بازدید 2463

اعلام زمان بازگشایی سفارت آمریکا در کوبا

پس از افزون بر نیم قرن دشمنی و قطع رابطه، آمریکا و کوبا اعلام کردند که روابط دیپلماتیک کامل را از سر می‌گیرند و سفارتخانه‌هایشان را در پایتخت‌های یکدیگر دوباره باز می‌کنند.
کد خبر: ۵۱۳۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۶ 02 July 2015
پس از افزون بر نیم قرن دشمنی و قطع رابطه، آمریکا و کوبا اعلام کردند که روابط دیپلماتیک کامل را از سر می‌گیرند و سفارتخانه‌هایشان را در پایتخت‌های یکدیگر دوباره باز می‌کنند.

به گزارش ایسنا، دولت کوبا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، این کشور بنا دارد سفارتش را روز ۲۰ ژوئیه یا پس از آن در واشنگتن بازگشایی کند. کاخ سفید هم اعلام کرد، آمریکا احتمالا کمی پس از ۲۰ ژوئیه سفارتش را در هاوانا دوباره باز می‌کند. وزارت خارجه آمریکا باید کنگره را دو هفته پیش از بازگشایی سفارت مطلع کند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت، این حرکت نشان می‌دهد آمریکایی‌ها و کوبایی‌ها دیگر اسیر گذشته خود نیستند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وی با اشاره به تحریم‌های مالی و تجاری علیه کوبا، به عدم کارایی این تحریم‌ها اذعان کرد و گفت: ما کشورهای همسایه هستیم و می‌توانیم کشورهای دوست هم باشیم.

هم‌زمان با اعمال تحریم‌های عمده تجاری آمریکا بر کوبا روابط دو کشور از اوایل دهه ۱۹۶۰ قطع شد اما دو طرف در پایان سال ۲۰۱۴ برای عادی‌سازی روابط به توافق رسیدند.

از ۱۹۷۷ به این سو، آمریکا و کوبا در پایتخت‌های یکدیگر دفاتر حافظ منافع داشته‌اند که تحت حفاظت حقوقی سوئیس بوده است.

تلاش برای بهبود روابط دو کشور با مذاکرات محرمانه‌ای آغاز شد که واتیکان، میان‌جی آن بود. این مذاکرات در دسامبر گذشته علنی شد. اوباما و رائول کاسترو، رئیس جمهوری کوبا در ماه آوریل برای اولین‌ بار به طور رسمی مذاکره کردند.

یک ماه بعد آمریکا کوبا را از فهرست کشورهایی که آن‌ها را حامی تروریسم می‌شمرد، خارج کرد. هم چنین طرح‌هایی برای از سر گیری خطوط مسافربری دریایی و هوایی میان دو کشور اعلام شد.

به گزارش بی.بی.سی، در اقدامی نامعمول تلویزیون دولتی کوبا سخنرانی باراک اوباما درباره از سرگیری روابط کامل دیپلماتیک را به طور زنده و با ترجمه هم‌زمان اسپانیایی پخش کرد. اوباما در این نطق خود گفت هرچند تفاوت‌های بسیار اساسی بین دو کشور وجود داشته، ولی تاکید کرد که آمریکا به خط‌ مشی‌ خاصی متوسل شده بود که بی‌نتیجه است.

با وجود قصد دولت آمریکا برای احیای روابط دیپلماتیک، کنگره این کشور که اکثریت آن در اختیار رقبای سیاسی اوباماست، مخالف این رویکرد به نظر می‌رسد. از جمله ماه گذشته کمیته تخصیص بودجه در مجلس نمایندگان به طرحی رای داد که بر اساس آن دولت آمریکا نمی‌تواند هیچ بودجه‌ای برای سفارت آمریکا در هاوانا خرج کند؛ مگر آن‌ که کاخ سفید نزد کنگره گواهی دهد کوبا به دموکراسی و آزادی شهروندانش احترام می‌گذارد. رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا هم ساعاتی پیش از سخنرانی باراک اوباما و اعلام رسمی برنامه بازگشایی سفارت دو کشور، در بیانیه‌ای گفت: تا زمانی که مردم کوبا به آزادی نرسیده‌اند، روابط با رژیم کوبا نباید از سر گرفته شود.

به گزارش یورو نیوز، اوباما در سخنان خود گفت که جان کری در تابستان پیش رو به کوبا می‌رود تا پرچم آمریکا را بار دیگر در سفارت این کشور در هاوانا بر فراز کند.

وی تاکید کرد: با آغاز روابط دیپلماتیک بین دو کشور، مرحله جدیدی از حضور ایالات متحده در آمریکایی لاتین را تجربه خواهیم کرد.

اوباما در مورد این سرآغاز تاریخی روابط پس از بیش از نیم قرن گفت: نمی‌توانیم آینده کوبا را گروگان گذشته‌اش کنیم. از کنگره خواسته‌ام تا تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور لغو شود و کمک کنیم تا بازرگانان دو کشور بتوانند به مبادله تجاری اقدام کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار