بازدید 1583

مخالفان، رئيس جمهور ترکيه را به تعلل در تشکيل دولت جديد متهم کردند

وی گفت هدف، افزایش محبوبیت حزب عدالت و توسعه در صورت برگزاری یک انتخابات دیگر است. مهار ارتش ترکیه که در نیمه دوم قرن بیستم، چهار دولت را از قدرت برکنار کرد، یکی از اولویت های اردوغان در دوران 12 سال مسئولیت وی به عنوان نخست وزیر بود.
کد خبر: ۵۱۵۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۲ 08 July 2015
یک ماه پس از آن که حزب عدالت و توسعه اکثریت خود را در پارلمان ترکیه از دست داد، نمایندگان مخالف روز سه شنبه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور را به کارشکنی در تلاش ها برای تشکیل یک دولت ائتلافی متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از آنکارا، انتخابات هفتم ماه ژوئن باعث شد حزب عدالت و توسعه نتواند برای نخستین بار در بیش از یک دهه گذشته به تنهایی حکومت کند که این مسئله، ترکیه را وارد بلاتکلیفی سیاسی بی سابقه ای از دهه 90 میلادی کرد و جاه طلبی اردوغان را برای کسب قدرت بیشتر فعلا ناکام گذاشت.

تا زمانی که اردوغان به احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه اختیار تشکیل یک دولت جدید را بدهد که در آن زمان، وی 45 روز مهلت دارد این کار را انجام دهد یا این که با احتمال برگزاری انتخاباتی دیگری مواجه شود، احتمال آغاز گفتگوهای رسمی برای تشکیل ائتلاف وجود ندارد.

برخی از نمایندگان مخالف اعلام کرده اند اردوغان تعلل می کند تا به اختلافات مخالفان دامن بزند و اطمینان حاصل کند که حزب عدالت و توسعه تا زمان برگزاری نشست شورای عالی نظامی (یاس) در ماه اوت که فرماندهان مهم ارتش منصوب می شوند، همچنان در قدرت است.

اوزگور اوزل، نماینده حزب اصلی مخالف موسوم به «حزب جمهوریخواه خلق» در گفتگو با رویترز اعلام کرد: «وی می خواهد که تغییرات در یاس فقط توسط وی به تنهایی بدون بحث، با کابینه قدیمی و فضای سیاسی قدیمی، انجام شود».

اوزل افزود: «وی فکر می کند روند کند باعث اختلافات بین مخالفان، نه در حزب خودش، خواهد شد».

وی گفت هدف، افزایش محبوبیت حزب عدالت و توسعه در صورت برگزاری یک انتخابات دیگر است.
مهار ارتش ترکیه که در نیمه دوم قرن بیستم، چهار دولت را از قدرت برکنار کرد، یکی از اولویت های اردوغان در دوران 12 سال مسئولیت وی به عنوان نخست وزیر بود.

مرال دانیش بشتاش، معاون حزب حامی کردها موسوم به «حزب دموکراتیک خلق ها» نیز در گفتگو با رویترز اعلام کرد: «رئیس جمهور از ابتدا این پیام را داده است که این روند تحت کنترل من پیش خواهد رفت».
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر