بازدید 68139
۳

احتمال شکست مذاکرات منتفی نیست/ ظریف: اختلافات همچنان باقی است/ تهدید جدید کری مبنی بر ترک میز مذاکره/ ورود هیات 5 نفر آژانس به تهران/ احتمال تمدید مذاکرات تا پنج شنبه

وزیران خارجه 1+5 از عصر روز یکشنبه رفته رفته وارد وین می شوند. تاکنون وزیران خارجه فرانسه، روسیه، آلمان و نیز فدریکا موگرینی وارد وین شده اند. معاونان سیاسی 1+5 در جلسه هماهنگی به بررسی آخرین تحولات و نتایج پرداختند تا جمع بندی به دست آمده را در اختیار وزیران خارجه خود قرار دهند.
کد خبر: ۵۱۴۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳ 06 July 2015

وزیران خارجه 1+5 از عصر روز یکشنبه رفته رفته وارد وین می شوند. تاکنون وزیران خارجه فرانسه، روسیه، آلمان و نیز فدریکا موگرینی وارد وین شده اند. معاونان سیاسی 1+5 در جلسه هماهنگی به بررسی آخرین تحولات و نتایج پرداختند تا جمع بندی به دست آمده را در اختیار وزیران خارجه خود قرار دهند.

به گزارش«تابناک»، مذاکرات هسته‌ای در گام‌های نهایی خود تا رسیدن به مقصد قرار گرفته است و طی ساعت و روزهای آینده سرنوشت این مذاکرات نفس گیر روشن خواهد شد.از سوی دیگر وزیر خارجه فرانسه در ساعات پایانی عصر روز یکشنبه به همتایان خود در گروه 1+5 پیوست.

هشتمین روز مذاکرات با خود دهمین دور مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا، صالحی و مونیز و نیز مذاکرات ظریف و آمانو را به همراه داشت. آخرین دقایق این روز از مذاکرات با سخنان عراقچی همراه بود که در خصوص همزمانی برداشته شدن تحریم‌ها و اقدامات ایران صحبت‌هایی انجام داد و اینکه این توافقنامه با تصویب شورای امنیت رنگ جدی‌تری به خود خواهد گرفت.

این در حالی است که هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه 27 خرداد ماه در سطح معاونان در شهر وین در جریان است.

وزاری خارجه در بدو ورود به وین چه گفتند؟

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بدو ورود به وین در جمع خبرنگاران گفت: ما در کیلومترهای پایانی این ماراتن هستیم و شرایط برای رسیدن به توافق مهیاست.موگرینی عصر روز یکشنبه گفت: گفت‌وگوهای فشرده‌ای دو طرف داشته و ما بسیار به یک توافق نزدیک هستیم. فضای مذاکرات مثبت و خوب است و من اراده و نیت سیاسی را در طرف‌ها برای رسیدن به توافق هم چنان می بینم.وی تاکید کرد: نکته مهم این است که البته هنوز برخی موضوعات فنی وجود دارد که باید بر روی آن کار کنیم.مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این پرسش که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد سناریوی دیگری وجود دارد گفت: اگر ناکام بمانیم طرح دیگری نداریم و از اول هم قرار بود که اگر روی طرح الف کار می کنیم باید به همان طرح متعهد باشیم.

فابیوس در بدو ورود گفت که "در دو روز پایانی مذاکرات هستیم که روزهای فشرده‌ای خواهد بود. ما در ساعات پایانی مذاکرات به سر می‌بریم و هنوز به جای مورد نظر نرسیده‌ایم و نیاز به تلاش‌های بیشتر وجود دارد.

"وزیر خارجه آلمان نیز پس از ورود به محل مذاکرات در جمع خبرنگاران گفت: اگر توافق شود همه با هم می‌بریم و اگر نرسیم همه با هم شکست می‌خوریم.فرانک اشتاین مایر افزود: در این مرحله پیشرفت‌های زیادی شده ولی هنوز برخی مسائل باقی مانده است. این آخرین مهلت ماست و همه باید تن به یک توافق جامع دهیم. همه باید جرات و جسارت یک توافق جامع را داشته باشند.وی گفت: با توافق یک نقطه بحران در خاورمیانه از بین می‌رود و به خاورمیانه امن کمک می‌کند.وزیر خارجه آلمان ادامه داد: هدف ما این است که ایران دسترسی به سلاح هسته‌ای نداشته باشد و از این نظر خیال ما راحت باشد.دو طرف تاکید دارند که هیچ برنامه‌ای برای تمدید مذاکرات در صورت به نتیجه نرسیدن در این دور از مذاکرات ندارند.

ضمیمه ها 70 درصد پیشرفت داشته است

یک دیپلمات ایرانی گفت: ضمیمه فنی ۷۰ درصد و سایر ضمیمه‌ها ۹۰ درصد پیشرفت داشته است.این دیپلمات ایرانی بامداد روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که ضرب الاجل نهایی مذاکرات چهارشنبه آخر شب یا بامداد پنجشنبه است.وی گفت که در برخی مسایل مشکلات جدی و اساسی باقی است که باید حل شود.

22:00 کاخ سفید: مطمئنا ممکن است گفتگوهای ایران از ۷ جولای بگذرد. برنامه این هفته اوباما، جهت اخبار احتمالی از وین، «عمدا سیال» تنظیم شده است.

21:54 یک دیپلمات آلمانی گفته که احتمال شکست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ که در حال حاضر در شهر وین جریان دارد، منتفی نیست.

21:45 در جلسه عمومي وزرای خارجه درباره برخی از مهمترین اختلافات،بحث جدی صورت گرفت. مقرر شد معاونین و سایر اعضای تیم به ادامه کار روی متون بپردازند

20:40 پایان نشست عمومی وزرای خارجه ایران و 1+5 پس از یک ساعت

19:35 نشست عمومی وزرای خارجه ایران و 1+5 با حضور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا لحظاتی قبل در وین آغاز شد.

احتمال تمدید مذاکرات تا پنج شنبه/ ظریف: اختلافات همچنان باقی است/ تهدید جدید کری مبنی بر ترک میز مذاکره/ ورود هیات 5 نفر آژانس به تهران

18:52 یک منبع آگاه به خبرگزاری اسپوتنیک گفته که احتمالا تا آخر چهارشنبه و بامداد پنج شنبه بحثها جمع بندی و تصمیم نهایی گرفته می‌شود

18:21 دیپلمات ایرانی: متعهد به هیچ ضرب الاجلی نیستیم. یک دیپلمات ایرانی در جلسه توجیهی برای خبرنگاران خارجی در وین گفته است متعهد به هیچ ضرب الاجلی نیستیم و غرب باید تصمیم خود را بگیرد.


18:20 ظریف دقایقی قبل از ساعت سه دیدار با کری را آغاز کرده است.

17:59 یک مقام غربی می‌گوید ایران و گروه موسوم به 1+5 هنوز در مورد تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی علیه تهران، اختلاف نظر دارند.

17:50 یک مذاکره کننده ارشد ایران گفت: تمامی مسائل مربوط به تحریم ها «تقریبا» حل شده است.وی با اشاره به برخی اختلافات موجود اظهار داشت: یکی از موارد باقی مانده و مورد بحث، مسئله ی عبارات به کار رفته در متن توافق است.این مذاکره کننده ارشد ایران اضافه کرد: هم اکنون بر سر هیچیک از موارد مورد اختلاف به بن بست نخورده ایم و گفتگوها بر سر مسائل باقی مانده ادامه دارد.وی تصریح کرد: با این اوصاف، احتمال تمدید مذاکرات هسته ای تا نهم جولای زیاد است.

همچنینیک مقام ایرانی دیگر روز دوشنبه با اشاره به بحث کشورهای غربی درباره بازگشت پذیر بودن تحریم ها در صورت عدم پایبندی تهران به توافق احتمالی هسته ای گفت ایران معتقد است بحث بازگشت پذیر بودن امری دو طرفه است.این مقام در ادامه افزود : «اگر ما مسائلی داریم که برای مثال به لغو تحریم ها مربوط می شود ، چنین روندی باید برای خود آن مسائل هم قابلیت اعمال شدن داشته باشد.» وی تصریح کرد : «به بیان کلی تر، «بازگشت پذیری» چیزی است که باید برای همه طرف های مذاکره در نظر گرفته شود نه فقط یک طرف».این مقام ایرانی تاکید کرد : «ایران پیشتر امتیازهایی داده است و ما انعطاف زیادی از خود نشان داده ایم. به نظر من همه چنین کاری انجام داده اند»وی اظهار داشت هیئت ایرانی «حتی درباره احتمال تمدید مذاکرات صحبت هم نکرده چرا که اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، این کار به سود هیچ کس نیست»این مقام با این حال در پایان خاطر نشان کرد : «اگر بخواهیم چند روز بیشتر در وین بمانیم و اینجا وقت صرف کنیم بهتر از آن است که به خانه برویم و سپس دوباره برگردیم».

17:12 منبع آگاه غربی: مشارکت روسیه برای توسعه مرکز علمی در فردو. یک منبع آگاه غربی امروز دوشنبه تاکید کرد که طرف روسی احتمالا برای توسعه مرکز علمی و تحقیقاتی در تاسیسات اتمی فردو مشارکت خواهد کرد.

16:45 ظریف و لاوروف با هم دیدار کردند

احتمال تمدید مذاکرات تا پنج شنبه/ ظریف: اختلافات همچنان باقی است/ تهدید جدید کری مبنی بر ترک میز مذاکره/ ورود هیات 5 نفر آژانس به تهران

15:43 نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۵ ساعت ۱۴ به وقت وین برگزار می‌شود

14:25 یک مقام ایرانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مذاکرات جدی و فشرده است و در فضایی خوب برگزار می‌شود

13:44 اکنون جلسه داخلی میان اعضای ۱+۵ در وین در حال برگزاری است

ظریف: اختلافات همچنان باقی است/ تهدید جدید کری مبنی بر ترک میز مذاکره/ ورود هیات 5 نفر آژانس به تهران/ چهارشنبه ضرب الاجل نهایی

13:44 رایزینی ظریف و کری ساعت ۱۱ به وقت وین آغاز می‌شود . وزرای خارجه ایران و آمریکا ساعت ۱۱ به وقت محلی به گفتگو خواهند نشست. اکنون جلسه داخلی میان اعضای ۱+۵ در وین در حال برگزاری است

13:07 وزیر خارجه چین: پیشرفت جدیدی در مذاکرات حاصل شده است. وزیر خارجه چین گفت: همه طرفها در مذاکرات به ویژه ایران و آمریکا باید هر چه زودتر تصمیم خود را بگیرند. توافق در دسترس است و پیشرفت جدیدی در مذاکرات حاصل شده است.

12:30 جان کری: اگر توافق با تهران حاصل نشود، از مذاکرات هسته‌ای خارج می‌شویم . به گزارش النشره، وزیر خارجه آمریکا گفت: اگر در مذاکرات هسته‌ای نتوانیم با ایران به توافق برسیم، از مذاکرات عقب‌نشینی خواهیم کرد

12:56 وزیر خارجه روسیه هم به جمع وزرای خارجه در وین پیوست.

11:58 سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان از ورود هیأت 5 نفره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران خبر داد و گفت: ورود این هیأت به منظور مذاکره در خصوص جزئیات تفاهمات صورت گرفته در سفر اخیر «یوکیا آمانو» به ایران انجام می‌گیرد.

11:52 وزیر خارجه انکلیس دقایقی قبل وارد هتل کوبورگ محل مذاکرات هسته ای ایران و ١+٥ شد.

05:06 خبرگزاری روسی اینترفکس نوشته است که وزرای خارجه ایران و گروه موسوم به 1+5 ظهر روز دوشنبه در شهر وین دیدار می‌کنند.

2:50 «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در مراسم شب قدر در مسجد امام علی شهر «وین» در خصوص روند مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) تصریح کرد: هنوز هیچ چیز معلوم نیست،ما داریم تلاش می کنیم.وی ادامه داد: برخی اختلافات همچنان باقی است و از مردم درخواست دعا داریم. ان شاء الله صلاح کشور و اسلام و مسلمین و مردم خوب ما در این شب عزیز مقدر شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۵
انتشار یافته: ۳
سلام برمردان با صلابت محکم باشىد انشااله پىروز هستىن
پاسخ ها
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
من واقعا در عجبم کسانی که منفی میدن عرق ملی ندارن یا چزو کسانی هستنی که منضرر میشن ؟
ایران وایرانی ثابت کرد درعرصه دیپلماسی وچانه زنی برای حقوق برحق ملت ایران یک ابرقدرت هست . درودبرظریف وتیم قدرتمندش
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر