بازدید 6990

سرکشی به حساب‌های پزشکان برای تعیین مالیات

چهار سال پیش سازمان امور مالیاتی و سازمان نظام پزشکی به توافق مشترکی در مورد تعیین مالیات پزشکان دست یافتند که براساس آن قرار شد پزشکان در طبقات مختلف براساس تفاهم انجام‌شده با سازمان امور مالیاتی اظهارنامه خود را تکمیل کنند و بر این اساس دیگر سازمان امور مالیاتی به حساب پزشکان سرکشی نکند.
کد خبر: ۵۱۴۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۷ 06 July 2015
یک مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد، به‌دلیل ابطال تفاهم‌نامه مالیاتی، سازمان امور مالیاتی و سازمان نظام پزشکی از این پس برای تعیین مالیات پزشکان سازمان امور مالیاتی به اظهارنامه‌های پزشکان رجوع می‌کند و برای بازبینی صحت این اظهارنامه‌ها مجبور به ورود به حساب پزشکان می‌شود. اتفاقی که به‌نظر می‌رسد، می‌تواند اعتراضاتی را در جامعه پزشکی ایجاد کند.

به گزارش شرق، بااین‌حال، دلیل این مسئله به‌گفته حسین وکیلی، معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی، ابطال تفاهم‌نامه مشترک میان این دو سازمان است. آن‌طور که خبرگزاری ایسنا گزارش داده است، چهار سال پیش سازمان امور مالیاتی و سازمان نظام پزشکی به توافق مشترکی در مورد تعیین مالیات پزشکان دست یافتند که براساس آن قرار شد پزشکان در طبقات مختلف براساس تفاهم انجام‌شده با سازمان امور مالیاتی اظهارنامه خود را تکمیل کنند و بر این اساس دیگر سازمان امور مالیاتی به حساب پزشکان سرکشی نکند. اما پس از سه سال از گذشت این تفاهم‌نامه و تمدید هرساله آن، سازمان نظام پزشکی به نحوه اجرای این تفاهم‌نامه، عدم‌پایبندی سازمان امور مالیاتی به مفاد آن و البته حجم مالیات تعیین‌شده برای برخی گروه‌های پزشکی اعتراض کرد. حتی سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به وزارت اقتصاد به چندبرابرشدن مالیات برخی اقشار پزشکی اعتراض کرد. در نهایت شکایت یک پزشک از دستورالعمل مشترک سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان نظام پزشکی کشور درباره خوداظهاری درآمد مشمول مالیات، منجر به ابطال این توافق‌نامه از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری شد. شاکی در متن شکایت خود در این مورد خواستار الزام سازمان مالیاتی به افزایش سالانه مالیات پزشکان در حد معقول و قانونی و حداکثر معادل میزان افزایش درآمد پزشکان که معادل افزایش تعرفه‌های پزشکی است، شده بود.

در پی این اعتراض، دیوان عدالت اداری رأی به غیرقانونی‌بودن و خارج‌بودن این تفاهم‌نامه از حدود اختیارات سازمان امور مالیاتی پس از چهار سال اجرا داد و به این ترتیب این تفاهم‌نامه ابطال شد. ابطال تفاهم‌نامه مالیاتی سازمان امور مالیاتی و سازمان نظام پزشکی در مهلت تحویل اظهارنامه مالیاتی باعث می‌شود سازمان امور مالیاتی از این پس برای تعیین مالیات پزشکان به اظهارنامه‌های آنها رجوع کند و برای بازبینی صحت این اظهارنامه‌ها مجبور به ورود به حساب پزشکان شود.  حسین وکیلی، معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی درباره نحوه تعیین مالیات پزشکان پس از ابطال این تفاهم‌نامه اعلام کرد از این پس لازم است سازمان امور مالیاتی تک‌تک به پرونده پزشکان رسیدگی کند تا مشخص شود هر پزشک چقدر مراجعه دارد. وی با بیان اینکه برای این کار سازمان امور مالیاتی نیروی لازم را ندارد، گفت: ‌ای کاش دیوان عدالت چنین رأیی نمی‌داد. وکیلی همچنین نبود قانون مشخص و ابزار شناسایی پردرآمدها را از جمله مشکلات نظام مالیاتی کشور دانست و افزود: باید کشور به این موضوع برسد که آیا می‌خواهد مالیات را عادلانه دریافت کند یا نه، قانون مالیات کنونی عادلانه نیست. وی همچنین از دریافت ٥٨ هزار میلیارد تومان مالیات مستقیم در سال گذشته خبر داد.

سازمان نظام پزشکی: سرکشی به حساب پزشکان غیرقانونی است


این اتفاق در شرایطی است که معاون سازمان نظام پزشکی کشور این اقدام از سوی سازمان امور مالیاتی را غیرقانونی و نقض مرام‌نامه صنفی پزشکان می‌خواند. او می‌گوید: «هنوز فرصت نشده است درباره این تصمیم‌گیری با مسئولان سازمان امور مالیاتی مذاکره کنیم، اما باید گفت سرکشی به حساب افراد طبق قوانین مالیاتی کشور نباید صورت بگیرد و مسئله مربوط به صنف پزشکان یا مهندسان و غیره نیست».

محمد جهانگیری در ادامه می‌افزاید: «بالای ٩٠ درصد از جامعه پزشکان اقدام به پرداخت مالیات می‌کنند و می‌توان گفت پزشکان خوش‌حساب‌ترین صنف‌های کشور در پرداخت مالیات هستند و این اتفاق در شأن صنف پزشکان نیست و ما در روزهای آینده این موضوع را پیگیری خواهیم کرد».
پیش از این نیز رئیس سازمان نظام پزشکی از برخورد‌های مالیاتی با پزشکان انتقاد کرده بود. علیرضا زالی دراین‌باره عنوان کرده بود: «گزارشات حاکی از این است که دفاتر مالیاتی از اجرای این تفاهم‌نامه استنکاف کرده‌اند و برخوردهای نامتناسبی با جامعه پزشکی دارند که متناسب با شأن این قشر فرهیخته نیست. در بسیاری از استان‌ها، از جمله استان خراسان، کرمانشاه و فارس که حضور پیدا کردیم، مهم‌ترین ترجیع‌بند شکایت پزشکان از فرایند فعلی مالیاتی است».

زالی با بیان اینکه براساس گزارشات، بالاترین میزان پرداخت مالیات در بین اصناف، پزشکان بوده‌اند، بر این نکته تأکید کرد که اعتراض جامعه پزشکی به معنی عدم‌تمایل آنها برای پرداخت مالیات نیست و ادامه داد: «در برخی از گروه‌های پزشکی افزایش مالیات پزشکان بیش از ١٠ برابر بوده و برخی گروه‌های پزشکی که به عین تفاهم‌نامه مالیاتی عمل کرده‌اند صددرصد رشد مالیاتی داشته‌اند». وی با بیان اینکه ابهامات و عدم شفاف‌سازی مالیاتی، فرارهای مالیاتی را رقم زده است؛ گفت: «به‌عنوان نمونه در مجتمعی ٢٢ واحدی که ٢١ واحد به ‌کارهای تجاری از تاتو تا لیزینگ مشغول بودند، فقط پزشکی که در این مجتمع مطب داشت مالیات پرداخت می‌کرد و بقیه واحدها که تابلویی نصب نکرده بودند، از پرداخت مالیات فرار می‌کنند».

وی با انتقاد از اقدام ادارات مالیاتی درباره ملزم‌کردن پزشکان به صدور فهرست صورت‌حساب معاملات خریدوفروش خود، گفت: «خدمات پزشکان در مطب‌ها هیچ سنخیتی با معاملات بنگاه‌های اقتصادی ندارد». علاوه‌بر این موضع، بخش زیادی از پزشکان عمومی نیز به بی‌عدالتی در پرداخت مالیات در میان پزشکان اعتراض دارند. به‌طوری‌که گفته می‌شود بخش بزرگی از پزشکان عمدتا جوان و کم‌درآمد، به‌ویژه پزشکان عمومی، مالیات متعارف می‌پردازند، اما مبلغ مالیات پرداختی برخی از مشهورترین پزشکان از رقم پرداختی مالیات کارکنان نیز کمتر است. علاوه‌بر این وجود دریافت‌های غیررسمی در نظام بهداشت و درمان یکی دیگر از مسائلی است که پرداخت مالیات از سوی پزشکان را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است، به‌طوری‌که گفته می‌شود بخش زیادی از ابهامات مالیاتی در میان پزشکان در شهر تهران صورت می‌گیرد. جایی که بخشی از هزینه‌های عمل‌های جراحی از سوی برخی پزشکان در ابتدا به حساب مباشران پزشکان واریز می‌شود و این روند در خارج از سیستم اداری بیمارستان‌ها رخ می‌دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۷
پزشکان مرغ عروسی و عزا شدند
از من که پول نقد گرفت
مگر به حساب بازاریان و کسبه و وکلا و غیره ورود می کنند؟
خوش حساب ترین صنف برای پرداخت مالیات کارمندان دولت هستند!!!
نه پزشکان محترم
حتما باید اینکار انجام شود البته اونها هم زرنگتر هستند و پولشون رو بحسابهای دیگر منتقل میکنند.
چرا پزشکان به عنوان بخشی از فرهیختگان کشور فرار مالیاتی را اینگونه دامن می زنند. دوستی در کانادا می گفت اینجا فرار مالیاتی و غیرشفاف عمل کردن در این خصوص از ارتکاب به قتل قبیح تر و زشت تر است.
به نظر من اداره امور مالیاتی بزودی باعث اعتراض عمومی و وسیع مردم خواهد شد زیرا در این رکود و بیکاری دارایی فقط فشار به شرکتها و مهندسان و پزشکان وکلیه کسانی که حساب و کتاب ارایه می دهند می آورد در نتیجه آن دلالان بزرگ همچنان سود می برند و مالیات نمی دهند و شرکتها و موسسات متوسط و کوچک در حال تعطیلی هستند
بابا این دکترارو بیخیال شید. هر چی از اینا بیشتر مالیات بگیرید اینا بیشتر به مردم بدبخت فشار میارن.
فقط کارمند بیچاره است که مالیات می دهد
پزشکا با درآمد میلیادری کجا مالیات میدن اصلا"
چی ؟ مالیات پزشکان ؟عجب جوک مسخره ای تابناک صبح نوشته ای ؟ سال هاست که از این حرف ها در سایت به اصطلاح بی طرف شما گفته می شود. برای اطلاعتان همسر یکی از پزشکان معروف در خانه خود دستگاه اسکناس شمار دارد و اسکناس های 50000 تومانی را با آن می شمارد ببین چقدر پول است که آن هم 50000 تومانی که احتیاج به دستگاه اسکناس شمار پیدا کرده اند آن وقت می خواهید وارد حساب بعضی از این پزشکان شوید؟ خیلی خندیدم
اتفاقا بسیار هم پسندیده است.
اکثر پزشکان با درآمدهای واقعا کلان معاف از مالیات باشند و کارمندان و کارگران بابت ریال دریافتی مالیات بپردازند؟؟؟؟؟
طرح بسیار خوبی است. به شرط اینکه به املاک و ساختمانها و برجهای این گروه که حاصل درآمد ناشی از درمان بیماران می باشد نیز مالیات تعلق بگیرد. چرا که اکثر پزشکان مشغول به کار ساخت و ساز می باشند .
بی خود زور نزنید. خیلی از پزشک ها حساب بانکی چندان پری ندارند و از شما زرنگ تر هستند. بسیاری از انها پول خود را به صورت سکه در گاو صندوق منزلش.ن نگه داری میکنن. ولی خودمونیم بررسی حساب بانکی هم دیگه آخر حرفه. این وسط یه چیزی هم هست که بهش میگن حریم خصوصی !!!!!!
خیلی خوبه ، کاش مانند امریکا و اروپا مالیاتهارو درست بگیرن تا اینا مجبور بشن با حوصله و تشخیص درست و با خوشروئی با بیماران رفتار کنن ، فکر نکنم در دنیا کسی مانند پزشکان ایرانی پول پارو کنه ، تازه باز هم زیر میزی میگیرن
بنظر من مصداق زیر پا گذاشتن حریم خصوصی و شخصی هست و باعث میشه که پزشکان سپرده های خودشون رو به بانک کشور های دیگه انتقال بدن.
بجای این کارا نظام مالیاتی و چرخه اون رو تکمیل کنید نه اینکه برید ببینید پزشکان چقدر پول تو حسابشون دارند. بیشتر پزشکان از جاهای دیگه هم درآمد دارن ظریب خطای این روش خیلی بالا خواهد بود.
حالا دوباره این صنف پزشکان همچنان که قبلا در خصوص سریال مهران مدیری همبستگی خود را اعلام کرده بودند و نتیجه هم گرفتند با هم متحد می شوند و از حقوق صنفی خودشون دفاع می کنند و آخر سر سازمان مالیات باید یک چیزی هم دستی بهشون بده که یکوقت به آقایون بر نخوره . اصلا اگر همه حسابهای ملت را چک می کردند و واقعا بر اساس درآمد همه اقشار مالیات کسر می شد که کشور گلستان می شد اما الان قشر بدبخت کارمند اول مالیاتش را از حقوقش کسر می کنند و مابقی را تحویلش می دهند. اما کارهای آزاد مثل طلا فروشان و فروشندگان و پزشکان همیشه خونشون رنگین تر بوده. اصلا بیاین کل حساب ملت را چک کنین و عادلانه مالیات کسر کنین. آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است؟
با سلام .برای پزشک متخلف کاری ندارد برای گرفتن زیر میزی شماره حساب یکنفر دیگه را به بیمار میده و قابل پیگیری هم نیست ودر صورت حساب بانکیش هم نیامده.
سلام.قشر پزشکان کشور به لحاظ شغل مقدسی که دارند ،بیشتر در سایه این تقدس پنهان شده و هر وقت حرف از مالیات پیش میاد ،شروع به مزلوم نمایی میکنند.جراحان زیبایی هستند که روزانه هفتاد میلیون تومان در امد دارند،جراحان قلب و عروقی هستند که در روز حداقل پنج عمل میکنند وصد میلیون در یک روز در امد دارند.دندانپزشکان محترم برای یک پر کردن ساده دندان دویست تومان میگیرند.یک قالب گیری برای 5 دندان مصنوعی که در دو جلسه یک ساعته انجام میشه سه میلیون تومان دستمزد میگیرند.البته اینهم هست که یک پزشک عمومی در امد چندانی نداره.اما در کل پزشکان درامدهای نجومی دارند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها