بازدید 33863

«امیر تتلو» مقصر وضعیت فرهنگ و موسیقی ایران است؟

اگر واقعاً حقیقتی به نام نگرانی برای موسیقی وجود دارد، باید برای رفع آن کوشش‌هایی از این دست صورت پذیرد، در غیر این صورت، پنجه کشیدن به صورت و سلیقه بخشی از نسل جوان ـ که ذائقه شان با ذائقه نسل پیشین تفاوت های چشمگیری دارد ـ دردی را دوا نخواهد کرد.
کد خبر: ۵۱۹۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲ 27 July 2015
«امیر تتلو» مقصر وضعیت فرهنگ و موسیقی ایران است؟
اظهارات اخیر خواننده زیرزمینی که در چند سال اخیر با تلاش برای تغییر رفتار به قصد فراهم‌سازی، امکان فعالیت مجاز در عرصه موسیقی کشورمان، اقدامات تأمل برانگیزی انجام داده، بار دیگر جنجال‌آفرین شده و نقدهای گسترده‌ای متوجه این جوان شده است؛ نقدهایی که به نظر می‌رسد، سمت و سویش به درستی انتخاب نشده است.

به گزارش «تابناک»، موسیقی زیرزمینی در کشورمان، پدیده نوظهوری نیست و بیش از دو دهه از عمرش می‌گذرد. این موسیقی نیز طبقه بندی خاص خود را دارد و در میان رده‌های مختلف موسیقی زیرزمینی، برخی سبک‌های موسیقی توسط برخی خوانندگان به گونه‌ای خوانده می‌شوند که اساساً چندان قابلیت دفاع ندارند اما این مسأله باعث نمی‌شود که مخاطبان فارسی زبان وسیعی نداشته باشند.

سبکی که خواننده‌ای نظیر «امیر تتلو» در سال‌های اخیر به آن پرداخته، یکی از همین گونه‌هاست که دلمان بخواهد یا نخواهد طرفدارانی به خصوص در نسل جوان دارد و یک میلیون و دویست هزار لایک در صفحه چنین خواننده‌ای به خوبی نشان می‌دهد در چه دورانی هستیم و چه نوع موسیقی و چه نوع ویژگی‌هایی طرفدار دارد.

در این زمینه می‌توان به مقایسه میزان توجه به این خواننده در شبکه‌های اجتماعی با دیگر چهره‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... پرداخت که فاصله‌ای چشمگیر دارند و البته نباید از این موضوع تعجب کرد، زیرا در دیگر کشورهای جهان نیز خواننده‌هایی شبیه ‌این خواننده با اقبال وسیعی مواجه هستند و پرطرفدارترین خواننده‌ها در سطح جهان، موزیسین‌های کلاسیک نیستند.

«امیر تتلو» مقصر وضعیت فرهنگ و موسیقی ایران است؟

بنابراین اگر قرار باشد از باب مؤآخذه ورود کرد، این خواننده در جایگاه آخرین مؤآخذه است و در مقام نقد، حداکثر می‌توان نقدهایی به انتخاب طرفدارانش داشت؛ هرچند برخی قائل به این نقد نیز نیستند و تأکید دارند نباید به افکارعمومی سلیقه خاصی را ـ ولو رویکرد فاخر ـ تحمیل کرد و در بهترین حالت باید در پی ترویج موسیقی فاخر برآمد.

مطابق با این رویکرد، تجربه نشان داده نمی‌توان برخورد حذفی با این نوع موسیقی داشت و اگر اعتقادی نزد منتقدان نسبت به موسیقی فاخر ـ یا همان موسیقی کلاسیک بومی و بین المللی است ـ وجود دارد، می‌توانند بکوشند تا این نوع موسیقی را در سراسر ایران بگسترانند و جذابیت‌های لازم را نیز به این نوع موسیقی برای افزایش گرایش نسل جوان به این موسیقی بیفزایند.

شاید کاهش مدت زمان قطعات موسیقی سنتی و حذف پیش‌درآمدهای طولانی و نزدیک کردن حجم موسیقی و همچنین سرعت بخشیدن به ریتم موسیقی، به مردم کم حوصله این دوران، یکی از رویکردهای کنونی برای نزدیک کردن موسیقی سنتی به سلیقه جوانان است؛ رویکردی که در مجموعه آثار چند سال اخیر برخی خوانندگان از جمله همایون شجریان مشهود است و اتفاقاً استقبال وسیع جوانان را در پی داشته است.

البته این به منزله بر هم زدن اجزای کلاسیک موسیقی سنتی کشورمان نیست، کما اینکه در دیگر کشورها نیز موسیقی کلاسیک جایگاه منحصر به فردی دارد و حتی در بلیت فروشی کنسرت‌ها نیز قیمت بلیت ارکسترهای کلاسیک در بسیاری از اوقات به مراتب گران‌تر از کنسرت‌های جزء و بلوز و رپ و راک است؛ اما همان گونه که اشاره شد، در عین حال می‌توان دستمایه‌هایی از موسیقی کلاسیک را به سلیقه نسل جوان نزدیک کرد.

در واقع اگر واقعاً حقیقتی به نام نگرانی برای موسیقی وجود دارد، باید برای رفع نگرانی کوشش‌هایی از این دست صورت پذیرد، در غیر این صورت پنجه کشیدن به صورت و سلیقه بخشی از نسل جوان که ذائقه‌شان با ذائقه نسل پیشین تفاوت های چشمگیری دارد، دردی را دوا نخواهد کرد و وضعیت به همین منوال استمرار خواهد یافت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۸
انتشار یافته: ۲۰
طرفداران رو میخان چیکار کنند
این جور آهنگ ها فقط باعث ترویج بی بند و باری میشه و باید جلوشو گرفت
ما کجای دنیا هستیم ای خدا ؟!
تتلو فوق العادست
من نمی دونم آخه قطحی مطلب هست که شما تو این سایت وزین از همچین آدمی نقد می کنید به نظرتون تبلیغ براش حساب نمی شه همین مسئله
به نظر بنده سبک های موسیقی طرفداران خاص خود را دارند و نباید تلاش کرد که یک سبک خاص فقط وجود داشته باشد . بگذارید مردم آزادانه خود سبک موسیقی خود را انتخاب کنند. من با اینکه با 47 سال سن خیلی جوان محسوب نمی شوم ولی موسیقی رپ را دوست دارم و معتقدم پتانسیل زیادی برای بیان درد اجتماع دارد.
آقا ما مگر اساتید بزرگ موسیقی سنتی نداریم انصافا تا حالا کلیپ هایی از این اساتید در تلویزیون خودمان دیدید یا تصویری از سازهای سنتی خودمان پخش شده خوب وقتی این ها دور افتاده مانده من جوان ساز سنتی خودمان را نمی بینم استاد آوار های ایرانی را نمی بینم ولی به وفور این نوع موسیقی در دسترس است صدا و سیما بیاید سازهای سنتی و اساتید را نشان بدهد مطمئن باشید این نوع موسیقی دلنشین تر است
چیکارش دارین بابا
موسیقی سنتی به خاطر طولانی بودن ، ریتم آهسته آن و اشعار زیبای آن باعث آرامش می شود ولی خوانندگان موسیقی سنتی اجرا های خود را بیشتر غمگین می خوانند و باعث ایجاد یک غمگینی کاذب در شنوندگانش می شود. اما خوانندگان رپ، جاز و... با ریتم تند و فشرده وکوتاه و شادی آوری در اجرا های خود حتی جمعیت غمگین جامعه را به خود جذب می کنند، که طرفداران بیشتری را دارند.
این توی ایران بخونه با این خالکوبیهای افتضاحش انوقت شجریان نخونه
امیر تتلو یکی از بهترین خواننده های ایرانه
فرهنگ و افکار جامعه رو میشه به کمک سلبریتی ها هدایت کرد . . .
امیر تتلو ، چه ازش خوشمون بیاد چه نیاد یک سلبریتیه!
.
اینکه سلبریتیهای جامعه ما اونطور که مسئولین فرهنگی میخوان لباس نمیپوشن و اون موسیقی رو که اون چیزی رو ترویج نمیدن که اونها میخوان مقصر مسئولین هستن .
.
این نتیجه پاک کردن صورت مساله در ادوار قبلیست .
.
فقط در یک نمونه "اصغر فرهادی" با اسکار خودش موجی از شادی در کشور راه انداخت .
و جملاتش در هنگام گرفتن جایزه تیتر خیلی از خبرگزاری ها و نشریات شد .
اما مسئولین فرهنگی ما فکر کردن باسکوت و
با عدم اشاره مناسب به این رخداد ،
اذهان مردم رو کمتر متوجه این رخداد میکنن و از تاثیرش کم میکنن ، در حالی که این خود مسئولین هستن که از قافله جا موندن!
.
البته بعید میدونم خود مسئولین این چیزها رو ندونن ، چون موقع انتخابات که میشه برای جذب حمایت همین سلبریتی ها سرودست میشکنن . . .
تو صفحه این بنده خدا در فیسبوک واقعا یک سری خیلی بی حرمتی ها میکنند. چه فحش های رکیکی که کامنت نمیکنن. واقعا نمیدونم چرا نمیتونیم همدیگه رو تحمل کنیم. بعضی وقتا آدم از ایرانی بودنش شرمنده میشه
بزار تو حالش خودش باشههههههههههههه! نه نمیخواد پاشه!!!
ما همیشه باید یه چیزی تموم بشه افسوس بخوریم - بنزین سهمیه ای باشه تا قدرشو بدونیم ....واساتید بمیرند تا ...
در این سرزمین مقصر هواپیمای سقوط کرده خلبان اونه و مقصر فرهنگ و هنر سقوط کرده حتما.....
خير، اين آقا و ديگر مجسمه هاي بلاهت آينه هاي تمام نماي "وضعيت فرهنگ و موسيقي ايران" هستند
این بنده خدا همه جوره خودش رو با شرایط تطبیق داد و از خیلی از معیارهاش دست کشید و کوتاه اومد تا مجوز بگیره شاید یه روز بتونه تو برج میلاد بخونه .بابا انصاف نیست بخاطر یه سلیقه ی خاص نگذاریم حتی یه نفر به آرزوهاش برسه.
فقط مونده تو به حال فرهنگ مملکت غصه بخوری ...
ای بابا تابناک از تو بعیده !
این بنده خدا از اون (ور در نرو هاست!!)
اخه نه صداش خوبه نه رفتار اجتماعی اش ونه اگاهی کافی برا تجزیه وتحلیل مسائل
فقط ماشالله مایه داره !!!نه پول مایه!!
ویدئویی که می ره ورزشگاه ازادی ببینیت!
خیلی جدی نگیرین اونو ! خودش هم می دونه .جو گیر می شه ها!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر