بازدید 2630

حل تکالیف و درس خواندن با کودکان، اشتباه است

کد خبر: ۵۱۴۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷ 05 July 2015
یک متخصص علوم رفتاری با تاکید بر اینکه والدین باید فرصت مسئولیت پذیری را به کودکان به خصوص در سه سال اول دبستان بدهند، گفت: حل تکالیف و درس خواندن به همراه کودکان کار اشتباهی است زیرا کودک را تنبل می‌کند.

به گزارش ایسنا، دکتر مجید ابهری با بیان اینکه یکی از مراحل اصلی تربیتی کودکان، دوران دبستان است اظهار کرد: در این مرحله کودکان از محیط خانه جدا و به محیط جدیدی به نام مدرسه می روند که بسیار مرحله حساسی است.

وی در خصوص محورهای تربیتی اجرایی برای کودکان در مرحله دبستان گفت: کودکانی که فرصت رفتن به مهد یا پیش دبستانی را نداشته‌اند از نظر رفتاری دشوارتر به مدرسه عادت می‌کنند که در این صورت والدین باید امتیازهای محیط مدرسه، محبت آموزگار و حضور دوستان جدید را به آنان یادآوری کنند تا ترس‌های بی‌مورد در آنها ایجاد یا تقویت نشود.

این رفتار شناس و آسیب شناس اجتماعی با اشاره به اینکه والدین باید فرصت مسئولیت پذیری را به کودکان خود به خصوص در یک سال اول دبستان بدهند، افزود: بعضی از والدین هم پای فرزندان شروع به انجام تکالیف و خواندن درس می کنند که این کار باعث تنبلی کودک و وابستگی آن می‌شود.

با سپردن کوچک‌ترین مسئولیتها، کودک را مسئولیت پذیر کنید


ابهری یادآور شد: برای مسئولیت پذیر کردن کودکان، والدین باید از واگذاری مسئولیت‌های کوچک مانند آب دادن به گلدانها، خاموش یا روشن کردن تلویزیون و اموری از این قبیل شروع کنند تا مسئولیت پذیری را در آنها تقویت کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: والدین باید به هنگام صحبت کردن کودکان در مورد مدرسه با دقت و اشتیاق به آنها گوش دهند اما اجازه ندهند که کودکان شکایت و بدگویی از دوستان و مدرسه را به شکل یک عادت در آورند.

اجازه شکایت‌های بی‌مورد را به فرزندان ندهید


وی افزود: در این دوران کودکان به دلیل کوچکترین مسئله با گریه و شکایت درخواست حضور پدر یا مادر را در مدرسه می کنند اما والدین هستند که باید بین درست یا غلط بودن شکایت‌ها قضاوت کنند و به هر بهانه‌ای به مدرسه نروند.

این متخصص علوم رفتاری با تاکید بر اینکه باید مهارت "نه گفتن" را به کودکان آموزش داد تا هر دعوت و موضوعی را نپذیرند، گفت: در صورتی که کودکان پیاده به مدرسه می روند باید رعایت قوانین و مراقب از خود را نیز به آنها آموزش داد.

ابهری اظهار کرد: مهم ترین پایه‌های تربیت اصولی و رفتارهای اخلاقی در دروان دبستان این است که به کودکان آموزش داده شود که وسایل دوستان خود را برندارند و در صورت وقوع چنین اتفاقی باید با مدیریت و به روش صحیح آن را به صاحب وسیله برگردانند تا تفاوت درست و غلط و مال خود و دیگری را به آنها آموزش دهند.

آموزش «مدرسه خانه نیست» ضرورت دارد


این رفتارشناس و آسیب شناس اجتماعی مهم ترین نکته تربیتی را آموزش این موضوع که مدرسه، خانه نیست دانست و گفت: شرایط زندگی گروهی و تطبیق خود با معیارهای اجتماع اصلی‌ترین پایه‌های تقویتی در دوران دبستان است.

وی در پایان در خصوص ساعت خواب کودکان خاطر نشان کرد: کودکان باید در ساعت معین بخوابند و در دوران مدرسه حداقل از رفتن به مهمانی و سفر خودداری کنند. همچنین والدین نباید در صورت غیبت فرزند خود را بیمار قلمداد کنند زیرا این حرکت نوعی عادت دادن، آموزش دروغ و حمایت از آن است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر