بازدید 1984

داود اوغلو مداخله نظامي ترکيه در سوريه را منتفي دانست

در حالی که در این اواخر شایعات در خصوص مداخله نظامی احتمالی ارتش ترکیه در سوریه افزایش یافته است، احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه، پنجشنبه شب تاکید کرد آنکارا برای حفاظت از مرزهای خود در آینده نزدیک قصد عملیات نظامی در خاک سوریه را ندارد.
کد خبر: ۵۱۴۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴ 03 July 2015
در حالی که در این اواخر شایعات در خصوص مداخله نظامی احتمالی ارتش ترکیه در سوریه افزایش یافته است، احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه، پنجشنبه شب تاکید کرد آنکارا برای حفاظت از مرزهای خود در آینده نزدیک قصد عملیات نظامی در خاک سوریه را ندارد.

به گزارش «تابناک»، نخست وزیر ترکیه پنجشنبه شب در مصاحبه با شبکه تلویزیونی خصوصی کانال7 تاکیدکرد: هیچکس نباید انتظار داشته باشد که ترکیه در آینده نزدیک در خاک سوریه مداخله نظامی کند.

داود اوغلو در عین حال خاطر نشان کرد: اگر ترکیه احساس کند که امنیت داخلی اش به خطر افتاده است، برای مقابله با آن یک لحظه نیز صبر نخواهد کرد اما در شرایط کنونی صحبت مداخله یکجانبه ترکیه در خاک سوریه مطرح نیست. ما هرگز خود را وارد این ماجراجویی نخواهیم کرد بنابراین بهتر است مردم ترکیه نیز آرامش خود را حفظ کنند.

از یک هفته پیش رسانه های ترکیه تاکید می کنند که دولت قصد دارد به منظور عقب راندن افراط گرایان گروه داعش از مرزهای خود و همچنین جلوگیری از پیشرفت بیشتر نیروهای کرد که در حال حاضر نیز بخشهای گسترده ای از مناطق سوریه را در نزدیکی مرزهای ترکیه تصرف کرده اند، عملیاتی نظامی در سوریه انجام دهد.

رسانه های ترکیه روز پنجشنبه گزارش دادند ارتش این کشور چندصد نظامی ارتش را با خودروهای زرهی به منظور کمک به نیروهایی که پیش از این در طول مرزهای نهصد کیلومتری این کشور با سوریه مستقر شده اند، به مناطق مرزی اعزام کرده است.

از زمانی که شبه نظامیان کرد در اواسط ماه ژوئن افراط گرایان داعش را از شهر مرزی تل ابیض در سوریه بیرون راندند، نگرانی مقامات آنکارا از احتمال تشکیل یک منطقه خودگردان کرد در شمال سوریه افزایش یافته است.

دولت ترکیه شبه نظامیان کرد سوریه را که با حزب کارگران کردستان پ ک ک ترکیه رابطه نزدیکی دارند، به پاکسازی نژادی در بخشهایی که تصرف کرده اند، متهم می کند.

مقامات آنکارا معتقدند شبه نظامیان کرد سوریه برای فراهم کردن شرایط تشکیل یک منطقه خودگردان کردنشین دست به پاکسازی نژادی زده اند اما کردهای سوریه این اتهام را به شدت رد می کنند.

دولت ترکیه اصلی ترین حزب کرد سوریه را تروریست قلمداد می کند و بیم آن دارد که حمایت نظامی از شبه نظامیان مسلح وابسته به این حزب در نهایت به نفع حزب کارگران کردستان که از سال هزار و نهصد و هشتاد و چهار نبرد مسلحانه را بر ضد دولت مرکزی ترکیه آغاز کرده اند، تمام شود. 

نخست وزیر ترکیه که حزبش در انتخابات پارلمانی هفتم ژوئن اکثریت مطلق را در پارلمان از دست داد، در مصاحبه شب گذشته خود تاکید کرد ترکیه عمل انجام شده در شمال سوریه ( تشکیل منطقه خودگردان کرد) را قبول نخواهد کرد.

داود اوغلو تصریح کرد ترکیه همان گونه که از ابتدای بحران سوریه در سال دو هزار و یازده عمل کرده است، ثبات و امنیت خود را در این فضای ملتهب حفظ خواهد کرد.


واحد مرکزی خبر
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل