بازدید 10589

روایت سردار جوانی از بازی خطرناک ترکیه

کد خبر: ۵۲۲۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰ 08 August 2015
مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه گقت: ترک ها تصور کردند با حمایت و پشتیبانی از تروریست های سوریه و عراق می توانند در منطقه از موقعیت خاصی برخوردار شوند در حالی که امروز و در نتیجه حمایت از ترویست ها، تهدیدات امنیتی فراوانی برای ترکیه ایجاد شده است.

به گزارش میزان، تحولات خاورمیانه هر روز سرعت بیشتری به خود می گیرد.

اگر تا پیش از این، بحران تنها در چند کشور این منطقه متمرکز بود، و سایر کشورها به عنوان بازیگران دور از صحنه سعی در دخالت در امور کشور مورد نظر داشتند، اکنون اما بحران به بخش های گسترده تری از منطقه رسیده و سایر کشورها با آن دست و پنجه نرم می کنند.

"عربستان سعودی" و "ترکیه" که تا حدود یک سال پیش، با ایجاد تنش و کمک های آشکار و پنهان، سعی در تشدید شرایط امنیتی و بی ثباتی در کشوری مانند سوریه داشتند، اکنون هر یک به طور جداگانه با چالش های امنیتی در اطراف و یا حتی داخل مرزهای خود مواجه هستند.

تمام این ها در حالی است که کشورهای حامی بحران در منطقه، هنوز هم در فرافکنی آشکار، سعی در مقصر جلوه دادن ایران به عنوان عامل نا امنی در منطقه دارند.

در این زمینه، سردار یدالله جوانی، کارشناس امور سیاسی و مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری میزان گفت: تحولات منطقه و همچنین اقداماتی که کشورهای خاورمیانه انجام می دهند نشان دهنده آن است که نوعی بی ثباتی در برخی از کشورها از جمله سوریه، عراق، وحتی شبه جزیره عربی ایجاد شده است.

حامیان دیروز تروریست‌ها نگران شده‌اند

وی افزود: این وضعیت ایجاد شده در منطقه برای همه طرف ها از جمله خود آمریکایی ها، دولت های اروپایی و دولت های وابسته به غرب در منطقه نگران کننده است و در همین زمینه تلاش ها و تکاپوهایی برای پایان دادن به بحران ناامنی و بی ثباتی در منطقه شکل گرفته است.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه اظهار کرد: نکته بسیار مهم در این میان آن است که تمامی طرف ها به این درک رسیده اند که راه حل پایان بحران های منطقه و خاتمه دادن به ناآرامی ها صرفا سیاسی است و نه نظامی.

جوانی تاکید کرد: واقع بینی اقتضا می کند که برای درک صحیح از روند تحولات منطقه و یافتن راه حلی صحیح برای پایان دادن به آن، باید دید ریشه و علت اصلی تشکیل بحران های مذکور در منطقه چه جریاناتی بوده اند؟ به عبارت دیگر باید دید صحنه گردان تمامی این حوادث چه کسی است؟

وی تصریح کرد: با اندکی تامل می توان دریافت عامل اصلی ناامنی و بی ثباتی در منطقه پدیده تروریسم است و تروریست هایی که امروزه در کشورهایی از جمله عراق، سوریه، لبنان و... مشغول ایجاد بحران های امنیتی هستند به طور کلی ساخته و پرداخته آمریکا، کشورهای اروپایی، صهیوینست ها و همچنین متحدان عرب این دولت ها در منطقه هستند.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه افزود: جریانات نامبرده با اهداف خاص نظامی - سیاسی - امنیتی این گروه های تروریستی را به وجود آورده و سپس تقویت کردند، اما امروزه و با گذشت چندین سال نه تنها به اهداف خود نرسیده اند بلکه در پی وضعیت به وجود آمده، خود این دولت ها نیز به شدت نگران هستند.

جوانی اظهار کرد: بنابراین شاهد موقعیت خاصی هستیم که در آن، گسترش تروریسم در منطقه دامن حامیان سابق و فعلی این پدیده شوم را گرفته است، این مسئله به خصوص درباره ترکیه صادق است.

امنیت ملی "عربستان" و "ترکیه" در معرض خطر

وی تاکید کرد: ترک ها طی 4 سال گذشته، از اصلی ترین حامیان گروه های تروریستی همچون داعش و همچنین اقدامات تروریستی در شمال سوریه و عراق بودند، اما امروز دریافته اند که همین گروه ها تهدیدی جدی برای امنیت ملی آنها به حساب می آیند.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه تصریح کرد: همانطور که گفتم این نگرانی ها منحصر کشورهای منطقه نیست و امروزه دولت های اروپایی حامی تروریسم نیز به شدت از تقویت و گسترش فعالیت گروه هایی که تا همین اواخر مورد حمایت مستقیم و غیر مستقیم آنها بودند، نگران هستند.

جوانی افزود: زمانی که آمریکا نیز ادعای مبارزه با تروریسم در سطح منطقه را مطرح می کند، باید دانست که گسترش داعش و تقویت اقدامات تروریستی می تواند حتی امنیت ملی آمریکا را نیز به خطر بیندازد و این نگرانی ها صرفا مرتبط با کشورهایی همچون عربستان نیست.

وی اظهار کرد: علت تمام این حوادث آن است که اگر آتشی در منطقه به پا شود و برخی طرف ها با این تصور که آتش دامن آنان را نمی گیرد به جای کنترل، آن را تشدید و تقویت کنند، مشخص نیست بادهایی که می وزند آتش را به کدام سمت و سو خواهد برد؟!

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه تاکید کرد: در چنین شرایطی، کشوری همچون ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است چرا که پایگاه ثبات و امنیت منطقه به شمار می رود و همراه پشتیبان امنیت ملت های منطقه بوده است.

جوانی تصریح کرد: سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران های منطقه ای این بوده است که این بحران ها باید به وسیله خود کشورها و بدون دخالت بیگانگان حل شوند تا امنیت و ثبات به منطقه بازگردد.

فلسفه حضور مستشاری ایران به عنوان پایگاه ثبات منطقه در سایر کشورها

وی افزود: فلسفه حضور مستشاری ایران در کشورهایی چون عراق و سوریه نیز کمک به دولت های مردمی در این کشورها برای مقابله با تروریسم و تامین امنیت منطقه است.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه اظهار کرد: سیاست آمریکایی ها اما همراه نوعی فرار رو به جلو بوده است، به این معنی که اقداماتی را که مسبب اصلی آن خود امریکایی ها و متحدانشان در منطقه هستند به ایران نسبت داده و مدعی می شوند که با کمک دیگران در منطقه می خواهند مقابل تروریسمی که ساخته و پرداخته خود آنان است بایستند.

جوانی با اشاره به سفر جان کری به دوحه گفت: این سفر نیز در چارچوب همین سیاست فرار به جلو آمریکایی ها و متهم کردن دیگران به عامل ناامنی بودن، قابل تفسیر است،

وی افزود: این درحالی است که اصلی ترین عامل نا امنی منطقه خود آمریکایی ها هستند و اگر واقعا می خواهند این بحران ها از بین برود باید به دخالت های خود در منطقه پایان داده و منطقه را به مردم منطقه واگذار کردند.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه اظهار کرد: اگر این اتفاق رخ بدهد قطعا منطقه ما با سرعت بی نظیری به سوی ثبات و امنیت حرکت خواهد کرد چرا که ملت های منطقه خود قادر به تامین امنیت منطقه هستند و هیچ گونه نیازی به دخالت بیگانگان ندارند.

جوانی با اشاره به نتایج حمله صدام به کویت و مدل های مشابه این تجاوز که از سوی ترکیه و عربستان امروز در حال انجام است گفت: بر اساس تجربه، تجاوزهایی از این دست محکوم به شکست هستند و هرگز به اهداف پیش بینی شده خود نمی رسند.

وی افزود: صدام تجاوزی را علیه ملت ایران انجام داد که نتایج و هزینه های آن برای کشور و مردم عراق در تاریخ ثبت شده است.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه اظهار کرد: این در حالی است که ملت ایران علی رغم مظلومیت در 8 سال دفاع مقدس، توانست در پی مقاومت جانانه خود سرافراز از این جنگ بیرون بیاید، دوران دفاع مقدس یکی از دوران های مشعشع تاریخ ایران است که بالندگی مردم ما کمک بسیاری کرد.

جوانی تاکید کرد: صدام همچنین با یک برآورد غلط به کویت حمله کرد و به این ترتیب بهانه ای را برای اتفاقات بعدی در منطقه فراهم کرد که چندان به نفع ملت های منطقه نبود.

آل‌سعود در حال تکرار تجربه صدام

وی با اشاره به تجاوز آل سعود به یمن گفت: به نظر می رسد عربستان سعودی بدون درس گرفتن از حوادث منطقه و عبرت گیری از سرنوشت متجاوزینی چون صدام، با یک برآورد غلط از زمین، دریا و هوا، ملت مظلوم یمن را مورد تجاوز وحشیانه قرار داده است، با این توجیه و بهانه که می خواهد با یک گروه تروریستی مقابله کند!

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه افزود: این درحالی است که با گذشت زمان، آنچه برای تمامی طرف های درگیر این بحران مشخص شده این است که جریان مقابل آل سعود نه یک گروه بلکه تمامی ملت یمن است که دست به مقاومت زده اند و قطعا پیروز این صحنه خواهند بود.

جوانی اظهار کرد: تاریخ هرگز به یاد ندارد که یک ملت متحد و منسجم در دفاع از حریم خود با شکست مواجه شود، هر قدر که دشمن قوی باشد!

وی تاکید کرد: آل سعود اگر از حمایت و پشتیبانی های آمریکا، رژیم صهیونیستی، دولت های اروپایی و برخی دولت های مرتجع منطقه برخوردار است باید بداند در مقابل یک ملت متحد، مقاوم و منسجم قرار گرفته که قطعا پیروز خواهد شد.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به تحرکات نظامی امنیتی اخیر ترکیه گفت: امروز اینگونه اقدامات با اشکال و مختصات دیگری از سوی اردوغان انجام می شود که ترکیه را وارد بازی خطرناکی کرده است.

ترک‌ها وارد بازی خطرناکی شده‌اند

جوانی افزود: البته مقدمات چنین وضعیت خطرناکی را خود ترک ها فراهم کرده اند، آنها تصور کردند با حمایت و پشتیبانی از تروریست های سوریه و عراق می توانند در منطقه از موقعیت خاصی برخوردار شوند در حالی که امروز و در نتیجه حمایت از ترویست ها، تهدیدات امنیتی فراوانی برای ترکیه ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: البته بخش عمده ای از نگرانی های عمده ترکیه معطوف به نارضایتی های داخلی این کشور است چرا که مردم این کشور از سیاست های منطقه ای اردوغان متضرر شده اند و ناراضی هستند، ترکیه با توجه به شرایطی که دولت اردوغان و سیاست های خارجی این دولت برای آن ایجاد کرده است، شرایط امنیتی وخیم تری را تجربه خواهد کرد.

جوانی ادامه داد: تمامی اینها نشان دهنده آن است که اگر کشوری بخواهد به شکلی ناشایست با سیاست های استعماری در برهم زدن آرامش و امنیت منطقه همراهی کند، نتیجه آن را خواهد دید.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه تاکید کرد: چنین کشورهایی باید تلاش بی پایانی را برای اعاده امنیت از دست رفته خود انجام دهند، و بدون شک در آینده ترکیه خسارت های بیشتری را پرداخت خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در پی چنین سیاست هایی است که کشورهای حامی سیاست های استعماری غرب به اشتباهات راهبردی خود پی می برند و نتیجه حمایت از تروریست های ساخته غرب در منطقه خودشان را خواهند دید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها