بازدید 56139
افشای پشت پرده‌های تخریب یک عمارت تاریخی در تهران؛

سود ساخت‌وساز در تهران، دهان «سامسونگ» را هم آب انداخته!

با مراجعه به سایت شرکت سامسونگ و رفتن به بخش معرفی دیگر خدمات این شرکت، پی خواهیم برد که این شرکت سرشناس و مطرح کره‌ای در اموری چون ساخت‌و‌ساز هم فعالیت دارد، ولی تا چه اندازه در جریان ساخت و ساز نماینده ایرانی خود، آن هم در قالب شرکت‌های دیگر و تخریب آثار باستانی کشورمان قرار دارد، سؤالی بی پاسخ است که جا دارد، مسئولان اقتصادی از مدیران ارشد این شرکت درباره آن توضیح بخواهند!
کد خبر: ۵۱۹۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱ 26 July 2015
به فاصله یک سال و اندی از دور شدن تهدیدی که بر سر تنها اثر ثبت جهانی شده تهران سایه افکنده بود، بالاخره مشخص شد، ‌همه نگرانی ها از کجا آب می‌خورده و چه کسانی با تخریب سرای قاجاری بازار تهران و تأسیس پاساژ، سر ستیز با مجموعه جهانی کاخ گلستان را داشتند!

به گزارش «تابناک»،‌ شرکت‌های کره‌ای مشهوری که نامشان برای ایرانیان آشناست، بر خلاف آنچه بسیاری‌مان فکر می‌کنیم، تنها تولید کننده محصولات الکترونیک و لوازم خانگی نیستند، بلکه در همه عرصه‌های تجاری مشغول فعالیت هستند؛ آنقدر که از ساخت پالایشگاه تا خط تولید ماشین آلات راه‌سازی و صنعتی گرفته تا هتل سازی، داروسازی، ترابری، خدمات مراقبتی، گردشگری، مد و حتی مواد غذایی و... دایره تجارتشان را وسیع کرده‌اند و هیچ محدودیتی برای فعالیت خود قائل نیستند.

این خط فکری البته به شرکای تجاری این شرکت در کشورهای مختلف هم سرایت کرده است تا جایی که به تازگی «معماری نیوز» گزارشی منتشر کرده که حکایت از آن دارد، ‌عامل این شرکت در ایران با راه‌اندازی یک شرکت، به همراه شریک تجاری خود وارد بازار پر‌سود ساخت و ساز در پایتخت شده و در این مسیر از تخریب آثار تاریخی نیز ابایی ندارد.

در این گزارش آمده: در تخریب یکی از سراهای کهن تهران به نام «سرای دلگشا»، نام شخصی به نام «ترامشلو» به چشم می خورد؛ یکی از مالکان اصلی شرکتی که نام آن را  «شرکت بازرگانی دلگشا» به شماره ثبت 271609 گذاشته و برای تخریب سرای تاریخی تهران ـ که نامش را بر شرکتش گذاشته‌ ـ چند سال پیشتر نامه‌ای به اسفندیار رحیم مشایی، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی نوشته و از وی خواسته بود: ‌گر چه طبق اسناد و مدارک موجود و به شهادت اغلب بازاریان قدیمی تهران، سرای دلگشا در سنوات گذشته احداث گردیده است، لذا توجه حضرتعالی را عطف می‌دارد بر اینکه مگر ... در اثر تبلیغات سوء رقبای تجاری اینجانب می‌تواند آن را در فهرست آثار ملی خود ثبت نماید؟ لذا ... خواهشمند است دستور فرمایند به اعتراض اینجانب رسیدگی و به طریق مقتضی از نتیجه آن، بنده را مطلع فرمایند‌.

بدین ترتیب حکم به تخریب سرای قاجاری می‌گیرد و به جایش اسکلت پاساژی بلند‌مرتبه را برپا می‌کند؛ اسکلتی که با تغییر دولت و اعتراض مدیران جدید میراث فرهنگی و شهرداری تهران به رعایت نشدن حریم آثار تاریخی و قوانین، در یک محکمه قضایی رأی با ایجاد تغییراتی در آن داده می‌شود. به این صورت که باید ارتفاع آن در قسمت جلو کاهش بیابد و ...؛ هرچند هنوز با پهنه‌بندی‌های مصوب در منطقه ویژه تاریخی بازار تهران همخوانی ندارد و فراتر از مجاز به حساب می‌آید!

آگهی تغییرات شرکت بازرگانی دلگشا، در روزنامه رسمی شماره 19517 تهران، مورخ 90/12/14 حتی محل رسمی شرکت بازرگانی دلگشا را نیز مکان رسمی دفتر شرکت سامسونگ در تهران معرفی می کند: بزرگراه آفریقا، بالاتر از چهارراه جهان کودک، خیابان پدیدار، پلاک 44 طبقه 5
آگهی تغییرات شرکت بازرگانی دلگشا، در روزنامه رسمی شماره 19517 تهران، مورخ 90/12/14 حتی محل رسمی شرکت بازرگانی دلگشا را نیز مکان رسمی دفتر شرکت سامسونگ در تهران معرفی می کند: بزرگراه آفریقا، بالاتر از چهارراه جهان کودک، خیابان پدیدار، پلاک 44 طبقه 5

اما نکته اصلی این گزارش آنجاست که می‌بینیم «علی ترامشلو» و فرزند او «محمد»، یکی از شرکای اصلی «حمیدرضا هاشم نیا» سهامدار اصلی و مالک شرکت سامسونگ در ایران هستند و آدرسی که از شرکت «بازرگانی دلگشا» در اداره ثبت شرکت‌ها درج شده، با دفتر گروه صعنتی سامسونگ یکی است؛ یعنی در واقع، سرمایه‌گذار اصلی برای ساخت و ساز تجاری و بلندمرتبه سازی در عرصه میراث فرهنگی تهران، کسی جز مالک و سهامدار اصلی سامسونگ در ایران، حمیدرضا هاشم نیا نیست!

سود ساخت‌وساز در تهران دهان «سامسونگ» راه هم آب انداخته!این در حالی است که نام این دو فرد در اسناد ثبت شده شرکت «توسعه ساختمانی سارینا« هم در کنار همدیگر دیده می‌شود و عجیب آنکه این شرکت نیز در ساخت و ساز و تخریب یادگارهای تهران حکایاتی شنیدنی دارد که طرح آن در این مجال مقدور نیست.

همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که با مراجعه به سایت شرکت سامسونگ و رفتن به بخش معرفی دیگر خدمات این شرکت (جز ساخت لوازم الکترونیک، خانگی و...) پی خواهیم برد که این شرکت سرشناس و مطرح کره‌ای در اموری چون ساخت و ساز هم فعالیت دارد، ولی تا چه اندازه در جریان ساخت و ساز نماینده ایرانی خود، آن هم در قالب شرکت های دیگر و تخریب آثار باستانی کشورمان قرار دارد، پرسش بی پاسخی است که جا دارد مسئولان اقتصادی از مدیران ارشد این شرکت درباره آن توضیح بخواهند!

این تصویر از سایت شرکت سامسونگ، در بخش معرفی خدمات جانبی این شرکت برداشته شده است؛ بر اساس این گزارش، آیا نباید تخریب میراث فرهنگی و پاساژ سازی در کشورمان را هم به خدمات جانبی این شرکت کره‌ای افزود؟!
این تصویر از سایت شرکت سامسونگ، در بخش معرفی خدمات جانبی این شرکت برداشته شده است؛ بر اساس این گزارش، آیا نباید تخریب میراث فرهنگی و پاساژ سازی در کشورمان را هم به خدمات جانبی این شرکت کره‌ای افزود؟!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶۵
انتشار یافته: ۱۰
تشکر از تابناک بخاطر اطلاع رسانی و شفافیت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
پیگیری لطفا فقط این خبر رو پیگیری کنید تا به شبکه های عجیب و قریب برسید
20 در صد تولید ناخلص داخلی کره جنوبی مال سامسونگه. میدونین بعنی چی! در واقع یک سری کارمندای سامسونک هستن که ایرانی اند! دمشون گرم. من هم اگه کره ای بودم همین کار رو می کردم. کاش ایرونی هام انقدر غیرت داشتن. متاسفانه ما برادرای قاچاقچی چیزی بعنوان غیرت ملی یادمون نمی آد.
وقتی همه می ..یند چرا سامسونگ ن..ید؟
واقعا با اين مديران جي بايد كفت......
تابناک! اگر این قضیه و ارتباطاتی که وجود داره رو خوب پیگیری کنی حتما به نتایج بهتری هم خواهی رسید. این رو مطمئن باش چون...
ول کنید بابا شما هم هر بنای بالای ۷۰ سال رو یه تاریخی میچسبونید بهش. بذارید فضای شهر نوسازی و شکیل بشه ، چقدر خونه های قدیمی ؟؟؟؟؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
پاریس با بناهای قدیمیش معروف شده وگرنه مقصد اول گردشگری نمیشد. در ضمن بین نوسازی و تخریب تفاوت وجود دارد.
همین سامسونگ بود که در زمان تحریمها ، ایران رو رها کرد حالا نوبت ماست که تلافی کنیم . امیدوارم مسئولین نیز از باند سامسونگ در ایران اعلام برائت کنند ... منتظر اقدام عملی نیز هستیم
بنام خدا
تازه خبر ندارین!!! اون سیتی سنتر نبش میدون شوش هم مال همین شرکته شرکاش هست.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر