بازدید 28272
از خوابیدن در باد گذشته تا ستیز با هویت ایرانی؛

چه دلیلی دارد ‌از ایرانی بودن خود دلگیر یا مأیوس باشیم؟

درست مثل فردی که بیمار شده و تلاش می‌کند ‌بهبودی حاصل کند و خوب می‌داند ‌اگر غرق در این موضوع ‌شود که پیشتر سالم بوده و یا افق دیدش این باشد که دردش نابود کننده و ویرانگر است، هیچ نتیجه ای جز نابودی نخواهد دید؛ ولو بیماری ‌که بدان مبتلاست، بیماری سختی نباشد.
کد خبر: ۵۲۱۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱ 01 August 2015
از تمدن چند هزار ساله و نازیدن به تاریخی که اغلب حتی به درستی مطالعه‌اش نکرده‌ایم یا اطلاعات اندک و سطحی‌‌ درباره‌ آن داریم تا دزد و دروغگو خواندن همه ایرانیان و بیان جملاتی شبیه اینکه «باید این کشور را شخم زد تا دوباره ساخته شود و پا بگیرد!»، ظاهرا خیلی هایمان قصد نداریم ‌از نگاه صفر و صدی دست بشوییم و واقع بین باشیم!

به گزارش «تابناک»، از جمله تغییراتی که در سال‌های اخیر در زندگی هایمان ایجاد شده و اثرات آن را به شکل ملموسی می‌توان در جامعه دید، هم صدایی هایی است که اغلب از شبکه های اجتماعی شروع شده و گاه به شدت آزار دهنده و غیر قابل تحمل می‌شوند و متأسفانه راه خاصی برای مقابله با آنها سراغ نداریم.

ناگفته پیداست که منظورمان هم صدایی هایِ مطلوبی چون جنبش های اجتماعی نیست که گاه در اتفاقاتی مانند تشییع شهدای غواص به خلق صحنه های شاهکاری منجر می‌شود که همگی در تفسیرش انگشت به دهان می‌مانیم که بالعکس، موج های مخربی است که گاه به سرعت بروز کرده و فروکش می‌کنند و متأسفانه گاه آنقدر ریز و مداوم هستند که می‌توانند تا مدت ها به تخریبشان ادامه دهند.

نمونه گل درشت این موج ها را می‌توان در تخریب هایی به یاد آورد که گاه با موج جوک سازی علیه اقوام از راه می‌رسند و آنچنان آزار دهنده می‌شوند که گویی در پس چهره هر کداممان، دشمنی قدرتمند برای تضعیف هویت ملی ایرانیان نشسته و از هیچ تلاشی برای پیشبرد اهدافش مضایقه نمی‌کند، وگرنه مگر می‌شود خودمان اهل فلان قومیت باشیم و بعد درباره قوم خودمان جوک بسازیم، ریشخند کنیم و قهقهه بزنیم؟ پس چگونه انتظار داریم که دیگران ناراحت نشوند و از مضحکه شدن قومیتشان رنج نبینند؟

اما هرچه این موج های بزرگ مخرب را به سادگی می‌توان شناسایی کرد و حتی ممکن است از اینکه می‌بینیم در انتهای فروکش کردن تب و تاب این موج های مخرب، عده‌ای به اشتباهات خود پی برده و در سطح بالاتری از درک و فهم قرار می‌گیرند، احساس خرسندی کنیم، شناسایی برخی موج های تخریبی نه ساده است و نه به نتایج خوبی منجر می‌شود؛ مثل موج هایی که خواسته یا ناخواسته به تضعیف هویت ایرانی منجر می‌شوند.

نمونه این موج ها را می‌توان در عیب و اشکالاتی دانست که اغلبمان به ایرانیان نسبت می‌دهیم؛ امثال سخنان «همگی دزدیم؛ حرف بیخود زیاد می‌زنیم؛ تنبلیم؛ کلاهبردار و ریاکاریم؛ دروغگوییم؛ سوءاستفاده گریم و...» که حتما بارها و بارها انواع آن را از زبان دیگران شنیده یا حتی خودمان در گفت‌وگو با دیگران از به کار بردنشان، آن هم به کرات، ابایی نداریم!

نه اینکه این ویژگی های نامطلوب را نمی‌توان در جامعه ایرانی دید و وارداتی از جاهای دیگر یا زاییده وهم و خیال هستند، نه! ولی آیا واقعا همه جامعه ایرانی به این سیاهی است و هیچ ویژگی مثبتی نداریم؟ آیا حتی خودمان ویژگی مثبتی نداریم که بتوانیم با تکیه بر آن، بخشی از جملات منفی فوق را غیر منصفانه بخوانیم و مردودشان بدانیم؟ مثلا دروغگو نباشیم و به این دلیل، «همه دروغگوییم» را جمله ای مردود و به دور از انصاف بدانیم؟

این جملات شاید بهترین مثال برای توصیف موج مخربی باشند که سال‌هاست کشورمان را در برگرفته و روز به روز بر تخریب هایشان ادامه می‌دهد تا جایی که ممکن است برخی هایمان به این باور برسیم که راه اصلاحی وجود ندارد و به هیچ عنوان نمی‌توان روی بهبود اوضاع جامعه ایرانی مان امید ببندیم و حتی از آن بدتر، روز به روز اوضاع و احوالمان بدتر هم خواهد شد.

بر این اساس موجی از ناامیدی در جامعه فراگیر می‌شود که مؤلفه های ریز و درشت و مختلف جامعه هم به یاری آن می‌آیند و تقویتش می‌کنند؛ اینجاست که تا خبر افشای یک اختلاس به گوشمان می‌رسد، سیل اتفاقات منفی دیگر را کنارش ردیف می‌کنیم تا به این نتیجه برسیم که تلقین ها درباره خوب نشدن اوضاع درست بوده یا تا یک خبر درباره فسادی دیگر می‌شنویم، استقرا می‌کنیم که این فسادها همه در راستای فرضیاتی است که درباره رو به زوال بودن جامعه در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شود!

با این نوع تفکر است که برخی هایمان به گذشته های دور رجوع کرده و از خوبی های ایران قدیم سخن می‌گوییم و حتی گاه به گونه‌ای درباره شکوه و عظمت کشور در برهه های سپری شده تاریخی سخن می‌گوییم که گویی در آن دوران شکوه بی نقصی بر وطنمان حاکم بوده و گاه این جامعه آرمانی را در کشورهای دیگر می‌یابیم و به گونه‌ای سخن می‌گوییم که انگار همه داشته های ایشان خوب است و در مقابل همه هست و نیست جامعه ایرانی اشکال دارد.

با این نگاه صفر و صدی روشن است که هیچ برآیند خوبی از اوضاع نداشته باشیم و احساسمان از آینده کشور، تیره و تار باشد؛ اما پس نقش ما چه؟ آیا آینده چیزی غیر از برآیند نقش‌هایی است که ما امروز ایفا می‌کنیم؟

اگر در پاسخ به این پرسش، کمی تأمل کنیم در‌خواهیم یافت ‌چه در باد گذشته ــ ولو پرشکوه هم بوده باشد ـ بخوابیم و چه همه چیز را سیاه ببینیم و مأیوس باشیم، آینده را از دست خواهیم داد، مگر اینکه نقدهایی را که به جامعه مان وارد است، در حکم آگاهی از بیماری‌مان بدانیم و در راستای درمان آن بکوشیم.

یعنی اگر بپذیریم ‌دروغ در جامعه مان رایج است و به فکر درمان این اشکال باشیم، راه را درست انتخاب کرده‌ایم نه آنکه بگوییم در گذشته راستگو بودیم یا با این بیماری دروغگویی، آینده مان تیره و تار خواهد بود! تنها با این رویکرد است که نه دلگیر خواهیم شد و نه یأس را به خودمان راه خواهیم داد.

درست مثل فردی که بیمار شده و تلاش می‌کند که بهبودی حاصل کند و خوب می‌داند ‌اگر غرق در این موضوع ‌شود که پیشتر سالم بوده و یا افق دیدش این باشد که دردش نابود کننده و ویرانگر است، هیچ نتیجه ای جز نابودی نخواهد دید؛ ولو بیماری ‌که بدان مبتلاست، بیماری سختی نباشد. برعکس این موضوع نیز صادق است؛ یعنی بیماری که بیماری صعب العلاج را با امید پشت سر می‌گذارد و سلامتی اش را باز می‌یابد.

بنابراین، جا دارد که توجه داشته باشیم هر چه ممکن است برخی نقدهایی به جامعه ایرانی وارد است، وارد باشد، ولی این نقدها تا آنجا مفیدند که به تشخیص بیماری جامعه کمک کرده و منجر به شکل گیری تلاشی برای درمان شوند، وگرنه خود به بیماری های بزرگتری تبدیل می‌شوند که خطرناک تر از هر دردی است؛ درد هویت ستیزی که در بسیاری از پیامک ها و متن هایی که در شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای ارتباطی به اشتراک می‌گذاریم، دیده می‌شود و جا دارد با نه گفتن به این خواندن این پیام ها، به مقابله با آن برخیزیم، وگرنه کیست که نداند مدینه فاضله، نه در گذشته وجود داشته و نه در کشور دیگری قابل یافت است!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۶
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲۵۰
مشکل مردم نیستن متاسفانه مشکل ما مسئولین ما هستن کار به جایی رسیذه برای ویزای هند باید واسسیم تو صف انگشت نگاری جلوی سفارت هند و آنگولا و تانزانیا و ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
وجدانا ارتباط این کامنت با موضوع مطرح شده چیست؟!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
وجداناّ حرفت حقه
تمام اینا باعثش اختلاس مسئولینه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
کاملا موافقم. این مترادف همان لفظ عربی الناس علی دین ملوکهم است. طبیعی هم است. از قدیم ملوک را بمثابه پدر خانواده متصور بوده اند.
فروغی
| United States |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
اشتباه مسئولین ما در اصل به بی توجهی به دروس تاریخ در مدارس برمی گردد. عشق به مملکت در دنباله ی شناخت ان ایجاد می شود وقتی شناخت نیست چرا عاشق باشیم؟ عزیزم یه سر بزن ببین آموزش و پرورش ما برای تارخ مملکت چقد ارزش قائله ...
ناشناس
| - |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
روشنی روز را نمیشه انکار کرد بدترش وجوداره
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
اگه بریم نماز جمعه و به حرفای اقای علم الهدی گوش کنیم همه با هم خوب میشن
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
اگه بریم نماز جمعه و به حرفای اقای علم الهدی گوش کنیم همه با هم خوب میشن
ناشناس
| United States |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
آخه وجدانن کسی که ربط این کامنت به موضوع رو نفهمه که دیگه خیلی... آخه اینم شد مقاله؟
دانشجو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
این استدلال بیشتر برای لجبازی و شانه خالی کردن است
دکتر.ص.
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
مشکل دقیقا خود همین مردمن
هرکدام از ان فسادهای که شما کوچک میشماری اگر در یک کشور اروپایی یا استرالیا یا امریکا اتفاق افتاده بود دولتها زیر و رو شده بودند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
بنظر من هیچ کدام از زعمای قوم دلشان برای ایران نسوخته.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
از کجا می دونی
از احمدی نژاد بپرسید
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
من ااز ایرانی بودنم دلگیرم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
از بقال سر کوچشون بپرسید
من هم واقعا از ایرانی بودم خودم دل گیرم
چون در جامعه غنی از فرهنگ ایرانی زندگی می کنم که متاسفانه به درد «بی فرهنگی» دچار شده است. در آداب معاشرت، در رانندگی، در دین و مذهب و... همه فقط به فکر فیلم بازی کردن هستیم و من وقتی برخی هموطنان فهیم و با فرهنگم رو میبینم که از وضعیت موجود عذاب می کشند واقعا متاسف می شم!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
من هم از ایرانی بودن خودم متاسفم وقتی می بینم طرف سینه امام حسین می زنه ولی حق مردم رو می خوره، به مستضعفان کمک می کنه ولی آشکارا و نه تو خفا و ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
من از ایرانی بودنم خجالت میکشم چون در کشور خودم آدم محترمی نیستم و وقتی از مرز بیرون میرم میبینم همین بی احترامی داخلی به خارجی ها هم سرایت کرده بعبارت دیگه وقتی چه در داخل و چه در خارج آدم محترمی نیستی واسه چی به ملیتت افتخار کنی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
من از ایرانی بودن خودم دلگیرم چون در کشور من دلالی شغل اول هست....در هر کسب و کاری بنگرید....دلالی وجود داره همین باعث بروز خیلی مشکلات هست
متاسفم
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
من هم از ایرانی بودن خودم متاسفم بعد از این همه سال درس خواندن شغلی ندارم و افسردگی گرفتم
محمدی زاده
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
مشکل بعضی خانوتده ها هستند که تا سن هفت سالگی به فرزندانشان زبان ملی فارسی یاد نمیدهند
این روزها ایرانی هاعجیب به خوبی و محبت آلرژی پیدا کردن
من به چه چیز سرزمینم باید افتخار کنم وقتی که مردم سرزمینم آدم خوب رو احمق و آدم بد رو زرنگ خطاب می کنن ،آدم افتاده و فروتن رو بی سواد و آدم خود گیر رو با سواد خطاب می کنن و امروز ارزش انسان ها در سرزمین من فقط به مدل ماشینشونه
امروز ایرانی هیچ چیزی برای افتخار کردن نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
شما همانی را گفتید که من می خواستم ..
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
1000 تا مثبت به این کامنت . ملاک ارزیابی مردم شده خونه و ماشین و نه اخلاق و انسانیت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
احسنت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
آفرين
درود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
هزار آفرین. بارها و بارها این مسائل را دیدیم.
آدم تو ایران مستهلک میشه.
مبل رفتیم نمایشگاه سفارش دادیم ولی یه چیز دیگه برامون آوردن.
یه ماشین سر کوچمون شیشه ماشینش باز بود زنگ زدم پلیس اومده,کلی گیر داده به من,بعدش گفت دیگه زنگ نزن 110
هر اداره ای که رفتم کلی وفتمو گرفتن و کلی با متلک و بدبختی کارم رو راه انداختن.
همه با همدیگه دعوا دارن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
مشخصه دلت خیلی پره!!
دمت گرم راست میگی اینایی که گفتی مشتی نمونه خروار از وضعیت جامعه مون است.
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
من عادت دارم سوره ی قدر رو زیاد میخونم و همینطور ذکر استغفرالله ..
بفرمایید چه دلیلی دارد که نباشیم ؟
وقتی من جوان جویای کار ، 5 ماه تمام به دنبال گرفتن مجوز هست ، ابتدا به دولت گواهی دادم که سوء پیشینه ندارم ، سپس از من آزمایش گرفتند که معتاد نیستم ، سپس تعهد ثبتی دادم که چون مجردم...
مگر نه اینکه اسلام و قانون اساسی میگوید اصل بر برائت است ؟ مگر نه اینکه فقه اسلامی میگوید بینه علی المدعی ؟
من نه دلگیرم و نه مایوس، من شرمنده ام.
پاسخ ها
ابراهیم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
مثبتم اشتباه بود. چون عبارت آخرش رو اشتباه خوندم: فکر کردم نوشته
"من نه دلگیرم و نه مایوس، نه شرمنده ام."

باری من به ایرانی بودنم خدا را شکر میکنم و از او میخوام افتخارم برای این نعمت منو به غرور نیندازه.
ایران ما هزاران مشکل داره و بسیاریش هم از خود ماست و شاید راه حل تمام مشکلاتش هم دست خودمونه. فقط باید اراده کنیم و از خود شروع کنم منتظر نباشم دیگری این کار رو انجام بده (نه از خارجی ها اون که هیچ، حتی منتظر هم وطنهای دیگه هم نباشم) اگه همه این طوری عمل کنند اوضاع روز بهتر و بهتر میشه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
مثبت به خاطر اسم بامعنی
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
خوش به حالت
من یک ایرانی با غرور در شرکت بزرگ کیسون مشغول به کار هستم ولی 9 ماه هم حقوق نگرفتم باید مایوس باشم یا خیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
زیاد مایوس نباش ماهم قبالا اونجا بودیم چندماه یکبار میدادند.البته نیتشون خیر بود سرمایه گذاری میکردند.
ببخشيد اين همه نوشته و توضيح و مطلب و ... آورديد كه ثابت بكنيم ملت ايران همگی دزدنيستيم؛ حرف بیخود زیاد نمی‌زنیم؛ تنبل نيستيم؛ کلاهبردار و ریاکار نيستيم؛ دروغگونيستيم .باور بفرمائيد اگر اين ويژگيها و خصائص ما ايرانيها نبود شما اين همه مطلب در مورد اون نمي نوشتيد ضمن اينكه از كي مي خواي قايم بكني و به كي مي خواي ثابت بكني كه اين خصائص جزء لاينفك زندگي ما ايرانيعاست و جدايي ناپذير.همين دو رو بودن با خودمونه كه نه واقعيت ها رو قبول ميكنيم و نه قصد داريم در جهت اصلاح اونها قدم برداريم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
همه اینها رو هم که می بینی به روی خودت نیار عزیزم خودتو گول بزن . صورت مساله رو پاک کن مساله به خودی خود حل می شه!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
آفرین آفرین آفرین.
هر انسانی به بک حایی تعلق خاطر دارد وقتی یک ملت در این دنیا چیزی برای گفتن نداشته باشد قطعا دلگیر کننده است .بسی رنج بردم در این سال سی
انقدر تو این مملکت در طول تاریخ جنگ رخ داده که نسل اون افراد با فرهنگ گذشته نابود شده پس نباید خودمون رو بچسبونیم به اونا بلکه باید به فکر اصلاح فرهنگ بود
از تمدن چند هزار ساله و نازیدن به تاریخی که اغلب حتی به درستی مطالعه‌اش نکرده‌ایم یا اطلاعات اندک و سطحی‌ای درباره‌ آن داریم تا دزد و دروغگو خواندن تمامی ایرانیان
میخاهم بدانم فرق من و یک جوان امریکایی در چیست.او در کنار دریا نشسته و با دلی خوش به امواج نگاه میکنه نه غمی از اینده دارد نه مشکلی که جوانیش تاب ان را نداششته باشد.من چه؟
«همگی دزدیم؛ حرف بیخود زیاد می‌زنیم؛ تنبلیم؛ کلاهبردار و ریاکاریم؛ دروغگوییم؛ سواستفاده گریم و...»
خوب هستیم دیگه . مگه نیستیم؟ دزدی مگه شاخ و دم داره؟ وقتی میلیارد میلیارد پول بیت المال گم میشه اگه اسمش دزدی نیست پس چیه؟
حرف بیخود هم تا دلت بخواد زیاد میزنیم از سر تا ذیلمون همش داریم حرف بیخود میزنیم خودمون هم میدونیم بخوده ولی میزنیم. ریاکار ی هم که.... دروغگویی قربونش ....
واقعا توقع دارین با این اوضاع مایوس نشیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
20
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
20 کمه ، 21 چون واقعیت را گفته .
کارشناس امنیت
| United States |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
امام علی وقتی برادرش بهش گفت دو سه کیلو آرد از بیت المال بهم بده، دستش رو با آهن سرخ شده سوخت!!!!
ما هرکی دزدی میکنه میگیم آبروش باید حفظ بشه!!!
عجب زمونه ایه دزدا همه آبرومند شدن!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
کتاب جامعه شناسی خودمانی را حتماً بخوانید
به خاطر پیشرفت کره وژاپن وامارات.....وماشین های زیر پاشون که تولبدخود انهاست...
درسته که هم در گذشته و هم در کشورهای دیگر مدینه فاضله وجود نداشته ولی آیا این همه فساد در 8 سال فعالیت یک دولت رو باید نادیده گرفت و دستگاه قضایی کشور برخورد مناسبی رو با مفسدینش نداشته باشه و بعد از مردم توقع داشته باشیم نسبت به همه چیز مثبت فکر کنند. ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
بله دوست عزیز نظر شما درست است، این همه خبر اختلاس میلیاردی، اما هیچ برخوردی از سوی قوه قضائیه صورت نگرفت، یعنی مردم هیچ ارزشی ندارند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
مصلحت نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
اونهایی جواب بدن که رفتن به اقای محمود خان رای دادن با اون هاله نورش برید حالشو ببرید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
من با شما موافقم.
نه در غربت دلم شاد و نه رویی در وطن دارم!
متاسفم اینو بگم ولی همه واقعیت هستن
مشکل اینجاست که همین موجهای منفی اغلب در جامعه ارزش یافته اند و اگر کسی خود را همراه موج کند برنده است ودیگری بازنده ونابود. ریا و دروغ که امروزه در جامعه فراوانند به نوعی زیرکی تلقی شده و عمدتا افراد با این ویژگیها از کلی امتیازات برخوردار میگردند و مکاسفانه چون این رفتارها امروزه در جامعه جواب داده دامنه موج را بلندتر کرده و همه را در گیر میکند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
همسرم هميشه بهم سر كوفت مي زنه يكم زرنگ باش از شوهراي ديگه ياد بگير. ولي نمي تونم. نمي تونم دزدي كنم دروغ بگم و دلالي كنم. ازم بر نمياد. خدايا يك كاري كنم برم.
چون شبانه روز داریم رررکورددددددددد میزنیم!
ما رکورد زدیم
خلايق هر چه لايق
مردم ايران به دليل خصوصيات اخلاقي ايشون دقيقا لياقت همين وضعيتي رو دارن كه دارن
ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم
حضرت علی میفرمایند که مردم به زمامداران خود نگاه میکنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
الناس علی دین ملوکهم
مختار
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
10000000لایک کمه
عدم رعایت حقوق مالکیت از سوی قوا ،فساد اداری گسترده،عدم شفافیت مالی و اقتصادی
من دیگه نمیخام زنده باشم حاضرم بمیرم سیر شدم از این روزگار


خودم تاجرم 27 سالمه از مال دنیا هیچی کم نداشتم تو رفاه بزرگ شدم ولی حالم بهم میخوره از این روزگاری که عمر کردم


عاشقیش دروغه

محبتاش ساختگی

کمک کردناش از سر ریاس

گریه کردناش واسه تظاهر



فقط ی چیز این دنیا راسته اونم مرگه مرگ
پاسخ ها
کارشناس امنیت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
خوبه که عاشقی و محبت و کمک و گریه و... برات بوده حالا گیرم که دروغ،
داداش یه چیز داری که تو این مملکت بیشتر از همه چیز واقعیه اونم پوله...
من که فکر می‌کنم واقعی اینا هم با پول بدست میاد...
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
خداوکیلی خودت باعث و بانی چنتای اینایی؟ اصلا به خودت چه نمره ای میدی؟
همه چى خوبه همه چى آرومه واى ما چقدر خوشبختيم.!!!
لااقل به خودمون دروغ نگيم عزيزان ما خيلى مشكل داريم
تورو خدا با اين لفاظى ها مردم رو گول نزنيد! با كتمان حقيقت اوضاع درست نخواهد شد بالاخره از يك جايى جلوى دزدى بعضى بزرگواران رو بگيريد اگه به قانون اعتقاد داريد
من جوان 25 ساله با مدرک کارشناسی و ارشد از بهترین دانشگاه‌های کشور بیکارم. تنها امیدی که دارم اینه که به‌زودی اپلای می‌کنم و میرم. می‌دونم اونجا هم بهشت نیست و باید نگاه‌های مردم اون کشور به خاطر مهاجر بودن و تبعیض‌های مختلف رو تحمل کنم. ولی دیگه تحمل این کشور و مسئولینش رو ندارم. البته به ایرانی بودنم بسیار افتخار می‌کنم. ولی الان کار به جایی رسیده که هندی‌ها و ترک‌ها و اماراتی‌ها که یه زمانی آرزوشون بود چند روز به ایران بیان؛ الان ما رو آدم حساب نمیکنن.
پاسخ ها
کارشناس امنیت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
اگه رفتی دست ما رو هم بگیر...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
اگه نرفتی ببینی بپرس بهت میگن
حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
سلام من هم کارشناسی ارشد کرج خوندم مدتهاست دنبال اپلای کردن هستم .ایلتس هم داره اوکی میشه.خوشحال می شم راهنماییم کنی.اگرممکنه ایمیلتوبزار
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۸
چرا نمی مونین تو کشور تا همینجا رو تغییر بدین؟
باید افازاده ها مسولین رده بالا جواب بدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
همه چیز رو به گردن افراد دیگر نیندازیم . تک تک ما مسئول وضع موجود هستیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
....
ناشناس13
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
مردم عادی که توانایی انجام این همه مشکل رو ندارن.تو میتونی 3000 میلیارد اختلاس کنی ؟؟؟
با تشکر از تابناک به خاطر پرداختن به این موضوعات،...
به نظرم یکی از مشکلات اصلی ما نداشتن یک دید مشخص و هماهنگ نسبت به تاریخ قبل از اسلام ایران در بین مسئولین هست. یک بار بیان تکلیفو با این قضیه روشن کنند. اخر بعضیا جوری حرف می زنند که انگار ایران باستان وجود نداشته یا همش سیاه بوده. بنده خودم نماز می خونم خودمو مسلمون می دونم ولی چه اشکال داره هویتم ایرانی باشه. برای ساختن فرهنگ یک ملت نادیده گرفتن تاریخ سه هزار ساله ی اون کاری بس اشتباه است.
آخه چه دلیل داره که مایوس نباشیم؟
قانون تو مملکتمون برای همه یکجور اجرا میشه؟
روزی هست که وضع مملکتمون نسبت به روز قبلش بهتر بشه؟
دید همه کشورهای جهان حتی مردم همونایی که از بودجه مملکت ما میره براشون چه جوریه؟!!!
وضعیت مردم خودمون از داخل چطوریه!!!
وضعیت شخیصمون از لحاظ اخلاقی به کجا رسیده؟!!
ایرانی موجودی صد چهره است ...ایرانی همانی است که از کتاب و مطالعه متنفره و وقتی هم کتابی دستش می گیره منظورش فقط اینه که چشاش خسته بشه و زود خوابش ببره. ملت های دیگه کتاب می خونند که بیدار بشند ایرانی کتاب می خونه که خوابش ببره . ایرانی واسه خریدن چیپس و پفک و لوازم آرایشی تقلبی هیچ کم نمی ذاره اما وقتی به کتاب می رسه می گه گرونه پول ندارم . تازه اگر هم بخره در همان صفحه ی اول کتاب خمیازه هاش شروع می شه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
ظاهرا" شما یه خرده زیادی احساساتی شدی
عجیب است انگار هیچ کس این مقاله را نخواند و حرفی که سعی داشت بگوید را نفهمید...ما نه بهترین کشور دنیا هستیم و نه بدترین و آسمان همه جا همین رنگ است. جامعه رو همین من و شما می سازیم اما ما معمولا جوری حرف می زنیم که انگار خودمان عالی و همه چی تمام هستیم و بقیه مشکل دارند.
پاسخ ها
مهران
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
ما رو همینطور بار آوردن عزیز من البته برنامه ریزان سیاست این مملکت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
.................................
ناشناس آشنا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
26:55 عزیز؛ اتفاقا میاله اصلی همین اظهار نظرهای خوانندگان است که قریب به اتفاق شون یک مطلب رو میرسونه: جامعه ایرانی از فرهنگ داره تهی میشه
بسيارداستان زيبا وواقعيتي تلخ ممنون از طرح اين موضوع بنظرم هركس درجامعه ايرد ميبيند و همه جامعه رامتهم ميكند خودش هم جزوهمه جامعه است هركس خود رااصلاح كند يقيناً جامعه اصلاح ميشودچون جامعه ازتك تك ماها شكل گرفته بجاي اينكه همه جامعه رامتهم كنيم كافيست خود را اصلاح كنيم وسلام
جناب تابناک
هیچ شک نکن که جامعه ایرانی در حال حاضر به جز عده ای که واقعا با وجدان هستند و نیز عده ای که آموزه های واقعی دینی را همیشه آیزه گوش خود میکنند به شدت دروغگو، اهل ریا، اصطلاحا اهل زرنگ بازی، حق دیگران را به راحتی می خورن و اسمش شده تیزبودن، نهایت بی فرهنگی، نهایت فساد اخلاقی، ... خلاصه سعی نکن که به هر نحوی تطهیر کنی. واقعیت ها را بازتاب کنی بهتر است. بنده به عنوان یک فرد معمولی چیزهایی در این سال ها دیدم که بعید می دانم در طول تاریخ سابقه داشته باشد. امیدوارم که فقط فرهنگ ما درست شود اقتصاد و برکت را خدا خودش کمک میکند.
تابناك واقعا از ته قلب ازت ممنون كه اين بحثو مطرح كردي ونظرات مردمو چاپ كردي يكي از بدبختيها سانسور واقعيته
خلایق هرچه لایق .
تابناک خورد تو دهنت با این متنت یا نه؟ تابناک مسخره نسنجیده هر چیزی رو منتشر نکن
اگه میخوای فرهنگ اصیل ایرانی رو ببینی برو یکجا که 4 نفر تو صف ایستادن
4 نفر چیه به خدا قسم ما دو نفرمون نمیتونیم صف و نوبت رو رعایت کنیم
اصلا چیزی بنام احترام به حقوق دیگران تو این مملکت وجود نداره
هرکس بخواد اخلاقیات رو تو این جامعه رعایت کنه بهش میگن "ببو گلابی"
متاسفانه دلیل نمیبینم که به ایرانی بودن خودم بخوام افتخار کنم...
یکی از ایرانی ها همین شما تابناکیهای دو رو هستید که هر کامنتی را که با سلیقه و ذائقه تون همخوانی داشته باشه ولو ناحق در سایت می گذارید ولی هر سخنی رو ولو حق صرفا به دلیل همسو نبودن با جریان سیاسی و خط بازی هاتون از صف کامنتها حذف می کنید .
پاسخ ها
حیدری
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
بندگان خدا تقصیر ندارند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
علیرغم علاقه به مطالب تابناک ولی انتقاد مذکور صحیح است . کامنت ها سلیقه ای منتشر می شود
متاسفانه مسوولاني كه سيساتهاي كلان كشور در در دست آنها است به جاي توجه به اين موضوع به مسائلي مي‌پردازند كه....
به شدت احساس خطر مي‌كنم ! گسيختگي ملي را ديگر به عينه و وضوح ميشه ديد !
فقر فرهنگی بیدا می کند . لیکن با اراده ملی میتوان اصلاحات فرهنگی در تمامی زمینه ها انجام داد
من فقط از انسان بودنم خوشحالم و برایم مهم نیست کجا باشم مهم اینست که بتوانم انسانی زندگی کنم که در حاضر ایران آنجایی که من میگویم نیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
اگه ایران بودی انسان بودن رو یادت میرفت
به عنوان یک ترک زبان هر جا برم خودم را ترک معرفی میکنم
بله ! ریا کار و دروغگوییم، چون با امور خصوصیمان کار داشتند.
کلاهبرداریم، چون رسما کلاهمان کسانی برداشتند که زورمان به آنها نمیرسید، پس ما هم کلاه آنانی را برداشتیم که می توانستیم.
از گذشته به خوبی یاد می کنیم چون می دانیم این نبودیم و در عمق وجودمان از خود خودمان بدمان می آید.اما اصلاح نمی کنیم چون دیگر بازی عوض شده است. ارزش عوض شده است. پول ارزش است و ارزش پول.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
خیلی قشنگ گفتی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
موافقم .
در مورد اینکه ما چجوری بودیمو هستیم حرفی ندارم از نظرات مشخصه لازم به توضیح نیست. اما اینکه چطور به اینجایی که هستیم خیلیا مسئولین و گفتن خیلیام خودمونو ، به نظر بنده مشکل تو شایسته سالاری یا بهتر بگم تو سیستمه . این که یکی که از اول کارشو با باند بازی، پارتی بازی،اتصال به این جبهه و حزب و ...شروع کرده معلومه که اونجوریم ادامه میده اینجاست که ارزشها تو جامعه عوض میشه و ملت یا بهتر بگم جوونا بجای رفتن دنبال علم و تجربه میافتن دنبال یه سری مسایل دیگه که شما بهتر از من میدونید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
حرف حساب جواب ندارد
بنظر بنده اصلاح جامعه با برنامه ریزی جامعه شناسان در 15 سال ممکن است ... اما مسولین باید بخواهند... مردم به مسولین نگاه می کنند
متاسفانه کارامون همه شرم آوره..
نویسنده عزیز مقاله خود شما دچار دو رویی و دروغ و ریا هستید چون آیا جرات نوشتن نقد بر وضعیت مملکت رو دارید ؟
وقتی می بینیم حتی مسئولان کشور ترکیه و امارات به راحتی به ایرانیان توهین می کنند وعکس العملی مشاهده نمی کنند ، دلم از خیلی جیزها می گیرد.
این خصوصیات و ویژگی های رفتاری مردم ایران از بعد از
پایان جنگرفته رفته در مردم بروز و ظهور پیدا کرد. چرا؟
هههه
یک پیشنهاد کامنت های مردم رو اگه می تونید ببرید تو بخش خبری تلویزیون البته بدون سانسور
درست میگید
جان؟
هنر اینه
جامعه اي دچار دروغ و فساد وريا ميشه كه شفافيت در اون گناه كبيره باشه
وقتی خودمان با دست خودمان هویت وتاریخ مان را زیر سوال بردیم
دوستان اگر بعضی صفات بد در ما نهادینه شده این بر میگردد به قرن ها حکومت های خودکامه
کورش کبیر:خدایا سرزمین من را از دروغ و خشکسالی و ریا حفظ کن...چی فکر میکردیم چی شد!!!؟
خخخخخ
پول ارزش است و ارزش پول.
از گذشته به خوبی یاد می کنیم چون می دانیم این نبودیم
کلاهبرداریم، چون رسما کلاهمان کسانی برداشتند
بله ! ریا کار و دروغگوییم، چون با امور خصوصیمان کار داشتند.
حقیقت چیز دیگری است که اصلا به ان اشاره نکردید چند روز پیش بود که تو ترکیه به دو دختر ایرانی اهانت ومورد ضرب وشتم ترکها واقع شدند بروید از انها برسید از ایرانی بودنشان چه احساسی دارن به داخل کاری نداشته باشید از فضای ایران که خارج شدید میفهمید ایرانی بودن یعنی چه
من پیشنهاد می کنم برای برطرف شدن مشکلات همه از خودمون شروع کنیم و روزی یک بار سوره معراج را بخوانیم و عمل کنیم
به نظر من مساله اساسا به ملیت مربوط نمیشه.
اونهایی که تو سن من هستن و اول انقلاب و جنگ را بیاد میارن حتما با مرور گذشته می تونن بیاد بیارن که چقدر ارزشهای مورد احترام جامعه و جوان تر های جامعه نسبت به قبل تغییر کرده.
بسيار متشكرم از متن بسيار سنجيده و حكيمانه ات تابناك
من احساس مي كنم يك كم مخاطبان گل شما عجولانه راجع به اين متن قضاوت كردند فقدان چنين نقدهايي رو من در فضاي مطبوعاتي كشور كاملاً حس مي كنم به نظر من مي شود يه كمپيني راه انداخت كه ايراني اصيل بايد چه ويژگي هايي داشته باشد؟ تمام اين مواردي كه دوستان مرقوم نمودند برفرض كه درست باشد اما به جاي نقد صرف وستيز با هويت مخدوش شده ايراني به نظر من بايد راهكار داد هر كسي در اين كمپين بيايد الگو، راهكار و وروش مد نظرش را ارائه دهد و.... نه اينكه صرفاً حرف هاي مايوس كننده بزند.
بله ! ریا کار و دروغگوییم، چون با امور خصوصیمان کار داشتند.
کلاهبرداریم، چون رسما کلاهمان کسانی برداشتند که زورمان به آنها نمیرسید، پس ما هم کلاه آنانی را برداشتیم که می توانستیم.
از گذشته به خوبی یاد می کنیم چون می دانیم این نبودیم و در عمق وجودمان از خود خودمان بدمان می آید.اما اصلاح نمی کنیم چون دیگر بازی عوض شده است. ارزش عوض شده است. پول ارزش است و ارزش پول.
مشکل اینه که حکومت دیدگاه فرهنگی درستی از ابتدا نداشته و با اعمال قوانین و رفتارهای غیرمنطقی باعث گسترش رفتارهای متضاد در بین مردم شده و افرادی از ما که این فضا رو درست نمیدونند و سعی دارن از رفتار فرهنگی و اجتماعی درستی پیروی کنند همیشه آزرده خاطر و مایوس هستند.
بنده هم بسیار متاسف هستم که چرا در کشور ایران به دنیا آمده
بله ! ریا کار و دروغگوییم، چون با امور خصوصیمان کار داشتند.
کلاهبرداریم، چون رسما کلاهمان کسانی برداشتند که زورمان به آنها نمیرسید، پس ما هم کلاه آنانی را برداشتیم که می توانستیم.
از گذشته به خوبی یاد می کنیم چون می دانیم این نبودیم و در عمق وجودمان از خود خودمان بدمان می آید.اما اصلاح نمی کنیم چون دیگر بازی عوض شده است. ارزش عوض شده است. پول ارزش است و ارزش پول.
بله ! ریا کار و دروغگوییم، چون با امور خصوصیمان کار داشتند.
کلاهبرداریم، چون رسما کلاهمان کسانی برداشتند که زورمان به آنها نمیرسید، پس ما هم کلاه آنانی را برداشتیم که می توانستیم.
از گذشته به خوبی یاد می کنیم چون می دانیم این نبودیم و در عمق وجودمان از خود خودمان بدمان می آید.اما اصلاح نمی کنیم چون دیگر بازی عوض شده است. ارزش عوض شده است. پول ارزش است و ارزش پول.
وطنم پاره تنم
بله ! ریا کار و دروغگوییم، چون با امور خصوصیمان کار داشتند.
کلاهبرداریم، چون رسما کلاهمان کسانی برداشتند که زورمان به آنها نمیرسید، پس ما هم کلاه آنانی را برداشتیم که می توانستیم.
از گذشته به خوبی یاد می کنیم چون می دانیم این نبودیم و در عمق وجودمان از خود خودمان بدمان می آید.اما اصلاح نمی کنیم چون دیگر بازی عوض شده است. ارزش عوض شده است. پول ارزش است و ارزش پول.
این واقعا دردآور نیست. نباید از غصه ادم دق کنه
سه خصلت ایرانیان:
1-بیگانه پرست
2-خرافه پرست
3-مرده پرست
درحالیکه بیش از800 میلیارددلاردرآمدنفتی داشتیم آنهم درمدت 8سال صدارت دولت مدعی پاکی وبصیرت اکثریت امت بویژه کارمندان وکارگران جهت تهیه مایحتاج زندگی شرمنده خانواده هایشان هستند واززندگی شرافتمندانه وباعزت فرسنگها فاصله دارند واقعا ملت ایران باچنین وضعیتی چه امیدی به آینده دارند
من کار میخوام چرا تو 24 سالگی افسره و بیکار و ناامیدم در صورتی که باید بهترین سالهای عمرم الان باشه
ما اینیم
باسلام
در ادارات نمیتوانی کار درست وقانونی انجام دهی
مدیر یک اداره در حدود چهار سال هر کار غیر قانونی را که بخواهی انجام داد که تمام مدیران عالی سازمان مشاهده کردند وهیچ عملکرد خوبی نداشت وبه کارکنان اعلام شد که ایشان به کارمند تبدیل میشود ولی واقعیت چیز دیگری بود وایشان مدیر همان شرکت در خوزستان شد .متاسفانه از یک استان کوچک به یک استان بزرگتر رفت
اقای محبرم به عقیده شما وقتی یک نفر سالم هست به دکتر مراجعه می کند و می گوید کلیه ام قلبم ریه ام و... سالم است و حالم خوب خوب است از دادن ویزیت به شما و دیدار شما خوشحال شدم خوب معلوم است که نه
23 سالمه ، غیر از کودکی و نوزادی و این داستانا
عمرا اگه یک هفته زندگی کرده باشم
به نظرات بالا که توجه کنی اکثر نزدیک به 100%معتقد به نفوذ فساد در تمام شئونات اجتماعی ایران هستند
همه جای دنیای بشریت بدی و خوبی هست...

ولی درصد نخاله های بد اون در این مملکت از دید من بیشتره...
میخواین خیلی خوشحال باشیم از اینکه با رییس جمهور سابق هم وطنیم؟
مردم که مشکلی ندارن
ما مردم انقده خوبیم
مخصوصا اینکه فرهنگمون 2500 سال قدمت داره
چی بودیم چی شدیم تابناک این یادت باشه
یکی از دوستان مختصر اشاره ای با ماشین به دو نفر موتور سوار کرده . باید دید که این دو نفر چه قشقرقی به راه انداختند
تو کشوری بنا به گفته خود مسولینش که باید 120 سال کاری کنی و هیچ چی نخوری تا بتونی به خونه بخری صحبت کردن از اخلاق و فرهنگ و..... مسخره است .
فقط ایران
هستريك پارانوئيد
چون الان ایرانی داریم که توش راحت نیستیم و دوستش نداریم چیزی توش نمونده که بهش بنازیم
برای تداعی ایران خوب لازم نیست به گذشته خیلی دور برگردیم .
من تعجب میکنم که کامنت ها رو سانسور نکردی
تابناک میدونستی سانسورهم یه نوع دروغ و کتمان
فقط تویی و وجدانت دروغ نگییا
خداروشکر که مسلمانم وشیعه ام ولی ای کاش ایرانی نبودم المانی بودم فرانسوی بودم زاپنی بودم
چون الان ایرانی داریم که توش راحت نیستیم و دوستش نداریم
ایران همیشه همین بوذه و هست!
تابي تحويل بگير...اين كافي نيست برا نتيجه گرفتن؟؟؟؟
جانا سخن از از دل ما میگویی…
وقتی سیاست کشور طوری اداره میشود که فرهنگ کشور ما اینگونه پیچیده شود که همدیگه را فلان چیز میخوانیم.
جالب هست در این بین اونهایی که با جک بهشون هجمه شده نه تروریست دارند و نه ادعایی ولی به اون کسانی که کوچکترین بی احترامی نشده گروهک های تروریستی دارند در حد لالیگا...
زندگي بدون آزادي و امنيت و احترام
من به ایرانی بودنم مفتخر نیستم چون ایرانی نیستم.وقتی یک سانتی متر مربع از خاک این کشور مال من نیست وقتی همیشه باید تحت امر صاحب خونه ها و پولدارا باشیم پس ایرانی نیستم.سگ هم برای زندگی.کردن یه لونه لازم داره
تازه این جکها رسیده به فارسا گیر نده
من به ایرانی بودنم مفتخر نیستم
فساد تا اعماق ربشه زده
جناب نویسنده بهتر است از خواب بیدار شید
سلام؛
من به ایرانی بودنم افتخار میکنم، چون فرهنگ و اندیشه قوی پشت این کشور و مردم است، از توحید ایران باستان تا اسلام و حب اهل بیت و تمام آداب و رسوم و ارزش های پاک ملی و قومی موجود...
مادر منطقه نياز به استراتژي محکم داريم تا خودمان را بيشتر ثابت کنيم نه سياست خنده در برابر اين گرگها
در زمانه ای از تاریخ زندگی میکنیم که عقبه های ارزشی ایران از بین رفته
از طلا گشتن پشيمان گشته ايم .
مرحمت فرموده ما را مس كنيد .
یکی از بزرگترین مسببین حس دوست نداشتن وطن و بی اعتمادی به آن و بی ارزش دانستن تاریخ این کشور، وزارت آموزش و پرورش و مدارس کشور هستند.
کسانی که برای اقوام جوک میساختند
چرا دنیا به ما لقب دزد می دهد و ما مثل کبک سر توی برف کرده ایم؟
دلیل
قرون وسطای ما الانه
چرا باید از ایرانی بودنم شرمنده باشم؟
ببينيد من الان يك جوان بيكار هستم
و چند ماهه كه منتظر استخدامي آموزش و پرورش هستم
الان كه شرايطو اعلام كردن 1000 محدوديت گذاشتن كه يكي مثه من كه يك ادم خيل يعدي هست وارد

محدويت هايي مثله سن !!!
دهه 60 ها كه نتونستن وارد بازار كار بشن و تا الان بيكار بودن چه گناهي كردن ايا هم چنان بايد خانه نشين باشن با سن 30 سال و دهه 70 ها كه تازه فارغ التحصيل شدن و طعم تلخ خانه نشيني رو نچشيدن برن سر كار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
همه چیز های که گفتی بر فرض درست این همه اشغال تو دریا ،جنگل ،رودخانه هاودره هاو.. . .. کجای فرهنگم بزارم.
وطنم ای شکوه دورانها . یا خلیج فارس خلیج فارس
احترام امامزاده را متولی نگه میدارد پس آگاه باشیم .
منم دکگیرم
شما همه عزیزان کامنت گذار را دعوت می کنم به خواندن این شعر زیبای زنده یاد فریدون مشیری در باره وطن!

تو از این دشت خشک تشنه روزی کوچ خواهی کرد

و اشک من ترا بدرود خواهد گفت.

نگاهت تلخ و افسرده است.

دلت را خار خار نا امیدی سخت آزرده است.

غم این نابسامانی همه توش وتوانت را زتن برده است.



تو با خون و عرق این جنگل پژمرده را رنگ و رمق دادی.

تو با دست تهی با آن همه طوفان بنیان کن در افتادی.

تو را کوچیدن از این خاک ،دل بر کندن از جان است.
تو را با برگ برگ این چمن پیوند پنهان است.

تو را این ابر ظلمت گستر بی رحم بی باران

تو را این خشکسالی های پی در پی

تو را از نیمه ره بر گشتن یاران

تو را تزویر غمخواران ز پا افکند

تو را هنگامه شوم شغالان

بانگ بی تعطیل زاغان

در ستوه آورد.



تو با پیشانی پاک نجیب خویش

که از آن سوی گندمزار

طلوع با شکوهش خوشتر از صد تاج خورشید است

تو با آن گونه های سوخته از آفتاب دشت

تو با آن چهره افروخته از آتش غیرت

که در چشمان من والاتر از صد جام جمشید است

تو با چشمان غمباری

که روزی چشمه جوشان شادی بود

و اینک حسرت و افسوس بر آن سایه افکنده ست

خواهی رفت.

و اشک من ترا بدروردخواهد گفت



من اینجا ریشه در خاکم

من اینجا عاشق این خاک اگر آلوده یا پاکم

من اینجا تا نفس باقیست می مانم

من از اینجا چه می خواهم،نمی دانم؟!



امید روشنائی گر چه در این تیره گیهانیست

من اینجا باز در این دشت خشک تشنه می رانم

من اینجا روزی آخر از دل این خاک با دست تهی

گل بر می افشانم

من اینجا روزی آخر از ستیغ کوه چون خورشید

سرود فتح می خوانم

و می دانم

تو روزی باز خواهی گشت
خداوکیلی تابناک چی کار کنیم
از صبح تا شب تو مغازه کوچک دارم کار می کنم اما سر سال برای پیش اجاره خونه باید از چند نفر قرض بگیرم
الان سلام و علیک دو جوان ما شده فحش ناموسی!
ایرانی اصیل همینجوری بوده
مرگ بر من
الان دبی صنعتی تر از ماست .....
همه ما میتونیم به اون گل سرخ کوچولو که تو اون سیاره جاش گذاشتیم
اکثر نظرات این مطلب(تا اونجایی که تونستم بخونم.) = Like
من واقعا از اینکه تو این جامعه هنجار شکن و تا حدودی متوحش مجبورم زندگی کنم خیلی متاسفم
من از ایرانی بودن خودم شرمنده ام
من که تا کنون به انچه که این مقاله نوشته فکر نکرده ام
من به شخصه به هیچ وجه به ایرانی بودن خود افتخار نمیکنم
من واقعا احساس شرم و پشیمانی میکنم
با درود به شما هموطنان عزیز : اجداد ما اعتقادات پاک داشتند که اندیشه و روحیه مردم را برای محبت,انصاف,وحدت,مودت و عدالت در همه حوزه ها پرورش می داد؛
اقای نویسنده
خدایی دزد وریاکارو دورو و...... هستیم یا نه کلاه خودت رو قاضی کن
متاسفانه دولت ایران هیچگونه علاقه ای به ملی گرایی ندارد
فقر فرهنگی می دونید چرا بیداد می کنه؟؟
ماهویت تاریخی نداریم
خطاب به آم.زش و پرورش
من سی ویک سال سن دارم و تا پایان مرداد از پایان نامه ارشدم دفاع می کنم.خواهش می کنم در مورد سن تجدید نظر فرمایید.
ما اصالت وپيشينه غني خود را از دست داديم
خستم میفهمی خسته :-(
ما از خوشيها دلامون آزرد
من با هیچکسی کاری ندارم وفکر نمیکنم که به کسی مربوط باشه ولی من از ایرانی بودن خودم متنفرم و حال بدی بهم دست میده
ایرانی بودن؟؟؟
متاسفام
فقط اعدام
من به ایرانی بودن خودم افتخار نمیکنم و خوشحال نیستم چون درحال حاظر چیزی برای افتخار کردن و خوشحالی و امیدواری به آینده وجود نداره. هر روز داریم بدبخت تر از دیروز میشیم.
من و امثال من (ترک -لر و...)بدلیل ساختن جکهای کذب قومیتی و پرداختن به آن نه تنها از ایرانی بودن خود دلگیرم بلکه دیگر هیچ تعصبی به این کشور ندارم،فارسها خود مظهر جوک و طنز میباشند.
يه دشت سرسبز يه رود پرآب
يه سد محکم داشتيم تو سيلاب
بقیه ی نظرات تایید نمیشه؟
اگه از ایرانی بودن قرار باشه گرانیها و رنجهایش برای من باشد و درآمدهای بالا و ناز و نعمتش برای عده ای خاص همان بهتر که اجانب و داعش بر ایران مسلط شوند.
درغگویی ، ریا ، غیبت ، دورویی ؛ انفاق ، تظاهر
خیلی منفی فکر میکنید
اکثر مطالب در جای خودش جالب بود.
دیگه واژه انسان رو نمیشه روی ایرانی جماعت گذاشت
پاسخ ها
سحر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
خیلی موافقم یا این حرف . مردم بدی داریم . من گاهی از هموطن خودم وحشت میکنم
با درود
نویسنده جان گویمت که مشکل این که همیشه دوران طلایی کشورها و اقوام در اذهان می مونه و ایران باسنان ( فقط دوره هخامنشیان) دوره طلایی بوده و چه خوبه که این دوران دوباره در مدارس تدریس بشه چون جوانان ما بی هویت شدن دنبال فرهنگ های ملل دیگر میرند
من به ايراني بودنم افتخار ميكنم
جامعه ایرانی نشون داد که چقدر راحت فرهنگ یه ملت در عرض چند سال دچار فقر وفلاکت و انحطاط میشه
خوشبحال من
پاینده ایران
من چند كامنت از حقايقى كه هم ميدونند مثل مظلوميت و بدبختى كه امروزه همه رو ازار ميده و كسى كه انكارش ميكنه، بايد خيلى خوش يا ديوانه باشه، فورى ورودى مرامسدود كردند
به نظر من بی عدالتی ها و خودی و غیر خودی فرض کردنها باعث یاس و نامیدی می گردد
چرا باید تو این همه فشار زندگی کنم.
من از این که بگم ایرانی هستم خجالت میکشم
تابناک عزیز . بنده خودم از ایران و بسیاری از مردمانش متنفرم
حالا دلیل میخواهید فقط یک روز رو براتون تعریف کنم تا بدونید چرا متنفرم.
صبح زودتر از همیشه بیدار شدم با حال خوش و خوشرو وارد مترو شدم تعدادی از مردم بزور سوار مترو شدند و تا برسم سر کار دو تا دعوا دیدم . یکی هم چون پای من ناخواسته به ایشان خورد کلی به من ناسزا گفت و من سکوت کردم .
فقط میتونم بگم با تک تک سلولهام از این آب و خاک متنفرم،دوست دارم برم جایی که هیچ اسمی از این کشور و مردمش نباشه
الهم عجل لولیک الفرج. انشالله با ظهور اقا تمام مشکلات و بی فرهنگیهای تاریخی و دینی حل خواهد شد.
چرا مردم دنیا از مردم ایران متنفر هستن
به خاطر کارایی که آدمای گذشته کردن
ولی من عا ایرانم از منظره هاش لذت میبرم
چرا بیشتر مردم به بدی های ایران نگاه میکنن
مردم به این مهمون نوازی
خونه های تاریخی زیبا
تاریخ باشکوه
مادر گذشته بزرگترین فرمانرواییی رو داشتیم
چراباید مایوس باشم
چراباید نا امید باشم که بزرگترین پادشاهان بزرگترین سرداران تاریخ در ایران بودم
من12 سالمه و همه اینارو خوب میدونم که زیبا ترین کشور رو دارم برم فرقی نداره کجا هستم و چیکار میکنم فقط میدونم اگر یه روزی کل ایران از بین بره خیلی از ایرانیا زنده میمونن یاد ایران رو زنده نگه میدارن و یاد وتاریخ ایران
مانباید بشینیم یجا بگیم چرا کشور من اینجوریه چرا کشور من اونجوریه ما باید خودمون کشورمون رو بسازیم
همینجوریه که ایران به جایی نمیرسه
خیلی ها عین شما بودن اما وقتی ودشون رو شناختن تونستن از خودشون دانشمند بسازن
من افتخار میکنم که سخت ترین زبون دنیا رو میتونم مثل بلبل صحبت کنم
چون هر کسی نمیتونه بیاد این زبون رو یاد بگیره
اگه این کشور و مردم و زبانش بی ارزش بود فردوسی شاهنامه ور نمینوشت تا این زبان زنده بمونه یا گسای دیگه خودشون رو به کشتن نمیدادن به خاطر این آب و خاک
اونا هم مثل شما آدمای عادی بودن ولی عشقی به وطن داشتن که تونستن هم نام ایران وهم نام خودشون رو توی تاریخ ثبت کنن
حالا من نمیخوام بشینم یه جا زانوی غم بغل بگیرم که چرا ایرانیم میرم راجع گذشته ی خودم تحقیق میکنم که ببینم که ریشه ام از کجا اومده و من کی هستم
متنفرم از ایرانی متنفر فقط منتظرم زودتر کارم جور شه برم حااااللللم بهم میخوره ازینجا
ما جامعه خوبی بودیم...
ما مردمه خوبی هم بودیم...
و همینطور متحد...
ما زخم خوریم و زخم خوردیمو زخم خوردیم...
کشوری که نتونه توزیع مرغ در شب عیدو سامان بده فقط باید مهاجرت کرد.... مهاجرت کنیم
از ایران متنفرم خوش به حال هر کس تونست از اینجا بره.
ای کاش ایرانی نبودم
دهه ی هشتادی هستم
ای کاش ایرانی نبودم
از این کشور متنفرم و دلایل خودم دارم کاش واقعا اینجا بدنیا نمیومدم
واقعا متاسفم واسه کشوری ک هیچ ارزشی واسه مردمش قائل نیست. هرکسی فکر صندلی خودشه، دریغ از ی ذره ثبات یا آرامش، همش حرف همش وعده همش وعید ولی کو؟؟ خبری از روزای روشن نیست ک نیست
از ایرانی بودنم احساس حقارت میکنم، تازشم نفر ۲۴ جهان بعد از عراق و کویت از نظر هوش شدیم ولی شک ندارم تو بی فرهنگی رو دست قوم مغول تو ریاکاری رو دست آل صعود و تو لاف زدن رو دست خودمون زدیم
من ازایران متنفرم چون یک روزتوتهران همه به من ادرس اشتباه دادن یامیدونستن ولی میگفتن بلدنیستم. ومردم ایران به جای اینکه به خاطرحق وحقوق پایمال شدشون توسط دولت تظاهرات کنند
فقط بلدن بگن مرگ برامریکا. واقعاخیلی زشته
فقط ببین چند نفر از تو ایران موندن متنفرن!کامنتارو بخون متوجه میشی
این همه گفتین مرگ بر شاه مرگ بر امریکا کجای دنیا رو گرفتین !
سلام
یه عده کسایی که نظر دادن افغان هستن
خوب اگر شما افغانا نمک نشناس و ضد ایران و ایرانی نباشید که افغان نیستید
زنده باد ایران ولی نه ایرانی
بنده به عنوان یه سیستانی از خطه زابل از مردم ایران بشدت بدم میاد چون این مردم از دشمنان قوم من یعنی(افغانا) از دل و جونشون در خیابان ها و در فضای مجازی حمایت کردن ولی وقتی که افغانا اب رو به روی ما بستن هیچ گونه حمایتی مردم و سلبریتی های ایرانی از ما نکردن . بخدت فراموش نمیکنم و به نسل اینده خودم انتقال میدم این حرف هارو
هرکسی که کامنت منو میخونی منم مثل خودت بنده خدا هستم ولی جرمم این هست که سیستانی بدنیا اومدم و اینکه خواهش میکنم بخاطر نخودی ها خودی هارو نرنجونید و از غریبه ها دفاع نکنین . از اقوام خود ایران دفاع کنین
به تاریخ ایران افتخار میکنم ولی الان نود درصد ایرانیان غریبه پرست هستن و هیچ توجهی به فرهنگ اصیل و غنی ایران کهن نمیکنن. بیشتر ایرانیا ایرانی نما هستن دلشون ایرانی نیست . یادم نمیاد سرداران و پادشاهان خوب ایرانی از دشمنان وطن خودشون دفاع کرده باشند
باز هم میگم زنده باد ایران نه ایرانی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر