بازدید 10553
نابغه های بی باک:

سیر تحول تکنولوژی از دریچه دیافراگم

بسیاری بر این عقیده هستند که سال 1985 را باید مبدا انفجار تکنولوژیک در تاریخ انسانی به حساب آورد. سالی که بعد از آن بشر با رشد سری تکنولوژی طی چند دهه آتی مواجه شد و هرچه پیش تر رفت، بر سرعت این تحولات نیز افزوده شد. این سال سالی است که نابغه های بزرگ دنیای تکنولوژی به یکباره تاریخ بشر را متحول میکنند و حال نگاهی متفاوت به این سیر تحول تکنولوژیک به شکل مستنداتی در قالب تصاویر منتشر میشود.
کد خبر: ۵۲۰۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰ 30 July 2015
سیر تحول تکنولوژی از دریچه دیافراگمبسیاری بر این عقیده هستند که سال 1985 را باید مبدا انفجار تکنولوژیک در تاریخ انسانی به حساب آورد. سالی که بعد از آن بشر با رشد سری تکنولوژی طی چند دهه آتی مواجه شد و هرچه پیش تر رفت، بر سرعت این تحولات نیز افزوده شد. این سال سالی است که نابغه های بزرگ دنیای تکنولوژی به یکباره تاریخ بشر را متحول میکنند و حال نگاهی متفاوت به این سیر تحول تکنولوژیک به شکل مستنداتی در قالب تصاویر منتشر میشود.

به گزارش «تابناک» «دوگ منوز» عکاس برجسته ای است که از سوی استیو جابز و سایر رهبران دنیای تکنولوژی نظیر بیل گیتس دعوت شده است تا داستان تلاش ها، شکست ها، ایثارها و موفقیت های آنها را به تصویر بکشد. از سال 1985 تا سال 2000 وی داستان زدگی کسانی را ثبت کرده است که بیش از هر زمانی در طول تاریخ بشر شغل و ثروت خلق کردند. وی اکنون تصمیم بر آن گرفته است تا بر مبنای پروژه ای با عنوان Fearless Genius یا نابغه بی باک، تصاویر منحصر به فرد و آرشیوی خود را از سیر تاریخ تکنولوژی در اختیار عموم قرار دهد.

کتاب «نابغه بی باک» وجه و صورت انسانی تکنولوژی را به نمایش میگذارد و به خوبی نشان میدهد که چطور و با چه هزینه هایی ایده های قدرتمند به واقعیت بدل شده اند. کتابی که به گفته «کورت اندرسون» نگاهی اساسی و لازم به این نکته است که دنیایی که اکنون میشناسیم چطور ساخته شده است. بخشی حیاتی از تاریخ عکاسی.

بگذارید نگاهی به چند نمونه از تصاویر جالب این کتاب داشته باشیم.

روزی که «راس پروت 20 میلیون دلار به استیو جابز داد

یکی از زیبا ترین عکسهای این کتاب مربوط به استیو جابز است. وی یک بازاریاب فوق العاده بود که قدرت اقناع کردن را در جلسات به خوبی درک میکرد. این موضوع هیچ گاه به اندازه ای که در این تصویر به نمایش گذاشته شده، نشان داده نشده است. جلسه ای که وی در یک ساختمان نیمه کاره که بعدا مبنای بزرگترین شرکت تکنولوژیک شد با اعضای هیئت مدیره شرکت NeXT ترتیب داد و به «راس پروت» مدیر عامل این شرکت گفت که قرار است بزرگترین شرکت روبوتیک تاریخ را در اینجا بسازند که بر اساس آن دیگر نیازی به استفاده از دست های انسان نباشد. پروت که بعدا به عنوان پیشقراول تحول در آموزش شناخته شد از سخنان استیو جابز به حیرت افتاد و 20 میلیون دلار در پروژه جابز سرمایه گذاری کرد:

سیر تحول تکنولوژی از دریچه دیافراگم

«سوزان کار» بخشی از زندگی روزمره شما است

هیچ مبالغه ای نیست اگر گفته شود که سوزان کار و آیکون های بازیگوش و طراحی های فوق العاده وی برای واسط کاربری زندگی روزمره میلیون ها نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است. وی بخشی از تیم طراحی Mac بوده است و بخش عمده ای از آیکون ها و واسط کاربری را وی به تنهایی طراحی کرد. بعد از آنکه به همراه استیو جابز از اپل اخراج شد، به یکی از مهره های کلیدی شرکت NeXT تبدیل شد و بعدها کلیدی ترین مهره در طراحی آیکون ها برای بسیاری از سیستم عامل ها همچون ویندوز و OS/2 شرکت IBM شد. این تصویر وی را در حالی نشان میدهد که به سخنان استیو جابز در جلسه ای گوش میدهد که طی آن جابز به کارهای ناتمام شرکت اشاره میکند:

سیر تحول تکنولوژی از دریچه دیافراگم

بنیانگذاران «ادوب» پیش از انتشار نهایی «فوتوشاپ»

«جان وارناک» و «چاک گشک» - سمت چپ – با اطمینان خاطر در حال آماده شدن برای انتشار نهایی و معرفی فوتوشاپ هستند. نرم افزاری که دنیای عکاسی و تصاویر دیجیتال را متحول کرد. این واقعه به دنبال انتشار موفقیت آمیز نرم افزار PostScript است که با 2000 ساعت برنامه نویسی موفق شده بود تا رایانه ها را با پرینتر ها متصل و همخوان کند. این نرم افزار به ظاهر ساده درواقع بسیار پیچیده بوده است و بعد از اختراع چاپ توسط گوتنبرگ بزرگترین تحول در صنعت چاپ نام گرفته است. این دو نفر بعد از آنکه ایده آنها توسط شرکت Xerox رد شد آنجا را ترک کردند و شرکت Adobe را پایه گذاری کردند. ایده اولیه آنها از بنیان گذاری ادوب ساخت رایانه ای بود که به شکل پیش فرض با پرینتر متصل باشد و هیچ گاه به ایده تحول در صنعت چاپ خانگی با استفاده از طراحی و فونت ها فکر نمیکردند. تنها بعد از چند ماه از بنیان گذرای این شرکت، سر و کله استیو جابز پیدا میشود و پیشنهاد خرید این شرکت را میدهد. مکینتاش قرار بود به همراه یک پرینتر ارائه شود اما نرم افزار لازم برای این کار را در اختیار نداشت. جابز آنها را برای فروش شرکت تحت فشار قرار داد و بعد از آنکه پاسخ رد شنید به آنها گفت: شما احمقید! در نهایت جابز با سرمایه گذاران دیگر ادوب وارد مذاکره شد و در نهایت 19 درصد از سهام این شرکت به بهایی 5 برابر از قیمت اصلی آن در آن زمان به جابز واگذار شد. این موضوع منجر به آن شد که شرکت ادوب اولین شرکت تاریخ تکنولوژی باشد که در سال اول احداث به سود دهی رسید.

سیر تحول تکنولوژی از دریچه دیافراگم


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل