بازدید 8013

گیلان تا ۱۰ سال دیگر در زباله دفن می شود

معاون عمرانی استانداری گیلان با برشمردن مشکلات زیست محیطی استان اعلام کرد: با ادامه شرایط بحرانی فعلی در تولید زباله و عدم مدیریت صحیح آن، استان گیلان تا ۱۰ سال آینده در زباله دفن خواهد شد.
کد خبر: ۵۲۰۶۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷ 29 July 2015
معاون عمرانی استانداری گیلان با برشمردن مشکلات زیست محیطی استان اعلام کرد: با ادامه شرایط بحرانی فعلی در تولید زباله و عدم مدیریت صحیح آن، استان گیلان تا ۱۰ سال آینده در زباله دفن خواهد شد.

به گزارش مهر، حجت شعبانپور در مراسم معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان که ظهر چهارشنبه برگزار شد، مشکلات زیست محیطی گیلان را در پنج محور پسماند، آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت، تالاب انزلی و تغییرکاربری های غیر مجاز دانست و اظهار کرد: سرانه تولید پسماند در گیلان با میزان ۸۵۰ گرم در شهر و ۵۰۰ گرم در روستا بیش از میانگین کشوری است به طوری که گیلان روزانه با تولید هزار و ۸۰۰ تن زباله روبرو است.

وی با بیان اینکه میزان تولید زباله در زمان حضور گردشگران بیش از مقدار فوق است، افزود: با وجود آنکه طبق قوانین موجود ممنوعیت دفن در استان های ساحلی وجود دارد اما این زباله ها به بدترین شکل ممکن در استان دفن می شوند.

شعبانپور با اعلام جمع آوری تنها ۳۰ درصد زباله تولیدی روستاها گفت: بقیه پسماندهای روستاها راهی جنگل و یا در رودخانه ها سرازیر می شوند.

وی تاکید کرد: اگر این شرایط ادامه پیدا کند گیلان تا ۱۰ سال دیگر در زباله ها دفن خواهد شد.

معاون استاندار ایجاد روحیه مشارکتی برای حل این بحران را ضروری دانست و گفت: اگر بودجه لازم تامین شود اما مشارکت مردمی وجود نداشته باشد،  اتفاقات و نتایج مثبتی در مدیریت پسماند و زباله رخ نمی دهد.

شعانپور از اجرای تفکیک زباله در ۵۰ درصد استان خبر داد و گفت: استاندار،  تمامی فرمانداران و شهرداران را ملزم به اجرای این برنامه کرده است و این آمار تا پایان سال به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

وی همچنین به سه کارخانه کمپوست در استان اشاره و بیان کرد: در حال حاضر کارخانه کمپوست رودسر پس از رفع مشکلات با ظرفیت ۸۰ تن کار خود را آغاز کرده است.

این مسئول  ادامه داد: کارخانه کود آلی رشت نیز با ظرفیت ۴۰۰ تن و کارخانه انزلی با ظرفیت ۱۵۰ تن به کار خود ادامه می دهند.

وی همچنین نیروگاه زباله سوز را یکی از نیازهای استان برشمرد و گفت:  رایزنی ها با شرکت های سازنده دستگاه زباله سوز انجام داده شده و از ۱۴۰ میلیارد تومان مورد نیاز برای نیروگاه زباله سوز ۱۱میلیارد از طرف استانداری تامین شده است.

شعبانپور افزود: با شرکت TTS  راه انداز زباله سوز تهران به همکاری های اولیه رسیده ایم اما به دلیل عدم تایید زمین از طرف محیط زیست هنوز کاری در این خصوص انجام نشده است.

وی همچنین با اشاره به دو رودخانه گوهر رود و زرجوب رشت گفت: اصلی ترین منابع آلودگی این دو رودخانه،  پساب شهرک صنعتی شهر رشت، فاضلاب زمین های کشاورزی و سموم و ۸۰ درصد فاضلاب خانگی و شیرابه پسماندهای سراوان است.

معاون عمرانی استانداری گیلان، ۵۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده در سفر ریاست جمهوری برای ساماندهی این دو رودخانه را ناکافی اعلام کرد و افزود: برای ساماندهی بخش آب و فاضلاب شهری رشت نیاز به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

شعبانپور با اشاره به وضعیت نامناسب تالاب انزلی، این تالاب را در انتهای مسیر آلودگی دانست و گفت: تنها ۱۰ درصد از ۱۰ میلیارد تومان اعتبار تایید شده برای ساماندهی وضعیت آلودگی این تالاب اختصاص یافته در حالی که اگر به شرایط تالاب انزلی رسیدگی نشود، سرنوشت دریاچه ارومیه در انتظار این تالاب خواهد بود.

وی از بین رفتن تالاب انزلی را مساوی با از بین رفتن گرشگری گیلان دانست و تاکید کرد: به جای آنکه در آینده ۵ هزار میلیارد تومان برای بهبود وضعیت تالاب هزینه کنیم، اکنون می توانیم با ۸۰۰ میلیارد تومان شرایط بهتری برای آن رقم بزنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر