بازدید 31602

پراید در بغداد ارزان تر از تهران!

پرایدی که با قیمت ٢٠ میلیون تومان به‌دست ایرانی‌ها می‌رسد، برای عراقی‌ها با وجود هزینه‌های صادراتی، ١٦,٥ میلیون تومان آب می‌خورد.
کد خبر: ۵۱۲۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰ 27 June 2015
پرایدی که با قیمت ٢٠ میلیون تومان به‌دست ایرانی‌ها می‌رسد، برای عراقی‌ها با وجود هزینه‌های صادراتی، ١٦,٥ میلیون تومان آب می‌خورد.

به گزارش شرق، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، در نشستی مجازی در‌این‌باره گفت: پراید در ایران ٢٠ میلیون تومان قیمت دارد، ولی در عراق پنج ‌هزار دلار یا حدود ١٦.٥ میلیون تومان فروخته می‌شود. با وجود این، فروش پراید در عراق برای سایپا سودآور است و در ایران سودآور نیست!

او برای این امر، دلایل متعددی را ذکر کرد: زیرا مالیات ارزش‌ِافزوده ٩ درصدی، معادل یک‌میلیون‌ و ٨٠٠ هزار تومان، از رقم فروش یک پراید در ایران پرداخت می‌شود. حدود ٧٠٠ هزار تومان هم بابت بیمه شخص ثالث پرداخت می‌شود، درحالی‌که دستِ‌کم این دو رقم در عراق از طرف سایپا پرداخت نمی‌شود. خودروسازان برای تکمیل خودروهای تولیدی، بخشی از قطعات را از خارج کشور وارد می‌کنند. وقتی خودرو تکمیل‌شده صادر می‌شود، هزینه گمرکی قطعات وارداتی به خودروساز برمی‌گردد، بنابراین در این بخش هم مقداری از هزینه‌ها نسبت‌به عرضه خودرو در داخل کشور، کمتر است. این روند باعث می‌شود قیمت یک خودرو پراید در بازار عراق یا سوریه، ٣٠ درصد کمتر از بازار داخل باشد.

دوران پراید‌سواری، گذشته

دفاعیات نعمت‌بخش از سایپا باعث شد یکی از خبرنگاران، از او بپرسد، شما که این‌قدر از تولیدات سایپا دفاع می‌کنید، چرا خودتان پراید سوار نمی‌شوید؟ دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ گفت: من زمانی‌که جوان بودم، رنو٥ سوار می‌شدم. بعد از آن پیکان، پژو، سمند و زانتیا خریدم و الان هم مگان دارم. من ٦٤ سال دارم و یک عمر زحمت کشیده‌ام، بنابراین نباید با یک جوان ٢٠ساله مقایسه شوم. دوران پرایدسواری من گذشته است و وضع مالی من نسبت‌به یک جوان بهتر است، اما بعضی خبرنگاران حساس هستند که چرا من یک مگان سوار می‌شوم.

بلاتکلیفی افزایش قیمت خودرو


او گفت: در شرایطی که خودروسازان از وضعیت و اقدامات شورای رقابت رضایت دارند، با گذشت چندین ماه از سال ٩٤، هنوز افزایش قیمتی به خودروسازان اعلام نشده است، درحالی‎که سال گذشته خودرو با سه درصد افزایش قیمت مواجه بود و هیچ کالایی به این میزان با تغییر قیمت روبه‌رو نشد؛ کالاهایی که وابستگی ارزی در تولید داشتند یا این وابستگی را نداشتند.

وی به افزایش هزینه‌های تولید‌کنندگان خودرو اشاره و عنوان کرد: خودروسازان در سال گذشته، از ارز مبادله‌ای دوهزار و ٥٥٠ تا ٦٠٠ تومان استفاده می‌کردند و امسال این نرخ به حدود دوهزارو٩٠٠ تومان رسیده است و با افزایش ١٠ درصدی مواجه شده است؛ همچنین تعرفه مواد اولیه وارداتی خودروسازان توسط وزارت صنایع، از چهار درصد به ١٠ درصد رسیده و ارز این معاملات نیز از مبادله‌ای به آزاد تغییر یافته است.

دبیر انجمن خودروسازان خاطرنشان کرد: ورق‌های فولادی را سال گذشته با ارز مبادله‌ای دوهزارو٥٥٠ تومان و تعرفه چهار درصد خریداری می‌کردیم و امسال با ارز آزاد سه‌هزارو ٣٠٠ تومان و تعرفه ١٠ درصد تهیه می‌کنیم، درحالی‌که مواد اولیه خرید از داخل نیز مرتب با افزایش قیمت مواجه است؛ به عنوان مثال، فولاد آلیاژ یزد در سال گذشته دو بار با جهش قیمت مواجه شد و امسال نیز در فروردین‌ماه، ٣,٦ دهم درصد افزایش قیمت داشته است. نعمت‌بخش همچنین عنوان کرد: شورای‌عالی کار نیز ١٧ درصد به حقوق کارگران افزوده است و این میزان در حقیقت ٢٢ درصد است، به این دلیل که شرکتی که در سال گذشته صد میلیون تومان حقوق پرداخت می‌کرده است، امسال ١٢٢ میلیون تومان حقوق پرداخت می‌کند.

وی افزود: تعرفه‌های مصرفی، آب، گاز و برق نیز از سوی دولت افزایش یافت و در این شرایط، درخواست خودروسازان از شورای رقابت این است که نرخ خودرو را مشخص کنند. در این زمینه که خودرو اساسا کالایی انحصاری نیست، نامه‌ای را به آقای نعمت‌زاده، وزیر صنعت، نوشتم با این محتوا که اگر خودرو کالای انحصاری بود، بخش خصوصی نمی‌توانست با آن رقابت کند.

دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: در گزارش خودروسازی که به وزیر صنعت ارائه دادم، یادآور شدم خودروسازی کشور از هفت بنگاه، به ١٧ مجموعه توسعه یافته است، درحالی‌که اگر انحصاری بود، چنین توسعه‌ای میسر نمی‌شد.

با رفع تحریم‌ها کیفیت خودروها را بالا می‌بریم

نعمت‌بخش در بخشی از این نشست به اشتغال‌زایی جوانان در صنعت خودرو نیز اشاره کرد و افزود: ما در نظر داریم کیفیت خودروها را توسعه دهیم و این مهم صرفا به خودروهای چینی محدود نشود و با رفع تحریم‌ها بتوانیم محصولات را توسعه دهیم و خودروهای کره‌ای، اروپایی، ژاپنی و آمریکایی را وارد کنیم و رضایت مشتری را بیشتر جلب کنیم.

صلاحیت خریدار تأیید نشد


وی همچنین در رابطه با اقدام ایران‌خودرو در رابطه با فروش سهام بانک پارسیان، گفت: در این رابطه، مبلغ پیش‌دریافتی نیز از خریدار گرفته شده است، اما بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی، صلاحیت خریدار را تأیید نکردند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳۹
انتشار یافته: ۴۴
قیمت پراید در عراق خیلی کمتر از اینه که نوشتید.اینقدر قیمتش پایینه قطعات پراید را جدا می کنند و لب مرز با سود قابل توجهی به خودمون می فروشند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
سند لطفا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
قیمت پراید با ایربک در عراق 3850000تومان است می گید نه برید و سوال کنید !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
دوست خودم توی شهر ناصریه میگفت پراید اینجا قیمتش حدوداء 4/000/000 میلیون تومان میباشد
5000 دلارو براساس نرخ ارز داخل حساب كردي؟
اينجوري باشه كه براي عراقيا 5 مليون تومن آب ميخوره
این هم ازعجایب روزگاراست وا...
ولی تو عراق از عراقی ها پرسیدیم این ماشین چند براتون در می آید گفت به پول شما 3 میلیون
چرا برا خودمان گرانتر؟؟؟؟؟
بنده کاری به ارزان تر بودن و یا بی کیفیت بودن ندارم ولی اگر فاکتور کارخانه را نگاه کنید 9 در صد ارزش افزوده و.... دارد یعنی قریب 4 ملیون به بهانه های مختلف از ملت تو جیب دولت می رود باید قبول کرد که 9 درصد ارزش افزوده ملت را بیچاره کرده !
بعضی می گویند که تولید کننده باید بدهد ولی یادشان میرود که تولید کننده از جیب ملت می دهد
اگر سالی 400000 پراید تولید شود 1/6 هزار ملیارد تومان تو جیب دولت می رود بی دردسر که 40 درصد آن ارزش افزوده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
تا زمانی که من با خارجی های داخل ایران(عسلویه) کار می کردم، همشون متفق القول میگفتند که از این جنسها و میوه ها و خوراکی های ایرانی تو خارج نداریم. یعنی با این کیفیت بد نداریم. بهترین هاش رو صادر میکنیم و بدترین هاش رو به ملت بیچاره ایرانی با گرونترین قیمت میدیم.
مثل همین چند وقت پیش که تو کشورمون گوجه شد کیلویی 7 الی 8 هزار تومن. ولی گوجه صادراتی درجه یک داشت با قیمت کیلویی 1300 تومن صادر میشد. یا همین پسته صادراتی درجه یک که امسال با قیمت کیلویی 25800 تومن صادر میشه!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
اقا پرايد كه هيچي. پيتزا هم كه بخوري بايد ماليات بدي. مگه ميشه ؟ مگه داريم ؟
این یکی از اصول اقتصادی است که در صادرات قیمت محصول پایین تره
من طرفدار پراید نیستم ولی مگه جنس های چینی که وارد کشور میشن خیلی کیفیت دارن؟؟ ولی یکبار دیدی مردمانش درباره محصولاتشون بد بگن یا مسخره کنن؟!
بهتره قبل از حرف زدن یکم فکر کنیم مخصوصا قبل از نوشنت و نوشتن هایی که موندگاره و با این تکنولوژی همه جا بازتاب پیدا میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
این چینی که میگی جنس درجه یک هم داره اما ما ...
محمد مشهدي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
رفتي چين ببيني شايد اونا بدتر هم بگن (تازه اگه چيني هم بدوني)؟!!!
behrooz
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
ما که چینی بلد نیستیم شاید اونا هم مسخره کنند؟؟؟؟!!!!!
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
ولی اتفاقا فکر کنم تو همین تابناک یا یه سایت دیگه چند روز پیش قیمت ماشینهای چینی رو در ایران و خود چین مقایسه کرده بود که داخل چین حداقل 30 درصد ارزونتر بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
فکر میکنم وحتما" همینطوراست جنابعالی هم از این بازار آشفته خوب داری سود می بری،بی خیال مردم
آقا نخرید میاد پایین خود کارخانه مجبور میشه
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
تا کی نخریم؟ من دو سال پیش می تونستم پراید صفر بخرم 16 تومن. حالا مجبور شدم بعد از دو سال بی ماشینی، بخرم 20 تومن. توی ایران هیچ وقت هیچ چیز ارزون نمیشه. یک بار برای همیشه یادت بمونه
چرا خودرو سازان مواد مصرفی داخلی را بانرخ ارز محاسبه می کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
بخاطر اینکه در آمد کارگران ایرانی هم با ارز محاسبه میشه .
اون آقایی که گفته چینی ها محصول خودشونو انتقاد نمی کنن باید در جریان باشند که آن جنس های نامرغوب را برای ما می فرستند ولذا بد نمی گن ولی اگه قرار باشه با اونها هم همین طور معامله بشه اون وقت قضیه فرق می کنه و حرکات رزمی خودشونو رو می کنن.
حمايت هاي زياد دولت و زيادي خواهي شركت و هميشه صنعت طلبكار دولت و مردم عامل اصلي اين روند هاي معيوب در اقتصاد است شما مقايسه كنيد قيمت خودروهاي چيني در داخل چين و خارج انرا هميشه در همه جاي دنيا قيمت داخل بايد بيست درصد ارزانتر باشد اين عيب اقتصاد در اين صنعت عمدتا ناشي از زياده خواهي شركتهاست
ایشان یک عمر زحمت کشیده ولی من که دارای مدرک دکتری هستم و یک عمر درس خوانده ام و الان عضو هیات علمی دانشگاه دولتی هستم. پراید مدل 82 سوار میشوم که هر آن امکان دارد از هم بپاشد پس من چه؟ آیا ایشان خونشان از ما رنگین تر است
ماشنی های ایرانی در عراق و سوریه و .... یک سوم قیمت داخل هم نیست.اون ماشینی که در عراق حدود 15 تومن هست ال نوده عزیزم.نه پراید!
این نشان از کیفیت قابل قبول پراید دارد. مضرف کم، قطعات ارزان، بهره مندی از سیستم تزریق سوخت با استاندارد یورو4، با اندازه ای مناسب تردد شهری و همچنین ایمنی مناسب به دلیل برخورداری از دو سامانه ایربگ و ترمز ABS، پراید را به خودرویی بسیار مناسب تبدیل کرده است.

تصور کنید همین پراید، خودرویی واردانی بود. چقدر سر و دست برایش شکسته میشد. کیفیت پراید به مراتب از آت و آشغال هایی مانند ام وی ام 110 و 315 بهتر است.
من جوان سی ساله پولم به پراید دست دوم هم نمیرسه بتونم عروسی ام و رهن خونه رو از سر باز کنم خیلی کاره!
پراید هم برامون ارزوست !
ما بدبخت هستیم
آقاي هميشه مدافع گراني خودرو! بلاخره واردات خودرو سازها يا دلار 2900 تومني شد يا 3300 تومني؟ در همين صحبتت از هردو اسم بردي ولي قبلا ادعا داشتيد با قيمت 3750 تومن هم واردات داريد و بر آن اساس خودرو را قيمت گذاري كرديد، حالا كه از 3750 به 3300 رسيده چرا قيمت خودرو كم نشده؟
برادر من پراید 20 میلیونی هم تقریبا ارزان ترین خودرو جهان است پراید 16.5 میلیونی که دیگر هیچ ،صنعتگران این مملکت خون جگر میخورند تا ارزان بدست مسلمان شیعه برسد گوارایشان باد هر آنچه نفع میبرند.
قیمت واقعی پراید 10-9 میلیون بیشتر نیست.
قطعات پراید هم مگه وارادتی هست که در صورت صادر شدن هزینه گمرگ به خودروساز برمیگرده؟ بارها گفته شد که پراید صد در صد تولید داخل است!
عراقیها پراید را از ما میخرند دو ونیم یا سه میلیون بعد لب مرز قطعاتش را جدا می کنند و به ایرانیها میفروشند یازده و نیم میلیون.یعنی از هر پراید هشت میلیون سود می کنند.
يه سوال:من كارمندم ،از حقوقم ماليات جرينگي كسر مي شود بعد هم كه مي خوام كالايي رو بخرم دوباره بايد ماليات بدم .چرا؟
" زیرا مالیات ارزش‌ِافزوده ٩ درصدی، معادل یک‌میلیون‌ و ٨٠٠ هزار تومان، از رقم فروش یک پراید در ایران پرداخت می‌شود. حدود ٧٠٠ هزار تومان هم بابت بیمه شخص ثالث پرداخت می‌شود، درحالی‌که دستِ‌کم این دو رقم در عراق از طرف سایپا پرداخت نمی‌شود. "
.
جان ؟؟؟ مگه الان تو ایران سایپا این دو قلم رو به عنوان هدیه به مشتری میده ، خب اینجا هم دقیقا تو فاکتورش به تفکیک لحاظ میشه و ملت پولشو میدن !!!
ماعضو صندوق ذخیره فرهنگیان هستیم ونتوانستیم یک پراید بخریم کاش برام ماموریت به عراق صادر گردد که یک پراید بخرم
در ژاپن هم همینگونه است مثلا تویوتا در خارج از ژاپن ارزان تر از خود زاپن است.
علامت تعجب واسه چیه این که ده ساله دارند میگن
شما نرخ واردات خودرو را از 170 درصد به زیر 30 درصد کاهش دهید، مرگ و میر کمتر، خیابانهای منظم تر و اجحاف کمتر خواهید داشت. خودروسازان هم اعدتا موافقند چون خودشان گفته اند خودروی صادراتی سود بیشتری دارد و فروش داخل تقریبا زیان بار است.
دندان بی عقلی را یک بار برای همیشه بکشید.
آقای نعمت‌زاده سلام
من یک جوان اواخر دهه شصت و اوائل دهه هفتاد هستم. با حقوق 45000ریال استخدام شدم.
پس‌اندازم فقط در بانک بود و با تقید بسیار در اینکه بین کار دولتی و بازار آزاد همزمان وارد نشوم تا مباد از شوق کار دولتی‌ام کاسته شود.
امروزه مجرد؛ دارای یک واحد آپارتمانی با بیش از 50% وام و کمک از اقوام!!! و یک پراید ثبت‌نامی با 3سال وام هستم. درآمدم 100% + حداقل 3000000ریال کمک دریافتی از پدر بازنشسته‌ام صرف اقساط می‌شود.
هنوز پرایدسوارم. سواد الآن من فوق لیسانس مهندسی است.
در بازار آزاد که 2سال اخیر وارد شدم؛ با وجود کار پاره‌وقت هر سال بیش از حقوق اداری دریافتی دارم. حتی پس از کسر مالیات.
و اگر از آغاز اشتباه در باور بیش از حد شرع نداشتم؛ یقینا امروز غول بزرگی از لحاظ مادی بودم.
جناب نعمت‌زاده، لطفا به پدر و پدربزرگ‌های ما؛ مادر و مادربزرگ‌های ما؛ همان اسلامی را بشناسانید که خود شناخته‌اید.
چرا در باور مادر من؛ سود بانکی حلال نیست!؟ رقابت بین شغل دولتی و بازار مجاز نیست. و ....!؟
تحقیق کنید با 5000 دلار چه ماشینی میشه تو اروپا مثلاً فرانسه خرید خودتان ببینید بعد قضاوت کنید که آیا همین 5000 دلار واقعاً قیمتشه تو عراق!!! دیگه قضاوت با خودتون
تحقیق کنید با 5000 دلار چه ماشینی میشه تو اروپا مثلاً فرانسه خرید خودتان ببینید بعد قضاوت کنید که آیا همین 5000 دلار واقعاً قیمتشه تو عراق!!! دیگه قضاوت با خودتون
دوستان دیگه الکی قیمت ندین.3 میلیون تومن با دلار 3000 تومن ینی کمتر از هزار ولار.پراید رو وزن هم بخوان بفروشن قیمت مواد اولیه بیشتر از هزار دلار میشه.اون موقع مراید تو عراق 3 میلیون بود که دلار هم تو ایران 700 تومن بود
همش خبرای بد اقتصادی، خسته شدیم، همش خودمون به خودمون گول میزنیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها