بازدید 22961
وزارت ارتباطات برای حل مشکلات پیش آمده، به «تلگرام» نامه زد؛

سرنوشت پیام‌رسان محبوب ایرانیان هم به مذاکرات گره خورد!

این مذاکره همان گونه که در سؤال خبرنگار آمده، ممکن است به راه اندازی سرورهای تلگرام در ایران منجر شود که می‌تواند مزایا و معایبی ‌ ‌داشته باشد یا به بحثی فنی ختم شود که در نتیجه آن طرفین یکدیگر را قانع خواهند کرد که اشکال از کیست و برای رفع آن چه راهکارهایی وجود دارد.
کد خبر: ۵۱۳۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴ 01 July 2015
واکنش صریح مدیران شرکت تولید کننده پیام رسان تلگرام به اختلالات به وجود آمده در ارتباط کاربران ایرانی با سرورهایشان، واکنش سریع دولتمردان ایرانی را به همراه داشت تا شاهد وقوع اتفاقی کم سابقه در این ارتباط باشیم.

به گزارش «تابناک»، به فاصله چند ساعت از انتشار موضع گیری رسمی مدیران پیام رسان تلگرام، مبنی بر اینکه کندی ارتباطاتشان در ایران ناشی از اختلالاتی است که ارائه دهندگان محلی اینترنت در کشورمان یا همان ISP های ایرانی بوجود آورده‌اند، سخنگوی وزارت ارتباطات در موضع گیری ‌سریع، هرگونه تصمیم دولت درباره فیلتر کردن این نرم افزار را رد کرد.

البته سخنان محمدرضا فرنقی زاد که در کنار سمت مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات‌ و فناوری اطلاعات، سخنگویی این وزارت خانه را نیز عهده دار است، آنقدر صریح نبود که بتوان به کمک آن، اعمال محدودیت بر تلگرام را به کل مردود دانست و از بیخ تکذیبش کرد چراکه وی گفت: «اگر قوه قضاییه تصمیم به فیلترینگ شبکه‌ای داشته باشد می‌تواند به صورت مستقیم اقدام به فیلترینگ کند بدون اینکه وزارت ارتباطات در جریان باشد.»

به عبارت بهتر تا اینجای کار مشخص شده بود که دست کم محدودیتی از طرف دولت بر این نرم افزار محبوب ایرانیان اعمال نشده است ولی هنوز کسی نمی‌دانست که آیا نهاد دیگری چنین کاری کرده یا خیر، اشکالات تلگرام، مربوط به سرورهای این شرکت و داخلی است؟

این ابهامات در حالی مطرح می‌شد که برخی شائبه ها حکایت از آن داشت که مدیران تلگرام همه واقعیت ها را نمی‌گویند و بخشی از اختلالات بوجود آمده در نرم افزارشان مرتبط با اشکالاتی ست که خودشان به آن مبتلا هستند؛ این گزاره زمانی مهر تایید می‌خورد که برخی کاربران ایرانی تلگرام گزارش می‌دادند که در روزهای اخیر، هنگام کار با تلگرام با خطاهایی مواجه شده‌اند که در مواقع شلوغی و ترافیک شدید سرورها رخ می‌دهند.

این در حالی است که آمار و ارقام حکایت از استقبال شدید و گسترده ایرانیان از این نرم افزار دارد تا جایی که خبر می‌رسد بیش از 20 درصد ترافیک سرورهای تلگرام فقط و فقط مربوط به کاربران ایرانی است و در حال حاضر، بیشترین استفاده از سرورهای تلگرام  در چارچوب مرزهای کشور ما رقم می‌خورد. بر این اساس دور از انصاف است اگر این ترافیک شدید را موجب مختل شدن ارتباطات تلگرام ندانیم و همه چیز را به اعمال محدودیت ها و امثال فیلترینگ مرتبط فرض کنیم.

موضوع زمانی جالب توجه تر می‌شود که بدانیم بلافاصله با شدت گرفتن این اختلالات کند کننده، مدیران تلگرام نسخه جدیدی از نرم افزارشان را منتشر کردند که کار را برای آن دسته از کاربران ایرانی که نرم افزارشان را به روز کردند، راحت تر کرد و از شدت اختلال در ارتباطشان کاست؛ یعنی چه بپذیریم و چه رد کنیم، بخشی از اختلالات مربوط به تلگرام بود که البته به سرعت رفع شد.

اما همه اینها تا قبل از آن بود که مدیران پیام رسان تلگرام همه مشکلات را به عرضه کنندگان اینترنت در ایران مرتبط بدانند و اعلام کنند که به دنبال یافتن چرایی این موضوع هستند چراکه بعد از انتشار این خبر، وزارت ارتباطاتی ها ابتدا اعمال محدودیت را تکذیب کردند و حال یک گام جلوتر گذاشته و خبر می‌دهند که برای رفع مشکلات تلگرام، به مدیران آن نامه رسمی زده‌ و خواستار مذاکره شده اند.

این را خسروی، معاون وزیر ارتباطات، ساعاتی پیش به تسنیم اعلام کرد و افزود: «نامه‌ای رسمی به تلگرام زدیم و در آن گفته‌ایم که شبکه شما در ایران مشکل دارد، بیایید بنشینیم مشکلات را حل کنیم.» وی خسروی در پاسخ به این سوال که قرار است برای حل مشکلات این شبکه CDN راه‌اندازی کنید؟، گفت: «بنا داریم مشکلش را چه به طریق CDN و چه از طرق دیگر حل کنیم.»

بدین ترتیب از یکسو مشخص شد که دیدگاه مسئولان نسبت به نرم افزارهای ارتباطی تا آنجا تغییر کرده که حاضرند با ایشان نامه نگاری رسمی کنند و از سوی دیگر مشخص شد که استراتژی ایشان در این مکاتبات چیست؛ مذاکره با مدیران این نرم افزارها.

این مذاکره همانگونه که در سوال خبرنگار آمده، ممکن است به راه اندازی سرورهای تلگرام در ایران منجر شود که می‌تواند مزایا و معایبی به همراه داشته باشد یا به بحثی فنی ختم شود که در نتیجه آن طرفین یکدیگر را قانع خواهند کرد که اشکال از کیست و برای رفع آن چه راهکارهایی وجود دارد. مذاکراتی که اگر به یافت راهکار موثری هم ختم نشود، دست کم مشخص خواهد کرد که آیا تلگرامی ها دروغ گفته‌اند یا واقعا محدودیتی (به دور از اطلاع دولت مردان) در دسترسی به سرورهای این نرم افزار در داخل کشور اعمال شده است.

اما هرچه تغییر رویکرد مسئولان از فیلترینگ نرم افزارهایی که به زعمشان مشکل آفرین هستند، به مذاکره و نامه نگاری رسمی با ایشان، خوشایند به نظر می‌رسد، طرح موضوعاتی مانند راه اندازی سرور این نرم افزار در ایران ممکن است برای بسیاری کاربران ایرانی خوشایند نبوده و زمینه ساز کوچشان از تلگرام به نرم افزاری دیگر شود. کوچی شبیه آنچه در فیلترینگ وی چت شاهدش بودیم یا شبیه هجوم میلیونی ایرانیان به تلگرام پس از کند شدن و شایعاتی که پیرامون توافق مسئولان ایرانی با مدیران این نرم افزار منتشر شد!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲۲
مسخرس تلگرام دسکتاپ من با فیلتر شکن کار میکنه . بعد میگین از طرف ما نیست . یه مرد پیدا نمیشه راستشو بگه به همه ؟!! واقعا که
پاسخ ها
مصطفی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
فیلترشکن؟ مرگ بر آمریکا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
مال من که بدون فیلتر شکن هم داره کار میکنه!
فک کنم بعضی ای اس پی ها دارن شیطنت میکنن
ی اختلالاتی داشت که حل شد ولی من به شخصه دوس دارم کلا فیلترشه همه چیز...باور کنین همچین خوشحال شدم پی اما نمیرفت....آخه آدم از چت کلافه میشه......چیزی که ثابت شدس اینه که ایرانیا آدمایه فعالی نیستن و این اینترنتم بدتر کرده....ای ایرانی بلند شو پرواااااااااااااااااز کن...محصور نباش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
چی می گی عمو
s
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
آقا شما ضعیف النفسی نمیتونی چت نکنی ب ما چه
ویهام
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
بالام شکسته :|
وایبر هم با فیلترشکت مثل بنز کار میکنه
پاسخ ها
ویهام
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
آره منم امتحان کردم.
فکر کردن مردم عین بچه 3 ساله قبول میکنن هرچی بگن.
استفاده از تلگرام باعث انحطاط فرهنگی و انحراف اخلاقی جوانان و از هم‌پاشیدگی خانواده‌ها می‌شود
باید همه این شبکه‌های صهیونستی کلا فیلتر بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
کلا استفاده از اینترنت از نظر شما این مشکلات را دارد!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
خوبی شما؟ الان قرن 21 برادرم
ناشناس
| Sweden |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
محمد جان کلا تکنولوژی باعث بدبختی یک عده ای مثل شما میشه تا منحرف نشدی اینترنت خودت را هم رو قطع کن!
صابر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
یه غار خوب می شناسم تو دل کوه ، خواستی بگو آدرس بدم
ظاهرا این اقایون میخوان بخاطر ارایه خدمات تلگرام در ایران از این شرکت پول بگیرن برا همین میگن بیاین مذاکره..خخخخ
تقصیر ز احمدی نژاد است ....!!!
تابناک جان بعضی که نظر تند وتیزو به دور از واقعیت می ذارن خواهشا چاپ نکن مثه .......
زنده باد تابناک برا همین میگم گلی
اقا من خودم به تند گویی و تندروی اعتراض داشتم . و گفتم چاپ نکنید
دیدم نیمه تند مطلب من هم که تند بود و از روی اعصبانیت نوشتم شما چاپ نکردی .خوب کاری کردی!!
پاسخ ها
شادمهر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
برو بابا تو هم دلت خوشه !

تابناک نظر خیلی معمولی هم اگه خوشش نیاد منتشر نمیکنه . فکر کردی نظر تند تو رو میاد منتشر کنه ؟!
همه این اختلال ها از طرف تلگرام هستش تا به این وسیله ما در رسانه ها اطلاع رسانی بیشتر ی کنیم و موج خبری در این خصوص رو خودمون راه بندازیم و بعد هم که معلومه چی میشه بله درست حدس زدید گسترش بیش از پیش تلگرام و جاسوسی آسان توسط اسرائیل
ورود تکنولوژی به جهان سوم در ابتدا این مشکلاتو داره.... درست میشه
تندروها برن تو غار زندگي كنن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل