بازدید 18303
یک فعال حقوق حیوانات در گفت‌وگو با «تابناک»؛

به دوستی سیرک‌های بدون حیوان و باغ وحش‌ها مشکوکیم

پس از آنکه سیرک پرشین تعهدش به توقف حیوان آزاری را شکست و بار دیگر در نمایش هایش از حیوانات بهره برد و پلمب شد، به نظر می‌رسید تلاش های فراوان برای توقف حیوان آزاری در سیرک ها آن گونه که باید و شاید جواب نداده و هر آن احتمال بازگشت اوضاع به روال سابق وجود دارد.
کد خبر: ۵۱۹۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰ 25 July 2015
پس از آنکه سیرک پرشین تعهدش به توقف حیوان آزاری را شکست و بار دیگر در نمایش هایش از حیوانات بهره برد و پلمب شد، به نظر می‌رسید تلاش های فراوان برای توقف حیوان آزاری در سیرک ها آن گونه که باید و شاید جواب نداده و هر آن احتمال بازگشت اوضاع به روال سابق وجود دارد.

به گزارش «تابناک»، به کارگیری حیوانات در سیرک بدون حیوان پرشین، آن هم تنها دو ماه پس از آنکه این سیرک با همکاری "کارگروه حذف حیوانات از سیرک‌ها" پلمب شده بود، سبب بدبینی علاقه مندان محیط زیست شده؛ بدبینی‌ که با افتتاح فله‌ای سیرک های بدون حیوان در کشور تقویت می‌شود، زیرا به تازگی شاهد عهدشکنی و تخطی آشکار یک سیرک از این مصوبات بوده‌اند.

شادی مدرس، نماینده کارگروه حذف حیوانات از سیرک ها، با اشاره به اینکه از فروردین ماه سال 93 این کارگروه فعالیت خود را با جدیت تمام برای پایان حیوان آزاری در مجموعه‌هایی به نام سیرک دنبال کرده، گفت: زمانی که تبلیغات برای سیرک ها در رسانه ها غوغا می‌کرد و کمتر کسی از آنچه پشت پرده سیرک‌ها بر حیوانات می‌گذرد با خبر بود، از تجمعات اعتراضی در برابر سازمان گرفته تا ارسال نامه سرگشاده به رئیس جمهور و رسانه‌ای کردن پشت پرده این نمایش های به ظاهر مفرح و حیوان آزاری در این مجموعه‌ها گرفته تا مذاکره با دو سیرک بزرگ کشور یعنی سیرک عقاب و قهرمانی، از هیچ تلاشی جهت رسیدن به هدفمان که برچیده شدن بساط این نوع حیوان آزاری در کشور و ثبت نام ایران در فهرست کشورهای بدون سیرک حیوانات بود، دریغ نکردیم.

وی افزود: سرانجام ناامید از پایان آزار حیوانات توسط سیرکداران و معرکه‌گیران با ارسال نامه‌ای ـ به همراه مستند حیوان آزاری در سیرک‌های ایران ـ به فراکسیون محیط زیست مجلس که نامه دکتر تابش، رئیس این کمیسیون به سازمان محیط زیست را به دنبال داشت، نتایج خوبی به دست آوردیم و سازمان محیط زیست وعده داد از سال 95 برای اجرای برنامه با حیوانات برای هیچ مجموعه ای مجوز صادر نخواهد شد.

این فعال حقوق حیوانات با ابراز رضایت از وضعیت فعلی سیرکها در کشور گفت: امروز سیرک عقاب پس از حذف خرس، میمون، کروکودیل و مارها و فسخ قرارداد با سیرک پرتغال که دارای شیردریایی و کوسه بود، در یکی از پارک‌های کرج اجرای برنامه را تنها با 5 قلاده ببر بنگال و اسب پونی آغاز می‌کند و سیرک قهرمانی در مرحله اول کاهش حیوانات، از 184 حیوان غیراهلی از جمله 30 شیر آفریقایی که سال گذشته به نمایش گذاشته بود، اکنون 9 شیر، 3 خرس، 2 میمون و یک تمساح دارد. این دو سیرک که پیشگامان استفاده از حیوانات برای نمایش در کشورمان بوده‌اند طبق تعهد محضری که به سازمان حفاظت محیط زیست داده‌اند، موظفند تا پایان سال جاری همه حیوانات را به تدریج از نمایش‌هایشان حذف کنند.

مدرس با ابراز نگرانی از روند رو به رشد پدیده‌ای به نام سیرک بدون حیوان در کشور گفت: سیرک بدون حیوان، عبارتی که امید می‌رفت به حذف حیوانات از سیرکهای قدیمی منجر شود، نه تنها تا به امروز کمکی به حذف حیوانات از این مجموعه ها نکرده، بلکه سیرک‌بازان و معرکه گیران ورشکسته را به سمت افتتاح سیرکهای به اصطلاح بدون حیوان سوق داده است؛ سیرک‌هایی که از علاقه مندان حیات وحش طلب حمایت می‌کنند و نگران کننده هستند.

وی افزود: آنچه جای نگرانی را باقی می‌گذارد اینجاست که چرا این سیرک‌های بدون حیوان با باغ وحش ارم و باغ وحش قزوین قرارداد بسته‌اند؟ آیا مماشات حیوان آزاران سابق با باغ وحش داران، بی ارتباط با حیوانات است یا باید نگران بود که این سیرک‌های بدون حیوان هم مانند سیرک بدون حیوان پرشین که دو ماه پس از افتتاح، حیوان آزاری را از سر گرفت و پلمب شد، بار دیگر به حیوان آزاری آلوده نشوند و کار ناصحیحِ سابق خود را از سر نگیرند؟

این نگرانی ها در حالی‌ بیان می‌شود که امیرحسین داداشی، رئیس اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان محیط زیست، در این رابطه به خبرنگار «تابناک» اطمینان می‌دهد: از این پس برای هیچ سیرک جدیدی برای اجرای نمایش با حیوانات مجوز صادر نخواهد شد و سیرک‌های عقاب و قهرمانی هم با توجه به سابقه طولانی استفاده از حیوانات و سرمایه‌گذاری بیشتر روی حیوانات با داشتن فرصتی چند ماهه، موظفند بنا به تعهد محضری که به سازمان داده‌اند، حیوانات خود را تا سال 95 از نمایش‌هایشان حذف کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۲۰
یعنی تو سیرک بدون حیوان چه کاری میخوان بکنن ، اینها که همه هنرشون رو فقط روی حیوانات بیچاره اجرا میکنن حالا فقط با چهار تا حرکت شعبده بازی مسخره چجوری سیرکشون و اداره میکنن خلاصه بهتره که کلا جمعشون کنن .
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۰۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
من نمیدانم در ایران رفتاری با حیوانات در سیرکها میشود ولی اصلی ترین عامل در تمام سریکهای معروف دنیا حیوانات هستند و تقریبا بدون حیوانات سیرک بی معنی است .
roozbeh
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
الان سیرک های خارج از کشور هستند که بدون حیوانات برگزار میشوند برای نمونه سیرک آفتاب
مثل اینکه هر کاری در مورد حیات وحش انجام می دهیم اوضاع بهتر که نمی شود عده ای برای سو استفاده اماده اند. هر دم از این باغ بری میرسد
سیرک بدون حیوان در وسط باغ وحش!!!!!!
یادمان نمی رود که سیرک مثلا بدون حیوان پرشین که حمایت کمپین سیرک نه را به عهده داشت چندی پیش با حمایت آموزش و پرورش به اجرای با حیوان اقدام گرد.
به امید اینکه بساط حیوان آزاری در سیرکها به زودی برچیده شود.
من واقعا برام سوال شده که چرا این سیرک‌های بدون حیوان با باغ وحش ارم و باغ وحش قزوین قرارداد بسته‌اند؟
از یه طرف فعالان حقوق حیوانات تلاش میکنند حیوانات رو از سیرک ها بیرون بکشن و مسلما این حیوانات مجبورن وارد باغ وحش ها بشن برای ادامه ی زندگی . و از طرفی دیگه باغ وحش ها میان با سیرک دارها قرارداد میبندن ؟؟!!!!!!!!!!
این یعنی چی ؟؟؟ چه هدف و برنامه ای پشت این قراردادها و تصمیم گیری هاست ؟؟؟؟؟؟؟
و چه ارگانی قراره نظارت داشته باشه روی عملکرد اینها ؟؟
مفاد قرارداد چیه ؟؟؟
اولش بدون حیوانه . کم کم میان حیوونم میزارن کنارش و بعدشم میبینن خب این حیوانات توانایی هم دارن پس چرا برا تفریح و درامد زایی ازشون استفاده نشه .. و باز همون آش و همون کاسه
سیرک بدون حیوان مثل چیپس بدون نمک میمونه
به خاطر پول هر کاری نباید کرد
همچنانیکه در مطلب هم ذکر شده متاسفانه عنوان ""سیرک بدون حیوانات"" اخیرا به مدخلی برای شکنجه و آزار حیوانات مظلوم در سیرک مبدل شده است.
تابناک عزیر خود میتواند خبرنگاری را به پردیسان تهران بفرستد تا دندانهای شکسته شده و صاف شده سیرکی را که در شهریار برگزار میشد و با تلاش علاقمندان حقوق حیوانات توقیف و به پردیسان منتقل شد را به عینه ببیند
ببیند.
از تابناک بخاطر انعکاس اخبار حقوق حیوانات ممنونیم.
بهترین کار این است که شورای شهر شهرهای بزرگ ورود این سیرکها را به شهر خودشان ممنوع اعلام کنند و مجوز نمایش صادر نشود و بهتر از آن اینکه مردم هر سیریکی که دارای حیوان هست را تحریم کنند.
مردم باید بفهمند چه زجر و شکنجه ای حیوانات تحمل می کنن برای انجام این حرکات مسخره و بدونن رفتن به سیرک یعنی پول ریختن تو جیب افراد سودجو که به بهانه پول چه بلاهایی که سر حیوونا نمیارن باغ وحش ها که نحل مرگ تدریجی حیوانات هستش چه توقعی میشه ازشون داشت امیدوارم سازمان محیط زیست حرفشو بتونه عملی کنه و حیوانات واقعا تا پایان 94 حذف بشن امیدوااااارم
چرا مسئولين حاظر نيستن برخورد كنند با سيرك دارها
سازمان محيط زيست نشان داده كه خيلي دارد كم كاري ميكنند در مقابل حيوان ازاري حيوان ازاري كه جز خشونت هيچ فايده اي براي فرهنگ مردم ندارد
درخواست جدی ما از سازمان اینست که طبق تعهدش عمل کرده و تمام سیرکهای کشور ملزم به اجرای نمایش بدون بهره کشی از حیوانات شوند واستثناء هم قائل نشوند
به امید فردایی بهتر بدون حیوان آزاری
یعنی کارهایی که با انسان انجام میشه تاازش پول در بیارند صدبرابر حیوانات سیرکه.
ما اصلا اگر سیرک نخواهیم باید چی کار کنیم؟
ای بابا ماخودمون هرروز داریم سیرک میبینیم نیازی به این حیوانات زبون بسته نیست
امید داشتن به سیرک بدون حیوان در باغ وحش واقعا خنده داره
سیرک بدون حیوان ! چی میخواد بشه مثلا؟
پرش سوسک از حلقه آتش! یا شیرین کاری پشه پس از نیش زدن! یا پرواز مگس با یک بال!
دویدن هزار پا با ۹۹۹ پا! لباس دوختن با کفش دوزک !!
والاااااا
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر