بازدید 3255

نظرات متناقض درباره واردات برنج

در حالی که رییس انجمن وارد کنندگان برنج، بالا بودن تعرفه را عامل قاچاق این محصول به کشور بیان می کند، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است که با همین تعرفه نیز واردات زیادی انجام می شود لذا افزایش تعرفه ضروری است.
کد خبر: ۵۲۰۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۴ 29 July 2015
در حالی که رییس انجمن وارد کنندگان برنج، بالا بودن تعرفه را عامل قاچاق این محصول به کشور بیان می کند، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است که با همین تعرفه نیز واردات زیادی انجام می شود لذا افزایش تعرفه ضروری است.

به گزارش ایرنا، سیداحمد بحق رییس انجمن وارد کنندگان برنج که به همراه حسین نیازآذری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و سیدتقی جعفریان امیری دبیر اتحادیه شالی کوبان در برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع ممنوعیت واردات برنج شرکت کرده بود، افزود: تعرفه ها در حال حاضر زیاد است و باعث رواج قاچاق می شود.

بحق تاکید کرد: ما نمی توانیم تعرفه تحمیل کنیم برای اینکه هزینه های سربار و هزینه های تولید ما زیاد است.

وی بااشاره به اینکه ثبت سفارش بسیار کمی در دست وارد کنندگان است، اظهار داشت: وارداتی که صورت گرفته به صورت غیرقانونی و قاچاق انجام شده است.

بحق خاطر نشان کرد: 6 ماه زمان برای ثبت سفارش به طور عادی برای واردات نیاز است اما اگر در قالب LC این قوانین اجرا شود طبق قوانین جاری به 18 ماه افزایش پیدا می کند.

رییس انجمن وارد کنندگان برنج گفت :آمارهای ما دقیق نیست.مصرف سرانه برنج تقریبا 40 کیلو است بنابراین طبق آمار جهاد کشاورزی 1 میلیون و 800 هزار تن تولید داخلی داریم.

بحق با اشاره به اینکه سالانه حدود یک میلیون و 200 الی 400 تن نیاز به واردات داریم، گفت:سال 91 با مشکل جدی در مساله واردات برنج روبه رو بودیم که وضعیت به صورت بحرانی شد.

وی ادامه داد: متاسفانه کشت های ما به شیوه سنتی انجام می شود.

رییس انجمن وارد کنندگان برنج اظهار داشت:ما باید بپذیریم که روش کشاورزی باید تغییر کند و مردم نمی توانند بهای عدم مدیریت مسوولان را پرداخت کنند.

بحق همچنین با بیان اینکه کنترل اقلام کشاورزی از سال 93 به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است، گفت:سوال من این است که چرا وارد کننده باید برنج با کیفیت خوب و با تعرفه 40درصد را وارد کند و به نصف قیمت داخل آن را عرضه کند این در حالی است که ما باید واقعیت را بپذیریم که نمی توانیم خود را پشت تعرفه مخفی کنیم.

رییس انجمن وارد کنندگان برنج گفت :ابهامی که در آلودگی برنج های وارداتی بود و اذهان عمومی را به خود مشغول کرده بود سبب شد هیاتی در اواخر سال 92 متشکل از نمایندگان مجلس، معاونت غذا و دارو و جهاد کشاورزی عازم هند شوند و بدون هیچ محدودیتی از مزرعه تا کارخانه برنج را بررسی کردند و نهایتا به این نتیجه رسیدند که برنج های هندی مشکلی ندارند.

رییس انجمن وارد کنندگان برنج تاکید کرد: هر کیسه برنج وارداتی به همراه خود شناسنامه دارد.

با واردات بی رویه مخالفیم


نیازآذری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه 302 میلیون تن واردات برنج با وجود ممنوعیت از کجا آمده است، گفت: با واردات بی رویه و غیرضروری موافق نیستم؛ بنابراین باید شرایط را به گونه ای ایجاد کرد که تولیدکنندگان در این مسیر رغبت لازم را داشته باشند.

وی با تاکید بر تولید ملی و اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی افزود: اول باید به ظرفیت های کشور توجه کنیم به طوری که در شرایط فعلی 17 استان کشور برنج کار هستند.

مازندران 44 درصد و گیلان 31 درصد برنج کشور را تامین می کند


عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه استان مازندران 44 درصد و استان گیلان 31درصد از نیاز برنج کشور را تامین می کنند اظهار داشت: باید واژه «ما می توانیم» را به طور جدی باور داشته باشیم لذا قانونگذار و دولت برنامه جدی را در این راستا در نظر گرفته اند.

نیازآذری در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص تعرفه های موجود در محصول برنج اظهار داشت: تعرفه ها خوب نیست چرا که در حال حاضر افرادی آماده هستند تا با همین تعرفه برنج وارد کنند لذا لازم است که تعرفه ها بالاتر برود.

اکثر برنج های هند آلوده است


سیدتقی جعفریان امیری دبیر اتحادیه شالی کوبان نیز درخصوص میزان واردات برنج گفت: با توجه به واردات بی رویه برنج در سال های اخیر ضربات سنگینی به برنج داخلی ما وارد شده چون کشاورز پولی برای تبلیغ کالای خود ندارد.

وی به سفر خود به کشور هند اشاره کرد و گفت: در بازدیدی که از تمام کارخانه های هند داشتم به این نتیجه رسیدیم که اکثر برنج های هند آلوده است.

جعفریان امیری دبیر اتحادیه شالی کوبان نیز در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره مجدد به بحث برنج های آلوده هند گفت: موسسه استاندارد آلوده بودن برنج های هند را تایید کرده است.

وی همچنین درخصوص تعرفه های موجود اظهار داشت: بالا یا پایین بردن تعرفه ها مشکلی را حل نخواهد کرد.

وی درخصوص دو برابر بودن قیمت برنج داخل نسبت به برنج های وارداتی اظهار داشت: ما پایین ترین قیمت ها را داریم چرا که اگر قیمت ها بخواهد از این پایین تر بیاید کشاورزان متضرر می شوند البته باید تاکید کرد که دولت باید برنج را بدون واسطه از کشاورز بخرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل