بازدید 31188
مرور روزنامه‌های صبح چهاردهم تیر ماه؛

بازی روحانی در نقش هاشمی 76/ چگونگی شادی پس از توافق/ بي خبري مجلس از ملاقات با بابک / بازخوانی خط امام(ره) از ساختمان ولنجک!

روزنامه‌های امروز یکشنبه به مانند روزهای گذشته، به تحلیل و ارزیابی از مذاکرات هسته ای پرداخته اند. در این میان، بیشتر روزنامه ها به سفر آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و تأثیرات آن بر مذاکرات هسته ای میان ایران و 5+1 با تیترهای همچون «قاضی آمانو » یا «چراغ سبز آژانس به توافق» پرداخته اند.
کد خبر: ۵۱۴۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 05 July 2015

روزنامه‌های امروز یکشنبه به مانند روزهای گذشته، به تحلیل و ارزیابی از مذاکرات هسته ای پرداخته اند. در این میان، بیشتر روزنامه ها به سفر آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و تأثیرات آن بر مذاکرات هسته ای میان ایران و 5+1 با تیترهای همچون «قاضی آمانو » یا «چراغ سبز آژانس به توافق» پرداخته اند.

در این میان، سخنان سرلشکر فیروزآبادی در حمایت از دولت و همچنین دستور رئیس جمهور به معاون اول خود، مبنی بر ساماندهی اقتصادی و بانکی، از موضوعات دیگر مورد توجه روزنامه‌های امروز بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های یکشنبه چهاردهم تیرماه را مرور کنید.

«روزنامه جوان» در گزارشی با تیتر «احتمال تمدبد تمدید برای توافق» با توجه به روند مذاکرات در روزهای گذشته و تمدید 7 روزه مذاکرات می نویسد: «‌مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌گويد، حاضر است مسئله «ابعاد نظامي احتمالي» (PMD)برنامه هسته‌اي ايران را تا پايان 2015 (دي ماه 94) حل و فصل كند. ديپلمات‌هاي غربي هم از دستيابي ايران و 1+5 به يك چارچوب موقت درباره برداشته شدن تحريم‌ها خبر مي‌دهند ولي ديپلمات‌هاي ايراني در وين كه از خطوط قرمز ترسيم شده در تهران مطلعند، تأييد نمي‌كنند كه بر سر مسئله بازرسي‌ها و تحريم‌ها توافقي انجام شده است. ديروز براي اولين بار در وين احتمال تمديد مجدد مذاكرات بعد از روز سه شنبه از سوي ديپلمات‌هاي ايراني تأييد شد؛ تمديدي كه هدف آن خريد زمان براي رايزني بيشتر به منظور دستيابي به توافق است‌».


«روزنامه ابتکار» در گزارشی سخنان سید حسین موسویان مذاکره کننده اسبق هسته ای را در گفت‌و‌گو با شبکه خبری سی.سی.تی.وی چین درباره احتمال توافق نهایی میان ایران و 1+5 بازتاب داده ‌و در ادامه به نقل از موسویان نوشته است‌: «برداشت من این است که 95 درصد پیش نویس توافق نامه نهایی شده است و 90 درصد مسایل کلیدی نیز حل شده است. زیرا از روز اول دو طرف توافق داشتند که معاهده ان.پی.تی ملاک خواهد بود و اکنون هم همه موارد مربوط به اقدامات در چهارچوب ان. پی.تی حل شده است. درعین حال مسایل کلیدی در مورد اطمینان از عدم ساخت بمب هسته ای در تاسیسات آب سنگین اراک و غنی سازی نطنز هم حل شده است. وی در پاسخ به این پرسش که احتمال شکست مذاکرات و گزینه برخورد نظامی را چقدر می دانید، گفت: معتقدم نه ایران و نه امریکا میز مذاکره را ترک نخواهند کرد. چون اختلافی در چارچوب ان پی تی نمانده است. از بسته شدن کلیدی ترین مسیرهای ساخت بمب هسته ای نیز اطمینان حاصل و توافق شده است.

از این روی، دلیلی وجود ندارد که مذاکرات را بی نتیجه رها کنند. این دیپلمات پیشین ایران درباره فشارهای داخلی در واشنگتن و تهران اظهار کرد: در صورت چنین توافقی اوباما و روحانی به یک توافق آبرومندانه قابل دفاع در داخل کشورهای خود خواهند رسید. اوباما و کری قادر خواهند بود به ملت آمریکا بگویند ایران تعهدات حداکثری در قالب معاهده ان پی تی را پذیرفته، بازرسی های حداکثری را پذیرفته و راه های ساخت احتمالی بمب هسته ای هم بسته شده است. موسویان ادامه داد: روحانی و ظریف نیز قادر خواهند بود به ملت ایران بگویند که ما در مذاکرات 12 ساله گذشته و اصولا در35سال بعد از انقلاب برای تامین حقوق مشروع ایران در بهره مندی از تکنولوژی های صلح آمیز هسته ای از جمله آب سنگین، غنی سازی و آب سبک جنگیدیم تا اینکه امروز قدرت های بزرگ پذیرفتند، ضمن اینکه همه تحریم های هسته ای هم خاتمه خواهند یافت. از این رو من خوشبین هستم که چند روز آینده توافق حاصل شود‌».

همچنین این روزنامه در گزارشی دیگر به حواشی جدید احمدی نژادی ها پرداخته است. ابتکار در گزارشی با تیتر «بازخوانی خط امام(ره) از ساختمان ولنجک» به حواشی سخنرانی اخیر احمدی نژاد می پردازد و می نویسد: «ساختمان ولنجک با نام احمدی‌نژاد خبر‌ساز می شود و هر بار که نام این ساختمان مطرح می شود این تصور شکل می گیرد که رئیس جمهوری سابق طرحی جدید برای سیاست دارد. احمدی نژاد هرچند از پاستور رفته، او و یارانش از سیاست کنار نکشیده اند. طرفداران وی و وزرای دولـــت های نهم و دهم در قالت حزب یکتا برنامه ریزی می کنند و او نیز در محلی به نام ساختمان ولنجک مسیر را برای آنان مشخص می کند. وی در آخرین سخنرانی خود در جمع طرفدارانش اعلام کرده علاقه ای به فعالیت های انتخاباتی ندارد اما از برنامه ریزی منسجم و نظام مندی برای بازخوانی خط امام(ره) خبر داده است.

همزمان با نزدیک تر شدن به موعد انتخابات رایزنی در مورد احتمال حضور احمدی نژاد و یارانش در این رقابت سیاسی بیشتر می شود، در همین حال محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق کشورمان در مراسم ضیافت افطار با شماری از مسئولان دولت‌های نهم و دهم، در جمع دوستان قدیمی خود خطاب به آنان گفت: البته اکثر شما می دانید که ما اینجا سرگرم چه کاری و دنبال چه برنامه‌هایی هستیم. بعضی دوستان اطلاع نداشتند و خواستند توضیح بدهیم تا همه بدانند. عده ای از دوستان در اینجا از سراسر کشور در حال برنامه ریزی برای تبیین آرمانهای انقلاب اسلامی و بازخوانی مجدد خط امام راحل (ره) هستند.

البته شما می دانید که فشار بر جمع ما برای حضور در برنامه های سیاسی مثل انتخابات مجلس و دولت و چه و چه زیاد است. من می خواهم خدمت آن دسته از عزیزانی که اطلاع ندارند عرض کنم که ما در اینجا به طور مطلق هیچ برنامه‌ و علاقه‌ای برای فعالیت های انتخاباتی نداریم.به گزارش ایسنا وی افزود: ما و جمعی از دوستان، بر اساس یک بررسی دقیق به این نتیجه رسیده‌ایم که مهمترین کاری که می توانیم انجام دهیم، بازخوانی خط نورانی امام خمینی (ره) است. خوشبختانه مقام معظم رهبری در سالگرد امام راحل، این امر مهم را مورد تاکید قرار دادند و اعلام کردند که همه باید به آن توجه کنند. بحث هم خیلی روشن است. ما هرچه داریم محصول یک انقلاب است . هر دستاوردی که داریم، از ناحیه انقلاب اسلامی به دست آمده است. اندیشه حاکم بر انقلاب، همان اندیشه امام راحل یعنی همان اسلام ناب و همان حقیقت توحید و عدالت است. امروز دشمنان‌، از همه جهات بسیج شده‌اند تا نام، یاد و راه امام و اندیشه های امام را به محاق ببرند. کسانی که اهل تحلیل و بررسی جریانات فکری و تبلیغی در دنیا هستند، به خوبی متوجه این نکته هستند که تمرکز تبلیغات خبیثانه دشمنان بشریت بر محو نام و راه امام قرار گرفته است. به گفته وی، طبیعی است که اگر خدای ناکرده آنها موفق شوند روزی نام و یاد و راه امام را حذف یا از صحنه اندیشه و باورهای ملت ایران و سایر ملت ها خارج کنند، ما دیگر چیزی نداریم و پشتوانه ای نداریم و حتی نظام پرقدرت جمهوری اسلامی ایران، نقطه اتکایی ندارد‌».


«روزنامه قانون» نیز در یادداشتی به قلم داود حشمتی با تیتر «شادی پس از توافق» به احتمال شادی مردم پس از هرگونه توافق می پردازد. به عقیده نویسنده توافق ژنو و لوزان نشان داد ‌مردم به شادی می پردازند؛ وی در رابطه با چگونگی شادی پس از توافق احتمالی نهایی در وین می نویسد: «چند روز آينده براي هر ايراني ـ فارغ ازنوع انديشه و علاقه‌اش ـ روزهاي بسيارحساس و مهمي است، خصوصا ايرانياني كه نظام را از خودشان مي‌دانند و يا به سرنوشت كشور علاقه‌مند هستند. بعد از خوانده شدن بيانيه لوزان در سوئيس، عده‌اي در تهران به شادي خياباني پرداختند. امروز هم در شرايطي قرار داريم كه خروجي وين از دو حالت خارج نيست؛ اول:‌ حصول توافقي بدون عبور از خطوط قرمز نظام (توافق خوب) دوم: عدم انجام گرفتن توافق. در هر دو حالت كنترل انتظارات اجتماعي بسيار حائز اهميت است. پرواضح است درحالت دوم آن كساني به شادي مي پردازند كه جزوكاسبان تحريم و فرصت‌طلبان سياسي هستند، امادرحالت اول چه بايد كرد؟ما از چه چيز بايد شاد باشيم؟

پيش ازورود به بحث بايد گفت اگراصلاح طلبي همچنان براين باور است كه روحاني و ظريف تمام تلاش‌شان را به كار بستند تا به وعده‌هاي خود عمل كنند، بايد اين روزها دست به كار شود و در شبكه‌هاي اجتماعي (اعم از مجازي وحقيقي) ازدولت درباره خروجي اين توافق حمايت كند. خروجي وين هر چه مي‌خواهد باشد، خواه توافق، خواه شكست مذاكرات. بايد قبول كرد كه مقصراصلي عدم توافق در اين شرايط دولت روحاني نيست و توجه داشت كه فرصت‌طلبان سياسي از يك سو و كاسبان تحريم و انزواي ايران از سوي ديگر، مترصد اين فرصت هستند. فرصتي كه به آنها يك‌ بار ديگر اجازه مي‌دهد بر صدر بنشينند. بعد از بيانيه لوزان عده‌اي در خيابان‌ها به شادي پرداختند. اغلب‌شان كساني بودند كه تحريم‌ها نه به گونه آنها سيلي زده بود و نه به استخوان‌هايشان فشار وارد كرده بود. اصلا لازم به توضيح نيست كه دغدغه دولت و همه اصلاح‌طلبان دغدغه طبقه متوسط و ضعيف جامعه بايد باشد، كه هست. طبقه مرفه جامعه كه برخي خواسته (با گرده زدن خود به دولت قبل و دور زدن تحريم) و يا ناخواسته (افزايش ناخواسته دارايي‌هاي غيرمنقولشان) گليم خود را از آب بيرون كشيده و مي‌كشند. فشار اصلي تحريم‌ها روي دوش اكثريت جامعه بود كه حالا بايد از توافق احتمالي انجام شده خوشحال باشند؛ اما از چه چيز؟‌ به باور من يك ايراني از به دست آوردن حق سلب شده از هموطن خود بايد خوشحال باشد. با امضاي توافق هيچ گشايش اقتصادي در كوتاه‌مدت و ازسوي خارج صورت نمي‌گيرد. تنها جو رواني ثبات پايداري اقتصادي موجب مي شود تا سرمايه‌ها به جاي كاسبي و دلالي، به سمت فعاليت‌هاي اقتصادي باثبات‌تر و صنعت حركت كند. لذا اين موضوع خوشحالي خياباني ندارد‌».

قانون همچنین در گزارشی با تیتر «‌بي خبري مجلس ازملاقات با بابک زنجانی» به حواشی دیدار نمایندگان با بابک زنجانی پرداخته است و نوشته: «‌خبر رفتن نمايندگان به اوين براي ملاقات با بابك زنجاني مثل بمب در رسانه‌ها حتي صدا و سيما تركيد. عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی، به خانه ملت گفته بود با تلاش‌های صورت گرفته قرار است جمعی از نمایندگان مجلس در مرداد ماه سال جاری برای برگزاری جلسه ویژه‌ای با بابک زنجانی به زندان اوین بروند. امیرعباس سلطانی از برگزاری نشستی با حضور جمعی از نمایندگان مجلس با بابک زنجانی خبر داد و گفت: اخیرا جمعی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار برگزاری جلسه‌ای با حضور زنجانی شده‌اند، از این‌رو این نشست در مرداد ماه انجام می‌شود. اين خبر را اخبار صدا و سيما هم به نقل از همين نماينده منتشر كرد اما نمايندگان ديگر عضو كميته پيگيري پرونده بابك زنجاني از نامه نگاري با قوه قضاييه و تاريخ ملاقات با اين فرد بي‌اطلاع هستند. به نظر مي‌رسد سلطاني براي آنكه قوه قضاييه را تحت فشار قرار دهد و ديدار با بابك زنداني را ترتيب دهد، رفتن نمايندگان به زندان را خبري كرد. اين نماينده در گذشته بارها اخبار پشت پرونده بابك زنجاني را رسانه‌اي كرده بود كه باعث احضار او شد. به نظر مي‌رسد اين بار نيز سلطاني اخبار پشت پرده را عنوان كرده است كه چند روزي تلفن همراه خود را خاموش كرده است‌».


«روزنامه شرق» در گفت و گو با داو‌د فیرحی یک از اساتید علوم سیاسی با تیتر «‌روحانی می‌تواند نقش هاشمی را در انتخابات ٧٦ بازی کند» به تفسیر واژه اعتدال پرداخته است. فیرحی در بخشی از این گفت و گو می گوید: «‌تجربه‌ای که ما تاکنون داشته‌ایم، نشان می‌دهد چون دولت‌ها ناتوان هستند و مردم این ناتوانی را به گفتمان‌ها ارجاع می‌دهند، همیشه بعد از اعتدال، میلی عمومی به اصلاحات سیاسی دیده می‌شود؛ به دو دلیل، یکی اینکه خود گفتمان اعتدال شرایط و امکان قانونی برای حضور اصلاح‌طلبان را فراهم می‌کند. دوم اینکه، انتظار این است که دموکراتیک‌تر شدن جامعه، بهتر است و افکار‌ِ عمومی بیشتر آن را پذیرا هستند. شما ببینید بعد از دولت آقای هاشمی، دولت آقای خاتمی آمد. من احساس می‌کنم اگر آقای روحانی بتواند کارویژه‌اش را درست انجام بدهد، می‌تواند نقش آقای هاشمی را در انتخابات سال ١٣٧٦ ایفا کند؛ یعنی اینکه علایق دموکراتیک را کمی بسط دهد و فعالان اصلاح‌طلب را قیچی نکند. در شرایط فعلی به‌نظر می‌رسد هژمونی اصلاحات در حال قوی‌شدن است و نیز اینکه بعد از اصلاح‌طلبان معمولا اصولگرایان می‌آیند؛ یعنی اگر ما باشیم و این وضع نظام انتخابات باشد و فقدان نظام حزبی، تقریبا منطق‌اش این است. گفتمان اعتدال آن‌طور که به‌نظر می‌آید در هر دو صورت راه را برای جریان‌های اصلاح‌طلبی باز خواهد کرد؛ یا بحث هسته‌ای به نتیجه می‌رسد و نتیجه منطقی آن این می‌شود که دولت توان کارگزاری دموکراتیک‌کردن جامعه را پیدا می‌کند؛ یعنی دولت می‌تواند در حوزه‌های سیاسی و ... بالاخره قانون‌گذاری‌ها و سیاست‌گذاری‌های مطلوبی انجام دهد و جلوی نیروهای نفوذی را بگیرد، دراین‌صورت، منطقا دولت به سمت اصلاح‌طلبان میل پیدا می‌کند. یا اینکه دولت در مذاکرات شکست می‌خورد که احتمال آن فعلا کم است، در‌این‌صورت، به سمت اصلاح‌طلبان این قضاوت در جامعه شکل می‌گیرد که جریان‌های اعتدالی هم توان حل بحران جامعه را ندارند و بعید است این جامعه دوباره به دوران آقای احمدی‌نژاد برگردد. درواقع در این صورت باز هم راهی پیدا می‌کنند که گفتمان اصلاحات را باز کنند. اما در اینجا دیگر از اعضای اعتدالیون عبور می‌شود؛ مانند همان داستان عبور از خاتمی که به‌نظر می‌رسد در این صورت داستان عبور از روحانی هم جدی‌تر می‌شود».


«روزنامه خراسان» نیز در ستون اخبار ویژه با تیتر «‌دستور روحاني براي تهاتر زمين دولتي در پايتخت» نوشته: «‌بر اساس پيشنهاد وزيران عضو کميسيون لوايح که طي روزهاي اخير به استناد ماده ۱۱۸ قانون محاسبات عمومي کشور به تاييد حجت الاسلام روحاني رييس جمهور کشورمان نيز رسيده، مقرر شده حق بهره برداري از زميني به مساحت بيش از 7700 متر مربع از شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران به وزارت بهداشت واگذار و در مقابل، سند ساختمان هاي درمانگاه بيمارستان بهارلو نيز از وزارت بهداشت به شرکت مذکور منتقل شود‌».

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل