در واقعه یمن نگرانی نداشت، زیرا عربستان سعودی در راستای منافع آمریکا تلاش می‌کند.

وی با بیان اینکه در سند استراتژی امنیت ملی آمریکا آمده که آمریکا برای رهبری موثر در جهان بر اساس ارزش‌های خود زندگی می‌کند و ارزش‌های ما منبع قدرت و امنیت ما است، عنوان کرد: اتحاد جماهیر شوروی وقتی در مقابل آمریکا کوتاه آمد اندیشه خود را به تاریخ فرستاد و کشور خویش را تجزیه کرد و تمامیت ارضی‌ این کشور از بین رفت.

ماهیت استکباری آمریکا زور گفتن است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: در واقع ماهیت رفتار استکباری آمریکا همین است که به کشورهای دیگر که در راستای منافع و قدرتش عمل نکند به آنان زور می‌گوید.

جلیلی با بیان اینکه ۳۹ بار وزارت خارجه آمریکا نسبت به رد شدن یک خط لوله گاز از ایران موضع گرفت، بیان کرد: طبق‌ ان پی تی که حقوق اعضا در آن تعریف شده است، داشتن چرخه سوخت هسته‌ای از حقوق اعضای این‌ ان پی تی است؛ در حالی که آمریکا به دنبال زیر پا گذاشتن همین حقوق است.

وی ادامه داد: اگر می‌گوییم نباید به آمریکا اعتماد کرد مبتنی بر یک تجربه تاریخی است و باید در مقابل این کشور هوشیار باشیم.

دبیر سابق شورای امنیت ملی با بیان اینکه جالب است که آمریکا با بمب هسته‌ای پاکستان و هند مشکلی ندارد، افزود: آمریکا می‌داند که ایران قدرت جدیدی است و احتیاجی به بمب هسته‌ای ندارد و بدون بمب هسته‌ای هم مقاومت می‌کند و هم پیشرفت می‌کند.

در صحنه جهانی به قدرت‌های خویش باور داشته باشیم

وی با تأکید بر اینکه قدرت ایران از جنس بمب اتم نیست، گفت: آنچه که امروزه اهمیت دارد این است که در صحنه جهانی قدرت خود را بشناسیم و به آن باور داشته باشیم.

جلیلی گفت: ملت ایران در صحنه رویارویی جنگ اراده خود را به مستکبران تحمیل می‌کند و آنان به دنبال این هستند که ملت ما را از مبارزه منصرف کنند.

وی با بیان اینکه آمریکا ۱۵۰ شبکه ماهواری علیه ایران و برای مقابله با فرهنگ ایرانیان ایجاد کرده، یادآور شد: آمریکا به این باور رسیده که در ایران فرهنگی در حال شکل گیری است که این فرهنگ شامل ارزش‌های ملت ایران است و منبع قدرت ایرانیان همین ارزش‌ها است که برای دفاع از این ارزش‌ها در مقابل هر کشوری می‌ایستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز کرد: دشمن به دنبال این است که در داشته‌ها و فرصت‌های ما تردید ایجاد کند و فرصت‌های ما را پرهزینه نشان دهد تا مردم را دلسرد کرده و به منویات خویش برسد.

باید پرچم مذاکره در دستان ما باشد

وی با تأکید بر اینکه ما نگران گفتگو و مذاکره نیستیم، اظهار کرد: باید پرچم مذاکره در دستان ما باشد، زیرا با هر دور از مذاکرات حقوق ما برای آمریکا روشن می‌شود و ما در این مذاکرات از حقوق خویش دفاع می‌کنیم.

جلیلی گفت: آمریکا تحریم‌ها فلج کننده را به کار می‌برد که به ملت ایران فشار وارد کند؛ زیرا می‌داند ایران ملتی است که به دنبال حقوق خویش است.

وی با بیان اینکه باید عناصر قدرت خودمان را بشناسیم، عنوان کرد: آمریکا در دفاع مقدس تمام توان خویش را برای نابودی ایران به کاربرد اما موفق نشد، زیرا یک نگاه منسجم و وحدت در میان ملت ما وجود دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نامگذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری، ادامه داد: باید تمام نظام، دولت و ملت با همدلی و همزبانی در برابر دشمن از حقوق، ارزش‌ها و منافع خویش دفاع کنند.

وی متوقف نشدن پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، لغو کامل تحریم‌ها، اجازه ندادن به نظارت غیر متعارف بر ایران و... را از مباحث اصلی و پایه در امنیت ملی ایران دانست و گفت: باید در تمامی دور مذاکرات هسته‌ای به این اصول توجه شود.

جلیلی در پایان گفت: گفتگو و مذاکره یک وسیله است و ما باید بدانیم چگونه از این وسیله در راستای احقاق حقوق خود بهره بگیریم، زیرا ما حقوقی داریم که قابل گفتگو است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار