بازدید 23201
مروری بر روزنامه‌های امروز 22 تیرماه؛

احتمال ائتلاف حامیان لاریجانی با اصلاح‌طلبان/ اعلام ایما و اشاره ای توافق هسته ای/ نهضت ثبت‌نام حداکثری‌ زنان/ آغاز حرکت دولت در همسو کردن فرمانداران و استانداران

روز پایانی مذاکرات که دکتر ظریف وعده آن را داده، با تیترهای هیجانی برخی ‌روزنامه ها همراه شده است. برخی دیگر نیز به مثابه رویه سابق از رویه فعلی مذاکرات انتقاد کرده اند؛ هرچند همچنان برخی موضوعات سیاسی از جمله استعفای دسته‌جمعی نمایندگان استان فارس نیز مورد توجه رونامه‌ها قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۱۶۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 13 July 2015

روز پایانی مذاکرات که دکتر ظریف وعده آن را داده، با تیترهای هیجانی برخی ‌روزنامه ها همراه شده است. برخی دیگر نیز به مثابه رویه سابق از رویه فعلی مذاکرات انتقاد کرده اند؛ هرچند همچنان برخی موضوعات سیاسی از جمله استعفای دسته‌جمعی نمایندگان استان فارس نیز مورد توجه رونامه‌ها قرار گرفته است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های دوشنبه 22 تیرماه را مرور کنید.

«روزنامه آرمان» در گزارشی به قلم سعید شمس به گمانه زنی ها در رابطه با ائتلاف ها برای انتخابات آینده مجلس پرداخته ‌و در گفت‌و‌گو‌ با ‌رسول منتجب نیا، دبیر کل حزب اعتماد ملی با تیتر «‌احتمال ائتلاف حامیان لاریجانی با اصلاح‌طلبان» به نقل از وی نوشته است: «‌‌اگر قرار باشد هواداران دولت از بودن با لاریجانی یا اصلاح‌طلبان یکی را انتخاب کنند، انتخاب عقلانی این است که همکاری با جریان اصلاح‌طلبی را برگزینند. چون آقای علی لاریجانی فضایی شکننده در سیاست دارد و تندروها به‌شدت در مقابل او ایستادگی کرده‌اند و دنبال این هستند تا مانع از حضور جدی‌اش در فضای انتخاباتی باشند. همین مساله انگیزه کافی برای لاریجانی است تا بخواهد با دولتی‌ها ائتلاف کند.دو مساله در این بحث موجود است؛ اینکه هواداران آقای روحانی به طرف آقای لاریجانی بروند یا اینکه طرفداران رئیس مجلس دنبال این باشند به اصلاحات نزدیک شوند. البته این امکان وجود دارد که بین طیف لاریجانی و اصلاح‌طلبان در برخی از حوزه‌ها ائتلافی شکل بگیرد‌».


«روزنامه اعتماد» نیز در گزارشی به ادامه کشمکش تغییرات در دولت می پردازد. این روزنامه در این گزارش با تیتر «گام دولت در همسو كردن فرمانداران و استانداران» می نویسد: «‌به نظر مي‌رسد هر چه به انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري نزديك مي‌شويم، عزم حسن روحاني براي همراه كردن استان‌ها با دولتش بيشتر مي‌شود و در اين راهي كه براي روحاني دشواري‌هايي را به همراه دارد اين سياسي‌ترين وزارتخانه او يعني وزارت كشور است كه دستخوش خانه‌تكاني بزرگي خواهد شد؛ خانه‌تكاني‌اي كه بي‌ترديد به مذاق بسياري خوش نخواهد آمد. وزير كشور حسن روحاني دست به كار شده است و بعد از معرفي گزينه استان فارس كه با مخالفت شديد نمايندگان استان فارس مواجه شد، در نخستين قدم‌هايش ديروز با بركناري فرماندار بابل هم موافقت كرد. صبح ديروز رجب ملايي رييسي فرماندار بابل بركنار و محمدتقي عباسپور جانشين او شد؛ خبري كه در تماس با آنها مورد تاييد هر دو نفرشان قرار گرفت. شايد اتخاذ چنين سياستي را بتوان نخستين قدم جدي حسن روحاني در زمينه سياست داخلي در آستانه دو انتخابات مهم در كشور دانست‌».

همچین سارا معصومی خبرنگار این روزنامه در وین در گزارشی با تیتر «سرانجام توافق» با اشاره به روند مذاکرات تا کنون نوشته: «منابع مختلف در تيم‌هاي مختلف رسانه‌اي كشورهاي ١+٥ هم به زبان ايما و اشاره تاكيد داشتند كه ايران و ١+٥ به توافق جامع هسته‌اي دست پيدا كرده‌اند اما مراحل نگارش متن و رعايت ريزه كاري‌هاي حقوقي به گونه‌اي كه فرصت تعبيرهاي ناصواب سياسي و حقوقي از آن گرفته شود به زمان بيشتري نياز دارد. پيش از اين هم در چند روز گذشته منابع ايراني تاكيد كرده بودند كه مفاد قطعنامه شوراي امنيت بسيار حياتي است. با توجه به نياز دو طرف براي چند ساعت كار براي فراهم كردن مقدمات اعلام توافق و پاكنويس متن نهايي هر ساعتي كه توافق ميان ايران و شش كشور آن نهايي شود، دو طرف به حداقل چهار تا شش ساعت زمان براي بازخواني و تهيه ترجمه‌ها نياز دارند. به گفته يك منبع آگاه آنچه تا عصر روز گذشته همچنان وقت وزراي امور خارجه ايران و ١+٥ و همچنين تيم‌هاي كارشناسي و مديران سياسي را به خود اشغال كرده بود، مسأله ريزه‌كاري‌هاي موجود در متن قطعنامه بود.

اين قطعنامه شوراي امنيت كه گفته مي‌شود در بازه زماني دو هفته‌اي تا يك ماه پس از حصول توافق در وين، در نيويورك در شوراي امنيت به تصويب خواهد رسيد بايد به گونه‌اي باشد كه هم شش قطعنامه ديگر را كان‌لم يكن كرده و ايران را از فصل هفت خارج كند و هم نقشه راه آينده برنامه هسته‌اي ايران و مفاد تعهدهاي اين كشور و طرف مقابل باشد. تنظيم چنين قطعنامه‌اي كه بايد آخرين قطعنامه در خصوص ايران در شوراي امنيت باشد و در مفاد آن زمان خروج پرونده ايران از شوراي امنيت هم قيد شده باشد كار آساني نيست و در بهترين حالت به حداقل ٢٤ ساعت زمان دهي به كارشناسان نياز دارد. ايران و سه كشور اروپايي يك بار ديگر هم در سال ٢٠٠٥ ميلادي تا اين مرحله آمده‌اند و در همان زمان هم اين امريكا بود كه با اعمال فشار بر متحدان اروپايي خود مانع از حصول توافق هسته‌اي شد. با چنين تجربه‌اي نمي‌توان با اطمينان صد‌در‌صدي از حصول توافق سخن گفت. معامله ايران و ١+٥ در راس آنها امريكا در آخرين لحظه ادامه دارد.


تمام نشانه‌هاي خبري و تحليلي در وين و پايتخت كشورهاي حاضر در مذاكرات حاكي از اين است كه توافق قطعي و اجتناب‌ناپذير است اما باز هم نمي‌توان شيطنت‌هاي دقيقه ٩٠ بازيگران اصلي و همچنين بازيگران در حاشيه را ناديده گرفت. بر اساس رايزني‌هايي كه در يك ماه گذشته و در حد وسيع‌تر پس از لوزان ميان ايران و ١+٥ صورت گرفته است تمام تحريم‌هاي اقتصادي و مالي عليه ايران در روز اجراي توافق از ميان برداشته خواهد شد. تيم مذاكره‌كننده ايران در دولت يازدهم در دو سال مذاكره فشرده حقوقي و سياسي و فني تمام تلاش خود را به كار گرفت كه نه تنها سايه شش قطعنامه از سر ايران برداشته شود بلكه نگاه شوراي امنيت به پرونده هسته‌اي ايران و در نگاه كلان‌تر به موقعيت ايران در سطح منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي هم تغيير كند. بر اساس چنين استراتژي‌اي، قطعنامه جديد به گونه‌اي تنظيم و تصويب خواهد شد كه ايران ديگر يك كشور تحت تحريم نخواهد بود‌».


«روزنامه کیهان» امروز در یادداشت‌روز خود به قلم سعدالله زارعی، کارشناس مسائل بین المللی با تیتر «گزینه های پیش روی یمن» می نویسد: «‌آنچه از مجموعه تحولات میدان به چشم می‌آید این است که رژیم سعودی اگرچه دستاوردی نمی‌تواند داشته باشد، این رژیم جنگ را تا زمانی نامعلوم ادامه می‌دهد و براین اساس باید در انتظار تداوم جنایات از سوی آل‌سعود بود. اینکه روز گذشته و علیرغم اعلام آتش‌بس از سوی سازمان ملل، رژیم سعودی به حملات خود علیه مردم مظلوم یمن ادامه داد نشان می‌دهد که ریاض نمی‌تواند بدون دستاورد حتی به آتش‌بس محدود انسانی تن دهد. در نقطه مقابل آن، جنبش انصارالله نمی‌تواند برای صلح، استقلال و تمامیت ارضی این کشور را نادیده بگیرد. صلحی ارزشمند است که در آن آزادی عمل کشور و مرزهای آن از تعرض مصون باشد و تداوم جنگ تا زمانی که به تحقق این منجر شود، ضرورت و مشروعیت دارد.

برای انصارالله، صلح و ختم جنگ اهمیت دارد و از این رو سیدعبدالملک بدرالدین، روز گذشته ضمن اشاره به نیاز یمن به قطع تجاوز از شکننده بودن آن و عدم پایبندی متجاوز به آتش‌بس انتقاد کرد اما در عین حال انصارالله محکوم به پذیرش هر صلحی نیست چرا که از یک سودفاع در برابر تجاوز، خود مشروعیت‌زاست و از سوی دیگر انصارالله برای رسیدن به صلحی که تمامیت ارضی و استقلال و امنیت یمن تامین کند، توانایی ادامه جنگ را دارد. انصارالله بخوبی می‌داند که طرف مقابل، از هر امکانی که می‌توانسته استفاده کرده و در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی هم بیش از این امکانی برای کمک به رژیم سعودی برای تغییر معادله ندارد و لذا صحنه جنگ برای انصارالله کاملا روشن و همراه با نتایج مشخص می‌باشد.

اما ذکر یک نکته هم اهمیت دارد. تجربه رژیم‌هایی نظیر سعودی و صهیونیستی بیانگر آن است که این نوع رژیم‌ها وقتی نتوانند در فرایند طبیعی به نتیجه برسند برای آنکه شکست خود را تحت‌الشعاع قرار داده و ضرورت پایان دادن به جنگ را عامل اصلی توقف جنگ معرفی نمایند به یک جنایت ویژه دست می‌زنند. رژیم آل‌سعود در این جنگ بیش از 100 روزه از هیچ جنایتی فروگذار نکرد، اما در عین حال با محدودیت‌هایی هم مواجه بوده و ترس‌هایی هم داشته است. بر این اساس این امکان وجود دارد که رژیم عربستان به اقدام رذیلانه‌ای روی‌آورد که رژیم صهیونیستی در جریان جنگ 33 روزه در روستای «قانا» انجام داد و یا جنایت هولناکی که علیه پناهندگان به مدرسه «ازوا» در غزه مرتکب شد. این باید مورد توجه جدی باشد و هشدارهای لازم داده شود‌».


«روزنامه شرق» نیز در گزارشی با تیتر «‌نهضت ثبت‌نام حداکثری» به موضوع شرکت زنان به عنوان کاندیدا در انتخابات می پردازد. این روزنامه در بخشی از این گزارش نوشته است: «‌حزب جمعیت زنان مسلمان نواندیش آغازگر شد؛ «پیش به‌ سوی نهضت ثبت‌نام حداکثری تا رسیدن به سهمیه ٣٠ درصدی»؛ این خروجی افطاری عصر شنبه بود؛ افطاری‌ای که بهانه‌ای شد برای جمع‌شدن زنان فعال سیاسی- اجتماعی با چشم انداز افزایش سهم زنان در انتخابات مجلس دهم. از همه هم دعوت شده بود؛ اصلاح‌طلب و اصولگرا. اگرچه زنان اصولگرا نیامدن را ترجیح دادند، شهیندخت مولاوردی، الهه کولایی، فاطمه راکعی، آذر منصوری، بدرالسادات مفیدی، مینو مرتاضی لنگرودی، سهیلا جلودارزاده، شهربانو امانی، اکرم مصوری‌منش، فخرالسادات محتشمی و بسیاری دیگر... . ابتهاج مسئول دفتر معصومه ابتکار هم به نیابت از رئیس سازمان محیط ‌زیست آمده بود. نشست دیروز باوجود امیدواری‌های زیادی که داشت حامل یک خبر بد هم بود؛ خبری که از دهان شهیندخت مولاوردی و فائزه هاشمی بیرون آمد؛ رأی‌نیاوردن طرح سهمیه ٣٠ درصدی زنان از مجلس از سوی مجمع تشخیص مصلحت؛ طرحی که برای گنجانده‌شدن ذیل سیاست‌های کلی انتخابات از سوی معاون امور زنان ریاست‌جمهوری به مجمع تشخیص ارسال شده بود و باوجود موافقت هاشمی‌رفسنجانی، اما رأی لازم را نیاورد‌».

فائزه هاشمی در بخشی از سخنرانی دیشب خود با خرده‌ گرفتن از رد طرح سهمیه ٣٠ درصدی زنان از مجلس در مجمع تشخیص مصلحت نظام فاش کرد که دونفر در مجمع به این طرح رأی ندادند و عامل ردشدن آن بودند. او گفت: «خودمان هم فکر می‌کردیم که چون آقای هاشمی به‌عنوان رئیس مجمع از این موضوع دفاع کرد حتما رأی خواهد آورد. ولی رأی نیاورد. با شرمندگی باید بگویم که یکی از کسانی که رأی نداده، عموی من {محمد هاشمي} بوده است. اگر می‌دانستم ایشان رأی نمی‌دهد می‌رفتیم لابی می‌کردیم! دیشب متوجه شدم که یکی از آن دونفر عموی من محمد هاشمی، بوده است».

«فائزه هاشمی» افزود: «ما هروقت نزد آقای هاشمی می‌رویم و از وضعیت کشور گله می‌کنیم که چرا به خانم‌ها پست نمی‌دهید و چرا آنها را به بازی نمی‌گیرید؟ می‌گویند شما خودتان به خودتان رأی نمی‌دهید از بقیه چه انتظاری دارید؟ این حرف درستی است. نکته دیگر این که ما با آقایان در یک‌جا فعالیت می‌کنیم و حزبمان حزب زنانه نیست، باید به نوبت خودمان در احزابی که حضور داریم و در جمعیت‌ها و گروه‌ها، سعی کنیم نقش و سهم خانم‌ها را در آن تشکیلات حزبی در برنامه‌های حزبی و سطوح تصمیم‌گیری حزبی ارتقا دهیم. من تجربه‌ای در روزنامه زن داشتم. آنجا اعلام کرده بودیم که تبلیغات تمام خانم‌های کاندیدا را در سراسر کشور رایگان چاپ می‌کنیم. چون بنیه اقتصادی آن‌ها برای تبلیغات و کارهای انتخاباتی ضعیف است».


«روزنامه ایران» نیز در گزارشی به نشست خبری معاون گردشگری می پردازد و در ادعایی به نقل از وی با تیتر «‌دیدار 5 میلیون گردشگر خارجی از ایران در سال 93» نوشته است: «‌معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شمار گردشگران ورودی به ایران را در سال 93، 5 میلیون نفر اعلام کرد و از صدور «توریست کارت ملی» برای گردشگران خارجی هنگام ورود به کشور در فرودگاه امام(ره) خبر داد. «مرتضی موحدرحمانی» که دیروز در نشست خبری فراخوان دومین جشنواره مشارکت ملی گردشگری سخن می‌گفت، میزان شارژ این کارت را در هر نوبت تا سقف پنج هزار دلار اعلام کرد و از تقاضای بانک‌های دیگر برای صدور این کارت خبر داد. همچنین او درباره کاهش تعطیلات نوروزی و افزایش تعطیلات زمستانه بیش از هر علتی، آموزش و پرورش و وضعیت دانش‌آموزان را در ساماندهی تعطیلات دخیل دانست؛ نکته‌ای که تا به امروز اجازه نداده مسئولان به تصمیم‌گیری نهایی برسند‌».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان