بازدید 3247

آخرین تغییرات در لایحه شورای حل اختلاف

کد خبر: ۵۲۴۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸ 14 August 2015
رئیس کمیته بررسی لایحه شورای حل اختلاف در مجلس در تشریح جزئیات این لایحه، گفت: در این لایحه تاکید شده که قوه قضاییه به تناسب فعالیت و میزان همکاری قضات، اعضا و کارکنان شورا پاداش مناسب به آنها پرداخت کند.

محمد رزم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح لایحه  شوراهای حل اختلاف، گفت: این لایحه 46 ماده دارد که در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس کلیات آن به تصویب رسیده و در نوبت رسیدگی صحن قرار دارد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مهم ترین مواد این لایحه، افزود: یکی از مواد مهم این لایحه شرایط اعضای شورای حل اختلاف است که فرد باید دارای حداقل سی سال سن تمام، حداقل مدرک کارشناسی برای تمام اعضای شورای حل اختلاف در شهر و در روستاها نیز اعضا باید سواد خواندن و نوشتن و ترجیحا مدرک دیپلم و بالاتر داشته باشند.

وی با تاکید براینکه یکی دیگر از شرایط اعضای شوراهای حل ختلاف تأهل است، تصریح کرد: اعضای شورا قبل ازشروع به کار مکلفند مطابق سوگندنامه قضات سوگند یاد نمایند.

رزم با بیان اینکه قاضی شورا با مشورت اعضای شورا مبادرت به صدور رای برای برخی دعاوی می کند، تاکید کرد: یکی از این دعاوی مربوط به تخلیه عین مستاجره به جز دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسبه و پیشه و دعاوی تعدیل اجاره بها به شرطی که دررابطه استیجاری اختلافی وجود نداشته باشد، است.

این نماینده مردم درمجلس نهم، ادامه داد: برخی از دعاوی حتی با توافق طرفین نیز قابل طرح در شورا نیست که از جمله این دعاوی می توان به دعاوی راجع به اموال دولتی و عمومی، اختلاف در اصل نکاح، اصل طلاق، فسخ نکاح و رجوع اشاره کرد.

 رئیس کمیته بررسی لایحه شورای حل اختلاف، تصریح کرد: دراین لایحه عنوان شده که عضویت در شورا افتخاری بوده و قوه قضاییه به تناسب فعالیت و میزان همکاری قضات، اعضاء و کارکنان شورا پاداش مناسب را پرداخت می کند، همچنین در خصوص اعضاء و کارکنان تمام وقت نیز بارعایت حداقل پرداخت حقوق مطابق قانون کار پاداش پرداخت می شود.

رزم با اشاره به اینکه هیات رسیدگی کننده به تخلفات اعضای شورا مرکب ازیک نفر قاضی با انتخاب رئیس کل دادگستری استان و رئیس شورای حل اختلاف استان و مسئول حفاظت و اطلاعات دادگستری استان است، گفت: اعضای هیات رسیدگی کننده به تخلفات اعضای شورا با ابلاغ رئیس قوه قضاییه برای مدت 3 سال منصوب می شوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.

وی در خصوص تخلفات اعضاء و کارکنان شورا، افزود:  از تخلفات اعضاء می توان به اعمال و رفتار خلاف شأن شغلی یا عضویت، ایجاد نارضایتی در ارباب رجوع یا انجام ندادن یا تاخیر در انجام وظایف قانونی بدون دلیل، تبعیض یا اعمال غرض یا برقراری روابط خارج از عرف اداری با اشخاص مراجع کننده و اخذ هرگونه وجه، مال یا امتیاز من غیر حق اشاره کرد.

نائب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی همچنین درخصوص مجازات اعضای شورا که تخلف آنها ثابت شود، افزود: اخطار کتبی بدون درج درپرونده ، کسر پاداش  تا یک سوم  به مدت یک ماه تا یکسال، محرومیت از کار در شورا از یکماه تا یکسال و محرومیت دائمی ازکار در شورا از جمله موارد مجازات هستند.

رئیس کمیته بررسی لایحه شورای حل اختلاف در مجلس شورای اسلامی، گفت: چنانچه اعضای شورا درآزمون استخدام قضات، وکالت دادگستری، مشاور حقوقی یا کارشناس رسمی دادگستری پذیرفته شوند و حداقل سه سال سابقه همکاری با شورا داشته باشند وحسن سابقه آنان به تایید رئیس کل دادگستری برسد؛ مدت کارآموزی آنان به نصف تقلیل می یابد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس