بازدید 9104

واکنش گسترده بین‌المللی به شهادت کودک شیرخوار فلسطینی

جنایت روز گذشته شهرک نشین های رژیم اسرائیل در آتش زدن یک منزل مسکونی در کرانه باختری، که به شهادت یک کودک شیرخواره بر اثر شدت جراحات وارده منجر شد، تا آن حد تکان دهنده بود که هم مقامات سیاسی بین المللی و هم شمار زیادی از مطبوعات و رسانه های جهان به آن واکنش نشان دادند. این امر همچنین سبب شده مقامات اسرائیلی نیز در تلاش برای فرار به جلو، این جنایت را محکوم کنند.
کد خبر: ۵۲۱۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹ 01 August 2015
واکنش گسترده بین‌المللی به شهادت کودک شیرخوار فلسطینیجنایت روز گذشته شهرک نشین های رژیم اسرائیل در آتش زدن یک منزل مسکونی در کرانه باختری، که به شهادت یک کودک شیرخواره بر اثر شدت جراحات وارده منجر شد، تا آن حد تکان دهنده بود که هم مقامات سیاسی بین المللی و هم شمار زیادی از مطبوعات و رسانه های جهان به آن واکنش نشان دادند. این امر همچنین سبب شده مقامات اسرائیلی نیز در تلاش برای فرار به جلو، این جنایت را محکوم کنند.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته، رسانه های خبری اعلام کردند در جریان حمله چند صهیونیست تندرو به منزل مسکونی یک فلسطینی در شهرک «دام» در جنوب «نابلس» و آتش زدن این منزل، یک کودک شیرخوار فلسطینی به شهادت رسیده و والدین این کودک نیز در اثر آتش سوزی زخمی شده اند. شاهدان عینی گفتند این صهیونیست های تندرو، از جمله شهرک نشین های منطقه بوده اند.

شدت و عمق این جنایت از یک سو و رخ دادن آن در منطقه ای که تحت کنترل مستقیم اشغالگران صهیونیست است، از سوی دیگر، سبب شد خود مقامات رژیم اسرائیل در همان ساعات اولیه برای جلوگیری از واکنش شدید فلسطینی ها و افکار عمومی بین المللی و همچنین زیر سؤال رفتن کارآمدی تدابیر خود در این مناطق، علیه آن موضع گیری کرده و در تلاشی برای فرار به جلو، چنین وانمود کنند که اقدامات شهرک نشینان مذکور هیچ ارتباطی با دولت اسرائیل نداشته و خودسرانه بوده است.

در این راستا، مقامات اسرائیلی که خود به کودک کشی در غزه و دیگر مناطق شهره هستند، علیه این اقدام موضع گیری کرده و آن را اقدامی تروریستی خواندند. موشه یعلون، وزیر جنگ این رژیم، نخستین مقامی بود که در این زمینه اظهارنظر کرد و این اقدام را اقدامی تروریستی خواند. پس از وی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل نیز در موضع گیری مشابه، واقعه رخ داده را اقدام تروریستی خواند.

نتانیاهو همچنین در اقدامی کم سابقه برای محکوم کردن کشته شدن کودک فلسطینی، با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی تلفنی گفت و گو کرد. نتانیاهو در این گفت و گو اظهار داشت که به دیدن ریهام دوابشه، مادر و علی و احمد چهار ساله، برادران این کودک که هر دو در بیمارستانی در تل‌آویو درمان می شوند رفته است. وی همچنین «بر ضرورت مبارزه با تروریسم و بازداشت عاملان این حمله وحشیانه به علی دوابشه و خانواده وی و مجازات عاملان آن» تأکید کرد.

با این حال، موضع گیری گروه های فلسطینی و همچنین دیگر گروه های مقاومت نشان داد که تلاش مقامات صهیونیست برای تطهیر خود نتوانسته موفقیت آمیز باشد. در این زمینه، خبرگزاری فرانسه اشاره کرد که فلسطینی ها، اسرائیل را «مسئول کامل» این حمله می دانند و آن را «جنایتی جنگی» توصیف کرده اند. حزب الله لبنان نیز با انتشار بیانیه ای تأکید کرد: «تلاش نخست وزیر و وزرای کابینه اسرائیل برای محکوم کردن این جنایت و مرتکبان آن، نمی تواند از آن ها سلب مسئولیت کند و کسی را فریب نخواهد داد، زیرا همه می دانند نتانیاهو و دولت وی، سرکرده های شهرک نشینان هستند و مسئولیت مستقیم جنایاتی که هر روزه در حق مردم فلسطین صورت می گیرد، با آنهاست».

اما واکنش ها تنها به این موارد محدود نماند و به سرعت عرصه ای جهانی پیدا کرد. شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی در این زمینه اشاره کرد که آمریکا با شدیدترین لحن، حمله تروریستی بی رحمانه مذکور را محکوم کرده است. اتحادیه اروپا برخورد جدی و شدید با شهرک نشینانی را که مرتکب جنایت می شوند، خواستار شد. سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بازجویی از عاملان این جنایت، محاکمه و مجازات آنان و اجرای قانون را خواستار شد. سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه و انگلیس نیز این حادثه تروریستی را به شدت محکوم کرده و محاکمه عاملان آن را خواستار شدند.

افزون بر این موارد، شورای امنیت سازمان ملل نیز جنایت شهرک نشینان صهیونیست را در سوزاندن خانواده ای فلسطینی محکوم کرد. بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز کشته شدن کودک شیرخوار فلسطینی و به آتش کشیدن منزل خانواده این کودک را «به شدت» محکوم کرد و آن را «اقدامی تروریستی» خواند. وی «نبود روند سیاسی و همچنین سیاست شهرک سازی غیرقانونی اسرائیل، به اضافه رفتار وحشیانه تخریب منازل فلسطینی ها را عامل به وجود آمدن تندروی خشونت‌بار از هر دو طرف» دانست.

با این حال، آنچه درباره واکنش های بین المللی به جنایت اخیر علیه فلسطینی ها باید به آن اشاره کرد، این است که رسانه های صهیونیستی در کنار برخی رسانه های غربی، در پوشش خبری واقعه مذکور تلاش کردند ضمن فاصله انداختن میان مقامات رژیم اسرائیل و عاملان این حادثه، به نوعی مقامات صهیونیست را در این ماجرا تطهیر نمایند.

این موضوع به ویژه در گزارش روزنامه «جروزالم پست» که اظهارات رئیس رژیم اسرائیل در محکوم کردن این واقعه و ضرورت تدابیر بیشتر برای مبارزه با تروریسم را بازتاب داد، قابل مشاهده بود. برخی رسانه های غربی از جمله «فرانس 24» نیز رویکردی مشابه را در این موضوع در پیش گرفتند.

با این حال، این خط خبری عمومی و سراسری نبود و رسانه هایی نیز بودند که با رویکرد واقع بینانه تر و منصفانه تری با ماجرا برخورد کردند؛ به عنوان مثال، شبکه خبری «اسکای نیوز عربی» در گزارش خود اشاره کرد، دولت اسرائیل به ریاست نتانیاهو اهمیتی به جلوگیری از جنایات شهرک نشینان نمی دهد و حتی در صورت تمایل به این کار، توانایی آن را به سبب سیطره شهرک نشینان بر دولت خود ندارد.

در بخشی از این گزارش آمده: «دولت نتانیاهو دولتی راستگرا و افراطی است که در اصل مبتنی بر شهرک نشینان است و شهرک سازی یکی از برنامه های اصلی آن است. در نتیجه، به احتمال قوی، دولت نتانیاهو اصلاً اهمیتی به جلوگیری از جنایات شهرک نشینان نمی دهد و حتی اگر تحت فشار جامعه بین المللی بخواهد جلوی این جنایات را بگیرد، نمی تواند این کار را انجام بدهد، زیرا هم اکنون نیم میلیون شهرک نشین دولت وی را تحت سیطره دارند و آنها هستند که نتانیاهو را به قدرت رسانده اند و هر لحظه می توانند دولت نتانیاهو را سرنگون کنند».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل