بازدید 44063

با روند موجود به زودی در خودرو سازی ها تخته خواهد شد

کاهش تقاضا برای خرید خودروهای داخلی در یکی دو سال اخیر و افزایش چشمگیر بهای این محصولات از سوی خودروسازان و همچنین زمزمه لغو تحریم‌ها علیه ایران، باعث شد تا بازار خودرو با روندی رکودی روبه‌رو شود و این رویه امروز قیمت برخی خودروها را به زیر قیمت کارخانه برساند.
کد خبر: ۵۲۰۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸ 30 July 2015
سناریو جدید دولت برای پرداخت نکردن یارانه نقدیکاهش تقاضا برای خرید خودروهای داخلی در یکی دو سال اخیر و افزایش چشمگیر بهای این محصولات از سوی خودروسازان و همچنین زمزمه لغو تحریم‌ها علیه ایران، باعث شد تا بازار خودرو با روندی رکودی روبه‌رو شود و این رویه امروز قیمت برخی خودروها را به زیر قیمت کارخانه برساند.

به گزارش «تابناک»، البته ابراز تمایل برخی ‌خودرو‌‌سازهای آلمان و فرانسه نیز در ایجاد این وضعیت بی‌تأثیر نبوده است؛ هرچند‌ کارشکنی‌هایی ‌شده، برخی از این قدرت‌ها در زمان تحریم، باعث بروز برخی مشکلات سیاسی در ورود برخی‌ خودرو‌سازی‌های خارجی به عرصه رقابت کشور شده است.

با این وجود هنوز خودرو سازی ها اصرار دارند که قیمت های خود را بالا نگه دارند و در برخی از موارد حتی تقاضای افزایش قیمت را نیز دارند. پیش بینی برخی از کارشناسان بر این است که ادامه روند موجود، در آینده ای نزدیک باعث از بین رفتن کامل این صنعت در کشور خواهد شد و اگر خودرسازی ها همچنان در مواضع خود اصرار داشته باشند به زودی شاهد تعطیل شدن یکی از مهم ترین صنایع کشور خواهیم بود.

موئید حسینی صدر در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: در سال 91 و 92 که یک باره قیمت خودرو بیش از دو برابر و در برخی موارد حتی تا 4 برابر هم افزایش داشت، دلیل آن هم، این بود که ارز از قیمت 900 تومان یک دفعه به 3800 تومان رسید و آقایان بهانه می آوردند که لاستیک، آلومینیوم، پولیمر و چیزهای دیگر گران شده وپس از آن بود که قیمت ها را افزایش دادند.

وی گفت: این بود که قیمت پراید از 8 میلیون تومان به 20 میلیون تومان افزایش پیدا کرد، اما الان در کشور با یک ثبات نسبی قیمت مواجه هستیم و در برخی از اقلام مانند مسکن، آهن آلات و آلومینیوم کاهش قیمت را داریم، پس خودر سازها با این شرایط دو راه بیشتر ندارند و یا در وضعیت فعلی خود اصرار می کنند و روند افزایش قیمت و کیفیت پایین را همچنان ادامه می دهند که در این صورت، آینده رو به نابودی را خواهند داشت و به زودی برشکست خواهند.

این عضو کمیسیون صنایع گفت: حالت بعدی نیز این است که خودرو سازها آسیب شناسی می کنند و مشکلات را بر طرف می کنند، برای این کار هم باید هزینه های پرت خود را کاهش دهند، هزینه های اضافی و ریخت پاش‌ها را از بین می برند و همچنین با استفاده از یک مدیریت درست با ارتقای کیفیت و تنوع خودرو بازار داخلی را حفظ کنند.

وی گفت: در غیر این صورت به زودی شرکت های خارجی ، به صورت وارد کننده یا به عنوان تولید کننده مشترک وارد ایران خواهند شد و نسخه این افراد را خواهند پیچید، مجلس هم در قابل مطالبات به حق مردم جانب مردم را خواهد گرفت، یکی از کارهایی هم که به زودی انجام خواهد شد زمینه های ایجاد قطب سوم خودرو سازی است که به جد پیگیر آن هستیم.

وی گفت: این شرایط الزاما اجرا خواهد شد و اگر خودرو سازها هوشیارانه قدم بردارند و رضایت مردم را جلب کنند، می توانند همچنان در عرصه رقابت باشند، اما غیر از این خودروسازی ها به زودی در کاخانه های خود را خواهند بست، خودرو سازی ها باید خودشان را با شرایط موجود وقف دهند و دیگر از دست کردن به جیب مردم دست بردارند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود این شرایط، خودرو سازی ها اصرار دارند که قیمت ها را بالا ببرند نیز گفت: این به دلیل انحصاری بودن این بخش از صنعت است و فکر می کنند که این شرایط همیشه به همین صورت خواهد ماند اما به نظر می رسد که وقت انحصار خیلی وقت پیش تمام شده و باید فضا به حالت رقابتی برگردد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۸۰
انتشار یافته: ۲۵
بسه هر چی از دست این خودرو سازها کشیدیم
اگر این شرایط ویژه دو دهه اخیر در اختیار یک شرکت خودروساز کره ای بود چه می کرد و ما چه کردیم.
این همه سال جلوی واردات خودرو رو گرفتن به امید اینکه ایران صاحب صنعت خودروسازی بشه. خودروساز ها هم دیدن مردم چاره ای ندارن. هر اشغالی رو ساختن وبه مردم انداختن.
ان شا الله صنعت خودرو سازی سایپا و ایران خودرو منحل بشه
آرزومه که ورشکستگیشون را ببینم
قبلنا که سامت بودتد، مطالبات مردم به حق نبود؟
خودرو داخلی اشغال است وگران که بجز خالی کردن جیب مردم کشتار سالی 40000 نفر ایرانی حسن و سودی ندارد . باید هم تعطیل شود
فکر کنم تولید خودروی بی کیفیت ، پر مصرف و انحصاری کافیه.
امیدوارم که مردم یکبار برای همیشه با تحریم کامل خرید خودرو جلوی این ظلم مضاعف و تبعیض بی انتها را بگیرند.انحصار مطلق و عجیبی که در هیچ جای این کره خاکی وجود ندارد وایران خودرو و سایپا از هیچ ظلم و اجحافی ابا ندارند و ذره ای پاسخگو نیستند.مطمئن باشید نه مجلس و نه قانون و نظارت و نه بازرسی به هیچ عنوان به فکر مصرف کننده نیستند و همه آنها با هم متحد و دستشان در یک کاسه است. تنها راه نجات مردم از این بلیه اقدام مردم در نخریدن است و یقین بدانید اگر زیر بار این ظلم نروید مجبور میشوند قیمت را کاهش و کیفیت را افزایش دهند و شک نکنید اگر به این مهم تن در ندهند ورشکست خواهند شد. وافعا زمان آن رسیده است که بعد از سه دهه حق کشی این دو خودروساز به قانون گردن ندهند و دستشان را از جیب مردم دراورند
به امید خدا به زودی شاهد بسته شدن این دو شرکت خواهیم بود
من میشینم منتظر ببینم اینا چطوری ورشکست میشن.
بخدا غصه اینا رو نخورید.
نگران کارگرا نباشید.
این برن بعد 3 تا شرکت خارجی خوب بیاریم دوباره چرخه خودروسازی رو فعال کنیم.
فقط اینایی که الان هستن نباشن.اینا مثه چاه هستن هرچی بریزی تو جیبشون پر نمیشن.
ههههه هو...
راحترین کار ممکن رو میکنن به جای افزایش کیفیت که نیاز به تلاش داره کاری میکنن که مردم مجبور بشن ماشینهای اونا رو بخرن
آخیش دلم خنک شد ، آقا بنده با وجود قیمت بالای غیرواقعی پژوی اس ال ایکس 34 میلیون تومنی خریدم ، اما با همه این اوصاف اگه همین پژو بشه 18 میلیون تومن لذت میبرم ، ماشین صفر اگزوزش پاره اس ، آخه به کی باید گفت . ایشالا ورشکسته شن مردم راحت شن .
متن نخوندم ولی برای تیتر انشالله بلند عرض کردم !
بابا این نظر من رو چاپ کنید لطفا دارم از تو میترکم.
این خودرو سازها 8 سال خون من و ام ی ال من رو خوردن و خودشون زنده موندن. خدا کنه کاملا ورشکست بشن که حداقل دلمون خنک بشه
ان شا الله که تخته شود درب کارگاه ! این مرکبهای مرگ
الهی آمین
به امید خدا زودتر تعطیل میشن
مجلس طرف خودروسازها را خواهد گرفت.طرف مردم چه نفعی برای آنها ندارد.
انشاءالله تخته بشه که شاهد تولید فرغون نباشیم امین
هیچ هم در خودرسازیها تخته نخواهد شد. با انحصار موجود تا سالها همین مدیریت به کارش ادامه خواهد داد. و نمایندگان مجلس هم اگر می خواستند یا می توانستند کاری کنند تا امروز کاری انجام داده بودند.
با سلام
خودرورسازهاي داخلي خون ملت رو كردن تو شيشه و اين ملت ، ملت فراموش كاري نيست هيچ وقت حمايتي از صنعتي كه با تكبر با ملت خودش برخورد كرده ، نميكند . حالا به هر قيمتي كه تموم بشه ....
اگر مردم را در انتخاب خودرو ازاد بگذارند
خودرو اروپایی بهترین است
نظر سنجی بذارید.
100% ملت با تخته شدن در ِ این 2 خودروساز موافقن.
هرچه زودتر بهتر
اونایی هم میگن یه سری ادم بیکار میشن بدونن
تعداد ادمایی که این ماشین ها تاحالا کشتن از اون کارگرها بیشترن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل