بازدید 2747

ارائه لایحه حمایت از جنگل‌ها؛ به‌زودی

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به بررسی تدوین لایحه حفاظت از جنگل‌ها در دولت گفت: لایحه توقف از بهره‌برداری از جنگل‌ها در دولت آماده است و به زودی تقدیم مجلس می‌شود.
کد خبر: ۵۲۰۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲ 30 July 2015
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به بررسی تدوین لایحه حفاظت از جنگل‌ها در دولت گفت: لایحه توقف از بهره‌برداری از جنگل‌ها در دولت آماده است و به زودی تقدیم مجلس می‌شود.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار امروز در سفر یک روزه‌اش به استان مازندران پس از بازدید از منطقه سیل‌زده سوادکوه از زنجیره انسانی سمن‌های محیط زیست مازندران در جنگل منطقه پلنگ‌دره شیرگاه بازدید کرد.

وی در جمع سمن‌های محیط زیست مازندران با اشاره به اقدامات اساسی سازمان محیط زیست با همکاری سازمان جنگل‌ها و مراتع و صداوسیما و نامگذاری امروز 8 مرداد به عنوان «جنگل رمز حیات، نگذاریم بمیرد جنگل، که جهان خواهد مرد»، گفت: در راستای حفاظت و بهره‌برداری پایدار از جنگل‌ها در سال 92 مصوبه‌ای در دولت تحت عنوان تنفس جنگل‌ها تصویب شد که در راستای آن هرگونه قطع و بهره‌برداری از درختان جز درختان آسیب‌دیده ممنوع اعلام شد.

رییس سازمان محیط زیست اظهار کرد: طرح تنفس جنگل‌ها مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به زودی در مجلس ارائه خواهد شد.

ابتکار ادامه داد: در راستای حمایت از جنگل‌ها، همچنین لایحه حمایت از جنگل‌ها در دولت در دست بررسی است و پس از بررسی و تصویب نهایی به مجلس ارائه می‌شود.

به گفته وی، این لایحه در راستای توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها بوده و خوشبختانه نظر سازمان جنگل‌ها و مراتع و جهاد کشاورزی نسبت به این لایحه مثبت بوده و رییس مجلس شورای اسلامی نیز موافقت خود را با این لایحه اعلام کرده است که امیدواریم پس از تدوین نهایی این لایحه در دولت و بررسی آن در مجلس، تصویب شده و در این راستا قطعا بهره‌برداری تجاری، قاچاق و برداشت غیرقانونی از جنگل‌ها متوقف خواهد شد.

رییس سازمان محیط زیست تصریح کرد: البته در این راستا نقش مردم، دامداران و عشایر به ویژه در جنگل‌های غرب کشور در راستای حفاظت از جنگل‌ها موثر است.

ابتکار همچنین به نقش سمن‌ها در حفاظت از جنگل‌ها اشاره کرد و افزود: ایجاد حساسیت، آگاهی و جلب مشارکت مردم به ویژه با جوامع محلی و روستاییان با سازمان‌های مردم نهاد، تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر اینکه در راستای مدیریت مسائل محیط زیست می‌توان گام‌های اساسی برداشت، تصریح کرد: ما از شنیدن صدای سمن‌ها و نقد پرسشگری آنها استقبال می کنیم و این نقدها و پرسش‌ها کمک‌کننده است.

رییس سازمان محیط زیست به وجود زباله‌ها در جنگل نیز اشاره و یادآور شد: وجود زباله‌ها در جنگل‌ها و غرب کشور مساله اساسی است که اخیرا نیز در استان مازندران در راستای مدیریت زباله‌ها در جنگل جلساتی تشکیل شده و برنامه‌هایی در دست اقدام است. به ویژه اینکه با سرمایه‌گذاران خصوصی و دولتی و با برنامه‌های مدیریت پسماند نیز می‌توان در این راستا اقدامات اساسی صورت داد.

ابتکار به رفتار مردم و گردشگران در راستای مدیریت پسماند اشاره کرد و گفت: ان‌شاءالله استاندار مازندران در بحث مدیریت پسماندهای استان و نقاط مختلف، مراکز مدیریت تولیدی انرژی ارائه خواهد داد و به زودی مشکلات استان در این راستا حل می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در مورد حل مشکل جنگل‌های هیرکانی که در کشور ایران و آذربایجان قرار دارد، با مدیر یونسکو برای معرفی جنگل‌های هیرکانی به عنوان میراث فرهنگی صحبت‌هایی شده است تا به طور مشترک به عنوان میراث فرهنگی برای هر دو کشور ثبت شود البته بخش مهمی از این جنگل‌ها در ایران قرار دارد.

رییس سازمان محیط زیست همچنین به بحث مقابله با زمین‌خواری و حفاظت از جنگل‌ها به عنوان برنامه‌های جدی دولت اشاره کرد و گفت: امیدواریم هرچه زودتر طرح "نفس جنگل‌ها" به مجلس ارائه شود و به تصویب برسد، چراکه در این راستا تحول جدی در بحث حفاظت از جنگل‌ها رخ خواهد داد.

ابتکار گفت: همزمان با این اقدام در راستای تسهیل واردات نیز اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است به طوری که در راستای ممانعت از تولید بی‌رویه چوب و به جای استفاده از برداشت از ذخایر طبیعت به سمت استفاده از چوب‌های مصنوعی رفته و برای واردات چوب تلاش می‌کنیم، چراکه این امر صرفه اقتصادی بیشتری برای کشور به دنبال دارد و تسهیل در واردات چوب، با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد.

وی همچنین به مقابله جدی سازمان محیط زیست با آتش‌سوزی در جنگل‌ها در سال جاری اظهار کرد: امسال موارد آتش‌سوزی در جنگل‌ها بیش از سال گذشته بود اما با برنامه‌ریزی و تشکیل ستادهایی برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها، صورت عمل در اطفای حریق بیشتر بود و مانورهای مدیریت‌شده‌ای در این زمینه اجرا شد.

رییس سازمان محیط زیست عامل انسانی را یکی از عوامل اساسی در آتش‌سوزی جنگل‌ها عنوان و ابراز امیدواری کرد: با مشارکت مردم و به ویژه همکاری سمن‌ها شاهد وقوع کمتر آتش‌سوزی در جنگل‌ها باشیم ضمن اینکه قوه قضاییه نیز برای مجرم شناساندن کسانی که در این امر دست دارند کمک موثری در این زمینه است.

ابتکار گفت: مقام معظم رهبری در اسفندماه سال گذشته به جرم بودن تخریب محیط زیست و به ویژه جنگل‌ها اشاره کرد و تاکید داشتند که باید در این زمینه و برای جرم دانستن این امر، تمام دستگاه‌ها تلاش خود را انجام دهند که خوشبختانه اقدامات لازم در شمال و غرب کشور و تمهیدات لازم برای مقابله آسیب‌رسانی جنگل‌ها از سوی تمام دستگاه‌ها صورت گرفته است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان