بازدید 16735

آسیب‌های تک فرزندی در خانواده‌ها

گرایش به تک فرزندی در خانواده‌ها پدیده جدیدی نیست ولی در هیچ برهه‌ای از زمان به این شدت گسترش نیافته است.
کد خبر: ۵۱۳۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰ 02 July 2015
رئیس اداره مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی گفت:گرایش به تک فرزندی در خانواده‌ها افزایش یافته است.

سرگرد نقی نقی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا افزود: گرایش به تک فرزندی در خانواده‌ها پدیده جدیدی نیست ولی در هیچ برهه‌ای از زمان به این شدت گسترش نیافته است.

وی از آسیب‌های ناگوار تک فرزندی به بلوغ زودرس کودکان، کم شدن روابط اجتماعی، عدم جامعه پذیری، انزوا، افسردگی، ضعف در برقراری ارتباط، توجه بیش از حد به بازی‌های رایانه‌ای و کاهش انسجام خانواده اشاره کرد.

سرگرد نقی‌زاده خاطرنشان کرد: در بعضی خانواده‌های تک فرزند، کودک در میزان وابستگی به خانواده دچار افراط و تفریط می‌شود به طوری که بعضی خانواده‌ها فرزند خود را در کانون توجه بیش از حد و برخی دیگر فرزند خود را مورد بی‌مهری قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه یکی از آسیب‌های تک فرزندی، فرزند سالاری است، افزود: در خانواده‌های تک فرزند، خانواده‌ها بیش از حد به مطالبات و خواسته‌های غیرمنطقی فرزند خود توجه می‌کنند.

رئیس اداره مشاوره و مددکاری فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی افزود:خانواده‌ها برای اینکه مشکلات ناشی از چند فرزندی را نداشته باشند و بتوانند هزینه افراد خانواده خود را راحت‌تر متحمل شوند به تک فرزندی روی می آورند.

وی گفت: والدین افراد تک فرزند سعی کنند فرزندان خود را به سمت خود کشانده و به آنها محبت و با خود هم فکر کنند تا کودکان به بحث‌های دیگر و به انزوا کشیده نشوند.

سرگرد نقی زاده با بیان اینکه خانواده‌های چند فرزندی بانشاط‌تر هستند، افزود: در خانواده‌های چندفرزند، فرزندان در کودکی هم بازی هم و در بزرگسالی یار و یاور یکدیگر هستند و از تفکرات و ایده‌های هم استفاده می کنند.

وی ادامه داد: در گذشته سیاست فرزند کم تر زندگی بهتر باعث شد تا خانواده ها به سمت تک فرزندی روی بیاورند.

وی افزود: افراد تک فرزند بیشتر به سوی اینترنت و ماهواره کشیده می شوند و با حیوانات خودشان را سرگرم می کنند که این امر می تواند آسیب‌هایی برای خود فرد و خانواده ایجاد کند.

سرگرد نقی زاده خاطر نشان کرد:در آموزه‌های دینی با تک فرزندی مخالفت شده و به ازدیاد نسل به عنوان یکی از مقاصد مهم ازدواج تشویق شده است.

وی تصریح کرد: والدین برای اینکه فرزند خود را به افق‌های بالاتری برسانند و برای اینکه فرزندشان در زندگی مشکل نداشته باشد به سمت تک فرزندی می روند که این مهم اقدامی نادرست است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۷
انتشار یافته: ۲۴
مطلب جالبی بود برای حل یک مشکل باید به فکر راه حل بود .
آموزه‌های دینی با تک فرزندی مخالفت شده و به ازدیاد نسل به عنوان یکی از مقاصد مهم ازدواج تشویق شده است.

تو ايران با اين شرايط اقتصادي - اجتماعي فرهنگي !!!!!!
باسلام.آیا هزینه های مورد نیاز برای یک فرزند را می دانید. آیا هزینه آموزش از مهد کودک گرفته تا دبیرستان و دانشگاه.هزینه های درمانی. هزینه تغذیه و پوشک و سایر مایحتاج برای یک کودک 2-5 سال را می دانید.هزینه های اعمال شده توسط دولت ها به خانواده ها باعث شده است که خانواده ها به یک فرزند اکتفا کنند. و گرنه همه دوست دارند دو فرزند یا سه فرزند داشته باشند.
من الان یک دختر سه ساله دارم, حساب کردم تقریبا ماهی یک میلیون تومان هزینه مهد, لباس, .... دخترم میشه, دلیل من از نیاوردن فرزند دیگر فقط بحث مالی است وگرنه عاشق بچه هستم
همه این گرفتاری ها ریشه در فقر دارد.
بنده کارمند رسمی دولت هستم و با کمال شرمندگی عرض می کنم تا پایان ماه «امروز یازدهم تیر» فقط 50 هزار تومان پول دارم.
البته به دولتیه سر والدینم از گرسنگی نخواهم مرد ولی لطفا تقاضای اولاد نفرمایید.
مردم پول ندارن ازدواج کنن،چه برسه به بچه
بهتر بود برای تأمین هزینه زندگی و آتیه فرزندان خانواده های دارای چند اولاد هم راه حلی ارائه می کردند. بسیاری از این فرزندان که اکنون به سن رشد رسیده اند بیکارند و قادر به تشکیل خانواده نیستند چه رسد به داشتن اولادهای متعدد.
درآینده نسل عمو وعمه،دایی وخاله منقرض خواهد شد
چ ربطی به تک فرزندی داره
تو کشور ما مخارج نحصیل ، تورم و هزینه ها بالاست
در عوض درآمدها به نسبت خیلی بالاست
خوب معلومه مردم توان ندارن!!
والا ما یه بچه داریم خیلی هم نرماله بعدش کی گفته که وقتی خواهر برادرها بزرگ بشن یار و یاور همدیگه هستن . تا اونجا که ما داریم می بینیم یا همه خواهر برادرها با هم قهر هستن ویا ارتباط خیلی ضعیفی با هم دارن .
پاسخ ها
نجی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
خواهر و برادرهای شما باهم قهرند. دلیل نمیشه که.
جنبه اقتصادی خیلی مهم تر از فرامین شما که متذکر شدید می باشد. الان به خاطر مشکل اقتصادی هم سن ازدواج بالا رفته هم تمایل به داشتن چند فرزند که خود هزینه ها را به صورت سرسام آور بالا می برد، کم شده است.
سیاست فرزند کم تر زندگی بهتر باعث کاهش فرزند آوری نشده بلکه مشکلات اقتصادی مساله اصلی است.با ماهی 800 هزار تومان چطور می شود خانواده ای 4نفره را اداره کرد!؟
والدین به دلیل مخارج کمرشکن زندگی و عدم تناسب دخل با خرج به سمت تک فرزندی و حتی بی فرزندی می روند! مهمترین دلیل طلاق و کاهش نرخ ازدواج نیز همین است! دولت باید با استانداردسازی و افزایش حقوق کارمندان و کارگران و ارایه بسته های حمایتی مالی جهت ازدواج و فرزندآوری و فراهم نمودن بهداشت درمان و آموزش و پرورش رایگان این معضلات را کاهش دهد.
همه نظرات درسته ولی ،
اول باید بستر سازی لازم از نظر اقتصادی صورت بگیره بعد با اطمینان به اینده شغلی وتامین نیازهای زندگی نسل بعدی مان به فکر اولاد بیشتر باشیم .در شرایط کنونی خیلی ها برای داشتن یک فرزند هم دارند حساب و کتاب میکنند
وضع مالی خوبی ندارم دوتا بچه با اختلاف 8 سال دارم نگران آینده شون هستم درسته بعضی وقتها کم میارم ، وقتی صمیمیت بین اونها رو میبینم بازی و دعواشون خستگیم در میره دلم میخواد آینده پشت و پناه هم باشن تکیه گاه هم باشن عاشق هم باشن خلاصه هر چیزی قیمتی داره باید واسه آیندشون تلاش بیشتری کنم به فرزندانمان چگونه ثروتمند شدن را نیاموزیم ،چگونه خوشبخت شدن را بیاموزیم تا وقتی بزرگ شدن قدر چیزها را بدانند نه قیمت آنها را !
من یه دونه پسر دارم و خیلی هم دوس دارم بچم تنها بزرگ نشه اما ترجیح می دم همین یه دونه بچمو به آقایی بزرگ کنم .
اگه تورم مهاربشه ودرامد هابالابره مردم خودشون بلد هستن این دیگه نیاز به این همه تبلیغات وکارشناسی نداره بادرامد ماهی 1/5میلیون نمیشه خانواده 5نفری رااداره کرد متاسفانه کارشناسان تمام مسائل رایک طرفه قضاوت میکنن مثلا میگویند مصرف انرژی درایران 2برابر دیگر کشورهاست خوب دران کشورها خودرو بامصرف 3%تولید میشود ولی درایران بامصرف 12و14%تولید میشود ومردم مجبور به خرید هستند .
من تك فرزندم متولد ١٣٧٠ از زندگيم راضي هستم هيچوقت هم مشكلات بالارو نداشتم خودم هم اگر روزي بخوام بچه داشته باشم به يكي اكتفا ميكنم
من یه پسر۲۵ ساله دارم که لیسانسش رو گرفته و الان سربازه. خیلی هم راضی هستم از این که یه بچه آوردم. خودش هم خیلی راضیه.اصلا همین یه بچه داشتنم یکی از بهترین تصمیم های زندگیم بوده. شکر خدا هر کاری هم از دستم برآمده براش کردم. اصلا هم لوس و از خود راضی یار نیومده. تک فرزندی تو این شرایط اقتصادی عاقلانه ترین کاره. وگرنه هیچ کس از بجه بدش نمیاد.
اقا شما وضعیت اقتصادیو درست کنید ما بچه هامونو عین دونه تصبیح پشت سر هم ردیف میکنیم.
مسلما آسیب های تک فرزندی از آسیب های چند فرزندی کمتر است. چند فرزندی برای حقوق بگیران در ایران یعنی بدبختی، پیر شدن سریع پدر و مادر زیر بار هزینه های دلاری با حقوق های ریالی و در آینده همین بچه ها طلبکار پدر و مادرن که شما که نمیتونین مخارج ما رو بدین چرا به دنیا آوردین
رفته بودم دنبال اجاره خونه چون دوتا بچه داشتم به ستى توستم خونه مناسب پىدا کنم از نظر اجاره هم مشکلى نداشتم تازمانيک فرهنگمون اينطريه و مسايل و مشکلات مالى وجود داره بهتره براى تبليغ فرزند بيشتر خودتونو خسته نکنيد.
بله همه دوست دارن دو سه تا بچه داشته باشن منتها جدای ار مسائل مربوط به بچه (پوشک و مهد و لباس و مدرسه و غیره... همین خونه چهل متری رو هم میری اجاره کنی از یه بچه بیشتر داشته باشی بهت نمیدن !!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار