بازدید 27151

احتمال تمدید مذاکرات تا 9 جولای/ بازگشت نهاوندیان به تهران/ بررسی انتقال اورانیوم مازاد به روسیه/ بازگشت همه وزاری امور خارجه به وین به غیر از وزیر امور خارجه چین

ترافیک خبری روز گذشته درباره موافقت تهران با لغو تدریجی تحریم ها مهمترین خط خبری رسانه های غربی بود تا در روزهای پایانی مذاکرات فشار را بر روی ایران برای پذیرش این موضوع افزایش دهند.
کد خبر: ۵۱۴۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳ 05 July 2015

مذاکرات هسته‌ای با نزدیک شدن به 16 تیرماه پس از یک هفته تمدید بعد از 10 تیر به روزهای پایانی خود رسیده است؛ هرچند مذاکره‌کنندگان کشورمان تاکید دارند که توافق خوب را فدای زمان نمی‌کنیم.

به گزارش «تابناک»، هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه 27 خرداد ماه در سطح معاونان در شهر وین در جریان است.هفت روز از مذاکرات هسته‌ای در حالی گذشت که شاهد 8 دور مذاکرات وزرای خارجه ایران و آمریکا و نیز مذاکرات دو جانبه ایران با طرف‌های روسی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بودیم.

هشتمین روز مذاکرات با خود دهمین دور مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا، صالحی و مونیز و نیز مذاکرات ظریف و آمانو را به همراه داشت. آخرین دقایق این روز از مذاکرات با سخنان عراقچی همراه بود که در خصوص همزمانی برداشته شدن تحریم‌ها و اقدامات ایران صحبت‌هایی انجام داد و اینکه این توافقنامه با تصویب شورای امنیت رنگ جدی‌تری به خود خواهد گرفت.

سفر آمانو به تهران از دیگر رویدادهای مهم این روزها بود. ظریف در پایان روز هفتم نیز در پیامی تصویری خطاب به 1+5 به آنها توصیه کرد دست از دشمنی بردارند و رویکردی معقول در پیش گیرند.

ترافیک خبری روز گذشته درباره موافقت تهران با لغو تدریجی تحریم ها مهمترین خط خبری رسانه های غربی بود تا در روزهای پایانی مذاکرات فشار را بر روی ایران برای پذیرش این موضوع افزایش دهند.

عراقچی: هیچگاه در مذاکرات این مقدار جلو نرفته‌ بودیم

مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان گفت: فضای مذاکرات جدی است و همه طرفها عزم جدی دارند. موارد اختلافی و پرانتزها کم شده، اما تمام نشده است.سید عباس عراقچی افزود: ممکن است ظرف یکی دو روز آینده در سطح معاونین برخی متون نهایی شود.وی تاکید کرد: در روز توافق تمام تحریم های اقتصادی مالی اروپا و آمریکا لغو می شود و اقدامات ما هم از همان روز آغاز می شود.وی افزود: مشکل همزمانی باید در این مورد یعنی اجرای اقدامات ایران و لغو تحریم ها حل شود. روز توافق تمام تحریم های ذکر شده لغو می شود.عراقچی تاکید کرد: امضای توافق ، قطعنامه شورای امنیت است. چرا که این یک "برنامه جامع اقدام مشترک" است که امضای(مکتوب)ندارد. در عین حال هنوز تصمیم گرفته نشده که امضای واقعی صورت می گیرد یا نه.عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با تاکید بر اینکه فضای مذاکرات بسیار جدی است و جلسات به صورت فشرده و گسترده در جریان است گفت: ما خود را اسیر زمان نمی‌کنیم، ولی معتقدیم تمدید مذاکرات گزینه مطلوبی برای هیچ یک از طرفین نیست.عراقچی در گفت‌وگوی زنده از وین با برنامه نگاه یک اظهار کرد: فضای مذاکرات بسیار جدی است،‌ بحث‌ها به صورت فشرده و گسترده در جریان است. در این دور آخر در طول یک الی یک ماه و نیم گذشته به صورت مستمر جلسات برگزار شده،‌دوستان کارشناس ما مستمرا در وین جلسات داشتند و حدود 20 روز نیز هست که خودمان در اینجا هستیم و ما مذاکرات را در یک سطح بالاتر کارشناسان یعنی در سطح معاونین و در سطح سیاسی دنبال می کردیم.

22:00 لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه گفت: برای مرحله نهائی مذاکرات برگشتم. دو روز مذاکره فشرده پیش رو خواهیم داشت. از این به بعد تمام کارت ها روی میز است. وی افزود: سوال اصلی این است که آیا ایران برای موضوعات که ابهام دارند می تواند راه حلی پیدا کند. امیدواریم این توافق به صلح کمک کند. فابیوس با بیان اینکه دو روز مذاکره فشرده خواهیم داشت همچنین گفت: فرانسه همیشه یک موضع داشته و آن موضع محکم و سازنده بوده است. همه چیز باید بررسی شود.

21:15 «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران حاضر در مقابل هتل پله کوبورگ حضور یافت و گفت: اگر باید توافقی شود الان زمان آن است و الان باید انجام شود. وی افزود: فضای مذاکرات مثبت و سانده است.

20:09 یک مقام آگاه از سفر امشب معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران در رأس هیاتی و در راستای حل موضوع پی ام دی خبر داد.

19:58 عضو تیم مذاکره کننده ایران در مصاحبه با خبرگزاری اتریش بر لزوم انعطاف پذیری غرب تاکید کرد و گفت: غرب باید انعطاف بیشتری ازخود نشان دهد و ایران تاکنون به حد کافی انعطاف از خود نشان داده است.

19:20  وزیر امور خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران در مقابل هتل کوبورگ وین حضور یافت و گفت که تا کنون تا این حد به توافق نزدیک نبوده‌ایم. 

17:26 "تاس": ایران و ۱+۵ درباره فردو و رآکتور اراک به توافق نهایی رسیدند . این خبرگزاری روسی به نقل از یک منبع دیپلماتیک هیات‌های مذاکره‌کننده غرب در وین، گزارش داد که "راه‌حل‌هایی پیدا شده و اکنون توافق بر سرجزئیات آن است، هر چند طرف‌های مذاکر‌کننده رسما به تفاهم رسیدند"

17:00 احتمال تمدید مذاکرات تا 9 جولای

16:00 پایان نشست صالحی و مونیز

15:50 نشست وزرای خارجه ایران و آمریکا پس از وقفه‌ای 15 دقیقه‌ای از سر گرفته شد و دقایقی پیش پایان یافت.

14:56 همه وزرای 1+5 به جز وزیر خارجه چین امروز به وین می‌روند. طبق اخبار منتشره تمامی وزرای خارجه کشورهای روسیه، فرانسه‌، انگلیس و آلمان امروز وارد وین می‌شوند.

14:45 پایان نشست ظریف و صالحی با کری و مونیز پس از یک ساعت و نیم. صالحی و مونیز پس از پانزده دقیقه، مجدداً نشست خود را آغاز کردند.

14:37- عصرانه ظریف با وزرای خارجه ۱+۵ در هتل کوبورگ / خبرگزاری فرانسه از جمع شدن همه وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین تا ساعاتی دیگر خبر داده است

13:28 دیپلمات روس: لاوروف امروز به وین باز می‌گردد.

12:00 خیابان گردی صالحی

احتمال تمدید مذاکرات تا 9 جولای/ بازگشت نهاوندیان به تهران/ بررسی انتقال اورانیوم مازاد به روسیه/ بازگشت همه وزاری امور خارجه به وین به غیر از وزیر امور خارجه چین

  11:04 یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری شینهوا گفته است که طرح انتقال اورانیوم مازاد ایران به روسیه در وین در دست بررسی و مذاکره است

10:50 خیابان گردی صالحی

10:34 خبرگزرای فرانسه گزارش داد که انتظار میرود وزرای خارجه 1+5 امروز یک شنبه دوباره به وین بازگردند تا مذاکرات را پیش ببرند.

02:26 پس از آنکه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه اعلام کرد که با همکاری تهران می‌تواند تا پایان سال گزارش پی‌ام‌دی را منتشر کند، حالا نیویورک‌تایمز می‌گوید که چنین کاری در مدت زمان باقی مانده تا آخر سال، ناممکن بنظر می‌آید.

23:51 رئیس دفتر «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران که روز جمعه به «وین» آمده بود ظهر شنبه راهی تهران شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر