بازدید 4792

با کسب درآمد از خوابگاه‌ها مقابله می‌شود

نحوه قرارداد بین ساکنان یعنی دانشجویان و نحوه پیگیری تخلفات و اعتراضاتی که احیانا به وجود خواهد آمد، در این دستورالعمل پیش‌بینی شده است
کد خبر: ۴۹۹۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱ 11 May 2015
هفته خوابگاه‌های دانشجویی 26 اردیبهشت‌ آغاز می‌شود و تا یکم خرداد ادامه خواهد داشت. رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم نیز پیش از آغاز هفته خوابگاه‌ها، از تهیه و تدوین دستورالعمل خوابگاه‌های غیردولتی و شیوه‌نامه اجرایی آن خبر داد.

مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با ایلنا از تهیه و تدوین دستورالعمل خوابگاه‌های غیردولتی و شیوه‌نامه اجرایی آن خبر داد و گفت: این دستورالعمل جهت تصویب به وزیر علوم ارایه شده و به زودی ابلاغ می‌شود.

رییس سازمان امور دانشجویان افزود: در بحث خوابگاه‌های غیردولتی مساله حائز اهمیت این است که هر فضایی که به عنوان خوابگاه استفاده می‌شود، باید از امکانات استاندارد اولیه برخوردار باشد، نمی‌شود هر فرد با هر شرایطی که بخواهد، مکانی را به خوابگاه دانشجویی اختصاص دهد و بیشتر هم به دنبال کسب درآمد باشد. ما با اجرای این دستورالعمل این موارد را قانونمند می‌کنیم.
وی ادامه داد: در این آیین‌نامه پیش‌بینی شده که حداقل‌های مورد نیاز برای اینکه یک فضای فیزیکی تبدیل به خوابگاه‌ شود، چیست و اینکه فضای عمومی، متراژ و سرویس‌های بهداشتی چگونه باید باشد.

صدیقی اضافه کرد: نحوه قرارداد بین ساکنان یعنی دانشجویان و نحوه پیگیری تخلفات و اعتراضاتی که احیانا به وجود خواهد آمد، در این دستورالعمل پیش‌بینی شده است؛ البته قبلا در این رابطه دستورالعمل‌هایی وجود داشته که ناقص بود و ما تکمیلش کردیم.
معاون وزیر علوم درباره تسهیلات ویژه دانشجویی در سال ۹۴ گفت: این تسهیلات در حد سال ۹۳ خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های کسب درآمد صندوق رفاه دانشجویان از محل سرمایه‌گذاری است که از سود آن به دانشجویان تسهیلات داده می‌شود.

صدیقی در پایان اضافه کرد: امیدوارم با تجربه‌ای که در سال ۹۳ در بحث کسب درآمد‌ها داشتیم و با توجه به تحقق درآمدهای بازگشتی، امسال تسهیلات بیشتری به دانشجویان ارایه دهیم.

رفع موانع بخش غیردولتی برای ورود به خوابگاه‌سازی


ظرف چند روز گذشته نیز رییس سازمان امور دانشجویان از برنامه این سازمان برای رفع مشکلات و موانع بخش غیردولتی برای ورود به خوابگاه‌سازی در هفته خوابگاه‌ها خبر داده بود.

صدیقی درباره برنامه هفته خوابگاه‌ها به مهر گفته بود: «مثل هر سال هفته خوابگاه‌ها در اردیبهشت‌ماه به مدت یک هفته (۲۶ اردیبهشت‌ تا یک خردادماه) برگزار می‌شود، هماهنگی لازم با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت گرفته و این برنامه به صورت مشترک برگزار می‌شود.»
او با اعلام برگزاری نشست رسانه‌ای با معاون وزارت بهداشت گفته بود: «می‌خواهیم مانند سال گذشته از این فرصت برای اعلام واقعیات و امکانات خوابگاه‌ها به مردم و دانشگاهیان استفاده کنیم و هم از کمبود و مشکلات‌مان دراین زمینه بگوییم و تلاش کنیم از این فرصت به صورت ویژه در جذب کمک‌های مردمی برای ساخت و تجهیز خوابگاه‌ها استفاده کنیم.»

صدیقی گفته بود: «امیدوارم با ارتباط نزدیکی که مسوولان استان‌ها در این هفته با دانشگاه‌ها برقرار می‌کنند و با واقعیات آشنا می‌شوند این نیاز جدی دانشجویان را به خوابگاه روزبه‌روز کمتر کنند. وضعیت ساخت خوابگاه‌ها، فرسودگی خوابگاه‌ها و اعتبارات مورد نیاز در همان نشست مطرح می‌شود.»
پیشتر نیز یکی از فعالان صنفی دانشگاه علم و صنعت درباره وضعیت بد خوابگاه‌های دختران به خبرگزاری ایلنا گفته بود: «در حال حاضر خوابگاه‌های دختران وضعیت بدتری دارد، به طوری که ظرفیت آنها ۵۰۰ نفر است در حالی که ۷۰۰ نفر اسکان داده شدند و اتاق‌هایی که سه یا پنج نفره است، چندین برابر ظرفیت در آن دانشجو وجود دارد.»

به گفته این فعال صنفی با وجود در میان گذاشتن این موضوع با مدیریت خوابگاه و درخواست در نظر گرفتن خوابگاهی خودگردان در بیرون از دانشگاه، تلاشی برای حل این معضلات صورت نگرفته است. در ماه‌های گذشته بسیاری از اعتراضات دانشجویان کشور به دلیل نبود یا کمبود امکانات شکل گرفته و کمبود خوابگاه یکی از دلایل اجتماعات دانشجویی ماه‌های اخیر بوده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان