بازدید 13744
محسن رضایی در گفتگو با روزنامه فرانسوی فیگارو:

مذاکرات سطح سیاست بین المللی ایران را ارتقا داد/نفوذ و جایگاه رهبری در منطقه وجهان بعد از مذاکرات بیش از گذشته، تقویت می‌شود/ فرانسه سیاست خارجی را با تبلیغات اشتباه گرفته

نظام جمهوری اسلامی در این سطح از روابط بین الملل، ظرفیت و توانایی خودش را نشان داده است. ایران اولین کشور در حال توسعه است که توانسته با همه قدرت‌های بین المللی یکجا مذاکره کند. سایر کشورهای جهان تا به حال روی یک میز با شش قدرت جهانی گفتگو نداشته‌اند.
کد خبر: ۵۱۵۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸ 09 July 2015

محسن رضایی در گفتگو با ژرژ مالبرانو خبرنگار و تحلیلگر ارشد روزنامه فرانسوی فیگارو گفت: مذاکرات هسته‌ای، سطح سیاست بین المللی ایران را ارتقا داد و این قابلیت سیاسی در آینده به کار خواهد آمد.

به گزارش «تابناک» و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی، مشروح گفتگوی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با روزنامه فیگارو به شرح زیر است:

فیگارو: مذاکرات وین در حال دنبال شدن است، شما فکر می کنید چه کسی در ایران از توافق احتمالی، بیشترین منفعت را می برد؟

محسن رضایی : ملت ایران، بیشترین منفعت را می برد. نظام جمهوری اسلامی در این سطح از روابط بین الملل، ظرفیت و توانایی خودش را نشان داده است. ایران اولین کشور در حال توسعه است که توانسته با همه قدرت های بین المللی یکجا مذاکره کند. سایر کشورهای جهان تابه حال روی یک میز با شش قدرت جهانی گفتگو نداشته‌اند. این مذاکرات سطح سیاست بین المللی ایران را ارتقا داد. یک حیثیت سیاسی و بین المللی تازه پیدا کردیم. این قابلیت سیاسی در آینده به کار خواهد آمد.

فیگارو: اگر بخواهیم به فضای داخلی ایران و مسائل اجتماعی نگاه کنیم آیا این توافق به گشوده تر شدن فضای اجتماعی منجر می شود؟

محسن رضایی: الان فضای اجتماعی و سیاسی ایران، آزادترین فضا در منطقه است. در منطقه ما، هیچ کشوری مانند ایران، این مقدار آزادی ندارد. در عرصه اجتماعی، بعد از این مذاکرات انسجام و وحدت ما بیشتر خواهد شد. رابطه مردم با دولت و نظام بیشتر می شود. نفوذ و جایگاه مقام معظم رهبری بعد از مذاکرات در منطقه و جهان بیش از گذشته، تقویت می شود.

فیگارو: چرا فکر می کنید جایگاه رهبری بعد از مذاکرات، تقویت می شود؟

محسن رضایی: اصل مذاکرات در اختیار ایشان است. ایشان است که مذاکرات را اداره می کنند. ایشان با رفتاری هوشمندانه، تصمیمات دیپلماتیک قابل تجلیل در عرصه بین الملل از خودشان نشان دادند و از تندروی های احتمالی در ایران در هر دو طرف جلوگیری کردند. کسانی که در برابر غرب خیلی منفعل بودند و هم کسانی را که با مذاکرات مخالف بودند را کنترل کردند.

فیگارو: آیا تصمیم برای گفتگو با شیطان بزرگ برای مسئولان ایران، دشوار بود؟

محسن رضایی: مشکل شیطان بزرگ، خودش است. ما در این مذاکرات می توانستیم در دوسال پیش هم به نتیجه برسیم. اما طرف مقابل زیاده خواهی می کرد. ولی چون اوباما راه دیگری جز مذاکره نداشت، ناچار با مذاکره با ایران شد اگر آمریکا می توانست با فشار نظامی، توان هسته ای ایران را محدود کند، دست به این اقدام می زد ولی نتوانست و چون نتوانست به مذاکرات تن داد. این نشان می دهد که آمریکایی ها با این روحیه مرتبا شکاف بین خودشان با ایران را زیادتر می کنند. تحریم ها، عمق این شکاف را بیشتر کرد. پیش از تحریم ها، فاصله کمتر بود. در دوران اصلاحات که ایران سیاست تنش زدایی را در پیش گرفته بود، جرج بوش مدعی شد که ایران در کنار رژیم بعث عراق و کره شمالی در محور شرارت است. مشکل خود آمریکایی ها هستند. و الان هم این شکاف زیاد شده. آقای اوباما هم چندی پیش اعتراف کرد و گفت که بی اعتمادی عمیقی میان ایران و آمریکا هست.

ملت ایران، بیشترین منفعت را از توافق احتمالی می برد. نظام جمهوری اسلامی در این سطح از روابط بین الملل، ظرفیت و توانایی خودش را نشان داده است. ایران اولین کشور در حال توسعه است که توانسته با همه قدرت های بین المللی یکجا مذاکره کند. سایر کشورهای جهان تابه حال روی یک میز با شش قدرت جهانی گفتگو نداشته‌اند. این مذاکرات سطح سیاست بین المللی ایران را ارتقا داد. یک حیثیت سیاسی و بین المللی تازه پیدا کردیم. این قابلیت سیاسی در آینده به کار خواهد آمد

فیگارو: آیا پس از توافق هم قضیه به همین شکل خواهد ماند. آمریکا همچنان شیطان بزرگ خواهد بود؟

محسن رضایی : همه چیز به رفتار آمریکایی ها بستگی دارد. از شیطان بودن بیایند بیرون. اگر آمریکایی ها به تعهداتشان بعد از توافق عمل کنند و تحریم های ظالمانه را بردارند و رئیس جمهور بعدی آمریکا، نخواهد که دوباره کارشکنی کند، براي ملت ايران موثر خواهد بود. اما برقراری رابطه ایران و آمریکا ، پروسه ای طولانی خواهد بود و به دلیل بی اعتمادی و عمق شکاف بین این دو کشور، این ارتباط به زودی برقرار نخواهد شد اما اگر آمریکایی ها در پرونده هسته اي خوب عمل کنند می توان در یک پرونده دیگر هم با آنها وكشورهاي ديگر به بحث نشست.

فیگارو: مثلا چه پرونده ای؟

محسن رضایی : مانند مساله آلودگی های محیط زیست که الان ایران، عراق، سوریه، کویت و خلیج فارس را در برگرفته و حل آن، همکاری بین المللی را طلب می کند. الان میلیون ها بشکه نفت روی آب های خلیج فارس، پخش شده است.

فیگارو: در سوریه چطور آمریکایی ها می توانند به ایرانی ها برای حل مشکل کمک کنند؟

محسن رضایی: کمک آمریکایی ها این است که مزاحم بشار اسد نشوند. آقای اسد الان قانون اساسی را تغییر داده و انتخابات برگزار می کند. دموکراسی تنها راه حل مشکل سوریه است. آمریکا این راه حل را بپذیرد و از افرادی که دست به سلاح برده اند، حمایت نکند.

فیگارو: آیا ایران و سوریه تا ابد رابطه پیوسته‌ای دارند یا موضوعی است که می توان درباره اش بحث کرد؟

محسن رضایی : سوریه در انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی خیلی به ملت ایران کمک کرده است. ما نمی توانیم دوستی مان را به هم بزنیم. سوریه راه حل دموکراسی دارد، همه گروه های سوری با هم بنشینند و از طریق دموکراسی اختلافات را حل کنند. الان اسد بهترین فرد برای مذاکره است.

فیگارو: شما به عنوان فرمانده سابق سپاه پاسداران این موضوع را مطرح می کنید؟

محسن رضایی: اخلاق را نمی توان از سیاست کنار گذاشت. آنها یک زمانی به ما کمک کردند و این اعتقاد ماست.

ملت ایران، بیشترین منفعت را از توافق احتمالی می‌بردنفوذ و جایگاه رهبری بعد از مذاکرات بیش از گذشته، تقویت می‌شودهمه چیز به رفتار آمریکایی‌ها بستگی دارد، از شیطان بودن بیایند بیرون

فیگارو: ایران و آمریکا برای حل مساله داعش در عراق چه کمکی می توانند انجام دهند؟

محسن رضایی : در مساله داعش، معتقدیم خود مردم عراق باید با فعال و توانمند شدن، موضوع را حل کنند. اگر آمریکایی ها بعد از سقوط صدام از عراق خارج می شدند و ارتش و مردم عراق را تقویت می کردند. داعش به وجود نمی آمد و وارد این کشور نمی شد. ضعف ارتش عراق بر عهده آمریکایی ها است. اگر آمریکایی ها اصلا دخالت نکنند و اجازه بدهند خود ملت عراق دفاع کند، بسیار بهتر خواهد بود.

فیگارو: نظر شما در خصوص جنگ ائتلاف کشورهای غربی علیه داعش در عراق چیست؟

محسن رضایی: این یک ائتلاف شکست خورده است و هیچ تاثیری در مبارزه با داعش نداشته است. ائتلافی که آمریکایی ها ساخته اند، جلوی پیشروی داعش را در هیچ محوری نگرفته است. در آزاد سازی تکریت، خود مردم عراق موثر بودند.

فیگارو: به نظر شما در عراق و سوریه چه کار باید کرد تا جنگ علیه داعش، موثر باشد؟

محسن رضایی: مرز با ترکیه باید مسدود شود. آمریکایی ها فقط همین مرز را مسدود کنند تا نفت عراق و سوریه به وسیله داعش صادر نشود. تا نیرو و امکانات از اروپا و سراسر جهان به داعش ارسال نشود. خرید نفت داعش را تحریم کنند. آمریکایی ها جلوی ارسال سلاح و تجهیزات ساخت کشور خودشان را به داعش بگیرند.

فیگارو: آیا ایران آماده است که در صورت نیاز، نیروهای خودش را برای نبرد با داعش به خاک عراق بفرستد؟

محسن رضایی : مردم و ارتش عراق باید قوی شوند. ما در عراق دخالت نمی کنیم. اگر امنیت ما تهدید شود، ما فاصله 40 کیلومتری را تعیین کرده ایم که نباید داعشی ها به مرز ما نزدیک شوند.

فیگارو: آیا ایران از سوی داعش، تهدید می شود؟

رضایی: نه. داعش فقط توانسته است در مناطق خاصی پیشرفت کند، مانند برخی از مناطقی که اهل سنت هستند. آنها در مناطق شیعه نشین مانند بصره و کربلا و نجف نتوانسته اند جلو بیایند. در ایران هم همینطور، مردم همه ضد داعش هستند حتی مردم اهل سنت ایران، داعش را نمی پذیرند. داعش تهدید اصلی برای ما نیست، ما تا سی چهل سال آینده تهدیدی نداریم. ایران در خارج از مرزهای خود، در حال ایفا کردن نقش و وظیفه خود در پاسداری از صلح و امنیت است.

فیگارو: چطور می توانید روابط خود را با عربستان سعودی بهتر کنید؟

محسن رضایی : همه مسائل از خود عربستان شروع شد. ما که رابطه خوبی داشتیم. آنها در سوریه، بحرین و یمن وارد شدند و داعش را سازمان امنیت عربستان طرح ریزی کرد. ملک عبدالله مسوولین آنجا را بعد از آنکه به طرحشان در خصوص داعش پی برد، برکنار کرد.

فیگارو: بندر بن سلطان را می گویید؟ یعنی او از داعش استفاده ابزاری کرد ؟

محسن رضایی : او این فتنه را درست کرد. خودشان هم نمی دانستند که نتیجه این چنین می شود. رخدادها شبیه مساله طالبان شد که القاعده از درونش خارج شد. عربستان اشتباه بسیار بزرگی کرد.

فیگارو: آیا ایران به دنبال آن است که در یمن، عراق و سوریه، تشکیلاتی مانند حزب الله لبنان را تشکیل بدهد؟

رضایی گفت: ما به دنبال دموکراسی هستیم. تنها راه منطقه برای جلوگیری از آشوب و تروریسم، برقراری مردم سالاری است. در عربستان سعودی واقعا باید انتخابات مردمی برگزار شود. این وضعیت قابل قبول نیست.

فیگارو: اما در سوریه، بشار اسد حامیان دموکراسی را سرکوب کرد!

محسن رضایی : دموکراسی با اسلحه؟ مخالفان اسد خواهان دموکراسی نبودند. آنها می خواستند در فضای تحول خواهی منطقه به مانند کشورهایی نظیر مصر، تغییراتی انجام بدهند اما خیلی زود، دست به سلاح بردند. با بمب گذاری و انفجار و یا با هرج و مرج و جنگ گروهی با یکدیگر که نمی توان دموکراسی را دنبال کرد.

فیگارو: آیا در صورت توافق، نقش سپاه پاسداران تغییر خواهد کرد؟

محسن رضایی : سپاه دارد طبق قانون عمل می کند. در قانون اساسی، سپاه برای پاسداری از انقلاب و دستاوردهای انقلاب تعریف شده و همان نقشی که در گذشته داشته را ادامه خواهد داد.

فیگارو: شما فکر می کنید با این توافق، جایگاه ایران تغییر خواهد کرد؟ موضوع مسائل انتخابات 88 چگونه خواهد بود؟

محسن رضایی : بعد از توافق وضعیت ایران، در داخل و خارج تثبیت می شود. ارتباط مردم با دولت قوی تر خواهد شد. نظام قدرتمندتر خواهد شد و اعتبار ایران در بیرون از مرزها، افزایش پیدا می کند. روابط سایر کشورها با ایران گسترش خواهد یافت. ما افق خوبی را برای آینده ایران می بینیم. البته بحث مذاکرات ما با قدرت های جهانی هیچ ارتباطی به مسائل داخلی ندارد. در مسائل داخلی، قوه قضاییه پرونده ها را دنبال می کند.

فیگارو: نگاه مسئولان ایرانی به نقش و جایگاه فرانسه در نظام بین الملل و مذاکرات چیست؟

محسن رضایی : دولتمردان فرانسه سیاست خارجی را با تبلیغات اشتباه گرفته اند. این دو مقوله با یکدیگر خیلی تفاوت دارند. آنها کارهای شتاب زده می کنند. جای دوگل در فرانسه امروز خالی است.

بعد از توافق وضعیت ایران، در داخل و خارج تثبیت می شود. ارتباط مردم با دولت قوی تر خواهد شد. نظام قدرتمندتر خواهد شد و اعتبار ایران در بیرون از مرزها، افزایش پیدا می کند. روابط سایر کشورها با ایران گسترش خواهد یافت. ما افق خوبی را برای آینده ایران می بینیم. البته بحث مذاکرات ما با قدرت های جهانی هیچ ارتباطی به مسائل داخلی ندارد.

فیگارو: بله ، اما آیا شما فکر می کنید این شیوه و رفتار، تبعات و یا نتایجی خواهد داشت؟

محسن رضایی : اگر نتایجی داشته باشد کوتاه مدت خواهد بود. برای ما چندان مهم نیست این رفتار دستاوردی برای فرانسه نخواهد داشت. کشور بزرگی مانند فرانسه را نمی توان با تصمیم های کوتاه مدت و مقطعی اداره کرد. توصیه من به روشنفکران و مسوولان احزاب فرانسه این است که توجه داشته باشند که در ده سال آینده منطقه خاورمیانه، بسیار مهم خواهد بود. اگر می خواهند نقش آفرینی کنند از این برنامه های کوتاه مدت و تبلیغاتی پرهیز کنند و نگاه استراتژیک را دنبال کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر