بازدید 3553

کشاکش بر سر قیمت لبنیات

سخنگوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان از حرکت مشکوک برای به هم ریختن بازار محصولات لبنی خبر داد
کد خبر: ۵۲۰۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۷ 30 July 2015
پشت پرده زمزمه افزایش قیمت محصولات لبنیات چیست؟ تولیدکنندگان عنوان می‌کنند مخالف افزایش قیمت محصولات لبنی هستند و علت آن را کاهش قدرت خرید مردم می‌دانند.آنها معتقدند هر گونه افزایش قیمت،سهم لبنیات را از سبد غذایی مردم کمتر می‌کند، لذا در گفت‌و‌گوهایشان از ثبات قیمت صحبت می‌کنند.اما در شرایطی که این سیاست وجود دارد ستاد تنظیم بازار با درخواست مکرر این مجموعه‌ها برای افزایش قیمت روبه‌روست.

به گزارش ایران، در مقطعی ستاد هدفمندی یارانه‌ها با رشد 10درصدی قیمت محصولات لبنی موافقت کرد ( اما این امر منوط به تأیید سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار بود)ولی یک شرط را هم لحاظ کرد و آن این بود که کارخانجات لبنی باید شیرخام را با قیمت 1440 تومان از دامداری‌ها خریداری کنند.البته همین شرط،سدی برای تولیدکنندگان شد چرا که ترجیح می‌دادند شیرخام را با قیمت‌های فعلی 900 تا هزار تومان از دامداری‌ها بخرند.با این تفاسیر مخالفت‌های آنها برای افزایش قیمت، رسانه‌ای شد و گفتند در شرایطی قیمت‌ها را بالا خواهند برد که قیمت شیرخام تغییری نکند. ولی  دولت برای حل چالش دامداری‌ها نمی‌خواهد عقب‌نشینی کند.در صورتی که دولت با افزایش قیمت محصولات لبنی موافقت کند - که تاکنون این امر محقق نشده است-  قطعاً قیمت خرید شیرخام 1440تومان می‌شود.البته مسئولان دولتی با ریشه این اتفاق یعنی افزایش قیمت مخالف هستند اما در پی درخواست تولیدکنندگان، دولت باید بررسی‌های لازم را انجام دهد.با تمام این اوصاف ستاد هدفمندی یارانه‌ها طی نامه‌ای به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دو موضوع را ابلاغ کرد. یکی آنکه این سازمان اختیار دارد تا سقف 6درصد با درخواست افزایش قیمت محصولات لبنی(با توجه به درخواست تولیدکنندگان) که براساس اسناد و مدارک مستند باشد، بدون مصوبه ستاد تنظیم بازار موافقت کند. دوم آنکه برای افزایش بیش از 6درصد قیمت سازمان حمایت باید مدارک را بررسی و برای تصویب نهایی به ستاد تنظیم بازار ببرد. حال که چنین اختیاری از 16تیرماه به سازمان حمایت داده شده است واحدهای تولیدکننده محصولات لبنی که زمانی از افزایش 10 تا 15 درصدی محصولات خود صحبت می‌کردند به 6درصد هم راضی شدند و در رفت و آمدهای خود به خیابان ولیعصر مشتاقانه انتظار اجازه گرانی را می‌کشند. اما در ساختمان سازمان حمایت میلی برای افزایش قیمت‌ها نیست. طبق گفته مسئولان این بخش، هنوز مستندات تولیدکنندگان محصولات لبنی بررسی نشده است بنابراین هر گونه افزایش قیمت توسط  تولیدکنندگان محصولات لبنی خلاف قانون است.

زمزمه افزایش قیمت لبنیات مهندسی شده است

این روند در حالی دنبال می‌شود که برخی رسانه‌ها از موج افزایش قیمت لبنیات دربازار توسط برخی برندها خبر می‌دهند یا جداول قیمتی را اطلاع‌رسانی می‌کنند که قیمت آنها با آنچه دربازارعرضه می‌شود متفاوت است. از این رو برخی از فعالان صنف لبنیات در توضیح چنین اتفاقی می‌گویند برخی از تولیدکنندگان می‌خواهند زمزمه افزایش قیمت را مطرح کنند تا مردم هنگام افزایش قیمت‌ها با شوک خبری روبه‌رو نشوند و البته راه افتادن این جریان می‌تواند برای واحدهای تولید کننده محصولات لبنی نتیجه‌گیری‌های دیگری هم داشته باشد. یکی آنکه از واکنش  دولت و مردم نسبت به افزایش قیمت مطلع می‌شوند و براساس این واکنش قیمت‌های درخواستی خود را تنظیم می‌کنند. همچنین طی این مدت بر فروش محصولات خود می‌افزایند.همچنین به دنبال گرانی تأیید شده از سوی رسانه‌ها هستند.غلامرضا کاوه سخنگوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان نیز درباره صحبت‌هایی که مبنی بر افزایش قیمت لبنیات می‌شود گفت:به نظر می رسد حرف و حدیث‌ها در مورد افزایش قیمت لبنیات مهندسی شده است و برخی‌ها می خواهند به گونه‌ای فضا را ترسیم کنند که دولت خواهان افزایش قیمت است.

لبنیات گران نشده است


برهمین اساس روز گذشته به سوپرمارکت‌های مختلف پایتخت رفتیم تا از قیمت انواع محصولات لبنی پرس و جو کنیم.آنچه دیدیم و شنیدیم این بود که قیمت محصولات لبنی حداقل آنهایی که در لیست پرمصرف‌ها قرار دارد، تغییری نداشته است. براین اساس شیر پرچرب یک لیتری همان 2500 تومان، شیر کم چرب یک لیتری 2300 تومان، شیر کم چرب یک و نیم لیتری 3600 تومان، شیر پرچرب یک و نیم لیتری 4200 تومان، ماست کم چرب یک کیلویی 2600 تومان و در برخی دیگر از برندها تا 3300 تومان،ماست کم چرب یک ونیم کیلو5 هزار و 200 تومان بود. البته پنیر، دوغ و خامه هم تغییر قیمتی نداشت. با توجه به ثبات قیمت‌ها در بازار جریان‌سازی خبری از سوی برخی تولیدکنندگان با استدلال‌های  عنوان شده دور از ذهن نیست. به هر حال طی سال‌های اخیر چندین مرتبه قیمت محصولات لبنی گران شد که بخشی با مجوز دولت بود و بخش اعظم آن سرخود صورت گرفت.همین رشد قیمت‌ها باعث شد برخی محصولات لبنی از سفره خانواده‌ها حذف شود و در برخی دیگر هم میزان خرید بشدت کاهش یافت.

گزارشی از گرانفروشی نداشتیم


مجتبی فراهانی معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درگفت‌و‌گو با «ایران» درباره خبرهای مربوط به افزایش قیمت لبنیات و اینکه برخی کارخانجات خودسرانه قیمت‌های خود را گران کردند گفت: تولیدکنندگان محصولات لبنی قیمت‌های خود را افزایش نداده‌اند و در این خصوص هیچ گزارشی نداشتیم.وی افزود: سازمان حمایت به هیچ مجموعه‌ای مجوز افزایش قیمت نداده است و حتی اگر برندی یک محصول خود را گران کرده باشد قطعاً تخلف محسوب می‌شود.فراهانی تصریح کرد: سازمان حمایت بر بازار نظارت دارد و اجازه نمی‌دهد بدون مجوز قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

سود تولیدکنندگان محصولات لبنی 2 درصد است


محمدرضا اسماعیلی رئیس اتحادیه تولید کنندگان فرآورده‌های لبنی هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» بر موضع قبلی خود مبنی بر اینکه هر گونه افزایش قیمت به ضرر تولیدکنندگان محصولات لبنی است تأکید کرد و افزود: افزایش قیمت محصولات لبنی تأثیر معکوس خواهد داشت و قطعاً چالش‌های این بخش حل نخواهد شد.وی در پاسخ به این سؤال که تولیدکنندگان محصولات لبنی همیشه ناراضی هستند و برای افزایش قیمت از تمام ابزارها استفاده می‌کنند گفت: میزان سودی که تولیدکنندگان محصولات لبنی در ازای فروش خود دارند خیلی کم است.حتی معروف ترین برندها در بورس سود 2 الی 4/2 درصدی دارند. این در حالی است که طبق قانون برای مواد غذایی فساد پذیر سود 14 تا 20 درصد لحاظ شده است.مردم نباید این‌گونه فکر کنند که تولیدکنندگان سودهای میلیونی عایدشان می‌شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان