بازدید 2742

ورود مجلس به ادغام ۲ دانشگاه

کد خبر: ۵۰۸۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱ 13 June 2015
دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، از ورود این کمیسیون به حواشی ادغام دانشگاه‌های علوم اقتصادی و خوارزمی خبر داد و درباره آخرین وضعیت بورسیه‌های دکتری گفت: پرونده یک گروه از بورسیه‌ها، همچنان باز است.

به گزارش مهر: رضا صابری درباره دیدگاه این کمیسیون نسبت به موضوع ادغام دانشگاه علوم اقتصادی در دانشگاه خوارزمی با توجه به اعتراضات صورت گرفته از سوی دانشجویان اظهار داشت: این موضوع در چند نوبت در کمیسیون آموزش و تحقیقات و با حضور وزیر علوم بررسی شد و کمیسیون طی نامه ای به وزیر حل این موضوع را به شیوه ای مطلوب که منجر به رضایت دانشجویان شود، خواستار شد.

وی با بیان اینکه این شیوه ادغام متناسب با سطح انتظارات دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی نیست، افزود: کمیته آموزش عالی کمیسیون جلسه ای با وزیر علوم در دفتر کار وی داشت که در این جلسه آقای فرهادی معتقد بود، اعضای هیات علمی دانشگاه علوم اقتصادی از ابتدا این تصمیم را تایید کرده اند و سپس این تصمیم اتخاذ شده است، اما اعتراضات دانشجویان این دانشگاه نشان می دهد که مشکل همچنان باقی است و این دانشجویان اعلام می کنند که ادغام با خوارزمی را نمی‌پذیرند و دانشگاه علوم اقتصادی، یا باید به شکل سابق باقی بماند و یا در یک دانشگاه متناسب با جایگاه خودش ادغام شود.

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطرح کردن اعتراضات این دانشجویان در جلسه یکشنبه هفته گذشته این کمیسیون خاطرنشان کرد: کمیسیون تصمیم گرفت که تعدادی از اعضا در دانشگاه ادغام شده حضور میدانی داشته باشند و بعد از بررسی همه مسائل، به کمیسیون گزارش دهند.

صابری با بیان اینکه در هفته جاری دستور کارهای متعددی از جمله بررسی استیضاح وزیر آموزش و پرورش مطرح است و فرصت اندک است، عنوان کرد: باید رایزنی شود تا در اولین فرصت که احتمالا روز دوشنبه خواهد بود، این کار انجام شود.

اگر شرایط ادغام دو دانشگاه مناسب نباشد، باید تا قبل از مهرماه اصلاح شود

وی تاکید کرد: باید بررسی شود که این تصمیم تا چه حد منطبق بر مصوبات قبلی بوده و اینکه وزارتخانه می‌گوید، اکثریت دانشجویان و اساتید چنین مساله ای را پذیرفته اند، باید بررسی شود که آیا واقعا اکثریت این موضوع را قبول دارند یا خیر.

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: در صورتی که اکثریت در دانشگاه علوم اقتصادی این ادغام را قبول داشته باشند، بقیه باید متقاعد شوند و اگر مشخص شود که شرایط ادغام خوب نبوده، باید تا قبل از سال تحصیلی جدید تصمیم دیگری اتخاذ شود.

صابری با تاکید بر اینکه تصمیم برای ادغام دانشگاه علوم اقتصادی در دانشگاه خوارزمی در زمان مناسبی انجام نشده، تصریح کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات به دانشجویان قول داده که مساله را پیگیری کند و این کار را خواهد کرد.

گزارش شماره ۲ وزارت علوم درباره «بورسیه‌ها» دقیق نبوده است

وی در ادامه همچنین درباره آخرین وضعیت پرونده بورسیه های دکترا و در پاسخ به این سوال که آیا بررسی این موضوع خاتمه یافته است یا خیر، اظهار داشت: اطلاعیه شماره دو وزارت علوم که اخیرا صادر شد، نتیجه بررسی های جامع نبوده و در آن به نظر مراجعی استناد شده که آن مراجع قانونی هنوز در این رابطه رأی صادر نکرده‌اند.

عضو کمیته بررسی بورسیه ها در مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان مثال مطرح می کنند که دیوان محاسبات گزارش‌هایی به دستگاه ها فرستاده است؛ این در حالی است که دیوان هنوز حکمی صادر نکرده و این گزارش ها نیز یک امر معمولی است. زمانی رأی دیوان محاسبات نهایی محسوب می شود که در دادسرای دیوان حکم صادر شده باشد.

صابری خاطرنشان کرد: مجموع گزارش های موجود در رابطه با بورسیه ها فعلا به مرحله دادسرای دیوان رفته و دادستان دیوان محاسبات فرصت زیادی برای بررسی و صدور حکم دارد و هنوز حکمی صادر نشده و مجلس نیز پیگیر این مساله است.

پرونده یک گروه از بورسیه‌ها همچنان مفتوح است/ احتمال بررسی موضوع در جلسه سه‌شنبه کمیسیون اصل ۹۰

وی با اشاره به دسته‌بندی‌های صورت گرفته در رابطه با بورسیه های دکترا در دولت گذشته در بررسی های صورت گرفته عنوان کرد: در رابطه با آنهایی که وزارت علوم رأی به لغو بورس داده و اعلام کرده است که اطلاعات غلط داده اند و محروم از تحصیل می‌شوند، حرفی نداریم؛ اما در رابطه با گروهی که رأی به لغو بورس و ادامه تحصیل با هزینه شخصی داده اند، پرونده آنها همچنان در کمیسیون اصل ۹۰ باز بوده و در دست بررسی است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: هفته گذشته از آقای پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ سوال کردم و وی گفت که احتمال دارد، در نشست سه‌شنبه ۲۶ خرداد این موضوع مجددا بررسی شود.

تخلف مسئولان بورسیه ربطی به دانشجو ندارد/ دلیل اختیار ویژه وزیر، برای اعطای بورسیه
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: اگر حرف مسئولان وزارت علوم و منتقدان بورسیه ها درست باشد که گفته اند، مسئولان وزارت علوم در دولت دهم از اختیارات خود در اعطای بورسیه ها به درستی استفاده نکرده‌اند، باید تخلف وزیر و مسئولان آن دوره پیگیری شود و این به دانشجویی که چهار سال درس خوانده و در آستانه دفاع از رساله است، ربطی ندارد و حرف ما و کمیسیون اصل ۹۰ نیز همین است.

صابری در پاسخ به انتقادات صورت گرفته مبنی بر اینکه با وجود بی تقصیر بودن این دانشجویان اما آنها توان علمی کافی ندارند، اظهار داشت: اگر دانشجویی واقعا توان علمی نداشته و وارد دوره دکتری شده است، چرا الان دارد با نمرات خوب و در دانشگاه‌های معتبری مثل تهران و شهید بهشتی درس خود را می‌خواند!؟ چرا مشروط نمی‌شود!؟ بنابراین این حرف درست نیست.

وی خاطرنشان کرد: اگر واقعا کسانی که مسئول تشخیص افراد واجد شرایط برای بورسیه بوده اند، درست عمل نکرده باشند، باید وضعیت آنها پیگیری شود، اما باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که اگر همین الان هم به اختیارات وزیر فعلی علوم ورود کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که وزیر زمانی از اختیارات ویژه خود استفاده می‌کند که از طریق آیین‌نامه، امکان انجام کار وجود نداشته باشد.

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در توضیح این مسئله گفت: مسئولان سابق می‌گویند، اگر قرار بود همه چیز در چارچوب آیین‌نامه انجام شدنی باشد، پس چرا اختیار ویژه به وزیر داده شده است!؟.

صابری تصریح کرد: وقتی می‌گویند از ۳۷۷۲ بورسیه دکتری بر روی ۸۴۰ مورد ایراد دارند، معنی آن این است که حدود ۳ هزار نفر دیگر در مسیر آیین‌نامه پیش رفته اند؛ حالا وزیر می‌گوید در رابطه با افرادی که مشکلشان با آیین‌نامه موجود حل نمی‌شده، من از اختیارات قانونی خود استفاده کرد‌ه‌ام.

تکرار موارد مشابهی از بورسیه‌های دکتری در دولت فعلی/ دستور ویژه مسئولان برای اعطای بورس
وی تصریح کرد: همین الان نیز خود آقایان مسئول فعلی، در رابطه با افرادی که شرایطی مشابه این بورسیه‌ها داشته‌اند، دستور ویژه داده‌اند که کارشان انجام شود.

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در پاسخ به این سوال که آیا آماری از این موارد در دولت فعلی دارید یا خیر، اظهار داشت: اگر همه مستندات را در اختیارمان بگذارند آمار دقیق می‌دهیم، اما مصادیقی از این مسئله در دست داریم.

صابری در عین حال تاکید کرد: قرار نیست ما به این مسائل ورود کنیم؛ حرف ما این است که اساساً وزیر گذاشته اند که همین موارد استثنایی را حل کند؛ بنابراین نباید از این قاعده تعجب کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان تاکید کرد: پرونده این بخش از بورسیه‌ها در رابطه با کسانی که حکم به لغو بورس و ادامه تحصیل آنها با هزینه شخصی داده اند، به طور مشترک در کمیسیون آموزش و تحقیقات و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مفتوح است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل