بازدید 4321
دبیر رصدنمای عین در نشست خبری اعلام کرد

شناسایی ۲۴۷۷۴ محصول در حوزه عفاف و حجاب

دبیر رصدنمای عین ضمن تشریح فعالیت‌های این مجموعه، گفت: تاکنون ۲۴۷۷۴ محصول را در حوزه عفاف و حجاب شناسایی کردیم که ۲۱۷ محصول فاخر به جشنواره که در آذرماه برگزار می‌شود، راه یافت.
کد خبر: ۵۲۲۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۲ 04 August 2015
دبیر رصدنمای عین ضمن تشریح فعالیت‌های این مجموعه، گفت: تاکنون ۲۴۷۷۴ محصول را در حوزه عفاف و حجاب شناسایی کردیم که ۲۱۷ محصول فاخر به جشنواره که در آذرماه برگزار می‌شود، راه یافت.

به گزارش فارس، امیرحسین بانکی‌پور در نشست خبری اولین دوره رصد نمای ملی «عین» با بیان اینکه موضوع عفاف و حجاب یک موضوع فطری است، گفت: با اینکه اسلام عفاف و حجاب را برای صیانت جامعه و شخصیت زن در روابط مرد و زن تکریم کرده است، آنگونه که باید در جامعه اثربخش نبوده است.

رئیس دانشکده اهل بیت دانشگاه اصفهان افزود: یکی از مشکلات ما در حوزه عفاف و حجاب این است که نگاه محصول محور به این مقوله نداشتیم و متأسفانه ارزیابی درستی از اینکه چقدر محصولات در حوزه عفاف و حجاب در جامعه اثرگذار بودند، نکرده‌ایم.

دبیر رصدنمای عین با بیان اینکه واژه رصدنما بسیار خلاقانه انتخاب شده است در توضیح این واژه گفت: رصدنما یعنی ارزیابی و شناسایی‌هایمان را به نمایش می‌گذاریم، عین نیز مخفف سه کلمه (عفاف، عزت و عشق) است. عفاف ضامن عزت اجتماعی و عشق خانوادگی است به همین علت نام سایتمان هم www.ayn.ir است.

وی با اشاره به اهداف این رصدنما گفت: اولین هدف ما گونه‌شناسی محصولاتی است که در حوزه عفاف و حجاب حاکم است، از کتاب و پژوهش گرفته تا فضای مجازی، نوشت‌افزارها، پوشش اسلامی، عکس، فیلم و گرافیک را مورد شناسایی قرار می‌دهیم.

بانکی‌پور با اشاره به آسیب‌شناسی کارهای فرهنگی گفت: یکی از آسیب‌های مهم کارهای فرهنگی این است که مخاطب در آن غایب است، نویسنده اغلب یا موضوع محور و یا مسئله محور حرکت می‌کند که مهمتر از این دو مخاطب محور است یعنی مشخص شود مخاطب من در این نوشته کیست. به عنوان مثال آیا برای مخاطب کودکان و نوجوان محصولی تولید کرده‌ایم؟ از نظر حجاب و عفاف آیا مخاطب خود را شناسایی کرده‌ایم؟ آیا برای مردان هم اثری درباره حجاب نوشته‌ایم؟

رئیس دانشکده اهل بیت دانشگاه اصفهان ادامه داد: ما در رصدنما یک ماتریسی تهیه کرده‌ایم که یک طرف آن مخاطب است و طرف دیگر گونه‌های محصولات قرار دارد و تمام آثاری که به زبان فارسی بوده و در داخل کشور منتشر شده باشد را ارزیابی کردیم و هرکدام را که تشخیص دادیم اثر فاخری است به جامعه معرفی کردیم.

دبیر رصدنمای عین با بیان اینکه هدف دوم این رصدنما کشف خلاءها در حوزه عفاف و حجاب است، گفت: هدف سوم ما کشف نقاط ضعف آثار خوبی که در زمینه عفاف و حجاب قرار دارد، است و این نقطه ضعف‌ها را به تولیدکننده و یا نویسنده اطلاع‌رسانی می‌کنیم تا اثر به یک اثر فاخر تبدیل شود.

وی در تشریح نحوه شناسایی و ارزیابی محصولات گفت: ابتدا تمام بانک‌های اطلاعاتی در این حوزه را با همکاری ارگانهای مختلف و همچنین نتایج جشنواره‌ها را جمع‌آوری کردیم و فراخوانی دادیم که تا پایان مردادماه هم تمدید شد تا نویسنده‌ها و تولیدکنندگان محصولات کتابها، پژوهش‌ها و محصولات خود را ارائه کنند.

بانکی‌پور ادامه داد: این محصولات را در گروه‌هایی تقسیم‌بندی کردیم و از هر گروه یک پنجم بهترین آثار را جدا می‌کنیم و این آثار وارد ارزیابی مرحله دوم می‌شود، در مرحله دوم پس از داوری نتایج به نظر تصدیق‌گران استانی برای تأمین سلایق مختلف استانها می‌رسد و پس از آن در مرحله پایانی تصدیق‌گران ملی آن را داوری می‌کنند و به جشنواره ارسال می‌شود.

رئیس دانشکده اهل بیت دانشگاه اصفهان با بیان اینکه داوری‌ها تا پایان شهریورماه تمام می‌شود گفت: جشنواره در آذرماه آغاز می‌شود و در آن صاحبان اثر و داوران حضور پیدا می‌کنند و اثرات را نقد می‌کنند و نمره می‌دهند.

دبیر رصدنمای عین تعداد محصولات شناسایی شده و خروجی‌های ارزیابی‌ها را اینگونه ذکر کرد: هم‌اکنون 24 هزار و 774 محصول شناسایی شده که 5 هزار و 751 محصول به مرحله اول ارزیابی رسیده است و 1971 محصول به پایان مرحله اول رسیده و از این تعداد 770 محصول در مرحله دوم ارزیابی شده که در مجموع 217 محصول تائیدیه حضور در جشنواره را گرفته است.

وی ادامه داد: در کل 1206 کتاب، 1233 پژوهش، 703 فضای مجازی، 8500 شعر، 700 گرافیک، 4850 فیلم، 26 پوشش اسلامی-تفکیک گونه، 3856 آموزش و تبلیغ، 2200 عکس، 1200 محصولات فرهنگی و رسانه‌های دیجیتال، صفر داستان و 300 مطبوعات و نشریات در حوزه عفاف و حجاب شناسایی شدند.

بانکی‌پور در ادامه تصریح کرد: تاکنون 18 کتاب، 30 پژوهش، 30 فضای مجازی، 50 گرافیک، 26 پوشش اسلامی و 63 عکس به جشنواره راه یافته است.

رئیس دانشکده اهل بیت دانشگاه اصفهان با بیان اینکه ما مسئله حجاب و عفاف را یک مساله کامل نمی‌دانیم، گفت: حجاب و عفاف جزئی از یک مسئله است و این جزء ظاهری و سایه یک حقیقت است. اگر به زیرساختهای فعالیتهایی که مستقیماً در این حوزه انجام می‌شود توجه نکنیم قطعاً به نتیجه نمی‌رسیم.

دبیر رصدنمای عین اظهارداشت: حیا یکی از زیرساختهای مسئله حجاب و عفاف است و زیرساخت حیا یک بعد معرفتی است. منظومه‌ای که حجاب و عفاف جزئی از آن است شامل روابط زن و مرد، مسائل اقتصادی، ازدواج، فضای مجازی و ... است که نمی‌شود به صورت تفکیک شده آنها را بررسی کرد.

وی در خاتمه گفت: پشتوانه رصدنمای عین جبهه مردمی عفاف و حجاب است که از 170 تشکل تشکیل شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار