بازدید 24189

سه ایده بیل گیتس برای فرار از بدترین سناریوی جامعه بشری

گاهی حتی شخصیت های بزرگی که اساسا ایمان و اعتقاد شدیدی به پیشرفت انسان به واسطه سیر تحول تاریخ فکر و اندیشه و انقلابات علمی دارند، به مسائلی برمی خورند که به شدت آنها را در مورد آینده بشری نگران می سازد؛ مسائلی که شاید همه ما نیز با آنها برخورد داریم؛ اما چندان اهمیتی به آنها نمی دهیم. اکنون بیل گیتس سه ایده اساسی برای یکی از بدترین سناریوهای ممکن برای بشر را پیشنهاد می دهد.
کد خبر: ۵۲۱۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰ 03 August 2015
سه ایده بیل گیتس برای فرار از بدترین سناریوی جامعه بشریگاهی حتی شخصیت های بزرگی که اساسا ایمان و اعتقاد شدیدی به پیشرفت انسان به واسطه سیر تحول تاریخ فکر و اندیشه و انقلابات علمی دارند، به مسائلی برمی خورند که به شدت آنها را در مورد آینده بشری نگران می سازد؛ مسائلی که شاید همه ما نیز با آنها برخورد داریم؛ اما چندان اهمیتی به آنها نمی دهیم. اکنون بیل گیتس سه ایده اساسی برای یکی از بدترین سناریوهای ممکن برای بشر را پیشنهاد می دهد.

به گزارش «تابناک»، نشریه بیزینس اسنسایدر در مطلبی، پیام بیل گیتس در وبلاگ خود را منتشر کرده است که نکات جالب توجهی را از دغدغه یک شخصیت بزرگ در مورد آینده بشری در بر دارد.

بیل گیتس یکی از شناخته ترین افرادی است که معتقدند بشر در مورد برخی از مشکلات اساسی خود پیشرفت زیادی داشته است. اما تا به امروز هیچ گاه در مورد وضعیتی که می تواند منجر به وخیم شدن اوضاع فقر، بیماری و خشونت شود، سخن نگفته بود؛ وضعیتی به نام «تغییرات آب و هوایی».

بیل گیتس در آخرین نوشته خود در وبلاگ شخصی اش، به بیان ایده ها و دیدگاه های خود در خصوص ابتکارات و اختراعاتی پرداخته که بشر به واسطه آنها می تواند ضمن فرار کردن از بدترین سناریوی ممکن در تغییرات آب و هوایی، موجبات خارج کردن انسان ها از فقر، رشد و تولید بهینه غذا و خوراک و نجات جان انسان ها با کاهش آلودگی را نیز فراهم آورد.

سه ایده بیل گیتس برای فرار از بدترین سناریوی جامعه بشری

ایجاد انگیزه برای ابداع و اختراع

جهان سالیانه میلیون ها دلار را صرف انجام امور تحقیقاتی و پژوهش در مورد انرژی های پاک می کند، که البته شخص بیل گیتس نیز سهم خود را در این موضوع ادا کرده و می کند؛ اما با این شرایط، هنوز حتی به نقطه ای که ما را از یک تغییر نابود کننده آب و هوایی نجات دهد، نزدیک هم نشده ایم. گیتس بر این باور است که دولت ها و همچنین دولت آمریکا، باید با ایجاد انگیزه در این مسیر، بودجه های زیادی را صرف پژوهش و تحقیقات کند.

وی گفته: نیاز به صدها شرکت داریم که روی هزاران ایده کار و فعالیت کنند، نظیر پروژه انرژی شیمیایی از خورشید – استفاده از انرژی خورشید برای تولید هیدروکربن. اگر بودجه های دولتی مسیر انجام پژوهش ها را باز کند، نه تنها شخصا سرمایه گذاری خود در این حوزه را افزایش خواهم داد، بلکه معتقدم بسیاری از سرمایه گذاران دیگر نیز برای انجام این ریسک وارد صحنه خواهند شد.

ایجاد بازار انرژی که دقیقا بازتاب واقعیت ها باشد


هم اکنون بازارهای انرژی در سراسر دنیا موضوعاتی نظیر محیط زیست و تاثیرات آن بر سلامت را مد نظر قرار نداده و جدی نمیگ یرند. اگر این موضوعات مد نظر قرار بگیرد، انرژی های تجدید پذیر در این بازارها بیش از امروز رقابت پذیر خواهند بود. گیتس در این باره معتقد است: هر رهیافت و رویکردی را که اتخاذ کنیم، باید مبتنی بر ایجاد انگیزه برای به دست دادن راه حل های جدید برای حل مسأله انرژی باشد و شرکت های صنعتی را مجاب کند طرح و برنامه حرکت از انرژی های کربنی به سمت انرژی های پاک را در دستور کار قرار دهند.

کمک به کشورهای فقیر برای مواجهه با آب و هوایی گرم تر


بدون نیاز به هیچ استدلالی باید گفت، تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین، کشورهای فقیر را بیش از سایرین تحت تأثیر قرار خواهد داد. اگر خیلی در این مورد هوشمندانه رفتار کنیم، این امکان است که آثار گرمایش زمین را تخفیف دهیم و سبک سازیم؛ اما کشورهای فقیر باید برای مقابله با این موضوع آماده شوند.

بیل گیتس در این خصوص نیز می گوید: بنیاد گیتس روی یک جنبه اساسی از تطابق پذیری متمرکز شده است: کمک به کشاورزان خرده پا و کوچک ـ که بخش اعظمی از قشر کشاورزان را در سطح جهانی تشکیل میدهند ـ برای تطابق و مبارزه با آب و هوایی گرم تر و غیر قابل پیش بینی تر. این کار از طریق بهره وری بهتر و علمی تر در کشاورزی صورت می گیرد.

سه ایده بیل گیتس برای فرار از بدترین سناریوی جامعه بشری

بدون شک موضوع گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی، موضوع جدی در سطح جهانی است؛ مسأله ای که اکنون چندین سال است که پیرامون آن نشست های بزرگ جهانی برگزار می شود. بیل گیتس شخصا این موضوع را تا کنون غیر مستقیم در نظر داشت و سرمایه گذاری وی در پروژه هایی برای تولید انرژی پاک، نشان از میزان توجه وی به معضلی بزرگ دارد که اغلب ما از آن غافل هستیم؛ موضوعی که شاید با سرعتی بیش از آن چه فکر می کنیم در حال وقوع است و نمونه های آن را در کشور خودمان ایران نیز ـ زمستان های گرم و توفان های تابستانی و کمبود شدید آب ـبه شکل ملموس و عینی حس می کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل