بازدید 7818

مجله مصري: عربستان مصر را فروخت و روابط با ايران ضروري است

احمد شوقی العطار نویسنده این مقاله «روز الیوسف» در پایان ابراز امیدواری کرد که دولت مصر در اولین فرصت در خصوص روابط با ایران تصمیم بگیرد زیرا منافع ملی مصر بالاتر از هر چیز دیگری است.
کد خبر: ۵۲۰۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۱ 27 July 2015
مجله دولتی مصری «روز الیوسف» نوشت عربستان مصر را فروخت و از سرگیری روابط مصر و ایران بسیار ضروری است.

این مجله تاکید کرد دیدار ملک سلمان با خالد مشعل و برقراری ارتباط بین ریاض و اخوان المسلمین یمن موجب تضعیف روابط بین ریاض و قاهره شده است و علاوه بر این، رسانه های سعودی شروع به انتقاد از مصر کرده اند و برخی روزنامه نگاران سعودی، حوادث 30 ژوئن 2013 را کودتا توصیف کردند.

به گزارش خبرگزاری آسیا، ناظران می گویند نمی توان مقاله شماره این هفته مجله «روز الیوسف» را موضع گیری عادی رسانه ای دانست زیرا این مجله با دستگاه های اطلاعاتی مصر در ارتباط است و نمی تواند از خطوط قرمزی که این دستگاه ها ترسیم کرده اند فراتر برود.

همچنین سخن گفتن از کشوری در حد و اندازه عربستان بدون هماهنگی با دستگاه های اطلاعاتی و کسب رضایت آنها غیرممکن است زیرا در غیر این صورت، مجله فورا توقیف و از ورود آن به بازار جلوگیری می شد.

ناظران از مطالب منتشر شده در این مجله ابراز تعجب و آن را حمله رسانه ای غیرمنتظره توصیف کردند که فقط 48 ساعت پس از دیدار وزیران امور خارجه مصر و عربستان صورت گرفته است. وزیران خارجه دو کشور تلاش کردند شایعات درباره بروز بحران در روابط دوکشور و همچنین سفر خالد مشعل به عربستان را کم اهمیت جلوه دهند.

به عقیده ناظران، مقامات مصر در صدد ازسرگیری روابط با ایران هستند و عملا تصمیم به این کار گرفته اند و با انتشار این گونه مطالب در رسانه ها در حال زمینه سازی برای برقراری روابط هستند تا زمان مناسب برای اعلام آن فرا برسد. هدف مقامات مصری، برخوردار شدن از کمک مالی ایران پس از توقف کمک مالی کشورهای خلیج فارس است.

مجله «روز الیوسف» به وجود شواهدی قوی در خصوص سرد شدن روابط مصر و عربستان اشاره کرد از جمله این که عربستان برای مقابله با نفوذ حوثی ها در یمن و نفوذ ایران شیعه در کشورهای عربی پس از توافق هسته ای بین ایران و آمریکا و لغو تحریم های اقتصادی تهران، راهی جز تشکیل ائتلاف بزرگ سنی پیدا نکرد و دیدار ملک سلمان با خالد مشعل نیز در همین چارچوب صورت گرفته است.

به نوشته این مجله، چنین عواملی برای متشنج شدن روابط مصر و عربستان کافی است ولی مسائل زیاد دیگری هم وجود دارد از جمله این که مصر دیدگاهی مغایر با دیدگاه عربستان در خصوص بحران ها در سوریه و لیبی دارد.

این مجله افزود عربستان از همان نخستین روز از مخالفان نظام سوریه متشکل از اخوانی ها و سلفی ها و جبهه النصره و داعش حمایت می کرد و برکناری بشار اسد را که متحد اصلی ایران در منطقه است تنها راه پایان دادن به بحران سوریه می دانست.

اما مصر معتقد است امکان دستیابی به توافق صلح در سوریه با حفظ بشار اسد در قدرت در دوره انتقالی وجود دارد و تهدید اصلی در سوریه، بشار اسد نیست بلکه جهادی ها هستند. موضع مصر و عربستان در خصوص لیبی نیز تفاوت چندانی با موضع آنها در خصوص سوریه ندارد.

به نوشته «روز الیوسف» بهبود روابط مصر و روسیه مورد پسند عربستان پس از به قدرت رسیدن ملک سلمان نیست و بهبود روابط عربستان و ترکیه نیز موجب ناخرسندی دولت مصر شده است به ویژه آن که اردوغان در برابر انقلاب 30 ژوئن موضع گیری کرد و به حمایت از اخوان المسلمین پرداخت و در برابر دولت جدید مصر ایستاد.

این مجله افزود عربستان، اخوان المسلمین را متحد احتمالی در نبرد بر سر گسترش قدرت ایران در منطقه می داند و معتقد است مصر یا باید برخلاف میل خود در این مسیر در کنار عربستان و اخوان المسلمین و قطر و ترکیه قرار گیرد یا این که روابط دو کشور از هم گسیخته خواهد شد.

این مجله افزود نباید عربستان را بخاطر تغییر موضعش سرزنش کرد زیرا این کشور به دنبال منافع خود است.

«روز الیوسف» در ادامه این سئوال را مطرح کرد که: چه مانعی دارد که ما هم به دنبال منافع مصر باشیم و چه مانعی در برابر آب شدن یخ انباشته شده در روابط مصر و ایران وجود دارد؟ چرا ما همچنان باید مسئله روابط مصر و ایران را خط قرمزی بدانیم که نباید از آن عبور کرد؟ و از سرگیری روابط بین قاهره و تهران چه زیانی دارد؟

این مجله افزود بعد از توافق تاریخی بین آمریکا و پنج کشور دیگر با ایران درباره برنامه هسته ای این کشور، مصر می تواند در حاشیه این توافق از آن بهره ببرد. هیچ توجیهی برای برقرار نشدن روابط کامل دیپلماتیک بین مصر و ایران وجود ندارد و از سرگرفته شدن روابط دو کشور به هیچ وجه به معنای ائتلاف با تهران علیه کشورهای خلیج (فارس) نیست.

این مجله وابسته به دولت مصر در پایان مقاله نوشت: از سرگیری روابط مصر و ایران به یک ضرورت در آینده نزدیک تبدیل شده است تا منافع مصر به شکلی بهتر تامین شود. روابط با ایران به مصر که بزرگترین و مهم ترین کشور عربی است امکان خواهد داد به رویارویی مستمر بین ایران و برخی کشورهای منطقه پایان دهد و راه را به روی همه کسانی که در صدد برافروختن جنگ طایفه ای در منطقه بین سنی ها و شیعیان با هدف نابود کردن کل منطقه هستند، می بندد.

احمد شوقی العطار نویسنده این مقاله «روز الیوسف» در پایان ابراز امیدواری کرد که دولت مصر در اولین فرصت در خصوص روابط با ایران تصمیم بگیرد زیرا منافع ملی مصر بالاتر از هر چیز دیگری است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار