بازدید 3079

سامانه ثبت اعتراض‌ به حذف یارانه باز می‌ماند

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ‌آغاز ساخت مسکن اجتماعی در سال جاری و اولویت گروه‌های خاص خبر داد
کد خبر: ۵۱۱۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۸ 24 June 2015
قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ‌آغاز ساخت مسکن اجتماعی در سال جاری و اولویت گروه‌های خاص خبر داد و با اشاره به آخرین وضعیت سامانه ثبت اعتراض‌ یارانه‌ها، به نحوه تخصیص بودجه 4000 هزار میلیارد تومانی اشتغال پرداخت.

سیدابوالحسن فیروزآبادی با حضور در خبرگزاری ایسنا به سوالات خبرنگار پاسخ گفت.

قطع یارانه‌ها تکلیف مجلس به وزارت کار است


وی در آغاز سخن به موضوع قطع یارانه‌ها و حذف تدریجی شش میلیون نفر از یارانه ‌بگیران تا پایان سال اشاره و اظهار کرد: قطع یارانه‌ها امری خطیر و تکلیفی است که از سوی مجلس برعهده ما گذاشته شده است و براساس برآوردهای انجام شده یارانه شش میلیون ثروتمند قطع می‌شود.

فیروزآبادی با اشاره به تشکیل ستادی در این باره، ادامه داد: برای رسیدن به هدف قطع یارانه شش میلیون نفر، دستور مؤکد رییس جمهوری به ما این بوده که دقت را قربانی نکنیم بنابراین تلاش ما محقق شدن این عدد است.

سامانه ثبت اعتراض‌ها بسته نمی‌شود


قائم مقام وزیر کار درباره آخرین وضعیت سامانه ثبت اعتراض‌ به حذف یارانه‌ها گفت: سامانه ثبت اعتراض‌ها همچنان باز است و بسته نمی‌شود. هم اکنون درحال بررسی هستیم، بسیاری از آنها که اعتراضشان وارد نبوده با معیارهایی که داشتیم تطبیق می‌کرده است، برخی ایرانیان خارج کشور هم مدعی بودند در داخل کشور هستند که آنها را در دست بررسی داریم.

به اعتقاد وی آنچه که اکنون تحت عنوان پرداخت یارانه‌ اتفاق افتاده هدفمندی نیست زیرا یارانه برای کسانی است که گرفتارند و اگر به تمام ملت ایران یارانه داده شود یعنی همه گرفتارند که با چنین شرایطی دیگر نمی‌توان آن را هدفمندی نامید.

کاهش ثبت اعتراض‌ها به حذف یارانه‌ها

فیروزآبادی در عین حال آمار حذف شدگان از دریافت یارانه در سال 1393 را 50 هزار نفر ذکر کرد و از کاهش ثبت اعتراض‌ها نسبت به حذف یارانه‌ها خبر داد و گفت: از حذف قبلی تنها 30 درصد اعتراض کردند و 70 درصد اعتراضی نداشتند که عدد خوبی است.

بخش دیگری از صحبتهای قائم مقام وزیر کار به جزییات اجرای طرح مسکن اجتماعی و تامین مسکن کارگران و اقشار محروم اختصاص داشت.

وی از آغاز اجرای این طرح در سال جاری خبر داد و با بیان اینکه ساختار اجرای طرح به زودی شکل می‌گیرد، ‌اظهار کرد: این طرح یک کار مشترک میان وزارت کار، وزارت راه و شهرسازی، بنیاد جانبازان،‌ سازمان تامین اجتماعی، بهزیستی و کمیته امداد است.

فیروزآبادی افزود: قرار است زمین را دولت و وزارت راه و شهرسازی تامین کنند حتی وزارتخانه ما هم متقبل شده اگر زمین‌هایی را در برخی نقاط داشته باشد، اختصاص بدهد.

گروه‌های خاص در اولویت ساخت مسکن اجتماعی


وی در پاسخ به این پرسش که آیا ساخت و تحویل مسکن به شیوه اجاره به شرط تملیک خواهد بود؟ گفت: نه به این شکل نیست. وام‌هایی که داده می‌شود، قسمت بهره بانکی‌اش را از محل‌های خاصی که برای این کار پیش‌بینی می‌شود کمک خواهیم کرد.

قائم مقام وزیر کار تصریح کرد: در طرح مسکن اجتماعی اصل بر این است که برای گروه‌های خاص اجتماعی مسکن ساخته ‌شود مثلا در فاز اول بنا داریم خانواده‌هایی که بیش از دو معلول دارند برایشان خانه بسازیم و در قالب تعاونی‌های مسکن هم خواهد بود.

وی از مذاکره با سازمانهای ذیربط برای اجرای طرح خبر داد و با اشاره به تدوین آیین‌نامه مربوطه ابراز امیدواری کرد: به عدد 40 هزار مسکن اجتماعی در سال دست یابیم.

فیروزآبادی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا، آمادگی‌ وزارت کار برای جذب سرمایه در بخش‌های اقتصادی وابسته به صندوق‌های خود از جمله تامین اجتماعی و بازنشستگی را اعلام کرد.

وی گفت: عددی که از دولت طلب داریم در حدود 30 میلیارد دلار نزدیک 90 هزار میلیارد تومان است و آمادگی داریم با طرح‌های در دستی که داریم از منشأ داخلی یا خارجی در حوزه‌های مختلف اقتصادی سرمایه‌گذاری سنگین کنیم به نحوی که هم‌اکنون نزدیک 70 هزار میلیارد تومان در پروژه‌های کشور مشارکت داریم.

بودجه اشتغال مشروط به صرفه‌جویی در هدفمندی یارانه‌ها


به گزارش ایسنا، بخش پایانی صحبتهای قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره بودجه 4 هزار میلیارد تومانی مصوب مجلس برای ایجاد اشتغال در سال 1394 بود که وی درباره هزینه بالای ایجاد یک شغل و بودجه پیش‌بینی شده برای این منظور، اظهارکرد: رقم 4 هزار میلیارد تومانی که برای ایجاد اشتغال پیش‌بینی شده هنوز تخصیص نیافته است. علتش هم این است که این رقم باید از محل هدفمندی یارانه‌ها و صرفه‌ جویی‌ها به دست آید لذا اگر دولت موفق به صرفه‌جویی در هدفمندی یارانه‌ها شود و درآمدی آزاد شود می‌توان تا حدودی امیدوار بود اما این پول مشروط است و اگر تامین شود اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه ایجاد اشتغال و طراحی مدل‌های ایجاد شغل بر اساس یک مهندسی و متناسب با اقتصاد کشور و نیروهای جویای کار صورت می‌گیرد، گفت: طبعا مشاغل خانگی یا خرد که به سرمایه و هزینه بالایی نیاز ندارند با اعداد کوچکتر ایجاد می‌شوند و فرضا بین 15 تا 20 میلیون تومان شغل هم می‌توان از طریق ‌آنها ایجاد کرد اما در بحث سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌بر با بررسی که کردیم بین 600 میلیون تا 700 میلیون تومان برای هر شغل نیاز است که باید بر اساس آن طراحی کنیم.

صرف بودجه 4000 میلیارد تومانی در مشاغل خرد و خانگی


قائم مقام وزیر کار متذکر شد: تلاش می‌کنیم تا با بودجه 4 هزار میلیارد تومانی اشتغال بیشتر بر روی مشاغل خرد و خانگی سرمایه‌گذاری کنیم ولی این به معنای حل مشکل بیکاری نیست و ارقام بزرگتری می‌طلبد که نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بزرگتر دارد.

وی گفت: با توجه به نوع بافت نیروی بیکار در کشور و روستاها و مناطق توسعه نیافته‌ای که شاهد بیکاری در آنها هستیم از یک سو باید مشاغل خانگی تولید کنیم و از سوی دیگر برای نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی که عدد بیکاری در آنها قابل توجه و به مراتب از میانگین شاخص بیکاری کشور بالاتر است، چاره‌ای بیندیشیم لذا این بودجه‌ همه مشکل بیکاری را حل نمی‌کند.

به اعتقاد فیروزآبادی مشکل بیکاری باید به صورت متوازن و از طریق همه بخشهای اقتصادی اعم از دولتی و خصوصی حل شود و هم افزایی لازم در این خصوص به وجود آید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر