بازدید 16663
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

اظهارات جدید «تام کاتن» علیه ایران/ نخست وزیر عراق: ترکیه شهرهای خود را بمباران کند!/ هشدار آلمان به ترکیه درباره عملیات‌های اخیر

اظهارات جدید سناتور جنگ طلب آمریکایی علیه توافق هسته ای، حمایت یکی از اعضای مجلس نمایندگان از توافق با ایران، ادعای مقام ارشد رژیم اسرائیل علیه ایران، انتقاد نخست وزیر عراق از عملیات ترکیه در این کشور و هشدار وزیر خارجه آلمان درباره وقوع درگیری جدید در خاورمیانه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۲۱۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰ 02 August 2015
اظهارات جدید «تام کاتن» علیه ایران/ نخست وزیر عراق: ترکیه شهرهای خود را بمباران کند!/ هشدار آلمان به ترکیه درباره عملیات‌های اخیراظهارات جدید سناتور جنگ طلب آمریکایی علیه توافق هسته ای، حمایت یکی از اعضای مجلس نمایندگان از توافق با ایران، ادعای مقام ارشد رژیم اسرائیل علیه ایران، انتقاد نخست وزیر عراق از عملیات ترکیه در این کشور و هشدار وزیر خارجه آلمان درباره وقوع درگیری جدید در خاورمیانه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است. 

به گزارش «تابناک»، تقابل موافقان و مخالفان توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا همچنان ادامه دارد. در این زمینه، تام کاتن، سناتور تندور آمریکایی در گفت و گویی با پایگاه اینترنتی «بریت بارت» مدعی شده، ایران هسته ای بزرگترین تهدید برای آمریکاست. وی اظهار داشته: «ما منافع و ارزش های مشترکی با ایرانیان نداریم؛ بنابراین، توافق باید به نفع ما و به ضرر ایران باشد. ایران یک دشمن مهلک و غیرقابل پیش بینی است. به خاطر توافق رئیس جمهور اوباما، ایران همه منافع نظامی، سیاسی و اقتصادی حاصل از آن را به جیب خود ریخت و از هر گونه مجازات معاف خواهد شد». وی همچنین گفته، افزایش فشار تحریم ها و حمایت از مخالفان داخلی در ایران و همچنین تقویت گزینه نظامی علیه ایران، همگی مواردی است که باید در مقابل این کشور در پیش گرفته شود.

*****

در مقابل، یکی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار مطلبی در روزنامه «بوستون گلوب»، توافق هسته ای ایران را بهترین گزینه برای صلح جهانی خوانده و از آن حمایت کرده است. ست مولتون، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در این مطلب نوشته: «توافق هسته ای امضا شده با ایران، بهترین گزینه برای صلح جهانی است و من در رأی گیری کنگره به آن رأی مثبت خواهم داد و هم قطارانم را نیز به این کار تشویق خواهم کرد». وی که در این مطلب از خود به عنوان یک کهنه سرباز جنگ یاد کرده، می نویسد با مطالعه جزییات توافق نامه هسته ای امضا شده با ایران و شنیدن نظریات دیگران به این نتیجه رسیده که این توافق عالی نیست، ولی می توان گفت که در حال حاضر بهترین گزینه است.

*****

به طور همزمان، فشارهای مقامات رژیم اسرائیل و موضع گیری های آنان علیه توافق هسته ای نیز افزایش می یابد. در این زمینه، یووال اشتینیتز، وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی در گفت و گویی با روزنامه «هاآرتص»، ضمن ابراز نگرانی از توافق حاصل شده میان ایران و غرب، گفته تهران در مذاکرات هسته ای امتیازات کمی به طرف مقابل داده و در ازای آن امتیازات زیادی گرفته که از جمله آن ها می توان به حفظ چرخه غنی سازی و لغو تحریم های اقتصادی اشاره کرد. وی ایران را یک تهدید برای رژیم اسرائیل و سراسر جهان معرفی کرده و گفته: ما نمی خواهیم ایران دارای چرخه غنی سازی باشد، زیرا در این صورت، تهدید ایران هسته ای همچنان پابرجاست.

*****

سفر وزیر خارجه روسیه به قطر با هدف گفت و گو درباره مسائل جاری در منطقه خاورمیانه، از جمله توافق هسته ای ایران، موضوع دیگری است که امروز مورد توجه برخی مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. خبرگزاری «ایتارتاس» می نویسد، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز یکشنبه وارد قطر خواهد شد و دو روز در این کشور حضور خواهد داشت. وی با خالد بن محمد العطیه، وزیر خارجه قطر و نیز همتایان خود از عربستان سعودی و آمریکا دیدار خواهد کرد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرده، لاوروف در قطر مسایلی چون حل‌وفصل صلح‌آمیز بحران سوریه، یمن و لیبی را با تأکید بر تثبیت تلاش‌های بین‌المللی در یافتن راه‌حلی مشترک برای بحران نظامی و سیاسی در این کشورها بررسی خواهد کرد. در این دیدارها همچنین نقش و جایگاه ایران در منطقه بعد از توافق هسته‌ای مفصل بررسی خواهد شد.

*****

واکنش ها به ادامه حملات ترکیه در سوریه و عراق، از جمله دیگر موضوعاتی است که این روزها در مرکز توجه رسانه ای قرار دارد. در این زمینه، پایگاه خبری «سومریه نیوز» اظهارات نخست وزیر عراق را بازتاب داده که گفته، با توجه به اینکه نیروهای ترکیه در شهرهای ترکیه هستند، ارتش این کشور باید شهرهای خودش را بمباران کند، نه شهرهای عراق را. وی گفته: «شگفت آور است که ترکیه به بهانه مبارزه با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) خاک عراق را بمباران می کند، در حالی که نیروهای این حزب در خاک ترکیه حضور دارند و فعالیت می کنند». عبادی در عین حال گفته، در صورتی که ترکیه تصمیمی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش داشته باشد، عراق از این تصمیم استقبال می کند. 

*****

در نهایت، وزیر خارجه آلمان نیز نسبت به بروز درگیری های جدید در خاورمیانه به ترکیه هشدار داده است. «فرانک والتر اشتاین مایر» در گفت و گویی با نشریه «بیلد» به آنکارا در مورد مشتعل کردن آتش درگیری با کردها در بحبوحه وخامت اوضاع امنیتی در ترکیه و همچنین بروز خشونت تازه در خاورمیانه هشدار داده است. وی با اشاره به اینکه هیچ طرفی از بازگشت به روزهای درگیری های مسلحانه پایان ناپذیر بین ترکیه و کردهای این کشور نفع نمی برد، تأکید کرده آخرین وضعیتی که خاورمیانه بحران زده به آن نیاز دارد، یک درگیری نظامی دیگر در منطقه است. اشتاین مایر با تأکید بر حق ترکیه برای دفاع از خود در برابر پ ک ک، از آنکارا خواسته به روند شکننده صلح خود با کردها ادامه دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار