بازدید 28314
۷

هدف انتقام گیری از ایران است

سید باقر سخایی
کد خبر: ۵۰۸۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸ 11 June 2015

امسال بیش از هر اسمی در ادبیات منطقه نام داعش بود که بر سر زبان ها بود. منطقه با تحولات فراوانی روبرو بود به نحوی که هر روز انفجار و بمب گذاری های متعددی در کشورهای مختلف انجام می شد که در آن عده ای از مسلمانان به شهادت می رسیدند.

به گزارش «تابناک»؛ در این سال جنگ و کشتار در منطقه به اوج خود رسید. گروه های تروریستی در سوریه و عراق جولان می دادند. اوضاع یمن با بی ثباتی روبرو شد. پادشاه عربستان فوت کرد. امریکایی ها به بهانه جنگ علیه داعش؛ ائتلاف تشکیل دادند و به عراق حمله هوایی می کردند.

در همین ارتباط سید باقر سخایی سفیر پیشین ایران در امارات، قطر و تونس در گفت و گو با تابناک به بررسی مسائل یمن و نقش عربستان و امریکا در اوضاع این کشور پرداخته است.

 با توجه به اینکه شما دو دوره در قطر سفیر بودید و هم­اکنون هم رئیس انجمن دوستی ایران و قطر هستید، نقش کشور قطر را در تحولات منطقه چگونه ارزیابی می­­کنید؟

کشور قطر در دو دهه اخیر به ­ویژه پس از روی کار آمدن شیخ حمدبن خلیفه آل ثانی شاهد تحولات شگرفی بوده است. کشوری که تا قبل از آن هیچگونه نقشی در تحولات منطقه نداشت در سایه درآمدهای سرشار نفت و گاز به یک بازیگر بزرگ در عرصه بین­المللی تبدیل گردید. این کشور با راه­اندازی شبکه الجزیره یک نقش کلیدی در بیداری اسلامی و به تعبیر خودشان در بهار عربی داشته است و هم اکنون در تحولات سوریه ـ عراق، فلسطین و دامن زدن به اختلافات قومی و شیعه هراسی نقش زیادی دارد. گفته می­شود در ائتلافی اخیری که با کشورهای عربستان و ترکیه، علیه سوریه ایجاد کرده ، الجزیره مسئولیت اطلاع رسانی و تبلیغاتی ائتلاف را بعهده گرفته است.

این کشور در عین حال که جزو ائتلاف جهانی به رهبری آمریکاعلیه داعش است، مروج افراط­گرایی در منطقه نیز هست.

کشور قطر همانند عربستان وهابی مذهب هستند ولی تفاوت­های مهمی میان عربستان و قطر وجود دارد، وهابی­گری قطر سخت­گیری کمتری در مقایسه با عربستان سعودی دارد. مثلاً در قطر منعی برای رانندگی زنان وجود ندارد و زنها به تنهایی سفر می­کنند، در قطر پلیس دینی وجود ندارد.

این کشور سعی کرده در سیاست خارجی به گونه­ای رفتار کند که همواره نقش میانجی را در بین کشورها و گروه­های متخاصم ایفا نماید، میانجیگری در لبنان یک نمونه آن بود. حتی جلسات محرمانه طالبان و آمریکایی­ها در دوحه تشکیل شده است. متأسفانه در سال­های اخیر به­خصوص ظرف یکی دو سال گذشته، این کشور از بی­طرفی خارج شده و در قضایای سوریه، عراق، یمن مستقیماً وارد معرکه شده است و گفته می­شود مسجد جامع دوحه محل تجمع شبه­نظامیانی شده که برای جهاد به سوریه، عراق و یمن اعزام می­شوند و در قضیه یمن هم­پیمان عربستان شد . تصور می­کنم قطری­ها می­خواهند جبران رویارویی خود در مصر با عربستان را بکنند.

چرا کشور قطر با توجه به ساختار موروثی که در آن وجود دارد آبستن حوادث شبیه یمن نمی­شود؟

اولاً: قطر کشوری با اکثریت 4/3 جمعیت غیربومی یعنی از جمعیت حدود 5/1 میلیون نفری کشور قطر حدود 400 هزار نفر فقط قطری هستند بقیه از ملیت­های مختلف مانند هند، پاکستان، بنگلادش، تایلند فیلیپین ایران و چند کشور غربی مانند مصر، سودان، اردن، یمن، تونس و... و کشورهای اروپایی و آمریکایی، بنابراین ملتی که بتواند قیام کند در قطر وجود ندارد.

ثانیاً: از قبل درآمدهای سرشار نفتی جمعیت قطر از وضعیت زندگی مناسبی برخوردارند و در رفاه نسبی بسر می­برند.

ثالثاً: تروریسم و افراط­گرایی زائیده استعمار غرب است و عمدتاً شامل کشورهایی میشود که حاضر به قبول سلطه غرب نیستند و لذا می­بینید که کشورهای حوزه خلیج فارس علیرغم اینکه هیچگونه میانه­ای با دمکراسی و مردم­سالاری ندارند هیچگاه مورد هجمه غرب قرار نمی­گیرند و قطر طبعاً از این موهبت نیز برخوردار است. جالب است که کشورهای خلیج فارس می­گویند ما در سوریه با دیکتاتوری مبارزه می­کنیم و غربی­ها هم برای آنها کف می­زنند، انسان را یاد شعر معروف پروین اعتصامی شاعر پرآوازه ما می­اندازد که می­گوید:

سیر یک روز طعنه زد به پیاز که تو مسکین چقدر بدبویی؟

3ـ در سال­های اخیر شاهد گسترش تروریسم و افراط­گرایی در منطقه بوده­ایم، در این میان حضور گروه­های تروریستی در کشورهایی همچون سوریه و عراق بیشتر به چشم می­خورد. شما علل گسترش تروریسم و همچنین خطر داعش در این منطقه را چگونه ارزیابی می­کنید؟

جواب: در پاسخ این سوال باید گفت ـ تروریسم بر دو قسم است تروریسم دولتی و غیردولتی، ماهیت این دو با هم فرق دارند. تروریسم دولتی مانند رژیم صهیونیستی که با حمایت علنی غرب یعنی مدعیان مبارزه با تروریسم اعمال را انجام می دهد و هدف از بین بردن نیروهای انقلابی و مخالفین سلطه غرب می­باشد. رژیم صهیونیستی رسماً اعلام می­کند که نیروهای انقلابی را در خاک فلسطین تعقیب، دستگیر و از بین می­برد ولی غرب نه­تنها واکنشی نشان نمی­دهد بلکه حمایت هم می­کنند. برای ترور دانشمندان هسته­ای ما، نیروهای ویژه ترور به جمهوری اسلامی ایران اعزام می­کندغربیها چشم خود را می بندند . اما تروریسم غیردولتی که به ظاهر از حمایت غرب و حامیان آننها برخوردار نیست و حتی با آن هم مبارزه می­کنند. در عمل این نوع تروریسم را حمایت می­کنند! شما دیدید که منافقین را که شعارشان مبارزه با استکبار بود و آن همه کشتار در کشور انجام دادند. چگونه در پناه خود گرفته­اند و از آنها به­عنوان وسیله استفاده کردند. پس تروریسم نوع دوم هم اگر با منافع آنها همراه باشد مورد حمایت است. افراط­گرایی با تروریسم فرق می­کند، افراط­گرایی همیشه بوده است حکومت­ها به­ویژه غربی­ها از این مسأله برای ایجاد اختلاف و فتنه استفاده می­کرده و می­کنند و جنگ­های فرقه­های تاریخ گواه آن می­باشد و امروزه از آن برای نابودی کشورهای اسلامی به­ویژه آنهایی که نمی­خواهند سلطه غرب را بپذیرند استفاده می­کنند. شما می­بینید که اگر غرب به­ویژه آمریکا می­خواست با لشکرکشی زیرساخت­های کشورهایی مثل عراق، لیبی، سوریه و... را از بین ببرد چقدر باید هزینه می­کرد در حالی که با راه­اندازی جنگ طایفه­ای موجب از بین بردن منابع مالی، انسانی و واردآوردن لطماتی که سال­های سال قابل جبران نیستند شده­اندو هزینه های آن چنانی هم پرداخت نکرده اند .

 با توجه به حضور شما به عنوان سفیر در چندین کشور عربی و آفریقایی به نظر شما ریشه تحولات اخیر در یمن چیست؟

جواب: به نظر من تحولات یمن دنباله تحولات مربوط به بیداری اسلامی است که عرب­ها آن را به بهار عربی تعبیر کرده­اند. مردم یمن به ­ویژه شیعیان این کشور سال­ها زیر ستم حکومت دیکتاتور علی عبدا... صالح زندگی کردند در حالیکه مردم از فقر شدید رنج می­بردند. خاندان حکومتی ثروت­شان سر به فلک زده است و آقای عبدا... صالح رئیس یکی از فقیرترین کشورهای جهان، جزو ثروتمندترین فرد دنیا است. غرب و شورای همکاری به ویژه عربستان تلاش فراوان کرده­اند که جلوی این نهضت را بگیرند و یکی از عوامل خود(عبدالهادی المنصور) را با یک انتخابات فرمایشی بر آنها تحمیل کردند ولی ملت یمن گول این توطئه را نخورد و انقلاب خود را برای دستیابی به اهداف مورد نظر ادامه داد.

آنها همچنین تلاش کردند بین شیعیان یمن که عبارتند از شیعیان جعفری، شیعیان زیدی و شیعیان اسماعیلی تفرقه ایجاد کنند که با تلاش­های علامه حسین حوثی در وحدت و همبستگی بین شیعیان این توطئه آنها نیز نتیجه بخش نشد. لذا چاره را در حمله به یمن یافتند، می­توان گفت در یمن بیداری اسلامی باعث این تحولات شد.

 با توجه به نقش عربستان در تحولات اخیر یمن به نظر شما دلیل اصلی این کشور برای درگیری نظامی با کشور یمن چه بوده است؟

همانگونه که اشاره کردم عربستان، با حمایت غرب و همکاری شورای همکاری خلیج فارس ابتدا سعی کرد مسیر نهضت را تغییر دهد، موفق نشد. سعی کرد با اختلافات داخلی بین شیعیان و ایجاد درگیری با سلفی­ها و تکفیری­ها این حرکت را متوقف کند باز هم توفیقی نیافت. لذا حمله هوایی به کشور فقیر یمن را که هیچگونه خطری را متوجه کشورش نمی­کرد آغاز کرد. عربستان به بهانه واهی حمایت ایران از مردم یمن این جمله را آغاز کرد در حالیکه خودش می­داند ایران فقط حمایت معنوی از یمن می­کند و تاکنون نتوانستند دلیلی بر مداخله ایران بیابند واقعیت این است که عربستان در قضیه سوریه، عراق، لبنان از دست جمهوری اسلامی ایران بسیار عصبانی است و حتی با این تعبیر که باید سر افعی را قطع کرد می­خواهد از ایران انتقام بگیرد به­ویژه که دید آمریکا دو سال قبل حاضر به حمله هوایی به سوریه نشد، و نقشه عربستان برای سقوط بشار اسد به شکست انجامید در عراق هم سعی کرد عوامل خود را به قدرت برساند موفق نشد و در لبنان هم نتوانست علیرغم هزینه­های زیادی که کرده بود توفیق لازم را به دست نیاورد. لذا به یمن حمله کرد، این پوست خربزه را غربی­ها و همسایگان او به ویژه مصر و ترکیه زیر پای او گذاشتند. نشریه فارن پایسی نوشت: تحلیل­گران مستقل با پیش­بینی رهبر ایران به شکست نظامی عربستان در یمن موافقند و یمن یه ویتنام عربستان تبدیل خواهد شد.

به نظر من تعبیر مقام معظم رهبری بسیار دقیق است که فرمودند نیروهای جوان بی ­تدبیر این تصمیم غیرعاقلانه را گرفتند.

آیا خطر ورود تروریست­ها به یمن و تکرار وقایع سوریه وجود دارد؟

خیلی بعید نیست چون ارزان­ترین راه برای دستیابی به هدف است به­ویژه که وهابی­ها تبلیغات گسترده­ای را مبنی بر مشترک بودن شیعیان حوثی آغاز کرده­اند. یکی از مفتی­های عربستان­ اندکی قبل از حمله عربستان به یمن گفته بود خداوند لعنت کند شیعیان و ایجاد کننده­های آنها را، شیخ عبدالعزیز آل شیخ با توهین به شیعیان، ایران را به دخالت در یمن و 6 کشور خلیج فارس متهم کرد. به هر حال آنها در حال آماده کردن سلفی­ها و تکفیری­ها جهت جنگ داخلی در یمن هستند که اگر نتوانستند از طریق نظامی یمن را تسلیم کنند با جنگ داخلی آن را از بین ببرند.

با توجه به تحولات اخیر در یمن پیش­بینی شما از اینده تحولات این کشور چگونه است؟

در سوال قبل گفتم که احتمال دامن زدن به اختلافات قومی وجود دارد عربستان از نظر نظامی نتیجه­ای نخواهد گرفت ـ امکان پیاده کردن نیرو هم ندارد چون مردم یمن بسیار شجاع و رزم دیده هستند. عربستان قبلاً هم آن را تجربه کرده بود به ویژه که عموم مردم یمن مسلح هستند و عربستان اگر چنین اشتباهی را مرتکب شود در باتلاقی گیر خواهد کرد که راه فرار نخواهد داشت. لذا تصورم این است که سعی می­کند جنگ را یمنی ـ یمنی کند.

آیا این خطر وجود دارد که داعش به مرزهای ایران نیز نزدیک شود؟

تصور من این است که عمده هدف غرب و کشورهای منطقه انتقام­گیری از ایران است. چون غربی­ها و کشورهای مرتجع منطقه، روی دیدن ایران قدرتمند را ندارند. لذا از ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با انواع ضربه­ها وارد مبارزه با نظام اسلامی شدند. مانند تجزیه طلبی­ها، ترور شخصیت­ها، دامن زدن به اختلافات داخلی، کودتاها و... نتوانستند نتیجه لازم را به دست آورند دیدند تهدید نظامی هم جواب نمی­دهد. پس چه باید بکنند! بایداز این ولیده جدید خود که از تعصب کوری هم برخوردار است و با اعمال وحشیانه خود در لباس اسلام ضمن ایجاد رعب و وحشت، داعیه تشکیل خلافت اسلامی هم دارد، استفاده نمایند.

این گروه دارند خوابی را که رشید رضا شاگرد محمد عبده برای تشکیل خلافت اسلامی به مرکزیت موصل دیده بود تعبیر می­کنند.

رشید رضا این آرزو را در دل داشت که کاش روزی خلافت اسلامی احیاء شود چون از استانبول، بغداد، دمشق، کوفه و مدینه (5 دارالخلافه تاریخی مسلمانان) نا امید بود. می­گفت خلافت باید در یک منطقه بینابین شبه جزیره عربستان و آناتولی (قسمت آسیایی ترکیه) که در آنجا عرب­ها، کردها، ترک­ها در کنار هم زندگی می­کنند باشد. لذا موصل را که محل وصل آنهاست را پیشنهاد می­کند. می­بینیم که داعشی ها موصل را به عنوان مرکز خلافت انتخاب می­کنند و در نقشه خود علاوه بر سرزمین شام (سوریه، لبنان و اردن)، مکه و مدینه را هم جا داده­اند یعنی مشابه همان نقشه­ای که رژیم صهیونیستی نقشه نیل تا فرات را داشت که علیرغم حمایت­های بی­چون­وچرای غرب به­ویژه آمریکا، نه تنها به رویایش دست نیافت بلکه مجبور شد به دور خود دیواری بکشد. پس نزدیک شدن به مرزهای جمهوری اسلامی ایران یکی از اهداف راهبردی آنها است.

آیا شما احتمال می­دهید که بعد از یمن ممکن است این اتفاق برای یکی دیگر کشورهای عربی نیز اتفاق بیفتد؟

جواب: به نظر من همانگونه که اشاره کردم غربی­ها خواب سنگینی برای خانواده خاورمیانه دیده­اند تجزیه عراق، سوریه، حتی عربستان، چون آنها برای امنیت اسرائیل به فکر خاورمیانه­ای هستند که متشکل از چند کشور کوچک غیر قدرتمند که هیچگونه تهدیدی برای اسرائیل نباشد می­باشند.

قطعاً با تقویت داعش در لیبی، مصر را درگیر می­کنند، با تقویت انها در سوریه، لبنان به­ویژه حزب­ا... را تهدید می­کنند و اردن نیز از جمله مطامع داعشی­ها است ـ در فلسطین هم با تقویت آنها جنگ داخلی را به­راه می­اندازند و آنها را سرگرم خود می­کنند. با قراردادن داعش در کنار ترکیه، این کشور را که خود یکی از حامیان داعش و گروه­های تکفیری است دردسر جدیدی برای آن کشور ایجاد خواهند کرد تا خطری برای اسرائیل نباشد. بدین ترتیب هم اروپا از نیروهای اسلامی­گرای تکفیری خالی می­شود و هم خاورمیانه دچار بحران دراز مدت می­گردد. به تعبیر یکی از عزیزان، خاورمیانه را حسابی شخم می­زنند تا یک خاورمیانه جدید، با کشورهای کوچک تازه استقلال یافته و بی­ثبات با یک اسرائیل باثبات باقی بماند.

به نظر شما تا کی شاهد این نوع تروریسم و افراط­گرایی در منطقه خواهیم بود؟

جمله­ای را به انگلیسی­ها نسبت می­دهند و آن اینکه تفرقه بینداز و حکومت کن. غربی­ها از این حربه به­عنوان یکی از ابزار سیاست خارجی استفاده می­کنند. حکومت­های استبدادی هم از این حربه برای پیشبرد سیاست داخلی استفاده می­کنند. آیا می­توان برای این مسأله تاریخ تعیین کرد؟ برای تفرقه اندازی چه باید کرد باید از اعتقادات و باورهای مردم بهره­برداری کرد. چه کسی است که نداند افراط­گرایی و تروریسم را دستگاه­های جاسوسی غرب در خاورمیانه ایجاد کرده­اند. یکی از مقامات پاکستان می­گفت: گروه طالبان با نقشه انگلیس و پول دو کشور ثروتمند خلیج فارس امارات و عربستان شکل گرفت و پاکستان درد زایمان آن را تحمل کرده و می­کند. پس تا استثمار و منافع استکباری مطرح است افراط­گرایی هم هست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۶۳
انتشار یافته: ۷
1
1
20
1
20
1
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل