بازدید 18266

بازگشت عجیب ۹۰۰ هزار نفر به کار

دغدغه تامین معیشت، به‌هم خوردن دخل و خرج، میل به حضور در اجتماع و انتقال تجربه؛ دلایلی هستند که ۹۰۰ هزار بازنشسته را به بازار کار برگردانده و آنها را در یک رقابت جدی با جوانان جویای شغل قرار داده است.
کد خبر: ۵۲۱۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶ 02 August 2015
دغدغه تامین معیشت، به‌هم خوردن دخل و خرج، میل به حضور در اجتماع و انتقال تجربه؛ دلایلی هستند که ۹۰۰ هزار بازنشسته را به بازار کار برگردانده و آنها را در یک رقابت جدی با جوانان جویای شغل قرار داده است.

به گزارش مهر، کارشناسان بازار کار عقیده دارند سال‌هاست بازار کار کشور دچار تحولاتی شده و تغییر رفتار شاغلان و جویندگان کار باعث شده است تا رفت و آمدهای عجیبی در این بازار شکل بگیرد. در گذشته افراد که به سن بازنشستگی می رسیدند، از بازار کار به صورت کامل و قطعی خارج می‌شدند.

بازنشستگان تا همین یکی دو دهه گذشته، پس از ۳۰ سال اشتغال دیگر به کار برنمی‌گشتند ولی تغییرات زندگی، افزایش هزینه ها، پایین بودن حقوق بازنشستگی در مقابل مخارج و همچنین علاقه به ادامه فعالیت اقتصادی و اجتماعی باعث شده است تا امروزه هزاران بازنشسته پس از طی دوران اشتغال ۳۰ ساله خود، از این فضا خارج نشوند و تلاش کنند تا در فعالیت‌های اقتصادی باقی بمانند.

سن فعالیت اقتصادی در ایران بر مبنای استانداردهای شناخته شده آماری ۱۰ تا ۶۵ سال است و معمولا فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی افراد در این سنین شکل می گیرد. اشتغال رسمی و جدی قریب به اتفاق افراد از ۲۵ سالگی به بعد شروع می‌شود و آنها معمولا تا رسیدن به سن بازنشستگی که ۵۵ تا ۶۰ سالگی است، در بازار کار کشور حضور خواهند داشت.

از سویی، بررسی آمارهای مربوط به بیکاری جوانان نیز نشان می دهد در حال حاضر بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جوان زیر ساله که نیمی از آنها را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند، منتظر ورود به بازار کار هستند و به دلیل نبود فرصت‌های شغلی، امکان اشتغال آنها فراهم نیست. بسیاری می‌گویند اگر بازنشستگان از بازار کار خارج شوند، زمینه اشتغال دستکم یک میلیون نفر از جویندگان جوان شغل فراهم می شود.

بازنشستگانی که خیال رفتن از بازار کار را ندارند


همچنین عنوان می‌شود به دلیل حضور طولانی مدت بازنشستگان و افراد سن بالا در بازار کار، فضاهای خالی کمتری برای جذب نیروی جدید وجود دارد. از این رو، کشور با صف شلوغ تری برای بیکاری مواجه است. ظاهرا نیز شرایط به نحوی است که بازنشسته‌ها خیال رفتن از بازار کار را ندارند و می‌خواهند به فعالیت خود ادامه بدهند.

کارشناسان بازار کار عقیده دارند، علاوه بر مسائل و مشکلات اقتصادی بازنشسته ها، یکی دیگر از دلایلی که باعث ادامه حضور بازنشستگان در بازار کار شده، تمایل کارفرمایان به جذب آنها است. کارفرمایان فکر می کنند بازنشسته ها خرج کمتری دارند، اما تجربه و مهارتشان در کار بالا است. آنها نیازی به بیمه شدن ندارند و توقعات کمتری از کارفرمایان خواهند داشت.

همچنین بازنشستگان در اغلب مشاغل نیازی به آموزش و صرف هزینه توسط کارفرمایان ندارند و به صورت کلی در بسیاری از موارد حقوق و دستمزد پایین تری نسبت به نیروهای جدید و تازه وارد دریافت می کنند. به بیان دیگر، نگاه بازنشستگان به کار پس از دوران ۳۰ ساله فعالیت اقتصادی، نوعی بهره مندی نسبی از درآمد برای تقویت نیازهای مالی زندگی است.

استفاده از بازنشستگان با دیدگاه های یاد شده در طول سال‌های گذشته در برخی مشاغل تخصصی مانند بانکداری رواج داشته و امروز بسیاری از مدیران شعب بانک‌های تازه وارد به بازار پول کشور را بازنشستگان شبکه بانکی تشکیل می دهد.

نگاهی به آمارهای ارائه شده از سوی وزارت کار درباره اشتغال بازنشستگان نشان می دهد براساس آخرین سرشماری رسمی کشور، ۹۰۰ هزار نفر بازنشسته پس از طی دوران اشتغال ۳۰ ساله خود و بازنشستگی، دوباره برای کار به فعالیت های اقتصادی برگشته‌اند.

بازگشت ۹۰۰ هزار بازنشسته به بازار کار

تحلیل این است که داوطلب شدن افراد با سن ۶۵ سال و بیشتر برای کار نشان دهنده این است که سالمندان پس از بازنشستگی در بسیاری از موارد ادامه فعالیت خواهند داد. برهمین اساس، از ۹۰۰ هزار نفر بازنشسته‌ای که به کار برگشته اند، بیش از ۷۸۸ هزار نفر مرد و ۱۱۱ هزار نفر نیز زن هستند.

در واقع مشارکت بازنشستگان در بازار کار می‌تواند به دلایلی مانند انتقال تجربه، اجبار برای رفع نیازهای اقتصادی و مشارکت در فعالیت‌ها باشد. نکته حائز اهمیت این است که در حال حاضر حدود ۱۱ هزارنفر از بازنشستگان و افراد بالای ۶۵ سال در مشاغل قانونگذاری فعالیت دارند و مقامات عالی رتبه و مدیران را تشکیل می دهند.

در حال حاضر، ۹۳.۷ درصد از بازنشستگانی که به کار برگشته اند، در بخش خصوصی فعالیت دارند، همچنین ۵۴.۹ درصد بیکاران ۶۵ ساله و بیشتر دارای مدرک لیسانس هستند، ۲۳.۴ درصد فوق دیپلم و ۲۱.۸ درصد فوق لیسانس و دکترا دارند.

درباره بازنشستگان زن بالای ۶۵ سال، می‌توان گفت نرخ مشارکت اقتصادی آنها که از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۵ روند کاهشی داشت، به یکباره در مدت ۵ سال تا ۱۳۹۰ دو برابر شد که نشان دهنده جنب و جوش زنان بازنشسته برای ورود دوباره به بازار کار است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۲۸
هزینه بیمه ندارن با حقوق کمتر هم کار میکنند...وقتی قانون نباشه همینه
بخاط اینکه حقوق بازنشستگی هیچ تناسبی با هزینه ها ندارد وبازنشسته اگر کار نکند فاجعه است
باید دولت در این خصوص فکر اساسی کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
پدر من مجبور کار کنه - چون برای من کاری وجود نداره و مجبورم سربارش باشم و اونم خرجی من رو بده..
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
در عوض یه پزشکایی که تو 3 دقیقه ویزیت استامینوفن تجویز میکنن ماهی 19 میلیون میدن
همچنين بايد به دو و چند شغله ها نيز توجه بشه!
بیشتر کمی حقوق و نیاز هست تا علاقه وگرنه هیچ کس در سن پیری حاضر نیست خودشو به دردسر و زحمت بیاندازه ولی چاره ای نیست مجبوریم
شرکت های خصوصی و کاسبی که بازنشسته و جوان نمیشناسه! اما این شرکتها و سازمان های دولتی همه ی بازنشسته هاشون دعوت به کار شدن! این چه وضعیه؟ اگه کار نیست که اون هم نباید دعوت شه و اگه کار هست چرا یه جوون سر کار نمی ره؟
ایکاش مسئولین فقط میدانستند که باز نشستگان با چه فلاکتی زندگی میکنند
در اداره دولتی ما تعداد زیادی از افراد بازنشسته هستند که فقط از طریق روابط توانسته اند برگردنند یعنی ضعف عمالکرد قانون گذار باعث شده یک نفر دو حقوق دریافت کند و کسانی همان یک شغل را هم نداشته باشند خوب ببینید چه تاثیر بدی بر روی جامعه میگذارد که قانون فقط برای ناتوانان است این چیزی بود که ما به مردم قول داده بودیم جامعه قانومند؟
قطعا اين موضوع به ضرر جوانان خواهد بود . متاسفاه سطح رفاه و درآمد براي بازنشستگان آنقدر پايين است كه ترجيح مي دهند با وجود كهولت سن سر كار بيايند و درآمد كسب كنند .
یاللعجب از این دنیای وارونه!!
پدر من با 72 سال سن مجبوره که کار کنه...

چون من بیکار موندم و حقوقی که به من میدن کفاف خرج زندگی رو نمیده...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
سخنی سخت اشتباه است چرا که روش فکری و عملکرد سخت اشتباه ما پدران و مادران ایرانی است . این حقوق برای دو نفر زن و شوهر بازنشسه است نه هر هفه سه روز داماد و دختر و نوه بیایند بخورند کنگر و لنگر بیاندازند و هی پول بخواهند از پدر و مادر برای مخارج مدرسه نوه ها و خرید فلان چیز و ....
اگه قانوني بياد كه مادران كارگر با 40 سال سن و بالاي 15 سال سايقه بتونن بازنشست بشن هم زندگي خانوادگي و بچه هاشون سامان ميگيره هم زمينه اشتغال بيكاران زيادي فراهم ميشه
900 هزار بازنشسته ایرانی باعث از دست رفتن فرصتهای شغلی شدند یا حضور 4 میلیون افغانی .... بدون هویت ..... بدون ویزا .... بدون هیچی ....... کدام یک برادر
كجاي دنيا سراغ داريد بازنشسته دعوت بكار شه.يا بر تو آژانس يا ...
با اين حقوق دوبار در ماه بخواد نوه اشو ببينه بايد گدايي كنه چرا كسي بفكر نيست حالا مسائل معنوي بكنار تكريم و اينا كه شده افسانه بابا بيچاره ديگه تو ماديات لاقل راحت باشه.حالت بيان بشينه بگيد بنزين تو امارات ليتري 2دلاره اينجا ارزون اقا اونجا يارو بازنشست ميشه سالي دوبار ميتونه بره اروپا...
در شركت پالايش نفت اصفهان بازنشستگان بعد از 60 سالگي و باحقوق بالا به كار برگشته اند. با حقوق يكي از آنها مي توان چند جوان را سر كار آورد و حقيقت اين است كه واقعا كار مفيدي هم انجام نيمدن.
سلام
دغدغه معیشت و عدم وجود شغل برای فرزندان ،گرانی خدمات - عدم تناسب قیمتها با درآمد غالب مردم علی الخصوص کارمندان و بازنشستگان- نیز نبود تفریح با قیمت مناسب یا مراکز سرگرمی روزانه،عدم برنامه ریزی خدمات گردشگری متناسب با در آمد افراد همه و همه دست در دست هم داده اند تا بازنشسته بار دیگر مجبور به کار بشود و الا چه کسی استراحت و راحتی بعد از 30- 35 سال را نمی خواهد و خواهان زندگی بدون دغدغه مالی و آرام همراه با تفریح نمی باشد.
اگر قانون بازنشستگی با 30 سال عملا" اجرایی شود و مسئولان رده بالا پیشتاز این امر شوند و فقط در کارهای سیاسی آنهم بدون احتساب کارهای دولتی و فقط بصورت حزبی کار کنند خود می تواند راهگشای امر هم باشد و نیز حقوقها متناسب با تورم و زندگی آبرومندانه و کمی بالای حداقلها پرداخت شود میشود امیدوار بود که خیلی از پستهای اداری و کارمندی خصوصی خالی برای جذب افراد جدید بشود.
چرا مابه تفاوت حقوق فروردین ماه 94بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت نمیشود؟ چراو به چه دلیل ؟
تنها دغدغه بازنشستگان تامین مخارج سرسام آور زندگی وسروسامان گرفتن فرزندان مجردشان هست که باحقوق بازنشستگی 700هزار تومان توانائی پرداختن به آنهاراندارند پس برای بقای زندگی خودو افرادتحت تکفل مجبورند درسنین بالا بجای استراحت درکنارخانواده دراجتماع بطورمجدد اشتغال بکارداشته . یقیناآنها مقصر نیستن
بلکه دولت مقصره که توجهی به این قشر
نداره والحق آنهاشایسته استراحت وتفریح
و زیارت اماکن متبـرکه اند نه اینکه بخاطر
مشکلات اقتصادی دوباره واردبازارکارشوند.
بعضی از وزرا و مدیران دولت .نمایندگان مجلس و قوه قضاییه بازنشسته هستند .چرا انها ادامه میدهند.
سه موردمهم رادرمقاله ذکرنکردیداول این است که فقط درایران باسی سال کاربازنشسته میکننددرصورتیکه درسایرکشورهافردشاغل میتواندوبایدتا65سالگی کارکندحال آنکه درایران بین 45تا50سالگی همه بازنشسته میشونددرصورتیکه توان ادامه کاردارند.
مورددوم بودجه ایست که بعدهاگریبان دولتهای آینده راخواهدگرفت وآن افزایش بازنشسته هاوتامین حقوق آنهاوهمزمان تامین حقوق شاغلین.
موردسوم مقامات ومسئولینی ومدیرانی که درهیچ شرایطی بازنشسته نمیشوندضمن اینکه حقوقهای بسیاربالائی دارند.
بد ترین حالت ان بازگشت به کار های دولتی است اتفاقی در اموزش وپرورش افتاده است اما اگر بازنشسته ای بتواند کار افرینی بکند وبا اندوخته مادی وشغلی خویش شغل ایجاد کند بسیار عالی است
بدبخت جوانان
بله من هم بابام 70 سالشه بازنشسته کار میکنه منه جوون تحصیلکرده بیکارم و اون خرجمو میده
الان یک سوم ادارات دولتی رو بازنشسته های سوگلی رئیس تشکیل میدند که درهفته دوروز میان که اونهم یا چرت می زنن یا جلسات الکی برای خودشون ترتیب میدن.
خلاصه رئیس تکلیف کرده بیا تا سفره پهنه ،خیر دنیا رو ببر
بابای من دوتا کار داره آزاد و دولتی
اونوقت حقوقش چقدره؟400 تومن دولتی و 1200 آزاد
با بیمه و مالیات و کوفت و زهرمار فقط 800 تومن میمونه
آیا با 800 تومان میتوان زندگی کرد؟ان هم در تهران؟
بله میتوان نخورد و زندگی کرد با باد هوا البته
فقط نیازه پدر ومادرنمیخوان شرمنده سه پسرشون باشن که دوتاشون هنوز درس میخونن و یکیشونم سربازه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار