بازدید 3104

هشدار به پایگاه‌های خبری فاقد شناسنامه

اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد با صدور اطلاعیه ای از همه رسانه های خبری فضای مجازی خواست تا به منظور ایجاد شفافیت و تمایز آنها از شبنامه های الکترونیک نام صاحب امتیاز، مدیرمسئول و آدرس پستی خود را در محل معینی از رسانه خود منتشر کنند.
کد خبر: ۵۲۰۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۶ 29 July 2015
اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد با صدور اطلاعیه ای از همه رسانه های خبری فضای مجازی خواست تا به منظور ایجاد شفافیت و تمایز آنها از شبنامه های الکترونیک نام صاحب امتیاز، مدیرمسئول و آدرس پستی خود را در محل معینی از رسانه خود منتشر کنند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در اطلاعیه اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: با هدف اجرای دقیق قانون ساماندهی پایگاه های خبری دارای مجوز از همه رسانه های خبری فضای مجازی انتظار می رود به منظور ایجاد شفافیت، ارتقاء مسئولیت پذیری و تمایز میان رسانه های دارای شناسنامه با شبنامه های الکترونیک، و بر اساس الزام ماده 18 قانون مطبوعات نام صاحب امتیاز، مدیرمسئول و آدرس دقیق پستی خود را در محل معینی از رسانه خود منتشر کنند.

این اطلاعیه یادآورشده است: نامواره (لوگو) و نامی که رسانه های فضای مجازی در متن اخبار و مطالب برای خود به کار می برند، نباید با مشخصات پروانه ای آنان مغایرت داشته باشد. در غیر این صورت تخلف از قانون مطبوعات محسوب می شود.

براساس بنددیگری از این اطلاعیه، برخی پایگاه های خبری، به صورت غیرواقعی خود را به عنوان «خبرگزاری» معرفی می کنند که این اقدام مغایر با اخلاق و چارچوب های حرفه ای و سبب نادیده گرفتن حقوق سایر رسانه ها بوده، مصداق تخلف از قانون مطبوعات است.

همچنین مشخصات رسانه های دارای مجوز به صورت روزآمد همواره در سامانه جامع رسانه های کشور (e-rasaneh.ir) و وبگاه معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل مشاهده است.

براساس این گزارش دامنه رسمی هر رسانه خبری فضای مجازی همان است که در پروانه رسانه قید شده و در فهرست رسانه های دارای مجوز (منتشره در سامانه جامع رسانه های کشور) نیز قابل مشاهده است. در عین حال معمولاً رسانه ها دارای دامنه های دیگری نیز هستند که روی همان آدرس، همگرایی دارند و منطقاً باید از همان حقوق برخوردار باشند. لذا به این رسانه ها توصیه می شود سایر دامنه های خود را رسماً در حساب کاربری خود در e-rasaneh.ir ثبت کرده و به دبیرخانه هیئت نظارت بر مطبوعات معرفی کنند.

براساس اعلام این اداره کل، با همّت دست اندرکاران رسانه های فضای مجازی، طرح رتبه بندی خبرگزاری ها و پایگاه های خبری بر اساس شاخص های حرفه ای در حال اجراست که نتایج آن پس از نهایی شدن در کمیته تخصصی ذیربط اعلام می شود.

بنا بر این گزارش، اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی همچنین در خصوص صدور پروانه جدید برای رسانه ها و کارت جدید مدیرمسئولی یادآور شده است: کارت های جدید برای مدیران مسئول رسانه هایی صادر می شود که در سامانه جامع رسانه های کشور (e-rasaneh.ir) ثبت شده باشند.

براین اساس این گروه رسانه هایی را شامل می شود که در دوره جدید به صورت الکترونیک، مجوز دریافت کرده اند. برای مدیران مسئول رسانه هایی نیز که در دوره های گذشته پروانه انتشار دریافت کرده و اینک اطلاعات رسانه خود را در سامانه جامع، به روز کرده اند و با دریافت کد رهگیری، اطلاعات آنها تایید شده کارت جدید صادر خواهد شد.

این گزارش می افزاید: کارت های جدید مدیران مسئول رسانه ها تا پایان مرداد صادر و از طریق پیامک به آنان اطلاع داده می شود تا برای دریافت آن به دبیرخانه هیئت نظارت بر مطبوعات مراجعه کنند. این کارت ها علاوه بر اینکه دارای QR code است، با ارسال شماره ثبت مندرج روی کارت به سامانه پیامکی سامانه جامع رسانه های کشور، اطلاعات مربوط به رسانه، صاحب امتیاز و مدیرمسئول در اختیار کاربر قرار می گیرد.

همچنین پروانه های صادر شده برای رسانه ها، بر اساس طرح یکسان سازی، تعویض می شوند. بر این اساس، صاحبان امتیاز نشریات می توانند از ابتدای مرداد با مراجعه به دبیرخانه هیئت نظارت بر مطبوعات و ارائه پروانه قدیمی، پروانه های انتشار جدید را که دارای رمزینه پاسخ سریع (QR code) است، دریافت کنند.

مطابق اعلام تمامی پروانه هایی که بعد از مهرماه 93 صادر شده اند، نیاز به تغییر ندارند زیرا اطلاعات آنها در سامانه الکترونیک موجود است.

به گزارش ایرنا پیش تر نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی اطلاعیه های مختلف برای ساماندهی سایت های بدون شناسنامه فراخوان منتشر کرده بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر